درباره اپلیکیشن های پزشکی و روانشناسی چه می دانید؟

درباره اپلیکیشن های پزشکی و روانشناسی چه می دانید؟
  • 1400/9/21
  • علی رفیعی
  • 0

اگر شما هم جز آن دسته از افراد هستید که مراجعه به پزشک و روانشناس برایتان کار سختی است یا علاقه مند  به استفاده از تکنولوژی ها و ابزارهای جدید هستید، این مطلب را بخوانید که بدانید چه طور می توانید با کمک اپلیکیشن های مشاوره پزشکی و روانشناسی، این خدمات را آنلاین دریافت کنید.

وضعیت مشاوره آنلاین در جهان

طبق اعلام ویکی پدیا، در ایالات متحده، یک بررسی در سال ۲۰۰۶ نشان داد که جستجوی اطلاعات در مورد داروهای با نسخه یا بدون نسخه پنجمین موضوع جستجوی محبوب است و یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ نشان داد که ۴٪ از آمریکایی ها داروهای نسخه ای را به صورت آنلاین خریداری کرده اند.

مشاوره آنلاین

یک نظرسنجی در سال ۲۰۰۹ که توسط بنیاد Health On the Net انجام شد، نشان داد که از هر ده اروپایی یک نفر از وب سایت ها دارو می خرند و یک سوم نیز گفته اند که از مشاوره آنلاین استفاده می کنند. در آلمان، تقریباً هفت میلیون نفر از داروخانه‌های پستی خرید می‌کنند و  فروش آنلاین تقریبا ۸ تا ۱۰ درصد از کل فروش دارو را تشکیل می‌دهد.

با گستردگی هر چه بیشتر اپلیکیشن های تلفن همراه در حوزه های مختلف پزشکی و روانشناسی از جمله مشاوره، تهیه دارو، مراجعه حضوری پزشک، خدمات آزمایشگاهی و… در سراسر دنیا، در کشور ما نیز این اپلیکیشن ها محبوبیت زیادی یافتند. هر چند که در کشور ما، استفاده از این اپلیکیشن ها، هنوز به سطح استاندارد جهانی نرسیده است اما شیوع ویروس کرونا و خطرات مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی، اهمیت استفاده از این اپلیکیشن ها را بیشتر کرد.

مشاوره آنلاین پزشکی

فرض کنید در خانه نشسته اید، در هر ساعتی از شبانه روز، می توانید با پزشک تماس بگیرید و درباره بیماری یا مشکلات خود با دکتر آنلاین مشورت کنید. با کمک اپلیکیشن های مشاوره پزشکی و  روانشناسی آنلاین، دریافت چنین خدماتی به راحتی امکان پذیر است. کافی است به اپلیکیشن بازار سری بزنید و یکی از این اپلیکیشن های مشاوره پزشکی را نصب کنید. در این مقاله، به بررسی اپلیکیشن مدافون یکی از خوش نام ترین این اپلیکیشن ها پرداخته ایم.

تاریخچه اپلیکیشن های مشاوره آنلاین

اولین وب سایت مشاوره پزشکی در ایالات متحده WebMD  بود که در سال ۱۹۹۶ با نام Healthscape تأسیس شد. در حال حاضر، این وب سایت حاوی اطلاعاتی در مورد بهداشت و مراقبت های بهداشتی، از جمله چک لیست علائم بیماری ها، اطلاعات داروخانه، اطلاعات داروها، وبلاگ های پزشکان با موضوعات خاص و مکانی برای ذخیره اطلاعات پزشکی شخصی است. از فوریه ۲۰۱۱، شبکه سایت های WebMD به طور متوسط ​​به ۸۶٫۴ میلیون بازدید کننده در ماه می رسد و اپلیکیشن پیشرو در حوزه سلامت آنلاین ایالات متحده است.

در کشور ما نیز اپلیکیشن های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند. مدافون، یکی از این اپلیکیشن هاست که در سال ۱۳۹۶ کار خود را آغاز کرد و با ارائه خدمات پزشکی و روانشناسی آنلاین توانسته است، نقش مهمی در حوزه پزشکی و روانشناسی آنلاین داشته باشد.

در زمان تهیه این گزارش اپلیکیشن مدافون با همکاری بیش از ۵۰۰ پزشک و روانشناس آنلاین در ۴۰ تخصص مختلف، توانسته است، به نیاز بسیاری از کاربران به مشاوره آنلاین پاسخ دهد. مشاوره در این اپلیکیشن به صورت تلفنی، متنی و صوتی است. این اپلیکیشن دارای پزشکانی در تخصص های روانپزشکی، کودکان، زنان، اطفال، کلیه و مجاری ادراری، قلب، ریه، عفونی، کرونا، پوست، خون و سرطان، داخلی، گوارش و… است. علاوه بر این مجموعه معتبری از مقالات و نوشته های پزشکان نیز در این اپلیکیشن به صورت روزانه منتشر می شود.

دکتر آنلاین

برای مشاهده لیست پزشکان آنلاین در نسخه تحت وب مدافون می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

پزشک آنلاین

اپلیکیشن های مشاوره روانشناسی آنلاین

در کنار فعالیت دکترهای آنلاین، خدمات روانشناسی آنلاین نیز این روزها گسترش قابل توجهی داشته است. در مشاوره با دکتر آنلاین، محدودیت هایی مانند نیاز به معاینه، نیاز به مشاهده وضعیت بالینی بیمار و … سبب شده است که برخی از موارد پزشکی به آسانی توسط پزشک به صورت آنلاین قابل بررسی و درمان نباشد. اما در مشاوره روانشناسی آنلاین چنین محدودیتی وجود ندارد و کلیه موارد روانشناسی و روانپزشکی می تواند توسط یک درمانگر آنلاین بررسی و درمان شود.

تاریخچه مشاوره روانشناسی آنلاین

طبق اطلاعات ثبت شده در ویکی پدیا، اولین اطلاعات مربوط به مشاوره آنلاین روانشناسی، برای اولین بار توسط مارتا آینزورث منتشر شده است. او در سال ۱۹۹۵ شروع به جستجوی گوگل برای یافتن یک روانشناس آنلاین خوب کرد، چرا که او درگیر اختلالات روانی بود. مارتا در سفر بود و نمی توانست یک مشاوره روانشناسی حضوری داشته باشد، بنابراین، او به یک درمانگر آنلاین خوب نیاز داشت. او  سایت های کمی برای دسترسی به روانشناس آنلاین پیدا کرد، بنابراین چندی بعد در سال ۲۰۰۰ وب سایت سلامت روان به نام Metanoia را تأسیس کرد. در آن سال  این وب سایت، همکاری بیش از ۲۵۰ وب سایت از مطب های خصوصی و بیش از ۷۰۰ کلینیک را داشت که به کمک آن، هر فردی می توانست با روانشناس آنلاین در تماس باشد.

مدافون اپلیکیشن مشاوره روانشناسی

علاوه بر خدمات دکتر آنلاین که در اپلیکیشن مدافون ارائه می شود، خدمات روانشناس و روانپزشک آنلاین نیز در این اپلیکیشن ارائه می شود. مشاوره روانشناسی در این سایت شامل مشاوره کودک، مشاوره نوجوان، مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج و طلاق و مشاوره اعتیاد می باشد. مجموعه ای از بهترین مشاوران کشور، در این اپلیکیشن، به نیازهای کاربران در حوزه روانشناسی و روانپزشکی پاسخ می دهند. با مراجعه به لینک زیر می توانید به لیست روانشناسان آنلاین این مجموعه دسترسی داشته باشید.

روانشناس آنلاین

روانشناس آنلاین

مزایای استفاده از مشاوره آنلاین

استفاده از مشاوره آنلاین روانشناسی و پزشکی مزایای زیر را دارد:

دسترسی آسان تر: استفاده از خدمات پزشکی و روانشناسی آنلاین، شرایطی را فراهم می کند که دسترسی به پزشک و روانشناس تنها محدود به ساعت های اداری نباشد و در روزهای تعطیل، نیمه های شب و… نیز این دسترسی به راحتی امکان پذیر باشد. برای مشاوره پزشکی و  روانشناسی آنلاین نیاز به وقت گرفتن از قبل نیست و  افرادی که ساکن روستاها هستند، کسانی که از کشور مهاجرت کرده اند، افراد دارای معلولیت و… نیز به راحتی به پزشک و روانشناس آنلاین دسترسی دارند.

علاوه بر این در خدمات پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی آنلاین، دسترسی به اطلاعات و مستندات هم برای مشاور و هم برای کاربر در دسترس است و در صورت نیاز امکان مرور آنها آسان تر است.

راحتی و آسایش بیشتر: در مشاوره به صورت آنلاین، کاربر می تواند در هر جایی که راحت است، در هر ساعتی از شبانه روز، بدون نیاز به خارج شدن از خانه و انتظار برای دریافت مشاوره، با پزشک، روانشناس یا روانپزشک خود مشورت کند.

ناشناس بودن و حفظ حریم خصوصی: مشاوره آنلاین در مقایسه با مشاوره های چهره به چهره، ناشناس ماندن و حفظ حریم خصوصی بیشتری را ارائه می دهد و کاربر می تواند با خیال آسوده تری سوالات خود را مطرح کند.

هزینه کمتر: به طور کلی هزینه دکتر آنلاین و روانشناس آنلاین در مقایسه با مراجعه حضوری به همان پزشک یا روانشناس کمتر است. علاوه بر این هزینه های زمانی، رفت و آمد و…. نیز در این روش حذف می شود.

در صورتی که تا به حال تجربه استفاده از دکتر آنلاین و یا روانشناس آنلاین را نداشته اید، به شما توصیه می کنیم که اپلیکیشن مدافون (medafone) را نصب کرده و از خدمات آن بهره مند شوید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *