۷ رکن اساسی در یک نرم افزار مدرسه

۷ رکن اساسی در یک نرم افزار مدرسه
  • 1400/10/4
  • محمدرضا مرتضایی
  • 3

شرکت‌های زیادی هستند که اقدام به تولید نرم افزار مدیریت مدرسه می‌کنند، اما هر نرم افزاری نمی‌تواند همه‌ی نیازهای مدرسه شما را برآورده کند، برای اینکه بتوانید مدرسه‌ی خود را هوشمندانه‌تر مدیریت کنید، باید به چند نکته‌ی مهم توجه داشته باشید که در ادامه همه‌ی آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

اما قبل از هرچیز بد نیست کمی در مورد یکپارچگی نرم افزار مدرسه بدانید، یک نرم افزار مدرسه یکپارچه این امکان را به شما می‌دهد که تمام بخش‌های مدرسه‌تان را به شکل یکجا و در قالب یک نرم‌افزار زیر نظر داشته باشید، مثلا معلم هنگام برگزاری کلاس آنلاین برای دانش‌آموزان تکلیف درج کند و تکالیف به شکل خودکار در پنل تکلیف الکترونیک بچه‌ها ثبت شود؛ از سوی دیگر والدین نیز بتوانند تکلیف بچه‌های خود را زیر نظر بگیرند و آن را بررسی کنند.

۱. برگزاری حرفه‌ای کلاس‌های آنلاین

مهم‌ترین ماموریت یک مدرسه آموزش است و یکی از بخش‌های مهم در آموزش، امکان برگزاری کلاس آنلاین است، یک نرم افزار کلاس آنلاین حرفه‌ای امکانات زیر را در اختیار شما می‌گذارد:

  • تعامل صوتی، متنی و تصویری
  • اشتراک‌گذاری فایل و صفحه‌نمایش
  • امکان ضبط خودکار کلاس
  • وضعیت حضور و غیاب
  • استفاده از وایت‌برد مجازی
  • گفتگوی گروهی یا اختصاصی
  • یکپارچگی با سایر بخش‌های مدرسه

یک نرم افزار کلاس آنلاین حرفه‌ای به شما کمک می‌کند بدون هیچ دغدغه‌ای کلاس‌های آنلاین خود را برگزار کنید، حتی ساده‌تر از یک کلاس حضوری! معلم و دانش‌آموزان می‌توانند به سادگی با هم تعامل داشته باشند، فایل‌های مختلف را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به شکل گروهی یا خصوصی با یکدیگر گفتگو کنند.

علاوه‌بر این، معلم این امکان را دارد که کلاس‌ها را به شکل خودکار و بدون نیاز به نصب برنامه‌ی اضافه‌ای ضبط کند، برای دانش‌آموزان تکلیف مشخص کند و وضعیت حضور و غیاب آن‌ها را به سادگی بررسی کند، ضمن اینکه به دلیل یکپارچه بودن نرم افزار مدرسه با سیستم کلاس آنلاین، همه‌ی این موارد در سایر بخش‌های نرم‌افزار نیز در دسترس خواهد بود، آن هم به شکل کاملا خودکار و بدون نیاز به ورود دستی اطلاعات.

مثلا هنگامی که دانش‌آموز در کلاس آنلاین حضور نداشته باشد (یا برای مدارس حضوری، در زمان مشخص وضعیت حضور خود را روی دستگاه حضور و غیاب ثبت نکرده باشد) سیستم به شکل خودکار وضعیت غیبت یا تاخیر دانش‌آموز را از طریق پیامک به اطلاع والدین می‌رساند و آن را در بخش موارد انضباطی معاون نیز ثبت می‌کند، به لطف یکپارچه بودن یک نرم افزار مدیریت مدرسه حرفه‌ای، همه‌ی این موارد به شکل کاملا خودکار انجام می‌شود!

۲. برگزاری تخصصی آزمون‌های آنلاین

خیلی از معلم‌ها یا مدارس، آزمون‌های خود را در نرم‌افزار پیام‌رسانی مثل واتس‌اپ برگزار می‌کنند، اما واتس‌اپ امکان زمان‌بندی آزمون‌ها یا برگزاری یک آزمون جامع را به شما نمی‌دهد، چرا که اصلا برای برگزاری کلاس و آزمون پیاده‌سازی نشده، اگر قصد دارید یک آزمون حرفه‌ای برگزار کنید، باید از یک نرم افزار آزمون آنلاین تخصصی استفاده کنید که همه‌ی امکانات مورد نیاز برای برگزاری آزمون را در اختیار شما قرار دهد، مواردی مثل:

  • امکان درج انواع سوالات تستی، تشریحی، صحیح‌و‌غلط و…
  • امکان استفاده از انواع نمرات کیفی و عددی در آزمون‌ها
  • قابلیت تعریف زمان‌بندی برای شروع و پایان آزمون‌ها
  • امکان رتبه‌بندی دانش‌آموزان برای هر کلاس یا مقطع
  • اطلاع‌رسانی خودکار نمرات یا آزمون‌ها برای دانش‌آموز و والدین

احتمالا با دیدن این موارد شما هم متوجه شده‌اید که چرا واتس‌اپ جای خوبی برای برگزاری آزمون نیست و باید امتحانات آنلاین خود را در یک نرم‌افزار حرفه‌ای برگزار کنید.

بخش دیگری که در یک نرم افزار مدیریت مدرسه، می‌تواند کمک زیادی به شما بکند، نرم افزار بانک سوالات است؛ به کمک نرم افزار بانک سوالات مدارس قادر خواهید بود چندین سوال مختلف با سطوح دشواری گوناگون را در نرم افزار تعریف کرده و در برگزاری آزمون‌های آنلاین یا به عنوان تکلیف الکترونیک و نمونه سوال دانش‌آموزان‌تان استفاده کنید.

۳. بررسی تکالیف به شکل آنلاین

بخش دیگری که در یک نرم افزار مدرسه حرفه‌ای وجود دارد، امکان ثبت و بررسی تکالیف به شکل الکترونیک است، یک نرم افزار تکلیف الکترونیک این امکان را به معلمین شما می‌دهد که در کلاس‌های آنلاین خود برای دانش‌آموزان تکلیف ایجاد کنند و پس از آن سیستم به شکل خودکار، تکالیف تعریف شده را در پنل تکلیف آنلاین دانش‌آموزان نمایش می‌دهد.

پس از آن دانش‌آموزان می‌توانند با ورود به سامانه‌ی خود در قسمت تکالیف، تکلیف‌های بارگذاری شده را ببینند و از همان‌جا پاسخ‌ها را برای معلم‌شان ارسال کنند؛ ضمنا به دلیل یکپارچه بودن سامانه، والدین نیز می‌توانند در جریان انجام تکالیف فرزندان خود قرار بگیرند.

۴. برنامه‌های مطالعاتی و وظایف روزانه

پیگیری فعالیت دانش‌آموزان یکی از مواردی است که معلم به کمک آن می‌تواند در جریان فعالیت‌ها و روند درسی دانش‌آموزان قرار بگیرد؛ نرم افزار مشاوره دانش آموزان مدارس، این امکان را برای مشاورین مدارس فراهم می‌کند که به سادگی برنامه‌‌های مطالعاتی دانش‌آموزان را تدوین کرده و آن را به شکل آنلاین در اختیار آن‌ها قرار دهند؛ همچنین والدین می‌توانند در جریان فرایندها و فعالیت دانش‌آموزان قرار بگیرند.

از سمت دیگر نرم‌افزاری مثال سامانه مدیریت وظایف روزانه این امکان را در اختیار والدین می‌گذارد که فعالیت‌‌های روزانه‌ی فرزندشان را در سیستم وارد کنند و بدین ترتیب معلم در جریان امور و فعالیت دانش‌آموز قرار بگیرد، این قابلیت به‌خصوص برای دانش‌آموزان دبستانی بسیار کاربردی خواهد بود.

۵. دفتر کلاسی الکترونیک

هیچ کلاس درسی بدون وجود دفتر کلاسی پیش نمی‌رود، اگر تجربه‌ی تدریس داشته باشید، احتمالا می‌دانید که وجود دفتر کلاسی برای هر معلمی لازم و ضروری است، حال اگر قصد دارید مدرسه خود را به شکل الکترونیک مدیریت کنید و همه‌ی بخش‌های مدرسه به هم متصل باشند، باید از یک نرم افزار مناسب برای ثبت موارد کلاسی نیز استفاده کنید.

یک نرم افزار دفتر کلاسی الکترونیک حرفه‌ای، این امکان را به معلمین شما می‌دهد که به سادگی و با استفاده از تلفن همراه خود یا یک کامپیوتر در کلاس، هرچیزی را ثبت کنند، از امتحانات و نمرات کلاسی گرفته تا وضعیت حضور و غیاب بچه‌ها؛ ضمن اینکه نرم افزار دفتر کلاسی به سایر بخش‌های مدرسه متصل می‌شود و همه‌ی اطلاعات ثبت‌شده در بخش‌های دیگر قابل دسترسی خواهد بود، بدون نیاز به اینکه اطلاعات را به شکل دستی وارد کنید.

۶. نرم افزار تصحیح آزمون

یکی از زمان‌گیرترین فرایندها در هر مدرسه‌ای، تصحیح آزمون‌هاست، اما در یک مدرسه‌ی الکترونیک، فرایند تصحیح آزمون نیز باید به شکل آنلاین انجام شود، یک نرم افزار تصحیح آزمون این امکان را به شما می‌دهد که آزمون‌های تستی، صحیح‌وغلط و چند گزینه‌ای خود را به شکل خودکار تصحیح کنید؛ یک نرم افزار تصحیح آزمون، امکانات زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • امکان تولید دفترچه‌ی سوال و پاسخ‌برگ‌های متفاوت
  • قابلیت چاپ دفترچه و پاسخ‌برگ با یک پرینتر معمولی
  • امکان استفاده از دفترچه‌ی سوال و کلید پاسخ مستقل
  • قابلیت تعریف پارامترهای مختلف برای سوالات آزمون
  • تولید دفترچه‌ی سوالات با فرمت قابل ویرایش قبل چاپ

برای انتخاب یک نرم افزار آزمون حرفه‌ای، باید به چند نکته توجه داشته باشید، ابتدا اینکه بتوانید برای تصحیح پاسخ‌نامه‌ها از یک اسکنر معمولی استفاده کنید و الزامی به استفاده از اسکنرهای مخصوص نداشته باشید، همچنین باید بتوانید پاسخ‌برگ‌های خود را به‌سادگی توسط یک پرینتر معمولی چاپ کنید.

۷. دریافت گزارشات حرفه‌ای

هر مدیری برای اینکه بتواند از وضعیت تحصیلی و نمرات دانش‌آموزان خود اطلاع داشته باشد، باید بتواند نمرات را در قالب گزارشات حرفه‌ای و نمودارهای آماری ببیند و آن‌ها را تحلیل کند، به همین دلیل یک نرم افزار مدرسه ایده‌‌آل باید امکان دریافت گزارشات حرفه‌ای را به شما بدهد.

علاوه‌بر گزارش‌های نموداری مدرسه که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، این نرم افزار به دلیل یکپارچگی کامل با سامانه‌ی همکلاسی، امکان دریافت گزارشاتی مثل کارنامه‌های کلاسی (ماهیانه، ترمی و سالیانه) و همچنین چاپ برنامه‌های کلاسی و امتحانی را به صورت خودکار برای شما فراهم می‌کند، شما می‌توانید به سادگی نمرات دانش‌آموزان را در نرم افزار کارنامه مدارس وارد کنید و گزارشات نموداری حرفه‌ای را از آن دریافت کنید.

همکلاسی یک نرم افزار مدیریت مدرسه است که به شما کمک می‌کند مدرسه‌ی خود را خیلی هوشمندانه‌تر مدیریت کنید و به شکل کاملا یکپارچه و تحت وب طراحی شده، به کمک این نرم افزار به همه‌ی امکاناتی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم دسترسی خواهید داشت؛ در صورتی که هنوز نمی‌دانید از چه نرم‌افزاری برای مدیریت مدرسه خود استفاده کنید یا مطمئن نیستید به چه امکاناتی احتیاج دارید، می‌توانید همین حالا از مشاوره‌ی رایگان همکلاسی استفاده کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *