صنعت چاپ و تحولاتی که در زندگی بشر ایجاد کرد

صنعت چاپ و تحولاتی که در زندگی بشر ایجاد کرد
  • 1400/11/21
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

مفهوم چاپ کردن از زمانی که بشر یاد گرفت روی دیوار حکاکی‌کند وجود داشت. به مرور زمان انسان‌ها یاد گرفتند به جای سنگ، طرح‌ها و نوشته‌های خود را روی صفحه‌های چرمی یا صفحاتی که از پوست درخت‌ها ساخته شده بود، حک کنند.

واژه چاپ که در متون قدیمی با عنوان چهاب دیده می‌شود، از واژه مغولی چاو گرفته شده. چاو به معنی فشردن یک سطح روی سطح دیگر است. در متون قدیمی‌تر علاوه بر چهاب از واژه‌های دیگری چون باسمه، طبع و تافت هم به کار رفته است.

شناخته شده‌ترین کاربرد این صنعت، ثبت متن روی کاغذ است که به دنبال آن حرفه‌های دیگری چون انتشارات، روزنامه‌نگاری و صنایع تبلیغاتی هم به وجود آمد. به مرور زمان امکانات و دستگاه‌هایی که برای پرینت به کار رفتند، پیشرفت کردند و قابلیت ثبت طرح‌‌ها و متون مختلف رو سطوح گوناگون از جمله پارچه، چرم، پلاستیک و… فراهم شد.

تاریخچه جهانی صنعت چاپ

گوتنبرگ فردی است که امتیاز اختراع این صنعت را به نام خود ثبت کرده است، اما تاریخ نشان می‌‌دهد پیش از آ‌ن‌ها ‌چینی‌ها و آشوری‌‌ها یاد گرفته بودند حروف را روی صفحه‌های مختلف حک کنند. چینی‌ها در قرن یازدهم میلادی با استفاده از گل رس حروف قابل انتقال را ایجاد کرده بودند. بعد از آن متریال‌های دیگری چون چوب و قلع هم برای ساخت این حروف مورد استفاده قرار گرفت.

جالب است بدانید که در کشور کره نیم قرن پیش از اینکه گوتنبرگ دستگاه خود را اختراع کند، وزارت پرینت وجود داشت! وظیفه این وزارت خانه ایجاد حروف مختلف با ریخته‌گری بود تا اطلاعات به صورت باسمه‌ای روی صفحات حک شوند. خبر این فعالیت‌های آسیای شرقی به گوش اروپایی‌ها هم رسیده بود و احتمال می‌رود همین موضوع الهام‌بخش گوتنبرگ بوده باشد.

چاپ

گوتنبرگ در قرن ۱۵ میلادی، برای هرکدام از حروف الفبا یک قطعه ساخت تا بتواند آن‌ها را به صفحات مختلف انتقال دهد. متریالی که او برای این کار انتخاب کرد، سرب و آنتی موان بود. این آلیاژ نه به اندازه‌ای سخت بود که حروف روی سطح حک نشود و نه به اندازه‌ای نرم بود که زود از بین برود. او همچنین فرمولی برای ساخت مرکب ایجاد کرد.

بعد از اختراع گوتنبرگ، این صنعت به صورت محدود در برخی از کشورها از جمله فرانسه و ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت. دستگاهی که گوتنبرگ ساخه بود، هزینه زیادی داشت؛ به همین دلیل در ابتدای ایجاد صنعت چاپ، تنها افراد متمول می‌توانستند از آن استفاده کنند.

در قرن ۱۸ میلادی یک نمایشنامه نویس نویس آلمانی با اختراع چاپ سنگی یا لیتوگرافی (افست) تحول بزرگی در این صنعت ایجاد کرد و با کاهش هزینه‌ها باعث شد افراد مختلف توانایی فعالیت در این حوزه را پیدا کنند.

چاپ در ایران

میرزای شیرازی اولین کسی بود که این صنعت را به ایران وارد کرد. او کسی بود که برای یادگیری دانش و هنر غربی‌ها و انتقال آن به ایران به اروپا فرستاده شد. او در کنار تمام امکانات دیگر، یک دستگاه لیتوگرافی را نیز به همراه خود وارد ایران کرد. تا پیش از آن، ایرانی‌ها از چاپ سربی استفاده می‌کردند، اما بعد از ورود این دستگاه در شهرهای مختلف ایران مراکز لیتوگرافی تأسیس شد.

ورود لیتوگرافی باعث شد مردم دیگر از شیوه سربی استفاده نکنند، زیرا هم هزینه زیادی داشت و هم کار پر زحمتی بود. این روش پرینت تا اواخر دوره قاجار در ایران متداول بود و جز آن هیچ روش دیگری وجود نداشت. در دوران پهلوی سایر روش‌های چاپ هم وارد ایران شدند و این صنعت در ایران هم همپای جهان پیشرفت کرد.

کاربردهای این صنعت چیست؟

صنعت چاپ در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد. در ابتدا این صنعت صرفا برای انتشار اخبار و کتب مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما به مرور زمان کاربردهای بیشتری پیدا کرد و وارد دنیای مد و لباس، تبلیغات، برندسازی و… هم شد.

صنعت چاپ

برندسازی و تبلیغات یکی از مهم‌ترین کاربردهای حال حاضر صنعت چاپ است. کسب و کارهای مختلف با سفارش چاپ ساک دستی ارزان ، لباس کار مخصوص، ست اداری و هرچیزی که نماد برند خودشان روی آن ثبت شده باشد، برای ایجاد اعتبار بیشتر و حک کردن نام برندشان در ذهن مخاطب استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین با استفاده از چاپ کاتالوگ و بروشور، اطلاعاتی درباره محصولات و خدماتشان به مشتریان ارائه می‌دهند و آن‌ها را به مشتریان دائمی خود تبدیل می‌کنند.

چاپ ساک دستی

چاپ باکیفیت با دستگاه‌های پیشرفته

گستردگی صنعت پرینت باعث شده است که افراد مختلف روزانه کاغذها، پارچه‌ها و محصولات چاپی گوناگونی ببینند. در واقع چشم مخاطبان به دیدن این موارد عادت کرده است و تنها در صورتی به تبلیغات پرینت شده توجه می‌کنند که خلاقانه، منحصر به فرد و باکیفیت باشد.

با پرینت حرفه‌ای و باکیفیت می‌توانید اطمینان داشته‌ باشید المان‌هایی که شما برای برندسازی استفاده کرده‌اید، نسبت به سایر رقبا برتری دارد و می‌تواند تأثیر بسزایی در حک شدن برند در ذهن مشتری و افزایش فروشتان داشته باشد. یکی از مزیت‌های تبلیغات چاپی این است که دست به دست منتقل می‌شود؛ بنابراین اگر طرح جذاب و باکیفیتی روی محصولات خود چاپ کرده باشید، می‌توانید به صورت ویروسی توجه اعضای بازار هدف را به خود جلب کنید.

مجموعه فرتاک به صورت تخصصی در حوزه چاپ محصولات مربوط به تبلیغات و برندسازی فعالیت می‌کند و می‌تواند بهترین راهنمای شما در این زمینه باشد. کیفیت بالا و تجربه کاری زیاد در این زمینه مهم‌ترین ویژگی‌های فرتاک هستند و باعث شده‌اند مشتریان این برند همیشه از بازدهی که محصولات تبلیغاتی برایشان داشته، راضی باشند.

کلام آخر

با ورود فضای مجازی و اینترنت به دنیا، بسیاری از افراد تصور می‌کردند صنعت چاپ از رونق می‌افتد و دیگر کسی به آن توجه نمی‌کند. اما نباید فراموش کنیم که ما همچنان در دنیای واقعی زندگی می‌کنیم. به همین دلیل است که اگر اعضای بازار هدف شما به جای اینکه فقط تبلیغ را ببینند، آن را لمس کنند و حتی به صورت کاربردی از آن بهره ببرند (مثل ساک دستی یا هدایای تبلیغاتی)، بیشتر تحت تأثیر قرار می‌‌گیرند و با احتمال بیشتری از شما خرید خواهند کرد.

مجموعه فرتاک از با حرفه‌ای‌ترین متخصص‌ها در زمینه چاپ و تبلیغات فعالیت می‌کند و می‌تواند ایده‌های تبلیغاتی و برندینگ شما را با بهترین کیفیت و مطابق با آنچه در ذهن دارید، تولید کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات فرتاک و ثبت سفارش روی این لینک کلیک کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *