ویژگی‌های یک مشاوره حقوقی اداره کار و کارگری

ویژگی‌های یک مشاوره حقوقی اداره کار و کارگری
  • 1400/11/24
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

بهترین مشاوره حقوقی اداره کار توسط چه کسی ارائه می‌شود؟

بهترین مشاوره حقوقی اداره کار را می‌توانید از کسانی اخذ کنید که به تمام جوانب مسئله، آگاه هستند.

این مشاوران باید بتواند در بررسی پرونده شما موفق عمل کرده و با تکیه بر اطلاعات و تجربیات خود، روش مناسب را برای دستیابی به نتیجه درست، در نظر بگیرند.

تجربه به ما ثابت کرده است که افراد زمانی از اطلاعات یک مشاوره حقوقی در زمینه مسائل مربوط به اداره کار استفاده می‌کنند که در شرایط نامناسبی قرار گرفته‌اند.

اما در متن حاضر سعی می‌کنیم این مسئله را برای شما تشریح کنیم که اخذ مشاوره در این باب را می‌توان در تمام مراحل کاری در نظر داشت.
مهم این است که بدانیم چه کسی می‌تواند بهترین گزینه برای مشاوره حقوقی اداره کار باشد.

تفاوت میان مشاوره حقوقی و اطلاعات حقوقی

مرز بین “مشاوره حقوقی” و “اطلاعات حقوقی” اغلب مبهم است. به عنوان یک موضوع کلی، فقط یک وکیل می‌تواند مشاوره حقوقی واقعی بدهد.

در حالی که هر غیر وکیلی می‌تواند اطلاعات حقوقی را بازگو کند. علاوه بر این، ارائه مشاوره حقوقی یا وکالت یک فرد در دادگاه توسط کسی که وکیل نیست یا وکیلی که مجوزهای لازم را ندارد، به طور کلی غیرقانونی است.

برخلاف اطلاعات حقوقی، مشاوره حقوقی به مشاوره کتبی یا شفاهی در مورد یک موضوع حقوقی اشاره دارد که بر حقوق و مسئولیت‌های شخص دریافت کننده مشاوره، تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این، مشاوره حقوقی واقعی مستلزم تجزیه و تحلیل دقیق قانون است. زیرا در موقعیت خاص یک شخص اعمال می‌شود. این مسئله در نقطه مقابل حدس و گمان مبتنی بر حقایق عمومی است.

از منظر حقوقی، ارائه مشاوره حقوقی به منزله فعالیت در زمینه وکالت است و تنها وکیل دارای مجوز که با او رابطه وکیل کار و موکل برقرار کرده باشید، می‌تواند مشاوره حقوقی واقعی ارائه دهد.

به دلیل تعهدات ناشی از ارائه چنین مشاوره حقوقی، مشاوره دهنده نیز در نتیجه اطلاعات ارائه شده، ملزم به رعایت حقوق و مسئولیت‌های خاصی است.

افرادی که خواسته یا ناآگاهانه بدون مهارت، قضاوت یا اختیار مشاوره حقوقی ارائه می‌کنند یا در اجرای قانون به صورت غیرمجاز شرکت می‌کنند، مشمول مجازات‌های دادگاه می‌شوند.

مشاوره حقوقی چیست؟

با توجه به موارد گفته شده در بخش قبلی، می‌توانیم دیدگاه بهتری در مورد مشاوره حقوقی اداره کار (و هر زمینه دیگری) داشته باشیم.

زمان انجام بررسی‌های لازم برای پیدا کردن مشاوره حقوقی اداره کار، در نظر داشته باشید که توصیه دوستان یا خانواده به منزله مشاوره حقوقی نیست.

مشاوره حقوقی واقعی توافقی را بین یک وکیل و موکلش بر اساس موضوع حقوقی خاصی که موکل تجربه می‌کند، تشکیل می‌دهد.

به طور خلاصه، فردی که در نقش یک مشاوره حقوقی کنار شما ایستاده است، باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • نیازمند دانش، مهارت، آموزش و قضاوت حقوقی است
  • قانون خاصی را برای مجموعه‌ای از شرایط خاص اعمال می‌کند
  • بر حقوق یا مسئولیت‌های قانونی افراد تأثیر می‌گذارد
  • در ذهن مشاوره دهنده جایگاه درستی در مورد حقوق و مسئولیت‌های خود، ایجاد می‌کند

برخلاف اطلاعات حقوقی – مانند اطلاعاتی که در تابلوهای خیابانی دیده می‌شود – مشاوره حقوقی یک اقدام خاص را پیشنهاد می‌کند که موکل باید آن را انجام دهد.

به عنوان مثال، این تفاوت بین اینکه به کسی بگویید چه کاری انجام دهد (مشاوره حقوقی) در مقابل نحوه انجام آن (اطلاعات حقوقی) است.

نمونه‌هایی از مشاوره حقوقی اداره کار

زمان انتخاب فرد مناسب برای امر مشاوره حقوقی اداره کار، توجه داشته باشید که شخص تا چه میزان بر کار خود مسلط است.

وکیل و مشاوره کار و کارگری

این دسته از وکلا وظایف مشخص و خاصی را دارند که عبارت است از:

  • انتخاب، تهیه پیش‌نویس یا تکمیل اسناد یا قراردادهای قانونی که بر حقوق قانونی یک شخص تاثیر می‌گذارد
  • وکالت شخص در دادگاه یا سایر نهادهای حاکمیتی
  • مذاکره در مورد حقوق یا مسئولیت‌های قانونی از طرف یک شخص
  • حدس و گمان یک نتیجه
  • انتخاب یا پر کردن فرم‌های خاص از طرف موکل

همچنین ممکن است که سوالات مشاوره حقوقی اداره کار در ذهن شما، به این شکل ترسیم شده باشند.

آیا باید برای اعلام ورشکستگی اقدام کنم؟

آیا حادثه پیش آمده در کارگاه (اگر حادثه‌ای بوده باشد) موجب لغو مجوزهای کاری من می‌شود؟

چگونه از کارفرمای خود شکایت کنم؟

پس مهم است که مشاوره شما در زمان برخورد با مشکلات مربوط به اداره کار، درست پیش برود.

شما باید به وضوح پاسخ سوالات خود را به دست آورید و این کار، وظیفه مشاور حقوقی اداره کار است.

اهمیت مشاوره حقوقی اداره کار برای کسب‌وکارها

هنگام شروع یک کسب‌وکار جدید، ممکن است با موقعیت‌های دشوار زیادی روبرو شوید. همچنین موارد زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید در مورد آن‌ها تجدید نظر کنید.

این موارد ممکن است شامل مدیریت جریان نقدینگی، استخدام کارمندان، مدیریت زمان، توسعه استراتژی‌های بازاریابی، تولید سرمایه برای تجارت، رفع شک و تردیدها و بسیاری موارد دیگر باشد.

پس مهم است که به دنبال افرادی باشید که می‌توانند این مسائل را برای شما رفع کنند.

چرا مشاغل به خدمات پشتیبانی حقوقی نیاز دارند؟

خدمات حقوقی مربوط به اداره کار، برای عملکرد راحت کسب‌وکار شما مورد نیاز است. کار با کارشناسان حقوقی به شما اطمینان می‌دهد که کارهای قانونی خود را درست انجام می‌دهید.

شما می‌توانید مطمئن باشید که اگر مشکلی پیش بیاید، به روش صحیح آن را بررسی کرده و حل خواهید کرد.

همچنین وجود کارشناسان حقوقی اداره کار در کنار شما، شما را از انجام هرگونه کار غیرقانونی که می‌تواند تجارتتان را تهدید کند، دور می‌نماید.

چه زمانی به مشاوره حقوقی اداره کار نیاز داریم؟

قبل از رسیدن به این بخش، سعی کردیم تا نمای کلی از موقعیت‌های را برای شما تشریح کنیم که شاید در آنها قرار گرفته باشید. اما در ادامه متن قصد داریم روی برخی از مهم‌ترین این موقعیت‌ها تمرکز کنیم تا به توصیه اشاره شده در ابتدای متن برسیم.

لازم نیست زمانی که به یک مشکل پیچیده برخورده‌اید، به سراغ مشاوره حقوقی اداره کار بروید. شما می‌توانید از همان ابتدای شروع فعالیت‌های تجاری خود، زیر نظر این مشاوران کار کنید.

برخی از موقعیت‌های مختلفی که در آنها به مشاوره حقوقی اداره کار نیاز خواهید داشت، عبارت‌اند از:

۱٫ رسیدگی به مسائل حقوقی شرکت

اگر به دلیل سهل انگاری یا هر دلیل دیگری از شما شکایت شود، ممکن است به کمک حقوقی و مشاوره اداره کار نیاز داشته باشید. مسائل حقوقی بسیار ظریف هستند و نباید آن‌ها را ساده بگیرید. هرگونه سهل انگاری در طول یک پرونده حقوقی می‌تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود در هنگام رسیدگی به هر گونه مسائل حقوقی، از مشاوره حقوقی اداره کار استفاده کنید.

۲٫ ثبت شرکت و ایجاد کسب‌وکار جدید

اگر در حال شروع یک کار تجاری جدید هستید، باید آن را در به صورت قانونی ثبت کنید. درخواست برای ثبت شرکت نیاز به مجوز از ادارات مختلف دارد.

اگر با روند کاری این ادارات آشنا نیستید و از نحوه عملکرد اداره دولتی بی‌اطلاع هستید، دریافت مجوز برای کسب‌وکارتان از آن‌ها، می‌تواند کار سختی باشد.

با کمک یک تیم متخصص و ماهر در زمینه مشاوره حقوقی مسائل اداره کار، این روند را به آسانی طی خواهید کرد.

۳٫ گسترش تجارت در بازار کار

اگر کسب‌ و کار شما عالی است و به دنبال تنوع بخشیدن به کسب‌ و کار خود هستید، ممکن است در زمینه مسائل حقوقی به کمک نیاز داشته باشید.

گسترش کسب‌ و کار ممکن است ساده و آسان به نظر برسد، اما اجرای خوب آن می‌تواند یک کار چالش برانگیز باشد.

مشاوره حقوقی

۴٫ رسیدگی به اسناد حقوقی

اگر کسب‌وکار خود را منحل می‌کنید یا در سیاست‌های موجود تغییراتی ایجاد می‌کنید، لازم است این تغییرات در اسناد قانونی شما ثبت شود.

همچنین از شما انتظار می‌رود که به سازمان‌های دولتی اطلاع دهید. این کار همیشه در قالب خاصی انجام می‌شود که مشاوران حقوقی اداره کار حتما به آن آشنا هستند.

به غیر از این، ممکن است در تهیه پیش‌نویس قراردادها و اسناد خاصی که با پیروی از قوانین و دستورالعمل‌های خاص مشخص شده و توسط دولت انجام می‌شود، به خدمات حقوقی نیاز داشته باشید.

۵٫ مدیریت قراردادها

اگر با اختلافات قراردادی روبرو هستید، بهتر است به توصیه‌های مشاور حقوقی اداره کار، گوش دهید.

سالانه ۲۰ میلیون پرونده مدنی تشکیل می‌شود که ۶۰ درصد آن مربوط به اختلافات قراردادی است. این اختلافات می‌تواند پرهزینه باشد و هزینه زیادی برای یک کسب‌وکار داشته باشد.

در چنین شرایطی، یک وکیل با ارائه کمک‌های حقوقی مناسب در زمینه قوانین اداره کار، شما را راهنمایی می‌کند تا از هدر دادن پول خود در یک دعوی بزرگ، محافظت کنید.

۷٫ از مالکیت برند خود محافظت کنید

علامت تجاری و لوگو به عنوان هویت یک تجارت عمل می‌کند؛ بنابراین بهتر است هنگام انتخاب علامت تجاری یا لوگوی شرکت خود احتیاط بیشتری به خرج دهید. زیرا نقض حق استفاده از آن، می‌تواند یک دعوی قضایی گران قیمت باشد.

پشتیبانی حقوقی اداره کار، به شما کمک می‌کند تا کسب‌وکار خود را با خیال راحت شخصی سازی کنید و از شما در برابر نقض هرگونه حق انحصاری استفاده از برند و حق اختراع محافظت می‌کند.

۸٫ مسائل مربوط به کارمندان سابق، فعلی یا آینده

یک شرکت با کمک کارمندانش اداره می‌شود. کارکنان مهم‌ترین دارایی یک شرکت هستند. موفقیت، آینده و خیلی چیزها به عملکرد هر کارمند بستگی دارد.

اگر شرکت شما با کارمند سابق، فعلی یا آینده مشکلی دارد، بهتر است این مشکلات را قبل از اینکه از کنترل خارج شوند،

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *