ثبت برند و لزوم آن برای تمامی کسب و کار ها

ثبت برند و لزوم آن برای تمامی کسب و کار ها
  • 1400/12/7
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

هر تجارتی برای قانونی شدن و کسب یک هویت شغلی باید مراحل ثبت برند تجاری را طی کند. فرقی ندارد که تجارت و کسب و کار در چه حیطه ای قرار دارد؛ تمامی تجارت ها، شرکت ها، بازرگانی ها و … جهت معرفی بهتر و هوشمندانه تر باید دارای یک برند شغلی باشند. حال در صورتی که شما به تازگی صاحب یک کسب و کار شده اید؛ پس بهتر است که صاحب برند تجاری قانونی شوید که برای این کار افق نیکان به عنوان معتبرترین شرکت ارائه دهنده خدمات ثبت برند و لوگو در ایران؛ می ‌تواند در این مسیر به شما کمک کند تا جهت ایجاد هویت شغلی و قانونی، کسب و کار شما را صاحب برند کند. حال برای دریافت اطلاعاتی کامل در مورد مراحل ثبت برند اینترنتی و حضوری، هزینه ثبت برند، تفاوت نام شرکت با نام تجاری شرکت، قوانین انتخاب نام تجاری، نحوه تمدید علامت تجاری و بسیاری از مطالب مهم دیگر در ادامه همراه افق نیکان باشید.

برای دریافت مشاوره در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان می توانید به وب سایت افق

نیکان مراجعه کنید.

 

 

منظور از ثبت علامت تجاری چیست؟

علامت تجاری یا همان برند شرکت، به نشانه ای گفته ای می ‌شود که شرکت شما را به دیگر اشخاص می ‌شناساند. در واقع زمانی که شما کسب و کار و تجارت خود را راه اندازی کردید؛ باید برای هویت دار شدن کسب و کارتان، یک نام و علامتی در قالب برند ثبت تجاری کنید. به طور مثال همانطور که هر شخصی دارای یک اسم و فامیلی است؛ هر تجارتی برای بیان شدن و معرفی خود به یک نام نیاز دارد. به طور کلی می ‌توان گفت که برند تجاری، یک علامت اختصاری است که هر شرکتی جهت معرفی خدمات و یا کالاهای خود از آن استفاده می‌ کند. در حقیقت یک تجارت، می ‌تواند با نام برند یا همان علامت تجاری اش شناخته شود.

به همین دلیل ارزش برند بسیار بالا است و باید هوشمندانه انتخاب شود و شما را از رقبای خود متمایز کند. اما انتخاب نام برند شاید ساده نباشد؛ چرا که طبق مصوبه ‌های قانونی نام برند تجاری باید دارای یک سری ویژگی ‌هایی باشد و از قوانینی تبعیت کند. اینکه برای کسب و کار چه نامی به عنوان برند تجاری انتخاب شود؛ در ادامه مطرح شده است.

بیشتر بخوانید : هرآنچه در مورد ثبت اختراع  باید بدانید

آیا شرکت ‌ها می ‌توانند از برند و علامت تجاری یکسانی استفاده کنند؟

امروزه بین همه ی کسب و کار قطعا رقابت زیادی وجود دارد. در واقع با اوج گرفتن این رقابت بین آن ‌ها، بازار پر از محصولات و خدمات مشابه شده است. همانطور هم که گفته شد برای ایجاد و معرفی یک خدمات و یا محصول قطعا به یک نام، لوگو، رنگ سازمانی و … نیاز می شود. به طوری که با مشاهده آن‌ها بتوان آن شرکت را با تمام خدماتش به یاد آورد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که نام و لوگوی یک شرکت تجاری نباید کپی باشد. چرا که هر شرکتی باید دارای یک ویژگی ‌های منحصر به فردی باشد تا در ذهن مخاطب در جایگاه متمایزی قرار بگیرید. در صورتی که چنین نباشد؛ یعنی علامت تجاری شرکت ‌ها همانند هم باشند؛ بی شک معرفی و تبلیغ آن ها سخت بوده و برند چند هویتی می ‌شود.

لازم به ذکر است که ثبت برندی و نامی که از قبل برای شرکت دیگری به ثبت رسیده؛ غیر قانونی نیست اما عرفا استفاده از نام تجاری رقبا مناسب نیست. پس در صورتی که قصد ثبت علامت تجاری برای شرکت خود را دارد؛ قبل از هر چیز باید امکان ثبت شدن آن را بررسی کنید. یعنی باید استعلام آن را بگیرید و متوجه شوید که آیا شخص دیگری قبلا نام تجاری که برای شرکت خود انتخاب کرده اید را نگرفته باشد. پس از اینکه از بابت آزاد بودن نام تجاری انتخابی خود مطمئن شدید؛ آن وقت است که باید برای ثبت آن هر چه زودتر اقدام کنید؛ در غیر این صورت ممکن است شرکت دیگری برای ثبت آن دست به کار شود.

آیا ثبت علامت تجاری ضرورت دارد؟

ثبت نام شرکت الزامی می باشد. اما ثبت علامت تجاری برای یک شرکت و یک کسب و کار اجباری نمی باشد. به گفته سازمان ثبت ‌اسناد و املاک کشور، ثبت علامت تجاری به دلایل زیادی از جمله موارد زیر توصیه می ‌شود:

  1. با ثبت برند تجاری، کسب و کار قانونی و دارای هویت شغلی می ‌شود.
  2. با ثبت علامت تجاری محصولات و یا خدمات متمایز و قابل تشخیص می ‌شوند.
  3. با ثبت برند تجاری، در روند بازاریابی و تبلیغات سهولت ایجاد می ‌شود.
  4. با ثبت یک علامت تجاری مناسب، از ثبت آن نام توسط شخص دیگر و سو استفاده های تجاری جلوگیری می‌ شود.
  5. با ثبت برند تجاری حق اعطای نمایندگی به شخص ثالث امکان پذیر می ‌شود.
  6. شرکت ‌ها در حفظ و بهبود کیفیت خود اشتیاق پیدا می ‌کنند.
  7. با ثبت برند و توسعه و پیشرفت کسب و کار، صاحب یک دارایی می ‌شوید. یعنیدر صورتی که برندی که شما برای محصول و یا خدمات خود انتخاب کرده اید بتواند در بازار ارزش و شهرت پیدا کند، خود علامت تجاری شرکت به تنهایی می تواند ارزشمند شود.
  8. با ثبت برند تجاری می ‌توانید در مقابل بانک ها، دولت ها، سرمایه گذاران دارای اعتبار شوید و بدین واسطه از تسهیلاتی همچون وام بهره مند شوید.

در حال حاضر اگر برای کسب و کار خود، قصد ثبت برند تجاری پیدا کرده اید؛ می ‌توانید با مشاورین ما در افق نیکان گفت و گو کنید تا با کمک آن ها مسیر مراحل ثبت علامت تجاری شرکت شفاف سازی شود و نام مناسب برای برند شما برگزیده و ثبت شود. ما از صفر تا صد مسیر را همراه شما هستیم.

منبع : افق نیکان

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *