پیش بینی فرصت کیش از قطعی برق ۱۴۰۱ و رونق یو پی اس + آمار

پیش بینی فرصت کیش از قطعی برق ۱۴۰۱ و رونق یو پی اس + آمار
  • 1400/12/10
  • محمدرضا مرتضایی
  • 2

در سال جاری طبق آمار رسمی بیشترین میزان مصرف برق در یک روز به بیش از ۶۸ هزار مگاوات در طی روز رسید. این در حالی است که بیشترین میزان تولید برق با بالاترین ریسک ممکن در حدود ۵۵ هزار مگا وات بود. بنابراین کشور در لحظه پیک با کمبود بی سابقه ۱۲ هزار مگا واتی مواجه شد که این رقم بیانگر این است که برق بیش از ۱۸ درصد از مشترکین تامین نشده است.  پس از قطعی های مکرر برق مشترکین زیادی به سمت خرید یو پی اس و خرید استابلایزر رو آوردند. اما یو پی اس و استابلایزر چیست و چه کمکی به ما در زمان قطعی برق می کنند؟

پس از پاسخ به این دو سوال به بررسی پاسخ دقیق و عددی تخمینی درباره میزان قطعی برق در سال ۱۴۰۱ می پردازیم.

 

یو پی اس چیست ؟

یو پی اس (ups)  یا همان منبع تغذیه بدون وقفه می‌تواند در صورت قطعی برق تا مدت زمانی که باتری آن مشخص می‌کند به تجیهزات جریان برساند تا کار شما پایان یابد یا اینکه آن دسته از تجهیزات را به طور کاملا ایمن خاموش کند

شرکت های زیادی در زمینه فروش یو پی اس در ایران و جهان فعالیت می کنند. خرید یو پی اس از  KSTAR ، فرصت کیش، APC و دیجی کالا با توجه به سالیان دراز فعالیت و همچنین پشتیبانی صحیح از مشترکین خود، می تواند شما را در مسیر خرید یک یو پی اس خوب قرار دهد.

کاربرد های یو پی اس

با توجه به حیاتی بودن برق در زندگی ما امروزه تقریبا در تمامی منازل، کسب و کار ها و صنایع باید از یو پی اس استفاده کرد. اما حال به بررسی چند مورد از پر کاربرد ترین استفاده های یو پی اس می پردازیم:

خرید یو پی اس خانگی، پی اس برای کولر گازی، یو پی اس برای آسانسور، خرید یو پی اس برای ادارات،  یو پی اس برای بیمارستان ها، خرید یو پی اس برای سازمان های بزرگ، استفاده از یو پی اس برای یخچال و غیره از کاربرد های مصرفی یو پی اس می باشد. همچنین استفاده از یو پی اس در شبکه های دوربین مدار بسته و کرکره های برقی نیز مرسوم است.

 

 

یو پی اس چگونه کار می کند؟

 

در زمان قطعی برق یو پی اس با استفاده انرژی ذخیره شده در باتری خود، جریان مستقیم توسط یک اینورتر در داخل خود را به جریان متناوب تبدیل می کند و این جریان تا مدت زمانی که بسته به ظرفیت باتری یو پی اس است، دستگاه ‌ها یا تجهیزات برقی شما را روشن نگه می‌دارند. همین طور یو پی اس ها وظیفه تنظیم جریان برق را نیز بر عهده دارند اما نه به شکل یک استابلایزر.

 

قیمت یو پی اس چقدر است؟

 

قیمت یو پی اس بر اساس پارامتر های بسیار زیادی تعیین می شود. از جمله تکنولوژی یو پی اس، توان یو پی اس، برند یو پی اس و سایر موارد که باعث تفاوت در کاربرد و عملکرد آن ها بشود.

اما اگر بخواهیم یک بازه قیمتی برای یو پی اس مشخص کنیم باید گفت کمترین قیمت یو پی اس در حدود ۲۰۰ هزار تومان و مناسب دوربین مدار بسته و یک یو پی اس با توان بالا برای سازمان های بزرگ در حدود ۸۰ میلیون تومان می باشد.

 

خرید یو پی اس منطقی است؟

با توجه به مطالبی که بیان شد و اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۰ افتاد و خسارات زیادی که به تجهیزات برقی منازل و یا ادارات وارد شد،  در نهایت با یک محاسبه سر انگشتی در حال حاضر به این نتیجه می رسیم که با توجه  به قیمت بالای لوازم برقی،  شاید خرید یک یو پی اس به صرفه باشد.

همچنین وجود یو پی اس باعث می شود علاوه بر اطمینان از قطع نشدن برق، وقفه ای در فعالیت های روزانه خود نداشته باشیم.

 

 

 

استابلایزر چیست؟

 

استابلایزر (STABLIZER)  یا تثبیت کننده وظیفه تثبیت ولتاژ برق را دارد. در نظر بگیرید شما در یک منطقه ای زندگی می کنید که ولتاژ برق دارای نوسان زیادی است. قطعا با پرسش از کسانی که در این مناطق زندگی می کنند متوجه مشکلات بزرگ آن ها و خرابی پی در پی وسایل برقی شان می شوید. حال چاره چیست؟

 

 

نحوه کار استابلایزر

استابلایزرها ولتاژ ورودی و خروجی برق را همواره در عددی مثل ۲۲۰ ولت حفظ می کنند. چه زمانی که ولتاژ برق از این عدد کمتر شود و چه زمانی که نوسان ولتاژ به سمت بالا حرکت کند.

پس اگر در مناطق پر نوسان برق هستید و یا از لوازمی استفاده می کنید که نسبت به نوسان برق حساسیت بالایی دارند حتما اقدام به خرید استابلایزر کنید.

 

مزایای خرید استابلایزر

ارزان قیمت هستند

فضای کمی را اشغال می کنند.

 

راهنمای خرید استابلایزر

برای خرید یک استابلایزر خوب در ابتدا توصیه می شود از برند های مختلف استابلایزر تحقیق به عمل بیاورید. تفاوت استابلایزرهای موجود در بازار فقط به همین موضوع ختم نمی‌شود و مسائلی مانند تعداد فاز و ولتاژ برق ورودی نیز میان استابلایزرها متفاوت هستند

خرید استابلایزر با کیفیت ، با تکنولوژی های سروو، استاتیک و رله ای می تواند این اطمینان را به شما بدهد که از نوسان برق منطقه مسکونی خود خیالی راحت داشته باشد.

تفاوت استابلایزر و یو پی اس چیست؟

 

یو پی اس ها به کمک باتری خود، وظیفه تامین برق برای کاربر و تجیهیزات را دارند اما استابلایزر ها وظیفه تنظیم ولتاژ را بر عهده دارند. البته لازم به ذکر است که یو پی اس ها نیز تا حدودی در تثبیت ولتاژ کمک می کنند.

 

 

 

پیش بینی قطعی برق در ۱۴۰۰ بر اساس آمار

به نقل از فرصت کیش شرکت تخصصی حوزه برق و مخابرات، در صورت تداوم در تامین حداکثر توان هم چون گذشته و همینطور در صورتی که امسال هم طبق سالیان گذشته در حدود ۵ درصد مصرف برق افزایش پیدا کند،  بیشترین میزان مصرف برق به ۷۰ هزار مگا وات خواهد رسید، یعنی کمبود بیش از ۱۵ هزار مگا وات  و این به این معنا است که برای بیش از ۲۱ درصد از مشترکین برق تولید نخواهد شد.

 

 

سخن پایانی

امیدواریم هرچه زود تر مشکل کمبود برق در کشورمان به شکل کامل حل شود و شاهد قطعی های پی در پی برق نباشیم. اما در حال حاضر این امید بسیار کم است که این اتفاق در آینده ای نزدیک رقم بخورد. لذا در صورتی که دنبال حل این مشکل هستید حتما از یو پی اس ها و استابلایزر ها استفاده کنید تا هم از خرابی لوازم برقی به دور باشید و هم همواره برق در محیط زندگی شما در جریان باشد.

 

منبع : foursatkish.com

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. جهت خرید و همکاری در خصوص انواع باتری یو پی اس آماده همکاری هستیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *