نقش سایت اینترنتی در رشد کسب و کارها

نقش سایت اینترنتی در رشد کسب و کارها
  • 1400/12/21
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

رشد فضای آنلاین در سالیان اخیر موجب شده تا کسب و کارهای بسیاری به سراغ راه‌اندازی تجارت خود در آن روی بیاورند. وجود شبکه‌های اجتماعی در کنار وب‌سایت‌ها به کسب و کارهای بسیاری کمک کرده است تا بتوانند یک کانال جدید برای بازاریابی و عرضه محصولات خود به مشتریان بالقوه ایجاد کنند.

سایت اینترنتی

سایت اینترنتی یا شبکه‌های اجتماعی؟

تفاوتی نمی‌کند که شما یک مدیر کسب و کار سنتی باشید یا مدیر یک کسب و کار آنلاین. زمانی که تصمیم می‌گیرید از فضای دیجیتال استفاده کنید، همیشه با این سوال اساسی مواجه می‌شوید که از کدام بسترهای آنلاین برای فعالیت خود استفاده کنید.

وجود شبکه‌های اجتماعی مختلف، وب‌سایت‌ها و پیام‌رسان‌های مختلف باعث می‌شود تا تصمیم‌گیری در این زمینه مشکل شود. سادگی راه‌اندازی یک پیج در شبکه‌های اجتماعی به نسبت طراحی سایت موجی می‌شود تا کسب و کارها در شروع کار به سراغ شبکه‌های اجتماعی بروند. هر چند این سیاست برای آغاز کار و تست شرایط بازار ایده‌آل است اما نباید فراموش کنیم که یک کسب و کار آنلاین را نمی‌توان بدون یک وب سایت اینترنتی تصور کرد.

برای اینکه یک سایت حرفه‌ای داشته باشید باید به سراغ افراد حرفه‌ای در این زمینه بروید در ادامه به بیان مزایایی برای داشتن یک سایت اینترنتی می‌پردازیم:

۱- مالکیت وب سایت اینترنتی

شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در بازاریابی آنلاین دارند. ترافیکی که از طریق این شبکه‌ها به‌دست می‌آید دارای ارزش بسیاری است. همچنین وایرال شدن محتوای دیجیتال از طریق شبکه‌های اجتماعی صورت می‌پذیرد. اما علیرغم تمامی این نکات، واقعیت این است که شبکه‌های اجتماعی زمین اجاره‌ای محسوب می شوند و نمی‌توان بر روی مالکیت همیشگی آن‌ها حساب باز کرد. برای همین قرار دادن تمامی تمرکز بازاریابی آنلاین و سرمایه‌گذاری بر روی شبکه‌های اجتماعی چندان منطقی نیست.به همین دلیل بهتر است به سراغ سایت‌های اینترنتی برویم.

در طراحی سایت به راحتی می‌توان مالکیت وب سایت اینترنتی را در اختیار گرفت. به‌عنوان مثال استودیو نوآوری دیجیتال چکاد در پروژه‌های طراحی سایت در مشهد با ثبت دامنه و هاست به نام مشتریان کل مالکیت سایت را در اختیار مدیر کسب و کارهای اینترنتی قرار می‌دهد. بدین‌وسیله دیگر نیازی نیست تا دغدغه‌ای در خصوص از بین رفتن حقوق مادی و معنوی کسب و کارمان داشته باشیم.

۲- ماندگاری محتواها بر روی سایت اینترنتی

یکی از مزایای مهم داشتن وب سایت اینترنتی ماندگاری بالای محتوای دیجیتالی در آن است. برخلاف شبکه‌های اجتماعی که طول عمر مفید یک محتوای دیجیتال در آن‌ها دو تا سه روز است، در وب‌سایت یک محتوا می‌تواند تا سالیان سال مورد توجه قرار گیرد. حتی اگر محتوا بروزرسانی شوند می‌توان از آن‌ها تا چندین سال استفاده کرد.

۳- امکان سئو هدفمند محتوا

در شبکه‌های اجتماعی می‌توان با استفاده از هشتگ و تگ کردن‌ها، مخاطب هدف را به سمت یک محتوا کشاند. ولی باز هم ظرفیت بالایی در این زمینه وجود ندارد. اما با طراحی یک سایت اینترنتی می‌توان آن را با کلمات کلیدی مشخصی سئو کرد و مخاطب هدفمندی را به سمت وب سایت کشاند. این ترفند به یک کسب و کار کمک می‌کند تا ترافیک زیاد و موثری را در اختیار داشته باشد.

۴- امکان فروش اینترنتی

کسب و کارهای بسیاری از سوشال‌مدیاها برای فروش اینترنتی استفاده می‌کنند. اما مشکلی که وجود دارد این است که در شبکه‌های اجتماعی امکان فروش کالا به راحتی وجود ندارد. عدم پشتیبانی از درگاه‌های واسط در این شبکه‌های اجتماعی موجب می‌شود تا کاربران نتوانند اعتماد لازم را به یک پیج اینستاگرامی پیدا کنند. اما با طراحی سایت فروشگاهی می‌توان تجارت الکترونیک را در یک کسب و کار آنلاین راه‌اندازی کرد. با کمک یک وب سایت فروشگاهی این امکان وجود دارد که یک فروشگاه آنلاین ۷۲۴ راه‌اندازی کرد. فروشگاهی که ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز آماده خدمت‌گذاری به مشتریان باشد.

۵- اعتمادسازی بیشتر سایت اینترنتی

از آنجایی که یک وب سایت اینترنتی به نام خود افراد ثبت می‌شود، اعتماد بیشتری را در مخاطبان ایجاد می‌کند. با گرفتن مجوزهای درگاه بانکی و نماد اعتماد الکترونیک بر روی وب سایت می‌توان اطمینان کامل را به مخاطب درباره اعتبار یک وب سایت اینترنتی به او داد. این در حالی است که در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، جلب اعتماد مخاطب کار ساده‌ای نیست. هر روزه اخبار زیادی را درباره کلاهبرداری‌های اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی می‌شنویم که خود این موضوع نیز باعث کاهش اطمینان مخاطبان خواهد شد.

۶- امکان دسته‌بندی و بایگانی محصولات

امکانات سایت اینترنتی

همانطور که قبل از این گفتیم محصولات در یک پیج اینستاگرامی بعد از مدتی از دید مخاطب خارج می‌شوند. اما در یک سایت اینترنتی می‌توان با ایجاد دسته‌بندی‌های مختلف و بایگانی محصولات برای همیشه امکان دسترسی به آن‌ها را برای مخاطبان به‌وجود آورد. این ویژگی موجب خواهد شد تا مخاطبان حتی بتوانند محصولاتی را که فعلاً در فروشگاه آنلاین موجود نیستند را رزرو کنند.

۷- داده‌محوری در سایت اینترنتی

هر چند در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توان به داده‌های مختلفی دسترسی داشت ولی این داده ها چندان کامل نیستند. این در حالی که در یک سایت اینترنتی با کمک ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول می‌توان به داده‌های زنده از رفتار مشتریان دسترسی پیدا کرد. این اطلاعات، امکان تحلیل‌های درستی از نیازهای مشتریان به محصولات و کالاهای مختلف را به مدیران می‌دهند.

۸- گستردگی شبکه‌های اجتماعی

وجود شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر اینستاگرام، توییتر، لینکدین، یوتیوب (آپارات)، فیس‌بوک و… موجب شده تا مدیران کسب و کارها نتوانند به تصمیم درستی برای انتخاب یک شبکه اجتماعی موثر برای کسب و کار خود بپردازند.

اشتباه در انتخاب شبکه اجتماعی باعث می‌شود تا انرژی و توان یک بیزینس در تولید محتوای دیجیتال به هدر برود. اما در طراحی سایتی این مشکل وجود ندارد. هر چند در وب سایت اینترنتی نیز باید دانش فنی وجود داشته باشد، خوشبختانه با وجود آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ امکان برون‌سپاری فعالیت‌های مرتبط با وب سایت اینترنتی به وجود آمده است.

۹- برندینگ دیجیتال

برای اینکه هویت دیجیتال یک کسب و کار شکل بگیرد، باید از ابزارهای مختلفی استفاده کرد. شبکه‌های اجتماعی در کنار وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا برند دیجیتال یک کسب و کار به‌وجود آید. اما واقعیت این است که هویت بصری دیجیتال را می‌توان به‌راحتی در یک وب سایت پیاده‌سازی کرد، زیرا امکان سفارشی‌سازی بیشتری به نسبت شبکه‌های اجتماعی در آن وجود دارد.

۱۰- سفارشی‌سازی رابط کاربری

دو مفهوم رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) بر روی بازاریابی دیجیتال تاثیر بسزایی دارند. خوشبختانه در یک وب سایت اینترنتی امکان سفارشی‌سازی گسترده‌ای وجود دارد. به همین دلیل امکان طراحی انواع رابط‌های کاربری و همچنین بهبود طرح تجربه کاربری به‌وجود آمده است. امکانی که در شبکه‌های اجتماعی در اختیار طراحان نیست و نمی‌توان تغییر زیادی در رابط کاربری و تجربه کاربری سوشال مدیاها به‌وجود آورد.

شبکه اجتماعی یا وب سایت اینترنتی؟

علیرغم تمامی مزایای که یک وب سایت اینترنتی دارد نمی‌توان از ویژگی‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی هم به راحتی گذشت:

  • سادگی راه‌اندازی پیج در یک شبکه اجتماعی
  • رایگان بودن شبکه‌های اجتماعی
  • امکان تبلیغات و اینفلوئنسرمارکتینگ
  • برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی
  • بازنشر و وایرال‌سازی محتواها در شبکه‌های اجتماعی
  • و…

باعث شده است تا کسب و کارهای آنلاین به دنبال استفاده هم‌زمان از شبکه‌های اجتماعی و وب سایت اینترنتی باشند.

برای اینکه بتوان در بستر شبکه‌های اجتماعی و سایت اینترنتی به موفقیت دست یافت،  باید با استراتژی وارد شد. به همین دلیل بهتر است اگر تجربه کافی در این زمینه نداریم و برون‌سپاری فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ خود به استودیوهای نوآوری دیجیتال بپردازیم. چکاد با داشتن دپارتمان‌های حرفه‌ای در حوزه‌های مشاوره، طراحی گرافیک، طراحی سایت، سئو و تولید محتوا، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، ویدئو مارکتینگ و تولید نریشن‌های تبلیغاتی به کسب و کارهای بسیاری کمک می‌کند. برای دریافت مشاوره رایگان با چکاد هم اکنون تماس بگیرید: ۰۹۰۲۴۰۰۹۱۴۲

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *