وکیل خانواده کیست و چه وظایفی دارد؟ + نکاتی که باید درباره آنها بدانید

وکیل خانواده کیست و چه وظایفی دارد؟ + نکاتی که باید درباره آنها بدانید
  • 1401/1/21
  • گویا آی تی
  • 0

حقوق دارای زیرشاخه‌های متعدد و مختلفی می‌باشد که حقوق خانواده نیز یکی از این زیرشاخه‌ها محسوب می‌شود. هر کدام از وکلا در زمینه خاصی تحصیل کرده و در همان زمینه مذکور به صورت تخصصی به فعالیت می‌پردازند. بنابراین وکیل خانواده شخصی است که در زمینه حقوق خانواده تحصیل کرده و متخصص می‌باشد.

در واقع وکیل حقوق خانواده، یک وکیل پایه یک دادگستری بوده که اطلاعات و دانش کافی در زمینه دعاوی مرتبط با خانواده را دارد و قادر است که پرونده‌های مربوط به امور خانوادگی را پیگیری و رسیدگی کند. حقوق خانواده نیز می‌تواند راجع به موضوعاتی مثل طلاق، مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، دعاوی دوران نامزدی و… باشد.

زمانی که فردی به یک مشکل حقوقی بر می‌خورد، می‌تواند از کمک وکیل استفاده کند. فرض کنید که خانمی قصد طلاق از همسر خود را دارد، او می‌تواند موضوع را با وکیل خانواده که بر جوانب مختلف موضوع طلاق آگاه است، در میان بگذارد و وکیل نیز بر اساس دانش و تجربه خود در این مسیر به او کمک کند.

حضور وکیل در روند پیگیری هر نوع پرونده‌ای بسیار موثر می‌باشد و می‌تواند در احقاق حقوق افراد کمک کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که اگر درگیر یک مسئله حقوقی هستید، از کمک یک وکیل کاربلد و متخصص استفاده کنید.

به چه کسی وکیل خانواده گفته می‌شود؟

وکیل حقوق خانواده به شخصی اطلاق می‌شود که در زمینه دعاوی خانوادگی متخصص و حرفه‌ای است. منظور از دعاوی خانوادگی، مسائلی می‌باشد که با روابط خانوادگی بین افراد حقیقی ارتباط داشته و مختص اختلافات شخصی و خانوادگی افراد جامعه است.

دعاوی خانوادگی با سایر دعاوی متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال دعاوی کیفری مرتبط با جرم و مجازات بوده و دعاوی ملکی نیز مرتبط با اموال و مالکیت است. در حالی که دعاوی خانوادگی به طور کل از موضوعات یاد شده جدا بوده و حیطه تخصصی خود را دارد.

انواع مختلفی از دعاوی خانوادگی که در دادگاه خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرند. مطابق  بند ۱۸ ماده ۴ قانون حمایت خانواده، منظور از دعاوی خانوادگی موضوعاتی مثل طلاق و رجوع از طلاق، حضانت و شیوه ملاقات فرزندان، نفقه، مهریه، جهیزیه، نکاح موقت و دائم و همچنین اذن در نکاح می‌باشد.

از موارد دیگر می‌توان به دعاوی مرتبط با دوران نامزدی و خسارات ناشی از بر هم زدن آن، شروط ضمن عقد، نسب، رشد، حجر، قیومیت، ولایت قهری، سرپرستی کودکان، اهدای جنین، نفقه اقارب، امور مرتبط با فرد مفقود الاثر و تغییر جنسیت اشاره نمود.

وکیل خانواده بر تمامی موضوعات یاد شده به طور کامل تسلط داشته و در هر کدام از این موارد قادر است که به شما یاری برساند و همچنین با ارائه مشاوره حقوقی، پاسخگوی سوالات شما باشد.

درواقع عدم آشنایی اکثر افراد جامعه با علم حقوق خانواده و قوانین و مقررات سبب شده است که آن‌ها در چنین مواردی برای گرفتن نتیجه بهتر در دادگاه، به یک وکیل متخصص رجوع کنند.

لازم به ذکر است که در برخی از موارد منظور از وکیل خانوادگی، شخصی است که وکالت از جانب یک خانواده را بر عهده داشته و انواع دعاوی که ممکن است برای آن خانواده مشخص اتفاق بیافتد را حل و فصل خواهد کرد. در چنین حالتی دیگر نیازی نیست فرد در صورت بروز یک مشکل حقوقی به دنبال وکیل بگردد.

البته لازم به ذکر است که حضور وکلای خانوادگی در کشور ایران چندان رایج نبوده و این موضوع بیشتر در کشورهای دیگر به چشم می‌خورد. به بیانی دیگر در خارج از ایران وکلای خانوادگی همانند پزشکان و مشاوران خانوادگی به طور گسترده مشغول به فعالیت هستند.

وظایف وکیل خانواده چیست؟

بسیاری از زوجین هنگام برگزاری مراسم نامزدی ممکن است با مشکلاتی مواجه بشوند که سبب بر هم زدن نامزدی آن‌ها بشود. در چنین حالتی هدایایی که در مراسم نامزدی به زوجین داده شده می‌بایست که بعد از بر هم خوردن نامزدی به صاحب آن‌ها بازگردانده شود.

چنانچه یکی از طرفین در بازگرداندن هدایا به صاحب اصلی مخالفت کند، طرف مقابل می‌تواند بابت خسارات ناشی از بر هم زدن نامزدی، در دادگاه خانواده دادخواست ارائه کند. در چنین حالتی بهترین وکیل تهران در زمینه حقوق خانواده قادر است که در احقاق حق شما یاری برساند.

وکیل حقوق خانواده بهترین وکیل طلاق توافقی نیز محسوب می‌شود. چرا که در زمینه طلاق توافقی نیز مسیر را بسیار روشن‌تر کرده و روند پیگیری پرونده طلاق را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرانجام می‌رساند.

مورد بعدی که یک وکیل خانواده صلاحیت رسیدگی به آن را دارد، موضوع مربوط به ثبت و فسخ نکاح یا ازدواج دائم می‌باشد. لازم به ذکر است که ثبت ازدواج موقت امری ضروری نبوده مگر اینکه زن باردار باشد و یا زوجین توافق کنند که ازدواج موقت خود را به ثبت برسانند.

با توجه به موارد ذکر شده، اگر مردی از ثبت ازدواج دائم و یا موقت خودداری کند، امکان ارائه دادخواست علیه وی در دادگاه خانواده وجود خواهد داشت. در چنین حالتی نیز وکیل امور خانواده مسیر را هموارتر کرده و با بکارگیری مهارت خود از تشدید اختلاف و به قول معروف آبروریزی جلوگیری خواهد کرد.

مورد بعدی در رابطه با ازدواج دختر باکره بدون اجازه پدر می‌باشد. اگر پدری بدون دلیل منطقی و معقول با ازدواج دختر خود مخالفت کند و به او اجازه ازدواج ندهد، در چنین شرایطی دختر می‌تواند با کمک وکیل خانواده به دادگاه مراجعه کرده و اجازه ازدواج را از دادگاه بگیرد.

مسئله بعدی در رابطه با ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول می‌باشد. لازم به ذکر است در صورتی که همسر اول وظایف زناشویی خود را انجام نداده یا عقیم بوده و یا با ازدواج مجدد شوهر خود موافق باشد، مرد مجاز به ازدواج دوم خواهد بود.

چنانچه مرد بدون اجازه همسر نخست و در صورت وجود نداشتن هیچ‌کدام از شرایط مذکور، مجدداً ازدواج کند، همسر اول می‌تواند به کمک وکیل خانواده این موضوع را در دادگاه خانواده مطرح کند و اعتراض خود را به محضر دادگاه برساند. لازم به ذکر است که وکیل امور خانواده در تمامی مراحل همراه و نماینده همسر نخست خواهد بود.

چنانچه به دنبال بهترین وکیل خانواده در زمینه‌های یاد شده می‌گردید، موسسه حقوقی تهران وکیل می‌تواند در حوزه یافتن بهترین وکیل طلاق و بهترین وکیل مهریه به شما عزیزان یاری برساند. با مراجعه به وب‌سایت تهران وکیل می‌توانید از مشاوره حقوقی رایگان بهره‌مند شوید و در صورت نیاز با وکیل آنلاین ارتباط برقرار کنید.

منبع : موسسه حقوقی تهران وکیل | وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *