قفل‌ هوشمند، پیشنهاد اول ما برای تعویض قفل قدیمی منزل شما

قفل‌ هوشمند، پیشنهاد اول ما برای تعویض قفل قدیمی منزل شما
  • 1401/2/22
  • فاطمه مرادخانی
  • 0

اگر به دنبال خرید مناسب‌ترین قفل برای حفاظت از خانه‌ی خود هستید، باید بدانید که آخرین مرحله برای شکست این سد‌ ایمنی، چند ضربه‌ی کاری همراه با استفاده از مته، آن هم برای چند دقیقه‌ی متوالی است. این موضوع برای هر مدل قفلی چه از نوع معمولی، چه قفل‌های الکترونیکی با صفحه‌کلید و قفل‌های هوشمند نیز صدق می‌کند.

بنابراین در این نوشته، نکات مهمی را که باید برای انتخاب و خرید قفل مناسب بدانید را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا برای حفاظت هرچه بیشتر در برابر سارقین مصمم برای ورود به خانه‌تان، قوی‌تر ظاهر شوید.

با خرید قفل‌های هوشمند، امنیت در دستان شماست!

همانطور که می‌دانید بازار محصولاتی مانند قفل درب به سرعتِ بازار سایر محصولات تغییر نمی‌کند. اما جالب است بدانید که این قضیه در مورد قفل‌های دیجیتال صادق نیست و این نوع محصولات امنیتی همواره با تغییرات زیادی همراه بوده‌اند.

امروزه قفل‌ دیجیتال  به یکی از محبوب‌ترین گجت‌های هوشمند هر خانه تبدیل شده‌اند. همه کسانی که دوست دارند خانه‌‌ای مدرن و هوشمند را تجربه کنند، حداقل یک‌بار به خرید قفل هوشمند فکر کرده‌اند.

نکته مهمی که باید همواره به آن توجه کنید آن است که خرید قفل دیجیتال از برندهای متفرقه چندان معقول نیست و شما را در آینده به دردسر دچار می‌کند. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که برای خرید چنین محصولاتی به برندهای مطرح جهانی مراجعه کنید.

امروزه با انواعی از قفل‌های هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت مواجه هستیم که با پیشرفت تکنولوژی همواره در حال بهبود هستند؛ قفل‌های جدید علاوه بر کوچک شدن ابعادشان قابلیت اتصال به وای فای هم دارند.

این قفل‌ها با اتصال به شبکه اینترنت و از طریق اپلیکیشن مخصوصی که شما روی گوشی خود نصب می‌کنید، این امکان را به شما می‌دهند تمام ورود و خروج‌های انجام شده به محل کار یا زندگی خود را بررسی کنید و گزارش کاملی داشته باشید.

ویژگی قابل توجهی که برخی از این قفل‌های دیجیتال جدید دارند این است که مجهز به حسگر اثر انگشت هستند و بدون نیاز به حمل کلید، همراه داشتن گوشی هوشمند و حتی نگرانی بابت فراموش کرد رمز ورود، تمام دغدغه‌های شما را بابت پشت درب ماندن را از بین می‌برند!

این نکته حائز اهمیت است که با خرید قفل هوشمند از برندهای مطرحی همچون یوکا (Yucca) و سامسونگ (Samsung) می‌توانید بخش زیادی از نیاز خود برای داشتن حس امنیت را به خوبی برطرف کند.

چطور برای درب‌های ساختمان قفل مناسب بخریم؟

خرید قفل مناسب برای درب ساختمان

همواره به یاد داشته باشید که قفل‌ها، چه از نوع معمولی و چه هوشمند، معمولاً تک سیلندر (مغزی) بودند و با استفاده از کلید (یا صفحه کلید یا پین) از خارج یا داخل (از طریق زبانه درب) کار می‌کردند. در عین حال قفل‌هایی با عملکرد امنیتی بالا از سیلندرهای آب دیده با فولاد، پیکربندی‌های منحصر‌به‌فرد برای پین و سایر قابلیت‌های امنیتی خاص بهره می‌برند.

طبق رتبه‌بندی‌های صنعتی، درجه‌های ۱ تا ۳ برای رده‌بندی انواع مختلف قفل درب استفاده می‌شود که قفل‌های درجه ۱ دشوارترین محصولات برای نفوذ به داخل خانه هستند. اما باید در نظر داشته باشید که این دست از اطلاعات همواره درست نیستند و شاید در بعضی موارد نیاز به بررسی وب‌سایت‌های شرکت تولیدکننده برای کسب اطلاعات دقیق‌تر باشد.

قصد دارید چقدر هزینه کنید؟

قطعا قفل‌هایی که امنیت بالای دارند و مدل‌های هوشمند این محصول هستند، قیمت ارزانی ندارند؛ اما همیشه این نکته را مدنظر داشته باشید که اگر سرقت اتفاق بیفتد و بیمه هم نباشید، احتمالاً متحمل هزینه‌های بیشتری خواهید شد.

درباره‌ی خرید قفل هوشمند یا غیر هوشمند تصمیم بگیرید!

این امکان وجود دارد که در تحقیقات اولیه خود جهت خرید مناسب‌ترین قفل، قیمت نسبتا بالای مدل‌های هوشمند شما را از خرید این نوع از گجت‌های هوشمند امنیتی منصرف کند، اما قبل از آن بهتر است راحتی استفاده از آن‌ها را در نظر بگیرید. همچنین اگر جزو افرادی هستید که اغلب فراموش می‌کنند درب را قفل کنند، یا نیاز دارید که افراد تعمیرکار، پرستار یا مستخدم‌ آن هم زمانی که در منزل یا محل کار خود حضورندارید، وارد شوند، خرید سیستم قفل هوشمند می‌تواند انتخابی بسیار عاقلانه‌ای باشد.

قفل‌های هوشمند می‌توانند از طریق برنامه‌های مناسب برای تلفن‌های هوشمند، از راه دور درب‌ها را قفل و باز کنند. البته چنین قابلیتی معمولاً مستلزم استفاده از نوعی دستگاه واسطه برای WiFi است که با هزینه اضافی همراه است؛ چراکه بیشتر قفل‌های هوشمند، سیستم وای‌فای داخلی ندارند!

از طرفی اگر جزو علاقه‌مندان به خرید قفل هوشمند هستید اما علاقه‌ای به پرداخت هزینه‌های بیشتر برای دستگاه‌های واسطه ندارید، خرید مدل‌های الکترونیکی ممکن است بتواند نیازهای شما را برآورده کند. این نوع از قفل‌های درب قابلیت دسترسی به صفحه کلید، امکان برنامه‌ریزی و اشتراک رمز بین مهمانان مختلف را دارد، اما توانایی ارتباط با گوشی هوشمند را ندارد و نمی‌توانید از راه دور قفل درب را کنترل کنید ولی می‌توانید از سایر امکانات این قفل‌ها بهره ببرید و تجربه یک امنیت بی‌مرز را داشته باشید.

ویژگی‌های ضروری در قفل‌های هوشمند و غیر هوشمند

به طور کلی قفل‌های سنتی کلیدی برتری و امکانات‌ بیشتری نسبت به قفل‌های دستگیره‌ای ندارند، اما قفل‌های دیجیتال قطعا با امکانات و امنیت بیشتری همراه هستند. بنابراین در این بخش چند ویژگی ضروری برای قفل درب را با یکدیگر مرور می‌کنیم، تا توانیم با یک انتخاب درست امنیت و راحتی را به خانه خود بیافزایید.

امکان ساخت کلید یدکی برای قفل

بسیاری از قفل‌های معمولی و حتی هوشمند قابلیت استفاده از کلیدهای فیزیکی و ساخت کلید جدید (یدکی) را دارند. البته این نکته حائز اهمیت هست که به چه امکانات و ابزارهای ویژگی‌ای برای کلیدسازی مجدد برای این قفل‌ها نیاز است.

قابلیت استفاده از کلیدی‌های مجازی

بسیاری از قفل های هوشمند و دیجیتال به شما این امکان را می‌دهند تا دسترسی‌های مجازی (رمز موقت یک‌بار مصرف) را ایجاد و در دسترس افراد مورد نظر خود قرار دهید. درواقع در این روش مهمانان، کارکنان شرکت، تعمیرکار، خدمه و غیره می‌توانند به طور نامحدود یا برای مدت زمان محدود از این رمزهای مجازی برای دسترسی به محیط مدنظر استفاده کنند.

ارائه‌ی گزارش دسترسی

برخی از مدل‌های هوشمند قفل درب، قابلیت ارائه‌ی گزارش روزانه به شما را دارند. به این معنی که تمام کسانی که کلیدهای دسترسی به آن‌ها داده شده است، تحت بررسی قرار می‌گیرند و باز و بسته کردن قفل، توسط این افراد به همراه جزئیات آن به شما گزارش می‌شود. برای دریافت این گزارش تنها کافی است نرم‌افزار مربوط به قفل را داخل گوشی هوشمند خود نصب کنید و براساس نیاز خود گزارش ورود و خروج افراد را به محل موردظر خود دریافت کنید. اگر مدیر کسب‌وکار باشید و بخواهید رفت‌وآمد کارمندانتان را در محل کار کنترل کنید. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا بتوانید ساعات ورود و خروجشان را روی گوشی‌تان داشته باشید.

ارائه گزارش دسترسی ها به قفل دیجیتال

امکان کنترل از راه دور

با استفاده از یک گوشی هوشمند و یک هاب وای‌فای (WiFi hub) یا آداپتور، می‌توانید قفل‌های هوشمند را از هر فاصله و موقعیتی قفل و باز کنید. همچنین زمانی که قرار است برای مدت طولانی از خانه دور باشید و نگران امنیت آن هستید، این قابلیت قفل هوشمند به شما اطمینان خاطری خواهد بخشید که اگر نیاز باشد، هشداری امنیتی لازم را برای شما صادر خواهد کرد و حتی از این فاصله دور می‌توانید کنترل لازم را داشته باشید و قدام لازم را در زمان مناسب انجام دهید.

هشدار نفوذ

در بازار قفل‌های هوشمند، برخی از مدل‌ها دارای حسگرهایی به منظور هشدار نفوذ هستند که بر روی بدنه‌ی قفل تعبیه شده است. بنابراین زمانی که سارقان قصد نفوذ به خانه را داشته باشند، به صدا درمی‌آید و افراد متجاوز را می‌ترساند. همچنین برخی از مدل‌ها هنگام به صدا در آمدن زنگ هشدار، برای شما اعلان هشدار ارسال می‌کنند. اگر برایتان مهم است که قفلتان این توانایی را داشته باشد و شما را در مواقع ضروری آگاه کند، می‌توانید قبل از خرید از فروشنده درباره این امکانات و قابلیت‌ها بپرسید و اطلاع کسب کنید.

پرفروش‌ترین قفل‌های هوشمند دیجیتال

در زمان خرید قفل‌های غیر هوشمند، توجه به جنس کالا و میزان مقاومت قفل به ضربه و مته بسیار با اهمیت است. در مورد قفل‌های هوشمند هم باید اذعان داشت که ویژگی‌هایی مانند هشدارها و اعلان‌های قفل، قابلیت کنترل درب از راه دور و بر اساس موقعیت مکانی، فرماندهی و کنترل صوتی (از طریق دستیار گوگل، سیری اپل و غیره)، امکان گزارش‌دهی سیستم روی دستگاه تلفن همراهتان، اتصال به سایر دستگاه‌ها و هشدار امنیتی حائز اهمیت است. البته در کنار تمام این موارد چه برای قفل هوشمند و چه غیر هوشمند، راحتی نصب و استفاده از آن هم جای توجه دارد.

 و در پایان

هرگز به دنبال پیدا کردن بهترین قفل دیجیتال نباشید. برای بهترین انتخاب، تنها نکته حائز اهمیت میزان کاربری و سطح نیاز شما به این محصول می‌باشد؛ این شما هستید که باید تعیین کنید چه قفلی مناسبتان است و چه برندی می‌تواند جوابگوی نیازتان باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *