یادگیری لغات زبان انگلیسی بدون فراموشی، میشه واقعاً؟!

یادگیری لغات زبان انگلیسی بدون فراموشی، میشه واقعاً؟!
  • 1401/2/26
  • فاطمه مرادخانی
  • 0

تسلط بر واژگان انگلیسی رؤیای هر زبان آموزی است. حتماً برای شما هم پیش آمده هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی به دلیل کمبود واژگان یک دفعه متوقف شوید! نکته جالب اینجاست که یک فرد بومی حدوداً ۲۰۰۰۰ کلمه انگلیسی یاد دارد در صورتی که این تعداد برای افراد تحصیل کرده حدوداً به ۴۰۰۰ کلمه می‌رسد. قطعاً به خاطر سپردن ۲۰۰۰۰ کلمه ترسناک به نظر می‌رسد اما خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند سریع‌تر و کارآمدتر کلمات را حفظ کنید. آیا تا به حال چیزی درباره این روش‌ها شنیده‌اید؟

چرا واژگان انگلیسی را به سرعت فراموش می‌کنید؟

یکی از روش‌های رایج یادگیری لغات زبان انگلیسی حفظ آن‌ها به‌صورت تک‌تک و بدون کمک متن است. اغلب ما تا به حال تلاش کرده‌ایم تا فهرستی از کلمات انگلیسی را به هر سختی که شده حفظ کنیم اما آیا شرایطی پیش آمده با کلمه جدیدی مواجه شوید و آن را در یک دفترچه یادداشت مخصوص بنویسید؟ اگر پاسختان منفی است نگران نباشید زیرا تنها نیستید. متأسفانه روشی که در کلاس‌های سنتی به کار می‌رود به همین صورت است. این روش به زمان و انرژی زیادی احتیاج دارد! شاید یکی از دلایلی که باعث می‌شود در مدت کوتاهی کلمات حفظ کرده را فراموش کنیم همین موضوع باشد. وقتی سعی می‌کنید فهرستی از کلمات را به خاطر بسپارید دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد؟

  • شما نمی‌دانید چگونه از کلمات استفاده کنید!

این که بتوانید لیست طولانی از کلمات را به خاطر بسپارید به این معنی نیست که همیشه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. شما برای انتقال افکارتان در مکالمات روزمره باید نحوه صحبت کردن افراد بومی را یاد بگیرید یعنی تک‌تک کلمات را بشناسید و درست و به موقع مطابق با اصول گرامری از آن‌ها استفاده کند. هنگامی که واژگان انگلیسی را خارج از متن مطالعه می‌کنید احتمالاً نمی‌دانید چگونه آن‌ها را به کار ببرید حتی برخی از کلمات معانی مختلفی دارند. بهترین راه برای حفظ واژگان یادگیری آن‌ها در زمینه است.

  • یادآوری واژگان برای شما دشوار می‌شود!

در حالی که ظرفیت ذخیره سازی مغز ما تقریباً نامحدود است اما نمی‌تواند مانند یک رایانه کار کند. ما نمی‌توانیم از خودمان انتظار داشته باشیم که یک کلمه جدید را بخوانیم و آن را برای همیشه به خاطر بسپاریم. اکثر مردم فکر می‌کنند فراموشی اطلاعاتی که قبلاً مطالعه کرده‌اند با ضعف حافظه ارتباط دارد در صورتی که اغلب ما فراموش می‌کنیم اطلاعات را در وهله اول به حافظه بلند مدت منتقل کنیم تا برای مدت طولانی آن را نگه داریم. اگر شما فقط روی یادگیری تک‌تک کلمات بدون زمینه تمرکز کنید احتمالاً کلمات در حافظه کوتاه مدتتان باقی می‌مانند و به زودی گم می‌شوند اما هنگامی که آن‌ها را در زمینه یاد می‌گیرید، معانی آن‌ها را جستجو می‌کنید، مترادف و متضادشان را پیدا می‌کنید فراموشی آن‌ها را برای مدت زمان طولانی‌تری به تأخیر می‌اندازید.

۱+۶ روش یادگیری زبان انگلیسی بدون فراموشی

در این بخش راه‌هایی را بررسی می‌کنیم که واقعاً مؤثر هستند.

۱٫       تکرار فاصله دار

آیا تا به حال چیزی درباره منحنی فراموشی شنیده‌اید؟ از لحاظ علمی هر چقدر زمان بیشتری می‌گذرد بیشتر فراموش می‌کنیم مگر اینکه به خودمان یادآوری کنیم. این نکته درباره آموزش زبان انگلیسی هم صدق می‌کند. دانشمندان معتقدند وقتی از روش‌های مختلف برای یادآوری چیزی قبل از فراموشی استفاده می‌کنید آن را کارآمدتر به خاطر می‌آورید. تکرار فاصله دار یکی از تکنیک‌های مؤثر حفظ واژگان انگلیسی است. این تکنیک می‌گوید ما اطلاعاتی که نمی‌دانیم را بیشتر و اطلاعات که می‌دانیم را کم‌تر تکرار می‌کنیم پس هنگام یادگیری زبان انگلیسی هم باید واژگانی که به خوبی می‌شناسیم را کم‌تر و واژگانی که اطلاعات کمی نسبت به آن‌ها داریم را بیشتر تکرار کنیم.

۲٫      استفاده از زبان انگلیسی

برای یادگیری لغات زبان انگلیسی خواندن و گوش دادن گسترده را امتحان کنید به عبارت دیگر خودتان را در معرض زبان انگلیسی قرار دهید. وقتی برای اولین بار کلمه‌ای را می‌شنوید احتمالاً مجبور می‌شوید معنایش را جست و جو کنید و آن را در دفترچه بنویسید اما از آن لحظه به بعد هر وقت دوباره با آن برخورد کنید خیلی راحت به یادش می‌آورید. پیشنهاد ما این است که:

  • گسترده بخوانید: خواندن متون مختلف انگلیسی یکی تکنیک عالی برای یادگیری کلمات جدید و به خاطر سپردن آن‌ها است.
  • گسترده گوش کنید: گوش دادن مانند خواندن، یک راه شگفت انگیز برای یادگیری لغات جدید است. ذهن انسان کنجکاو است پس می‌توانید با گوش دادن به پادکست‌ها و فایل‌های صوتی مختلف آن را به چالش بکشید تا با کلمات جدید آشنا شود.
  • زیاد صحبت کنید: دوستی را پیدا کنید که به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشد سپس با او در مورد موضوعات مختلف حرف بزنید.
  • بنویسید: استفاده از کلمات جدید هنگام نوشتن کمک می‌کند تا آن‌ها را راحت‌تر به خاطر بسپارید.

۳٫     یک نوت بوک بخرید

شاید این پیشنهاد مانند راهکارهایی که منجر به استفاده از تکنولوژی، موبایل یا لپ تاپ می‌شوند پر زرق و برق نباشد اما روش مؤثری برای یادگیری زبان انگلیسی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که وقتی با کلمات جدید روبه رو شدید به سادگی از آن‌ها نگذرید بلکه آن‌ها را در یک دفترچه بنویسید و تا چند هفته نوشته‌هایتان را مرور کنید. هر چقدر این واژگان را بیشتر تکرار کنید آن‌ها را راحت‌تر به خاطر می‌آورید.

۴٫     بازی کنید

بازی‌های مختلفی برای یادگیری کلمات انگلیسی وجود دارند. با داشتن یک گوشی همراه یا لپ تاپ می‌توانید به این بازی‌ها دسترسی داشته باشید و در طول روز ساعاتی را به آن‌ها اختصاص دهید به‌عنوان مثال:

  • Crosswords
  • Words with friends (on iOS and Android)
  • Wordscapes (on iOS and Android)
  • Alphabear (on iOS and Android)
  • Four letters (on iOS and Android)

۵٫     کارهایی که نباید انجام دهید

  • از خواندن فهرست‌های طولانی واژگان خارج از زمینه خودداری کنید؛ زیرا این روش معمولاً باعث می‌شود تا خیلی سریع لغاتی که خوانده‌اید را از یاد ببرید.
  • انگلیسی را در موقعیت‌های واقعی به خاطر بسپارید و صرفاً از فلش کارت‌های از پیش ساخته شده استفاده نکنید.
  • اگر با کلمه جدیدی مواجه شدید، نگویید آن را به ذهنم می‌سپارم و بعداً در دفترچه یادداشت می‌کنم زیرا به احتمال خیلی زیاد آن را از یاد می‌برید. هنگامی که با واژه جدیدی روبه‌رو شدید چند دقیقه زمان بگذارید و در همان لحظه آن را روی کاغذ بنویسید.

۶٫      بر اساس دسته یا موضوع یاد بگیرید

واژگان را در قالب دسته بندی‌های مختلف یاد بگیرید به‌عنوان مثال فهرستی را برای حمل و نقل ایجاد کنید و در آن کلماتی که مربوط به حمل و نقل است مانند ماشین، کامیون، موتور، ترافیک و … را یادداشت کنید؛ سپس بعد از خواندن این واژگان مقاله‌ای مرتبط با آن موضوع را پیدا کرده و سعی کنید هنگام خواندن کلماتی که از قبل حفظ کرده‌اید را در متن مشخص کنید. این کار کمک می‌کند تا به خاطر سپردن واژگان برای شما راحت‌تر شود.

  • پیشنهاد: اگر به فعالیت در فضای مجازی علاقه دارید و می‌خواهید زبان انگلیسی‌تان را تقویت کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم یک وبلاگ برای خودتان راه اندازی کنید. در این وبلاگ تمرین‌ها، نوشته‌ها و متن‌های مختلفی را منتشر کنید. با این کار هم زبان انگلیسی را یاد می‌گیرید، هم دوست جدید پیدا می‌کنید و هم یادگیری زبان را برای خودتان سرگرم کننده تر می‌کنید.

در ماه‌های اول هر چه به ذهنتان می‌رسد را منتشر کنید به‌عنوان مثال داستان بنویسید، درباره زندگی روزمره‌تان حرف بزنید یا درباره کشور خودتان با مردم گفتگو کنید؛ به تدریج متوجه می‌شوید که واژگان بیشتری را یاد گرفته‌اید، آنگاه می‌توانید درباره موضوعات جذاب‌تر و تخصصی‌تر حرف بزنید.

۷٫     برنامه‌های واژگان

برنامه‌های متنوعی برای یادگیری لغات زبان انگلیسی وجود دارد. اگر از راه‌های همیشگی خسته شده‌اید، می‌توانید با کمک این برنامه‌ها جذابیت یادگیری زبان را برای خودتان بیشتر کنید.

  • TinyCards

اگر به دنبال یک برنامه ساده برای یادگیری واژگان انگلیسی هستید TinyCards گزینه خوبی است که به‌صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌گیرد.

  • Quizlet

این برنامه ساده قابلیت‌های متنوعی دارد. شما می‌توانید در قالب فلش کارت‌های ساده، پر کردن جای خالی بازی یا تمرین املا از Quizlet استفاده کنید. این برنامه رایگان است.

  • Cram

این اپلیکیشن هم برای یادگیری واژگان انگلیسی استفاده می‌شود اما اگر بخواهید تبلیغات آن را حذف یا از ویژگی‌های بیشتری استفاده کنید باید پرداخت درون برنامه‌ای داشته باشید.

  • پکیج ۲۰۰۰ واژه شگفت انگیز جاوید

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می‌دهید زبان انگلیسی را زیر نظر یک استاد یاد بگیرید تا هر زمان که به مشکل خوردید یا جایی را متوجه نشدید از او راهنمایی بگیرید “استاد مرتضی جاوید” را به شما معرفی می‌کنیم. پکیج ۲۰۰۰ واژه شگفت انگیز جاوید علاوه بر اینکه ۲۰۰۰ ضروری انگلیسی را به شما آموزش می‌دهد ریدینگ و ترجمه شما را تقویت می‌کند / پرکاربردترین واژگان فیلم‌های خارجی و اخبار را به شما یاد می‌دهد / کمک می‌کند تا دایره لغاتتان را برای آزمون‌های مختلفی از جمله GRE، TOLIMO، TELP، EPT، MSRT، TOFEL، IELTS تقویت کنید.

و در نهایت مهم‌ترین چیزی که برای به خاطر سپردن کلمات در زبان انگلیسی به آن احتیاج دارید نگرش صحیح و به‌کارگیری واژگانی است که خوانده‌اید. وقتی با کلمات جدید آشنا می‌شوید باید آن‌ها را روی کاغذ، در گوشی یا روی کارت‌های کوچک بنویسید سپس در بازه‌های زمانی مشخص آن‌ها را تکرار کنید تا مانع از فراموشی‌شان شوید. هیچ سیستم جادویی برای آموزش مکالمه انگلیسی و یادگیری کلمات انگلیسی وجود ندارد و باید با آزمون و خطا بفهمید چه روشی برای شما مؤثرتر است.

https://www.mortezajavid.com/teaching-english/

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *