ورود به صنعت برق خورشیدی و کسب درآمد

ورود به صنعت برق خورشیدی و کسب درآمد
  • 1401/3/17
  • گویا آی تی
  • 0

احتمالاً شما هم متوجه توجه بیشتر کشور به انرژی خورشیدی شده اید، امروزه بحث و گفتگوی بیشتری در زمینه انرژی خورشیدی در میان مردم و رسانه ملی دیده می شود. با توجه به آمار خوبی که سازمان انرژی های تجدید پذیر در خصوص رشد استفاده از انرژی خورشیدی ارائه داده است، می توان گفت که آینده این صنعت بسیار درخشان است و افرادی که هم اکنون وارد این صنعت می شوند، آینده ای مشابه کسانی دارند که در اولین روزگار بیت کوین فعالیت می کردند!

برق خورشیدی چیست؟

در ابتدا باید کمی در مورد انرژی خورشیدی یا برق خورشیدی صحبت کنیم. این دو کلمه در واقع با یکدیگر کمی تفاوت دارند.

انرژی خورشیدی به تمام منابعی که از طریق خورشید تامین انرژی می کنند گفته می‌شود، مانند آبگرمکن خورشیدی، نیروگاه خورشیدی متمرکز و… .

برق خورشیدی تنها به سیستمی گفته میشود که از طریق خورشید برق تولید می کند، مانند پنل های خورشیدی.

امروزه از تمام منابع انرژی خورشیدی جهت تامین انرژی استفاده می شود به طور مثال از آبگرمکن خورشیدی برای تامین آب گرم و از پنل خورشیدی برای تامین برق مکان مورد نظر.

ساختار آبگرمکن خورشیدی از جنس شیشه و فلز می باشد و با دریافت نور خورشید آب درون شیشه گرم می شود. این وسیله هیچ قطعه متحرکی ندارد و به همین دلیل تا ۱۰ سال طول عمر مفید برای آن محاسبه شده است.

پنل خورشیدی از جنس سیلیکون به مقدار فراوان در کره زمین وجود دارد. این پنل ها با دریافت نور خورشید الکتریسیته تولید می کنند، پنل های خورشیدی همانند آبگرمکن خورشیدی هیچ وسیله متحرکی ندارند و طبق محاسبات انجام شده طول عمر مفید آنها حداقل ۲۵ سال تخمین زده شده است

پتانسیل ایران در صنعت برق خورشیدی

در کشورمان ایران با توجه به نقشه تابشی موجود، پتانسیل استفاده از انرژی خورشیدی بسیار بالا است به طوری که حتی در مناطق شمالی کشور مانند مازندران تابشی به مراتب بیشتر نسبت به شهرهای پرتابش آلمان داریم. علاوه بر این موضوع به طور کلی سیاست های کشور موافق با استفاده از انرژی خورشیدی در مناطق متعدد می باشد.

به طور مثال در بسیاری از روستاها جهت جلوگیری از جنگل زدایی منابع آبخیزداری آبگرمکن خورشیدی رایگان به روستاییان اعطا کرده است یا بسیاری از شعب کمیته امداد جهت ایجاد درآمد برای افراد تحت پوشش، اقدام به نصب پنل خورشیدی و فروش برق آن به شبکه کردند.

انرژی خورشیدی یکی از منابع مناسب برای جایگزینی سوخت فسیلی می باشد به همین علت دولت تمایل بالایی برای استفاده از آن و جایگزینی با نفت دارد. علاوه بر این مواردی که گفته شد در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور، مردم از نعمت برق و گاز برخوردار نیستند و از منابع جایگزین نظیر موتور برق استفاده می کنند که هم هزینه بالایی دارد، هم کیفیت برق پایین و هم سر و صدای بالا.

پنل و آبگرمکن خورشیدی گزینه ای بسیار مناسب برای این افراد است تا بتوانند انرژی خود را تامین کنند.

مزیت پنل خورشیدی نسبت به موتور برق

افرادی که از موتور برق یا دیزل ژنراتور استفاده می کنند همگی موافق هستند که این تجهیزات علاوه بر پر سر و صدا بودن و سنگین بودن که معضل بسیار بزرگی است، هزینه سوخت و تعمیرات بالایی نیز دارند و همچنین خانه یا مکان مورد نظر را از حالت مدرن خارج میکنند.

در حالی که پنل خورشیدی هیچ کدام از این معایب را ندارد بر زیبایی و مدرن بودن خانه نیز می‌افزاید. پنل های خورشیدی سبک هستند و به راحتی می توانید آن ها را جابجا کنید، سوخت آن ها خورشید است و به صورت رایگان هر روز شارژ می شوند، این پنل ها بدون کوچکترین صدایی کار می کنند و آلودگی صوتی ندارند. همانطور که قبلاً اشاره شد به علت نبود قطعات متحرک طول عمر بالایی داشته و زیاد نیاز به تعمیرات ندارند.

نحوه کسب درآمد از پنل خورشیدی

در صنعت خورشیدی همانند سایر صنعت ها از قسمت‌های مختلفی می توانید کسب درآمد کنید.  از واردات تجهیزات خورشیدی گرفته تا تولید کردن آنها به صورت بومی یا طراحی و نصب سیستم های خورشیدی

طراحی سیستم برق خورشیدی

یکی از منابع کسب درآمد در سیستم خورشیدی، طراحی نیروگاه خورشیدی است برای اینکه بتوانیم از انرژی خورشیدی در یک منطقه استفاده کنیم باید سیستمی بر پایه علم و دانش طراحی شود که در آن مقدار پنل خورشیدی و سایر تجهیزات و نحوه قرار گرفتن آنها در نیروگاه کاملاً مشخص باشد.

طبق این طراحی، پروژه مورد نظر همیشه برق دارد و هیچ وقت با کمبود برق مواجه نمی شود همچنین می‌توان طراحی را به نحوی پیش برد که حتی در روز ابری و بارانی نیز سیستم خورشیدی به کار خود ادامه دهد تا بدون خاموشی از نعمت برق لذت برد. طراحی سیستم خورشیدی کار آنچنان سختی نیست اما باید حتماً در این زمینه آموزش دید.

نصب سیستم برق خورشیدی

یکی از از راه های دیگر کسب درآمد در صنعت خورشیدی، نصب سیستم خورشیدی است. امروزه تقریباً هر روز یک نیروگاه خورشیدی جدید احداث می شود. منظور از یک نیروگاه، در واقع یک سیستم برق خورشیدی است که می تواند شامل یک پنل یا هزاران پنل خورشیدی باشد.

در این قسمت فقط نصب تجهیزات خورشیدی انجام می‌شود در واقع عزیزانی که در این بخش فعالیت می کنند با نام نصاب سیستم خورشیدی شناخته یا تاسیساتی سیستم خورشیدی نامگذاری می شوند که باز این مورد به نوبه خود جزو بخش های پردرآمد سیستم برق خورشیدی به حساب می آید.

نکته مهم در کسب و کار انرژی خورشیدی

نکته مهم در کسب و کار انرژی خورشیدی که بسیار حائز اهمیت است، تسلط بر کار و تمیز انجام دادن آن می باشد. قیمت پنل خورشیدی حائز اهمیت است و سیستم خورشیدی به این صورت نیست که اگر محاسباتی اشتباه باشد یا در نصب اشتباه رخ بدهد همان لحظه متوجه اشتباه شوید! برخی از این مشکلات ممکن است بعد از شش ماه مشاهده شوند! پس بسیار مهم است که هم طراحی هم نصب سیستم خورشیدی را به صورت دقیق فرا بگیرید.

با توجه به اینکه در ایران چند سالی بیش نیست که از سیستم خورشیدی استفاده می شود باید این موضوع را در نظر بگیرید که با یک نصب اشتباه ممکن است یک منطقه را به صورت کامل از دست بدهید! چرا که مشتری بعد از دیدن مشکلی در سیستم به سرعت تبلیغات منفی علیه سیستم خورشیدی و کسب و کار شما می‌کند و منطقه نسبت به شما و سیستم خورشیدی بی اعتماد خواهد شد.

مراحل حرفه ای شدن در این صنعت

برای حرفه‌ای شدن در این صنعت لازم است آموزش ببینید، آموزشی از دل صنعت، آموزشی بر گرفته است از تجربیات واقعی

بعد از آموزشی دیدن باید حتماً در پروژه های واقعی حضور داشته باشید و سیستم خورشیدی را از نزدیک بازدید کنید

گذراندن دوره طراحی سیستم برق خورشیدی

جهت شرکت در دوره برق خورشیدی می توانید در اینترنت کلمه ” دوره برق خورشیدی ” را سرچ کنید تا شرکت های برگزار کننده این دوره را مشاهده کنید. همچنین می توانید به مرکز فنی حرفه ای منطقه خود مراجعه کرده و در خصوص امکان برگزاری دوره سیستم های خورشیدی اطلاعات لازم را کسب کنید.

گذراندن دوره عملی نصب سیستم برق خورشیدی

علاوه بر دوره طراحی سیستم برق خورشیدی، شما باید در دوره نصب سیستم های خورشیدی نیز شرکت کنید. این دوره باید حتماً به صورت عملی برگزار شود تا شما تجهیزات اصلی سیستم خورشیدی را از نزدیک مشاهده و به یکدیگر متصل کنید.

شرکتی پرقدرت در زمینه برگزاری دوره های طراحی و نصب سیستم های خورشیدی وجود دارد. پیشنهاد می کنیم حتماً با این شرکت نیز مشورت داشته باشید. شرکت برق خورشیدی هورآیش در در تهران – جهاد دانشگاه صنعتی شریف دوره طراحی و نصب سیستم های برق خورشیدی را برگزار می کند.

 

اخذ مدرک فنی حرفه ای برای شروع کار در ایران و خارج از کشور

حتما دقت داشته باشید در دوره ای شرکت کنید که  امکان اخذ مدرک فنی حرفه ای بعد از دوره برای شما مهیا باشد مدرک فنی حرفه ای بسیار برای شما در ابتدای کار مفید است.

مزایای مدرک فنی حرفه ای برای دوره برق خورشیدی

از مزایای مدرک فنی حرفه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد اولین مزیت آن این است که به عنوان یک مدرک،نشان میدهند شما در این زمینه تسلط و مهارت کافی دارید. می توانید به عنوان یک سند کسب و کار در دفتر خود نصب کنید و به مشتری خود نشان دهید.

مزیت بعدی این مدرک این است که قابل ترجمه میباشد و برای مهاجرت می توانید از آن استفاده کنید همچنین وام هایی برای شروع کار، به کسب و کار انرژی خورشیدی داده میشود که فقط افرادی که مدرک فنی حرفه ای دارند میتوانند از این وام بهره مند شوند.

بازدید از پروژه های نصب شده برای افزایش تجربه

بعد از شرکت در دوره های طراحی و نصب سیستم خورشیدی برای شروع کار لازم است که پروژه های واقعی و نصب شده را از نزدیک مشاهده کنید در این خصوص بهتر است با شرکت هایی که در زمینه انرژی خورشیدی فعالیت می کنند صحبتی داشته باشید شما می توانید در پروژه های نصب اولیه سیستم خورشیدی بدون دریافت هزینه کمک کار این شرکت ها باشید. همچنین در صورت امکان از پروژه های نصب شده آنها بازدید داشته باشید شرکت برق خورشیدی هورآیش معمولاً در نصب سیستم های خورشیدی تعدادی از کار آموزانی که متمایل به بازدید از پروژه هستند را همراه خود می برد

شروع کسب و کار با پروژه های کوچک و زود بازده

بعد از یافتن تسلط کافی در زمینه انرژی خورشیدی باید به دست گرفتن پروژه های خورشیدی را شروع کنید. برای موفقیت بهتر است از پروژه های کوچک و زودبازده استفاده کنید به طور مثال در سراسر ایران، محصولات ” برق خورشیدی مناسب باغ ” بسیار پرطرفدار و جذاب هستند. این محصولات هزینه خرید کمی دارند و میتوانید به عنوان پروژه های موفق سیستم خورشیدی که در ابتدای کار فعالیت می کنید روی آنها حساب کنید

 

شناسایی مناطق مستعد در زمینه انرژی خورشیدی

بعد از انجام تعدادی پروژه که به عنوان رزومه کاری می توانید روی آنها حساب کنید،در این مرحله باید مناطق مستعد انرژی خورشیدی را پیدا کنید مناطقی که فاقد نعمت برق یا گاز می باشند. این مناطق را در شهر خود هدف گذاری کنید و سفری تجاری به آنها داشته باشید!

نصب یک مورد سیستم خورشیدی پایلوت (نمونه)

با توجه به اینکه سیستم خورشیدی اخیراً در ایران مورد استفاده قرار گرفته است بسیاری از مردم ریسک اولیه نصب سیستم خورشیدی و پرداخت هزینه را نمی پذیرند به همین علت شما در هر منطقه برای موفقیت باید یک طرح نمونه ایجاد کنید. با توجه به منطقه ای که در آن قرار دارید و مشکلاتی که منطقه دارد یک محصول را انتخاب کنید.

به طور مثال در یک منطقه گاز وجود ندارد، شما برای موفقیت باید یک آبگرمکن خورشیدی برای یکی از اهالی این منطقه که دارای قدرت نفوذ بالاتری است نصب کنید. این محصول به صورت امانی برای ایشان نصب میشود و قرار است سایر افراد آن منطقه برای بازدید از این پروژه به محل نصب مراجعه کنند.

 

دعوت از مردم در قالب یک بازدید یا همایش برای بررسی سیستم

مردم را به بازدید پروژه دعوت کنید. ممکن است در یک منطقه نصب بنر جهت بازدید کارایی بیشتری داشته باشد و در منطقه دیگر صحبت کردن یکی از ریش سفیدان منطقه تاثیر بیشتری داشته باشد. به هر صورت باید طی چند مرحله مردم را جهت بازدید از این محصول نصب شده دعوت کنید و در این مراسم به طور کامل و به صورت عملی محصول خود را توضیح دهید.

زمانی که مردم محصول شما را از نزدیک ببینند و نسبت به رفع نیاز خود اطمینان حاصل کنند مطمئن باشید که منطقه را به صورت کامل در دست گرفته اید.

انجام تبلیغات در فضای مجازی و واقعی

برای افزایش و گسترش کسب و کار خود بهتر است در فضای مجازی و واقعی به صورت همزمان فعالیت داشته باشید در این خصوص میتوانید در ابتدای کار، یک پیج در اینستاگرام برای کسب و کار خود راه اندازی کنیدو تمام پروژه‌های خود را در آن به صورت روزانه و هفتگی قرار دهید تا مشتری هایی که در اطراف شما یا کمی دور تر هستند را نیز جذب کنید.

 

نویسنده : مهندس امید روشن

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *