۵ گیاهان دارویی مهم برای خوابی آرام

۵ گیاهان دارویی مهم برای خوابی آرام
  • 1401/4/9
  • گویا آی تی
  • 0

۵ گیاهان دارویی مهم برای خوابی آرام

گیاهان زیر به شما کمک می کنند تا آرام شوید و استرس را از بین ببرید و خوابی آرام را در شب داشته باشید. در ادامه به شما خواهیم گفت چه عصاره گیاهی به شما کمک می کند تا خواب آرامی داشته باشید.

گیاهان چگونه می توانند خواب را تقویت کنند؟

گیاهان می توانند با رفع برخی از دلایل اصلی کم خوابی، خواب را تقویت کنند.کمبود خواب اغلب به دلیل سبک زندگی پر هیجان، اضطراب و استرس ایجاد می شود. استرس بر تولید ناقل عصبی سروتونین تأثیر می گذارد، اما مصرف برخی مکمل های گیاهی می تواند این کاهش را جبران کند.

برخی از گیاهان طبیعی، سرشار از تریپتوفان هستند، اسید آمینه ای که سنتز سروتونین را بهبود می بخشد. سروتونین یکی از بسیاری از مواد شیمیایی در مغز است که به تکانه های عصبی اجازه می دهد از یک سلول به سلول دیگر حرکت کنند. افزایش سطح سروتونین، عدم تعادل شیمیایی را که باعث شایع ترین اختلال خواب، یعنی بی خوابی می شود، جبران می کند. در چنین مواردی، گیاهان طبیعی می توانند به بهبود خواب شما کمک کنند. برخی از آنها می توانند با کاهش سطح اضطراب تغییرات فیزیولوژیکی مانند شل کردن عضلات و کاهش ضربان قلب باعث افزایش خواب شوند.

گیاه بابونه

بابونه یک گیاه دارویی باستانی است که به دلیل اثرات آرامش بخش خود شناخته شده است. حتی مطالعات علمی امروزی نیز اثربخشی بابونه را ثابت می کند. عصاره بابونه اضطراب را کاهش می دهد، اعصاب شما را آرام می کند و بی خوابی را کاهش می دهد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که زنانی که زایمان کرده بودند و به سختی می خوابیدند، هنگام نوشیدن چای بابونه در شب به مدت دو هفته، کمتر دچار ناکارآمدی خواب و افسردگی شدند.

گیاه دارویی

وجود فلاونوئیدهای آرامش بخش اعصاب در چای بابونه آن را به یک نوشیدنی آرام بخش محبوب تبدیل کرده است. حتی با استشمام عطر بابونه می توانید اثر تسکین دهنده آن را احساس کنید.

گل ساعتی

عصاره گل ساعتی حاوی فلاونوئیدهای آرامش بخش اعصاب است که به کاهش استرس و خواب بهتر کمک می کند. این گل استوایی طعم خوبی دارد و معمولاً در بسیاری از داروهای گیاهی آرام بخش استفاده می شود.

گل زیبا

اسطوخودوس

خواص ضد افسردگی و آرام بخش اسطوخودوس به شما کمک می کند بهتر بخوابید. مطالعات نشان می دهد که گیاه اسطوخودوس می تواند اعصاب شما را آرام کند؛ سطح اضطراب را کاهش دهد و اختلالات خلقی را تثبیت کند. کاهش استرس، اضطراب و خلق و خوی مثبت باعث بیداری در طول روز و خواب پایدارتر در شب می شود.

دکتر سانتی توضیح می دهد: «این عطر عمدتاً از ترپن های فرار موجود در گیاهان به همراه لینالول که مسئول رایحه قابل تشخیص اسطوخودوس است به دست می آید.

به طور عمده استنشاق اسانس های دم کرده اسطوخودوس نیز می تواند شدت درد در حملات میگرنی را کاهش دهد. طبق مطالعه فوق الذکر، این حتی ممکن است به بیماران مبتلا به میگرن کمک کند تا در طول شب بهتر بخوابند.

سنبل الطیب

سنبل الطیب

ریشه گیاه سنبل الطیب اغلب برای درمان بی خوابی، بی قراری و اضطراب در بیماران استفاده می شود. اسید والرنیک موجود در ریشه سنبل الطیب از تجزیه ناقل عصبی GABA  جلوگیری می کند که این باعث خواب با کیفیت بهتر می شود. سنبل الطیب بر روی اصول داروهای ضد اضطراب کار می کند و خواب عمیق را تقویت می کند.

سنبل الطیب همچنین باعث می شود سریعتر بخوابید و تاخیر خواب شما را بهبود می بخشد. تأخیر در خواب به طول زمانی اطلاق می شود که روی تخت دراز می کشید و چراغ ها خاموش می شوند تا زمانیکه به خواب می روید.

بادرنجبویه

بادرنجبویه از خانواده گیاهان نعناع است و در دمنوش ها و سایر دستور العمل ها استفاده می شود. برگ‌های این گیاه بویی شبیه به لیمو می‌دهند، به همین دلیل نام این گیاه به آن گرفته شده است. اگر طعم برگ نعناع را دوست ندارید، برگ های بادرنجبویه را امتحان کنید. آنها خواص مشابهی دارند اما رنگ مرکباتی در آنها وجود دارد.

ریحان

نحوه استفاده از گیاهان برای خواب

  • اگرچه گیاهان طبیعی بی خطر هستند و معمولاً عوارض جانبی ندارند، اما توصیه می کنیم قبل از شروع استفاده از هر یک از آنها با پزشک خود مشورت کنید. در اینجا روش های مختلفی برای استفاده از گیاهان برای بهبود خواب آورده شده است: با افزودن ۱ قاشق چایخوری گیاه به یک فنجان آب جوش، مقداری چای گیاهی درست کنید. بگذارید ۲۰ دقیقه دم بکشد، سپس آن را صاف کرده و بنوشید.
  • می توانید دو تا سه فنجان چای گیاهی در روز بنوشید.
  • قبل از خواب، روغن‌های ضروری با طعم گیاهان را به حمام آب گرم خود اضافه کنید تا اثری آرام بخش داشته باشید و خواب را القا کنید.
  • چند قطره روغن گیاهی را روی دست خود بریزید و قبل از استشمام کف دست خود را به هم بمالید.
  • روغن گیاهی مخلوط شده با روغن زیتون، هسته انگور یا نارگیل را روی قسمت های خاصی از بدن مانند پیشانی، گردن، سینه، مچ دست، سینه، دست ها یا پاها ماساژ دهید. پوست شما ممکن است به یک روغن ضروری رقیق نشده حساس باشد، بنابراین رقیق کردن آن احتمال واکنش را کاهش می دهد.
  • اسانس های گیاهی را به یک قابلمه آب داغ در حال جوش اضافه کنید و بخار خارج شده از آن را استنشاق کنید.
  • عطر گیاهان طبیعی را از طریق شمع های رایحه درمانی استشمام کنید
  • مکمل‌های عصاره گیاهی را که بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود است، مصرف کنید. دستورالعمل دوز روی برچسب را بخوانید تا بدانید چه مقدار در روز مصرف کنید.
دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *