آشنایی با تاریخچه چرخ گوشت صنعتی : شرکت کابان تجهیز

آشنایی با تاریخچه چرخ گوشت صنعتی : شرکت کابان تجهیز
  • 1401/4/22
  • گویا آی تی
  • 0

یکی از ابزاری که اختراع آن، موجب بهبود بخشیدن و افزایش کیفیت و سرعت کارها در صنعت مواد غذایی گردید، دستگاه چرخ گوشت می باشد که برای خرد کردن تکه های بزرگ گوشت به قطعات بسیار ریز یا خمیری شکل (اصطلاحا گوشت چرخ کرده) بکار برده می شود.

اولین دستگاه چرخ گوشت در قرن ۱۹ در آلمان توسط شخصی به نام Karl Drais ساخته شد که به شکل دستی بود و با چرخاندن دسته موجود، گوشت به حالتی خمیری شکل درمی‌آمد. مدلهای برقی چرخ گوشت پس از جنگ جهانی دوم، توسط شرکت جنرال موتور آمریکا طراحی، تولید و وارد بازار جهانی شدند. به مرور زمان استفاده از مدلهای دستی منسوخ گردید و در حال حاضر فقط در برخی کشورهای محروم به چشم میخورد. در عوض چرخ گوشت برقی با تغییرات تکنولوژی دچار پیشرفت و توسعه شده و هر روز بر قابلیتهای آن افزوده می شود و در مدلهای خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی طراحی و تولید می گردد.

 

یکی از پرکاربردی و پرمصرف ترین ماشین آلات در صنایع غذایی، چرخ گوشت صنعتی می باشد که در ادامه این مقاله، شرکت کابان تجهیز به معرفی انواع مختلف و ویژگیها و مشخصات آنها می پردازد.

 

کاربرد چرخ گوشت صنعتی : شرکت کابان تجهیز

این دستگاه از ملزومات آشپزخانه های صنعتی نظیر رستوران ها، فست فود‌ها، کترینگ ها، هتل‌‌ها، تالارهای پذیرایی و کبابی های بزرگ و از تجهیزات اصلی قصابی های بزرگ، کارگاه ها و کارخانجات تهیه و بسته بندی مواد پروتئینی می باشد که قادر است حجم انبوهی از انواع گوشت (گاو، گوسفند، گوساله، مرغ و ماهی) را به شکل چرخ شده دربیاورد. چرخ گوشت صنعتی بواسطه قدرت بالایی که دارد می تواند حتی گوشت یخ زده را نیز چرخ کند. علاوه بر اینها جهت آماده سازی و چرخ کردن گوشت با سایر مواد غذایی مانند سیب زمینی، پیاز، نخود و غیره به منظور پخت غذاهایی مانند کباب کوبیده، همبرگر و … از چرخ گوشت صنعتی استفاده می شود.

 

معرفی انواع چرخ گوشت صنعتی : شرکت کابان تجهیز

گستردگی تنوع در مدلهای چرخ گوشت صنعتی بسیار وسیع است که برای شناخت بیشتر می توان آنها را به شکلهای زیر دسته بندی نمود:

انواع چرخ گوشت صنعتی بر اساس ساختار ظاهری

  • چرخ گوشت صنعتی رومیزی: این مدها به واسطه داشتن ابعاد جمع و جور و کوچکتر به راحتی بر روی هر گونه میز یا پیشخوانی در آشپزخانه ها یا قصابی ها قرار می گیرند و البته قدرت کمتری نسبت به مدلهای ایستاده دارند و حجم کمتری از گوشت را می توانند چرخ کنند.
  • چرخ گوشت صنعتی ایستاده: دستگاه هایی که به دلیل بزرگتر بودن بر روی چهار پایه چرخ دار قرار دارند تا به راحتی جابجا شوند و البته چرخها برای ثابت نگه داشتن دستگاه حین کار دارای ترمز نیز هستند.

 20.jpg

انواع چرخ گوشت صنعتی بر مبنای شیوه انتقال نیرو

در چرخ گوشت ها انتقال قدرت موتور به قطعات از دو طریق زیر انجام می گیرد:

  • چرخ گوشت گیربکسی: در این مدلها نیروی موتور به کمک چرخ دنده هایی که درون جعبه دنده یا گیربکس قرار دارد، به قطعات داخلی که وظیفه چرخ کردن را برعهده دارند، انتقال داده می شود. با درنظر گرفتن اینکه در چرخ گوشت صنعتی گیربکسی تمام قدرت موتور به چرخ کردن میرسد، توان بیشتری نسبت به مدلهای تسمه ای دارند. اما این دستگاه ها نمی توانند مواد غذایی آبدار را چرخ کنند.
  • چرخ گوشت تسمه ای: در این مدلها، حد واسط موتور و قطعات داخلی نظیر گلویی، مارپیچ و تیغهو پنجره، از تسمه های پلاستیکی جهت انتقال نیرو استفاده می شود. با اینکه چرخ گوشت تسمه ای قدمت بیشتری نسبت به مدل گیربکسی دارد اما توان آن کمتر می باشد.   از قابلیت های بارز چرخ گوشت تسمه ای این است که چرخ کردن مواد غذایی مانند پیاز و سیب زمینی که هنگام خرد شدن آب می اندازند، همراه با گوشت یا به صورت جداگانه امکانپذیر می باشد. ساختار داخلی این چرخ گوشت صنعتی بر خلاف مدلهای گیربکسی به گونه ایست که آب مواد در داخل دستگاه تجمع پیدا نمیکند و از طرف دیگر به دلیل پلاستیکی بودن جنس تسمه ها، واکنشی با آب مواد غذایی ایجاد نمی گردد درحالیکه در چرخ گوشت گیربکسی، علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع، موجب پاک شدن گریس بین چرخ دنده ها شده و در نهایت خرابی دستگاه را به دنبال دارد.

انواع چرخ گوشت صنعتی براساس اندازه خروجی گوشت و سایز تیغه

وظیفه ی برش گوشت در چرخ گوشت ها برعهده تیغه می باشد که در سایزهای مختلف تولید می گردد. در مدلهای صنعتی قطر تیغه شامل سایزهای ۲۲، ۳۲، ۴۲ و ۵۲ سانیتمتر می شود که با افزایش این شماره، بازدهی دستگاه نیز افزایش می یابد. ظرفیت و میزان بازدهی این دستگاه ها بسته به سایز خروجی و قدرت موتور از ۵۰۰ کیلوگرم حتی تا ۲۰۰۰ کیلوگرم در ساعت متغیر می باشد.

 

ویژگیهای انواع چرخ گوشت صنعتی : شرکت کابان تجهیز

جنس بدنه چرخ گوشت صنعتی جهت افزایش اصول بهداشتی یا به صورت تمام استیل تولید می شود و یا در برخی مدلها از آلومینیوم آنودایز شده می باشد که مقاومت دستگاه در مقابل ضربات احتمالی، خط و خش و واکنش های شیمیایی مانند زنگ زدگی و پوسیدگی و خوردگی را افزایش می دهد و از طرف دیگر، از آلودگی هایی نظیر چسبیدن مواد گوشتی به سطح بدنه محافظت می کند.

اما در ساخت قطعاتی که با گوشت در تماس مستقیم هستند از جمله، سینی، تیغه، گلویی، مارپیچ، و غیره، همواره از آلیاژهای استیل و ضدزنگ استفاده می گردد تا هیچگونه تغییری در رنگ، مزه و خواص ارگانیک گوشت بوجود نیاید و همچنین امکان شستشوی قطعات جهت افزایش اصول بهداشتی میسر می شود.

برخی از دستگاه های چرخ گوشت صنعتی از تنه متحرک برخوردار هستند یعنی با جدا کردن کله ای می توان براحتی آنرا شستشو داد.

یکی دیگر از قابلیتهای حائز اهمیت در اغلب دستگاه های چرخ گوشت صنعتی مجهز بودن به کلید چرخش معکوس است که می توان با معکوس کردن دور موتور، تیغه را در جهت برعکس به حرکت درآورد تا هنگام گیر کردن گوشت در داخل گلویی بدون نیاز به باز کردن، بتوان مشکل چرخ گوشت را برطرف ساخت.

انواع چرخ گوشت صنعتی می توانند یخچال دار باشند که با خنک نگه داشتن فضای داخلی دستگاه مخصوصا در فصل تابستان، از خراب شدن گوشت داخل مخزن و گلویی جلوگیری می کند.

قدرت موتور چرخ گوشت‌های صنعتی معمولا بسته به مدل از ۴ اسب بخار تا ۱۰ اسب بخار متغیر است که در برخی از دستگاه ها با تعبیه تهویه داخلی از داغ شدن موتور هنگام کار در ساعتهای متوالی، جلوگیری بعمل می آید.

منبع تامین کننده انرژی چرخ گوشت صنعتی در برخی مدلها از برق تک فاز شهری و در برخی دیگر از طریق برق سه فاز می باشد.

 

خرید بهترین مدلهای چرخ گوشت صنعتی از فروشگاه کابان تجهیز

با توجه به اینکه چرخ گوشت صنعتی ، دستگاهی است که باید سالهای سال به شکل مداوم کار کند و از طرف دیگر از تجهیزات گران قیمت به شمار می رود، از اینرو خرید آن باید اگاهانه و با داشتن اطلاعات کافی صورت بگیرد. بنابراین کارشناسان فروشگاه کابان تجهیز به شما عزیزان توصیه می کنند پیش از خرید چرخ گوشت صنعتی با درنظر گرفتن نیاز و حجم کارتان، به مواردی از قبیل قدرت موتور، تسمه ای یا گیربکسی بودن، اندازه دهانه خروجی یا سایز تیغه، کیفیت و جنس بدنه و تیغه و سایر قطعات، سیستم چرخش معکوس، ابعاد دستگاه و شرکت سازنده، توجه داشته باشید.

19.jpg

خرید و فروش انواع چرخ گوشت صنعتی در فروشگاه کابان تجهیز به شکل حضوری و غیر حضوری از میان برندهای معتبر ایرانی و خارجی از جمله الکتروکار، براکس، چگا، مینروا، فاما، امگا، آلفا و پولاد غرب این امکان را به شما می دهد که از دستگاهی با کیفیت بی نظیر بهره مند شوید.

 https://kabantajhiz.com/

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *