تیروئید پرکار و کم کار در زنان و معرفی اپلیکیشن درمانکده

تیروئید پرکار و کم کار در زنان و معرفی اپلیکیشن درمانکده
  • 1401/5/10
  • گویا آی تی
  • 0

بدون شک تاکنون نام اختلالات تیروئید یا همان پرکاری و کم‌کاری تیروئید را شنیده‌اید یا شاید هم با توجه به شایع بودن این مشکل، از مبتلایان به آن هستید. در هر صورت باید بدانید که اختلالات تیروئید که در نهایت منجر به اختلالات هورمونی می‌شوند، یکی از همه‌گیر‌ترین انواع اختلالات غددی و هورمونی هستند که تأثیرات مختلف و شدیدی را بر روی بدن دارند.

مشکلات ناشی از این اختلالات در مواقعی به‌قدری شدید است که تحمل آن بسیار سخت بوده و بدون دارو نیز کنترل آن امکان‌پذیر نمی‌باشد و متاسفانه این مشکل گریبان افرادی زیادی را در جهان گرفته است.

در صورتی که قصد دارید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با اختلالات تیروئید و روش‌های کنترل و بهبود آن به‌دست ‌آورید، تا انتهای این نوشته از درمانکده با ما همراه باشید تا جزئیات کامل را برایتان بازگو کنیم.

غده تیروئید چیست

بهتر است پیش از آن‌که در رابطه با کم‌کاری و پرکاری تیروئید صحبت شود، قدری در رابطه با خود این غده، هورمون‌ها و وظایف آن صحبت کنیم.

غده تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل در قسمت تحتانی گردن است که حدوداً پنج سانتی متر طول، سه سانتی متر پهنا و ۳۳ گرم وزن دارد. این غده دو هورمون مهم در بدن یعنی تیروکسین و‌تری یدوتیرونین را تولید می‌کند که در ادامه وظایف این هورمون‌ها تشریح خواهیم کرد.

موضوع مهم دیگر در رابطه با این غده این است که تیروئید مهم‌ترین مصرف‌کننده ید در بدن است به‌صورتی که کمبود ید در بدن باعث اختلال شدید در کارکرد تیروئید‌هایی حتی با سلامت کامل و بدون اختلال می‌شود.

همان‌طور که پیشتر گفته شد، این غده دو هورمون مهم را در بدن تولید و ترشح می‌کند که وظیفه آن دو هورمون تیروئیدی، تنظیم عملکرد متابولیکی یا سوخت و ساز سلول‌ها و در نتیجه کل بدن است.

به عبارت دیگر این هورمون‌ها وظیفه‌دار تأمین سطح انرژی بدن به بهترین شکل ممکن هستند و به همین دلیل است که کوچک‌ترین اختلال در عملکرد این غده، باعث بروز احساس خستگی شدید می‌شود.

کم‌کاری تیروئید

اکنون نوبت به بررسی اولین نوع از اختلالات تیروئیدی می‌رسد. همان‌طور که مشخص است، کم‌کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که این غده فعالیت‌های خود را در سطحی کمتر از سطح معمول انجام دهد که در نتیجه آن، هورمون‌های تیروئید به میزان کمتر از سطح طبیعی در جریان خون حضور خواهند داشت. در این هنگام سوخت و ساز بدن به درستی انجام نشده و به کمتر از حد معمول خود می‌رسد که در نتیجه آن سطح انرژی بدن به شدت افت خواهد کرد.

این موضوع علائم مختلفی دارد که برخی از این علائم عبارت‌اند از:

  • اسپاسم عضلات
  • اختلال در بارداری
  • کند شدن ضربان قلب
  • افزایش وزن بدون دلیل
  • مشکل در تحمل سرما
  • ضعف‌های عضلانی شدید
  • خشک و نازک شدن موها
  • به هم ریختگی در قاعدگی
  • اختلال در تمرکز و فعالیت‌های مغزی
  • احساس خستگی شدید حتی بعد از استراحت

پرکاری تیروئید

اختلال بعدی تیروئید، پرکاری آن می‌باشد که دقیقاً مانند مورد قبل دارای عوارضی بوده و برای سلامتی خطر ساز است. برعکس حالت قبلی که شاهد کند شدن متابولیسم بودیم، پرکاری تیروئید موجب افزایش متابولیسم می‌شود. تیروئید پرکار به مراتب خطرناک‌تر از تیروئید کم‌کار است و باید حتماً در صورت بروز هرگونه علائم سریعاً به دکتر غدد مراجعه نمود. البته این به آن معنا نیست که نوع کم‌کار تیروئید بی‌خطر است!

مهم‌ترین علائم پر کاری تیروئید عبارت‌اند از:

  • بی‌‎خوابی
  • عصبی شدن
  • تغییر اخلاقیات
  • احساس گرسنگی دائم
  • افزایش غیر طبیعی اشتها
  • تپش قلب و بی‌نظی در آن
  • بزرگ شدن سینه در مردان
  • کاهش وزن ناگهانی و شدید
  • اختلال در تمرکز و فعالیت‌های مغزی

لازم به ذکر است که افراد مبتلا به اختلالات تیروئیدی لزوماً دارای تمام علائم گفته شده برای کم‌کاری یا پرکاری تیروئید نیستند؛ بلکه حتی احساس خستگی دائم می‌تواند تنها علامت هشدار دهنده برای وجود اختلالات تیروئیدی باشد.

معرفی اپلیکیشن درمانکده برای کمک به اختلالات تیروئیدی

با وجود شایع بودن و آزاردهنده بودن اختلالات تیروئیدی، متاسفانه راه درمانی برای آن وجود ندارد و مبتلایان به این اختلالات تنها می‌توانند از طریق مصرف دارو و رعایت یک‌سری اصول تغذیه‌ای و سبک زندگی، اقدام به کنترل این مشکل کنند.

هم‌چنین لازم به ذکر است که شرایط همه مبتلایان به اختلالات تیروئیدی یک‌سان نبوده و هر کدام ممکن است دچار عوارض مختلفی باشند بنابراین برای هر بیمار، توصیه‌های دارویی و غذایی خاص خود وجود دارد. به همین جهت نیاز است تا مبتلایان به اختلالات تیروئید حتماً تحت نظر یک پزشک متخصص باشند و هم‌چنین به‌صورت دوره‌ای اقدام به دریافت مشاوره کنند.

در این راستا، سرویس نوبت دهی اینترنتی درمانکده با دارا بودن تعداد زیادی از پزشکان متخصص در سراسر تهران می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای پیدا کردن پزشک و دریافت نوبت باشد. جدا از تمام امکانات این سرویس، در اپلیکیشن درمانکده قابلیت بررسی علائم مشکلات شما از طریق هوش مصنوعی در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجود دارد.

همان‌طور که گفته شد، مشاوره با پزشک موضوعی بسیار مهم است! در صورتی‌که احساس می‌کنید علائمی شبیه به اختلالات تیروئید دارید و یا مبتلا هستید و تغییراتی در علائمتان به وجود آمده است، و از طرفی وقت مراجعه به پزشک برای دریافت مشاوره را ندارید و یا دسترسی شما دشوار است نگران نباشید چرا که ما راه حل این مشکلات را داریم! به‌سادگی می‌توانید در اپلیکیشن درمانکده از سراسر ایران برای دریافت مشاوره آنلاین از طرف پزشکان متخصص برای بررسی‌های بیشتر و تخصصی‌تر، اقدام کنید.

کلام آخر

اختلالات تیروئید،س مشکلی بسیار جدی است که در سرتاسر جهان بیشتر ۲۰۰ میلیون نفر را درگیر کرده. این مشکلات در مراحل اولیه علائم شدیدی ندارند اما در هر صورت اگر هر کدام از علائم گفته شده را در خود مشاهده کردید، باید حتماً آزمایش‌های مربوطه را برای بررسی بیشتر انجام دهید.

در نظر داشته باشید که مشکلات تیروئید مشکلاتی نیستند که خودتان در خانه و از طریق رعایت یک‌سری اصول تغذیه بتوانید بتوانید آن را درمان یا کنترل کنید؛ حل این مشکلات نیازمند فرآیند‌های تخصصی پزشکی هستند که باید زیر نظر متخصصین مجرب صورت گیرد و خود درمانی در این زمینه ابدا توصیه نمی‌شود.

در درمانکده پزشکان مجرب تخصص‌های مختلف از بهترین دکتر زنان در تهران گرفته تا دکتر غدد و سایر تخصص‌های پزشکی حضور دارند و آماده ارائه خدمات درمانی و مشاوره‌های تخصصی به شما هستند. بنابراین تردید را کنار گذاشته و هرچه سریع‌تر برای بالا بردن سطح سلامتی خود قدمی بردارید.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *