آشنایی با انواع کوپلرها

آشنایی با انواع کوپلرها
  • 1401/5/20
  • گویا آی تی
  • 0

به دلیل زلزله خیز بودن ایران باید ساختمان‌ها را از نظر عمرانی بسیار مقاوم ساخت. یکی از راه‌هایی که تاثیر بسیاری در مقاومت ساختمان‌ها دارد، نوع اتصال آن‌ها است. امروزه اتصالات ساختمان‌ها با استفاده از کوپلینگ انجام می‌شود، این نوع اتصال نوعی اتصال مکانیکی است که مشکلات و ضعف‌های اتصالات جوشی و اورلب را در خود ندارد. این نوع اتصال به دو طریق باعث مقاوم شدن ساختمان‌ها در مقابل بلایای طبیعی می‌شود. اولا این نوع اتصالات باعث سبک شدن وزن بنا می‌شوند، ثانیا به کمک این نوع اتصالات می‌توان کوپلر میلگرد را در تمامی نقاط کور و غیرقابل دسترس نیز انجام داد. اگر شما جز افراد علاقه‌مند به این حوزه، یا جز افرادی هستید که می‌خواهید ساختمانتان تمامی ایمنی‌های لازم را داشته باشد تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا با انواع اتصالات مکانیکی آشنا شوید.

انواع کوپلر

اتصالات براساس شکل و محل به کارگیری دارای انواع مختلفی هستند که در این قسمت به توضیح هریک خواهیم پرداخت.

  • تبدیل: این نوع اتصال مکانیکی دارای دو سایز مختلف است که امکان اتصال دو سازه با قطرهای مختلف را می‌دهد.
  • انتهایی: این اتصال برای خم‌های انتهای سازه‌ها مناسب است. به کمک این اتصال فضا برای آرماتوربندی و بتن ریزی آماده می‌شود.
  • گروتی: این اتصالات برای سازه‌های از پیش ساخته مناسب بوده، زیرا دارای ساختاری رزوه‌دار و محفظه‌ای برای بتن ریزی هستند. از این اتصالات در تیرها، ستون‌ها و دیوارها استفاده می‌شود.
  • استاندارد: کوپلر استاندارد در تمامی سازه‌های بتنی کاربرد دارد و به نام راستگرد نیز شناخته می‌شود.
  • رزوه چپ و راست: این اتصالات در مکان‌هایی که امکان هیچگونه چرخشی وجود نداشته باشد، استفاده می‌شود. نحوه اتصال در این کوپلر به گونه‌ای است که چرخاندن رزوه‌های چپ و راست در هم گیر می‌کنند و باعث برقراری اتصالی محکم و قوی می‌شوند.
  • موقعیت: این اتصال نیز در مکان‌هایی که سازه‌ها امکان حرکت ندارند استفاده می‌شود. این نوع کوپلر دارای دو قسمت نر و ماده است که توسط قسمت مهر قفل کننده بر روی هم چفت می‌شوند.

آشنایی با دستگاه رزوه رولینگ

همانگونه که دیده‌اید میلگرد دارای شیارهای مایل و کوپلر دارای دندانه است. برای اینکه بتوان میلگردها را توسط این نوع اتصالات به هم وصل کرد باید از دستگاه رزوه رولینگ استفاده کرد. این دستگاه به صورت اتوماتیک و دستی در بازار موجود است و بدون تغییر کیفیت و آسیب به میلگرد باعث ایجاد دندانه‌هایی بر روی آن می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب با انواع اتصالات و دستگاه رزوه رولینگ آشنا شدید، همچنین دلیل استفاده از این نوع اتصالات مکانیکی در ساختمان‌ها را نیز یافتید. حال می‌توانید برای خرید کوپلر و تهیه و سفارش آن به سایت شرکت فنی مهندسی اسپلایس مراجعه کنید. این شرکت تنها شرکت تولید کننده کوپلر و قطعات دستگاه رزوه رولینگ است. تمامی محصولات این شرکت دارای گواهینامه بین المللی بوده و از کیفیت بالایی برخوردار هستند. شما می‌توانید با صرف هزینه کمتر از محصولات داخلی و ساخت شرکت اسپلایس در ساختمان‌های خود استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید و سفارش با پشتیبانان مجرب این شرکت در تماس باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *