چک لیست ساخت ویدیو برای تولید کنندگان محتوا

چک لیست ساخت ویدیو برای تولید کنندگان محتوا
  • 1401/6/8
  • گویا آی تی
  • 0

داشتن یک چک لیست و برنامه زمانی مشخص برای تولید ویدیو یک مرحله مهم و ضروری میباشد، بنابراین کار باید به درستی انجام شود. باور کنید یا نه، مرحله ای که از تولید خود ویدیو مهم تر است مرحله پیش تولید یا مرحله آماده سازی چک لیست ساخت ویدیو میباشد. در این مرحله است که شما تمام برنامه ریزی، فیلمنامه، استوری بورد، نورپردازی، صدابرداری و موارد دیگر را انجام می دهید. در ادامه مقاله این چک لیست را گام به گام به شما آموزش خواهیم داد که بتوانید در کمترین زمان محتوای ویدیویی خود را بسازید.

۱٫ سناریو ویدیو خود را  بنویسید.

اولین و مهمترین قدم در ساخت یک محتوای ویدیویی همیشه سناریو بوده و هست، چون همه چیزهایی را که در ویدیو باید اتفاق بیفتد را به ترتیب زمانی میبایست بنویسیم. در نوشتن سناریو  ما باید به همه چیز فکر کرده باشیم، اینکه چگونه ویدیو را شروع کنیم، در روند کلی ویدیو چه محتوایی و با چه فرمی به مخاطب ارائه شود و حتی ویدیو چگونه به پایان برسد. همه این موارد باعث میشود روند تولید محتوای ویدیویی ما در کمترین زمان ممکن با کمترین خطا ساخته شود. اگر برای نوشتن سناریو بعضی موضوعات ایده ایی ندارید میتوانید از پروژه آماده پریمیر استفاده نمایید.

۲٫ تجهیزات ویدئویی خود را آماده کنید.

برای شروع به تجهیزات ویدئویی گران قیمت و زیادی نیاز نداریم. اولین تجهیزات مورد نیاز دوربین فیلمبرداری میباشد که نیازی به دوربین گران قیمتی نداریم چون بسیاری از ویدئوهای تاثیرگذار و پربازدید با دوربین تلفن همراه گرفته شده است. شما میتوانید کار خود را با همان گوشی موبایل خودتان شروع کنید و در آینده دوربین خود را  به یک دوربین  DSLRارتقا دهید. در شروع کار اجازه ندهید کمبود تجهیزات شما را از ضبط محتوا ویدیویی جلوگیری کند.

 

۳٫ کادربندی و ترکیب بندی ویدیو را تنظیم کنید.

در اکثر محتواهای ویدیویی متاسفانه کادربندی ویدیو درست نمیباشد. عاملی که مهمترین تاثیر در زیبایی بصری ویدیو ها دارد. کادربندی در فیلمبرداری تنوع زیادی دارد، ولی شما میتوانید برای شروع از قانون یک سوم یا همان نقاط طلایی استفاده نمایید. برای اینکار کافیست صفحه را به سه بخش به صورت افقی و سه بخش به صورت عمودی تقسیم کنید. چهار نقطه ای که خطوط به هم می رسند مکان های خوبی برای قرار دادن سوژه هستند. از گذاشتن سوژه اصلی در وسط قاب خودداری کنید.

۴٫ نرم افزار ویرایش ویدیو خود را انتخاب کنید.

یکی از مواردی که در پیش تولید محتوا باید به آن فکر کنیم انتخاب درست نرم افزار ویرایش ویدیو است. چون امروزه نرم افزارهایی زیادی برای ادیت فیلم وجود دارد مثل : پریمیر، افترافکت، فاینال کات، ادیوس و غیره .شما به عنوان تولید کننده محتوا باید اطلاعات دقیقی از نرم افزارهای ویرایش ویدیو داشته تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید چون ایده هایی که در ذهن دارید و میخواهید در مرحله تدوین اجرا کنید ممکن است ابزار آن در نرم افزار انتخابی نباشد و همین مورد روند محتوا شما را عوض میکند. اگر فعلا آشنایی با این نرم افزارها ندارید میتوانید کار خود را با پروژه آماده افترافکت شروع کنید.

۵٫ به نورپردازی ویدیو اهمیت دهید.

خیلی از زمان ها ما برای تولید یک ویدیو فقط به دوربین فیلمبرداری اهمیت میدهیم و بیشترین بودجه خود را برای خرید دوربین صرف میکنیم. در صورتیکه اگر نور ی باشد فیلمی ثبت نخواهد شد. نورپردازی باعث میشود تصاویر ما جذابیت دوچندانی بگیرد و کیفیت و میزان وضوح فیلم هم افزایش خواهد داد. شما برای شروع اگر تجهیزات نورپردازی ندارید میتوانید از نور طبیعی روز استفاده نمایید و ویدیوهای خود را در فضای باز یا حتی کنار یک پنجره که نور خورشید از آن عبور میکند ضبط نمایید.

تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی

۶٫ صدابرداری را در ویدیو فراموش نکنید.

در تولید یک ویدیو همه چیز تصویر نیست! ویدیو در کنار صدا تاثیرگذاری خود را بر روی مخاطب دوچندان میکند. حتی در بعضی مواقع دیده شده یک ویدیو با کیفیت بالای تصویری ساخته شده ولی چون صدای آن ضعیف بوده و یا مشکل نویز داشته است مخاطب از محتوا هیچ چیزی متوجه نشده است. حتما در ویدیوهای خود از میکروفن مناسب و با کیفیت استفاده کنید. مثلا برای ضبط مصاحبه در یک ویدیو شما میتوانید از یک میکروفن سیمی ارزان قیمت مثل Boya m1 استفاده نمایید.

۷٫ از ابزارهای به روز در ادیت فیلم استفاده نمایید.

دیگر مرحله آخر تولید ویدیو فرار رسیده است. لحظه شیرین ادیت و تدوین ویدیو. یکی از چالش هایی که همیشه تولیدکنندگان محتوای ویدیویی داشته اند استفاده از جلوه ها و افکت های تصویری زیبا و جذاب بر روی ویدیوهای خود بوده است. مثلا اگر جایی میخواهند از زیرنویس و متن استفاده نمایند ظاهر شدن آن متن روی تصویر خیلی ساده نباشد و یک حرکت افکتیو جذابی داشته باشد. شما میتواند برای این کار از پروژه آماده پریمیر رایگان که در وبسایت معتبر زودفایل به آدرس zoodfile.com برای دانلود قرار داده شده است به رایگان دانلود نمایید.

نتیجه گیری

همه چیز برای تولید یک محتوای ویدیویی جذاب و تاثیرگذار با کمترین تجهیزات آماده است. شما باید تصمیم بگیرید به جای اینکه برای تولید ویدیو روش های مختلف را تست و خطا کنید و زمان زیادی را از دست دهید، میتوانید از این چک لیست استفاده نمایید و مسیر تولید محتوای ویدیویی خود را کوتاه و کم هزینه کنید.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *