راهنمای خرید انواع چراغ قوه کاربردی

راهنمای خرید انواع چراغ قوه کاربردی
  • 1401/8/2
  • گویا آی تی
  • 0

خرید یک چراغ قوه جدید می‌تواند منحصربه‌فرد و کاربردی باشد. بنابراین، برای انتخاب آن باید نکات گوناگونی را در نظر بگیرید. این راهنما در مورد ویژگی‌هایی است؛ که باید هنگام انتخاب چراغ قوه بدانید.

ویژگی‌های مهم چراغ قوه

چراغ قوه‌های امروزی نسبت به چراغ قوه‌هایی که حتی ده سال پیش در دسترس بودند پیشرفت‌هایی استثنایی داشته‌اند. در بخش اول این نوشته برخی از تکنولوژی‌هایی که چراغ قوه‌ها را بهبود داده، همراه با ویژگی‌هایی که احتمالا درباره آنها نمی‌دانید را به شما معرفی کرده‌ایم.

لامپ ال ای دی

میانگین طول عمر یک LED متوسط ​​۵۰ هزار ساعت است. در زمان نوشتن این مقاله در اغلب چراغ قوه‌های مدرن، از لامپ‌های ال ای دی استفاده می‌شود. لامپ‌های ال ای دی باکیفیت یک پرتو صاف و خوب از نور را با نقطه مرکزی کاملا روشن فراهم می‌کنند. بنابراین اولین نکته در خرید چراغ قوه انتخاب گزینه‌هایی با لامپ LED است.

حالت‌های چندگانه تنظیم نور

اکثر چراغ قوه‌های موجود امروزی حداقل سه حالت روشنایی را ارائه می‌دهند. کم، متوسط و ​​زیاد. بسیاری از آنها حالت توربو را نیز ارائه می‌دهند؛ که برای انتشار سریع نور فوق‌العاده روشن خوب است. این حالت‌های روشنایی معمولا بر حسب لومن اندازه‌گیری می‌شوند. البته در مشخصات برخی از چراغ قوه‌های ارزان‌تر، ممکن است سطح لومن ذکر نشود.

به‌طور معمول حالت نور مهتاب با ۱۰ الی ۳۰ لومن ممکن می‌شود. نورهای متوسط بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ لومن نیاز دارند؛ و برای داشتن حالت توربو در یک چراغ قوه به حداقل ۶۰۰ تا ۸۰۰ لومن نور نیاز است.

چراغ قوه‌های ارزان‌تر معمولا سطح متوسط ​​را حذف می‌کنند؛ و یک تنظیم کم و زیاد ساده ارائه می‌کنند. با این حال شایان ذکر است که حتی برخی از تولیدکنندگان سطح بالاتر، این تنظیم روشنایی را با رابط ساده کم و زیاد تولید می‌کنند.

حالت‌های ویژه

اینجا جایی است که پیشنهادهایی مانند strobe، beacon و SOS را خواهید دید. این حالت‌ها در درجه اول برای مواقع اضطراری یا دفاع شخصی استفاده می‌شوند. برخی از کاربران ممکن است از آنها به عنوان چراغ دیسکو یاد کنند. اگر تا به حال در جایی گیر افتاده باشید؛ ممکن است واقعا این حالت‌ها را مفید بیابید. بنابراین داشتن یک سیگنال دریافت کمک مانند SOS می‌تواند در شرایط خاص نجات‌دهنده باشد.

باتری‌ها

در جستجوی اینترنتی خود، با چراغ قوه‌هایی مواجه می‌شوید که هنوز از باتری‌های استاندارد AA یا AAA استفاده می‌کنند. این باتری‌ها می‌توانند قلیایی یک‌بار مصرف یا قابل شارژ باشند. اما آنچه اغلب می‌بینید، چراغ قوه‌هایی هستند که فقط باتری‌های لیتیوم یون اختصاصی خود را می‌پذیرند. به هر حال با وجود مزایا و معایب مدل‌های مختلف باتری، می‌توان گفت باتری‌های لیتیوم یونی در حال حاضر بهترین گزینه موجود هستند. بنابراین خرید چراغ قوه شارژی نکته بسیاری مهمی است.

میزان نور یا لومن

در نهایت یک فاکتور مهم در انتخاب چراغ LED وجود دارد. یک دهه پیش، یافتن چراغ قوه‌ای که دارای ۱۰۰ لومن نور باشد؛ اغلب یک لحظه شگفت‌آور در دنیای فناوری بود.

به خاطر داشته باشید که استفاده از نور در داخل خانه، در تاریکی کامل و برای روشن کردن اتاق، نیاز به مقدار لومن زیادی ندارد. اما اگر همین نور داخل خانه را به بیرون ببرید؛ ممکن است نتوانید بیش از ۶ متر جلوی خود را ببینید. بنابراین توصیه می‌شود چراغ قوه‌هایی که برای استفاده در فضای باز در نظر گرفته شده‌اند؛ به عنوان مثال برای شکار، پیاده‌روی، جست‌وجو و…، برای مفید بودن حداقل به ۲۰۰ لومن نیاز دارند.

امروزه به معنای واقعی کلمه ده‌ها چراغ قوه وجود دارد که حداکثر لومن ۵۰۰ و بالاتر را دارند. بسته به نوع لامپ ال ای دی مورد استفاده، این چراغ‌ها ممکن است قابلیت پرتاب نور بیش از ۲۰۰ متر را نیز داشته باشند. به‌علاوه نور بسیاری از این چراغ‌ها به اندازه ۱ لومن نیز قابل تنظیم بوده و پایین می‌آیند. بنابراین هنگام انتخاب چراغ قوه باید به محل استفاده و میزان لومن مورد نیاز دقیق‌تر فکر کنید.

انواع چراغ قوه کاربردی

در ادامه انواع چراغ قوه را از نظر کاربرد در پنج دسته مختلف معرفی کرده‌ایم.

چراغ قوه دستی روزمره

اولین دسته از چراغ قوه‌های محبوب بازار، همان چراغ قوه‌های دستی هستند؛ که استفاده‌های روزمره بسیاری دارند. این دستگاه‌ها طیف بسیار گسترده‌ای از قیمت و ویژگی‌های مختلف را ارائه می‌دهند. بنابراین در میان آنها می‌توان دستگاه‌هایی با لومن بسیار بالا و پایین را یافت. طبیعتا گزینه‌های متداول چیزی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ لومن روشنایی ارائه داده، مجهز به لامپ ال ای دی بوده و معمولا از باتری قلمی قابل شارژ یا لیتیومی برای منبع تغذیه خود استفاده می‌کنند. داشتن یک چراغ قوه دستی کوچک می‌تواند راه‌گشای شما در بسیاری از مواقع باشد.

چراغ قوه تاکتیکی

وقتی در مورد شرایط نامطلوب صحبت می‌کنیم؛ وجود چراغ قوه‌های تاکتیکی ضروری می‌شود. این دستگاه‌ها برای عملکرد صحیح تحت شدیدترین فشارها ساخته شده‌اند. وقتی در چنین شرایطی هستید؛ باید به تجهیزات خود اعتماد کنید. به همین دلیل است که چراغ قوه‌های ​​تاکتیکی را به‌گونه‌ای می‌سازند که در برابر آب، گرد و غبار، خوردگی و ضربه مقاوم باشد. بسیاری از آنها را می‌توان با یک پایه روی اسلحه نصب کرد. وجود حالت‌های خروجی چندگانه روی چراغ قوه تاکتیکی به این معنی است که می‌توانید نور را آنقدر کم نگه دارید تا فقط محیط اطراف خود را روشن کنید؛ یا آن را به حالت انفجاری برگردانید تا هر گوشه اتاق روشن شود. از این چراغ قوه‌ها معمولا توسط نیروهای حفاظت، پلیس و موارد مشابه استفاده می‌شود.

چراغ قوه کمپینگ و پیاده‌روی

علاقه‌مندان کمپینگ و کوهنوردان با بسیاری از نیازهای مشابه کاربران چراغ قوه تاکتیکی مواجه هستند. هنگامی که در یک غار در اعماق زمین هستید؛ عملکرد تجهیزات شما می‌تواند تفاوت بین زندگی و مرگ را بیان کند. به همین دلیل است که چراغ قوه‌های کوهنوردی ​​نیز در برابر عناصر مختلفی مثل آب و گرد و غبار و ضربه مقاوم هستند؛ و برای پرتاب نور به فواصل دور ساخته شده‌اند.

همچنین در این مجموعه چراغ‌هایی وجود دارد که نور بدون نیاز به دست را فراهم می‌کنند؛ تا بتوانید هنگام جمع‌آوری هیزم یا کمپ کردن، مسیر را روشن کنید. در نهایت فانوس‌ها یک راه ایده‌آل برای ایجاد نور ۳۶۰ درجه در کمپ ارائه می‌دهند. فانوس‌های حرفه‌ای ​​برای روشن کردن فضای کمپینگ‌های خودرو و انواع چادرها مناسب هستند.

چراغ قوه دوچرخه سواران

چراغ قوه‌های مخصوص دوچرخه به شما این امکان را می‌دهند که آنها را مستقیما به فرمان خود ببندید؛ تا یک روشنایی مطمئن و بدون درگیری دست داشته باشید. این چراغ‌ها باید طوری طراحی شوند که نور گسترده و زیادی ایجاد کرده تا بتوانید هنگام عبور از جاده یا مسیر، وسایل جانبی و اطراف خود را به اندازه کافی ببینید. یکی از ویژگی‌های خوب در مورد چراغ‌های دوچرخه، قابلیت نصب و جداسازی آنها بدون نیاز به ابزار است. همچنین مقاومت در برابر آب‌وهوا و قطعات با کیفیت بالا به این معنی است که حتی سرسخت‌ترین دوچرخه سواران نیز می‌توانند به این وسیله اعتماد کنند.

چراغ قوه‌های کاری و حرفه‌ای

کاربران تجاری و صنعتی می‌خواهند عملکردهای مختلف را از طریق رابط‌های کاربری آسان با ارگونومی راحت در دسترس داشته باشند. چراغ قوه‌های کاری و حرفه‌ای با این هدف طراحی شده و باید همه اینها را همراه با همان قابلیت اطمینان و دوام انواع چراغ قوه تاکتیکی به ارمغان آوردند. تکنسین‌های تهویه مطبوع، متخصصان تخریب، معدن‌کاران، آتش نشانان و سایر افراد با فعالیت‌های مشابه، به چراغ قوه‌های کاری و حرفه‌ای با ویژگی‌های گفته شده نیاز دارد؛ تا بتوانند کار خود را به بهترین شکل انجام دهند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *