امکان ریکاوری اطلاعات سرور وجود دارد؟

امکان ریکاوری اطلاعات سرور وجود دارد؟
  • 1401/8/7
  • گویا آی تی
  • 0

سرورها به عنوان سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات و داده، مستعد آسیب‌دیدگی و خرابی هستند. بسیاری از سرورها، پتانسیل بالایی برای آسیب دیدگی‌های جدی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارند. سرورها مرکز رد و بدل شدن اطلاعات حیاتی مراکز و سازمان‌ها هستند به همین دلیل ریکاوری اطلاعات سرور اهمیت بالایی دارد.
سرورها دستگاه‌های ذخیره‌سازی بسیار تخصصی هستند و مهندسان بازیابی اطلاعات، برای ریکاوری سرور، به تجهیزات و ابزارهای تخصصی نیاز دارند. برای رسیدن به پاسخ به سوال “آیا امکان ریکاوری اطلاعات سرور وجود دارد یا خیر” لازم است در ادامه‌ی مقاله با ما همراه شوید.

 

آنچه در مقاله می‌خوانید:

  • سِرور server چیست؟
  • سرور چه کاری انجام می‌دهد؟
  • تفاوت سرورها با کامپیوترهای معمولی
  • اجزای داخلی سرور
  • سیستم عامل سرور
  • ماشین مجازی vmware
  • سرور رِید RAID
  • انواع سرور و کاربرد آنها
  • چالش از دست دادن اطلاعات سرور
  • ۵ دلیل مهم خرابی سرور
  • اولین کاری که بعد از خرابی سرور باید کنیم
  • ریکاوری سرور

    سِرور server چیست؟

    سرورها کامپیوترهای قدرتمندی هستند که به دیگر کامپیوترها خدمات ارائه می‌دهند. وظیفه‌ی سرور، سرویس دهی و ارائه‌ی خدمات به سایر سیستم‌های دیگر است. به این صورت که اطلاعات را در سراسر شبکه‌ها جمع آوری و به مقصد تعیین شده ارسال می‌کند.

   سرور چه کاری انجام می‌دهد؟

سرور کامپیوتری است که اطلاعات را در اختیار سایر رایانه‌ها و دستگاه‌های گیرنده قرار می‌دهد. یک سرور اطلاعات را در سراسر شبکه‌ها جمع آوری و به مقصد تعیین شده ارسال می کند. سرورها بخاطر عملیاتی که انجام می‌دهند جزء اصلی یک شبکه محسوب می‌شوند. به همین خاطر است که سرورها برای همیشه روشن و در دسترس هستند.

تفاوت سرورها با کامپیوترهای معمولی

تفاوت سرور با کامپیوتر‌های خانگی، امکان اتصال آن به شبکه و ارائه خدمات به سایر سیستم‌ها است. یک کامپیوتر خانگی هم که سیستم‌های دیگر به آن متصل هستند و خدمات دریافت می‌کنند، یک سرور به شمار می‌آید. این کار به کمک برنامه‌ها و تنظیماتی که بر روی آن پیاده شده‌اند، امکان پذیر می‌شود. برای جلوگیری از به خطر افتادن امنیت سرورها، از آن‌ها در محل‌هایی به نام دیتاسنتر (Datacenter) نگهداری می‌شود.

اجزای داخلی سرور

اجزای داخلی سرور عبارتند از:

  • مادر بورد
  • سی پی یو
  • منبع تغذیه
  • رم
  • کارت کنترلر
  • حافظه

سیستم عامل سرور

سرورها دارای نرم افزار و سیستم عامل‌های مختص به خود هستند که بر روی این کامپیوترها نصب می‌شود. انتخاب نوع سیستم عامل و نرم افزارهایی که بر روی سرور نصب شده‌اند به اهداف و نیازهای مورد نظر مدیران سایت‌ها و سایر کسب و کارها بستگی دارد.
از جمله سیستم‌ عامل‌‌ سرور می‌توان به سیستم عامل‌های  Linux  و Windows Server اشاره کرد. نصب سیستم عامل روی سرور باید توسط فرد یا افراد متخصص صورت گیرد.

ماشین مجازی vmware

ماشین‌های مجازی یا vmware به‌عنوان رایانه‌های مجازی یا رایانه‌های نرم‌افزاری درون سرورها در نظر گرفته می‌شوند که فقط به صورت کد وجود دارند. تبدیل یک سرور به چندین سرور مجازی به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا با اجرای سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌های متعدد بر روی یک سرور، از قدرت پردازش و منابع استفاده‌ی بهتری کنند.
جایی که تعداد سرورها بسیار زیاد هستند مواردی مانند سرعت، زمان در دسترس بودن، زمان بکاپ گیری، میزان مصرف برق، چگونگی خنک نگه‌ داشتن آن‌ها، فضای لازم برای نگهداری سرورها، استفاده از حداکثر توانایی آن‌ها برای شما اهمیت پیدا می‌کند. VMware به شما امکان می‌دهد برنامه‌های بیشتری را با استفاده از سرورهای فیزیکی کمتر اجرا کنید.

سرور رِید RAID

تکنولوژیRAID، برای ترکیب چندین هارد دیسک به یک واحد با هدف افزایش سرعت، کارایی و امنیت وسایل ذخیره سازی است. یک سیستم RAID شامل دو یا چند درایو است که به طور موازی کار می‌کنند. این درایوها می‌توانند هارد دیسک‌ها یا داریوهای SSD باشند. بدین صورت که چندین هارد دیسک و یا درایو SSD به یکدیگر متصل شده و یک واحد را تشکیل می‌دهند. در این صورت سیستم عامل، همه‌ی آن‌ها را به عنوان یک منبع واحد در نظر می‌گیرد.
رید بندی سرور، یک تکنولوژی برای ادغام چندین هارد دیسک در سرور است که این تکنولوژی یک خروجی واحد می‌دهد. این تکنولوژی در زمینه تأمین امنیت اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروزه جزو جدایی ناپذیر سروها شناخته می‌شود.
تکنولوژی رید (RAID) دارای سطح‌بندی‌های متفاوتی است. بسته به اینکه در چه سطحی از تکنیک RAID پیاده سازی شده باشند، باعث افزایش کارایی سیستم می‌گردد.

انواع سرور و کاربرد آن‌ها

سرورهای مختلف با کارایی‌‌های متفاوتی وجود دارد که کاربران با توجه به نیازهای خود از آن استفاده می‌کنند. برخی از آن‌ها به شرح زیر نا‌م‌گذاری شده‌اند:
• وب سرور (web server)
• سرور پرینتر (printer server)
• سرور پروکسی (proxy server)
• دیتابیس سرور (database server)
• فایل سرور (file server)
• گیم سرور (game server)
• سرور خانگی (home server)
• میل سرور (mail server)

چالش از دست دادن اطلاعات سرور

از دست دادن اطلاعات و خرابی سرور از چالش‌های پیش رو است. خرابی و از کار افتادن سرورها که محل ذخیره سازی و نگهداری اطلاعات مهم سازمانی هستند، چالشی مهم است. بنابراین به صاحبان مشاغل، مدیران و کارشناسان مربوطه توصیه می ‌شود که با استفاده از روش بکاپ گیری دوره‌ای از اطلاعات خود در مواقع بحرانی حفاظت کنند. داشتن بکاپ از هزینه‌های ناشی از بازیابی اطلاعات کاسته و با جایگزینی در لحظه‌ی اطلاعات، هیچ وقفه‌ای در عملکرد کل سیستم سازمانی ایجاد نمی‌شود.

دلایل خرابی سرور

از آنجایی که یک سرور همواره باید در دسترس باشد هرگونه نقصی در قطعات آن می‌تواند باعث بروز مشکلی جدی شود. انواع مشکلاتی که نیاز به بازیابی اطلاعات سرور می‌باشد را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:
۱٫      موارد فیزیکی: بلایای طبیعی مثل: سیل، آتش سوزی، طوفان یا زلزله موجب خرابی آن خواهد شد. در صورتی که سرور در قفسه قرار داشته باشد، افتادن از قفسه نیز می‌تواند یکی از دلایل خرابی باشد .
۲٫      نقص منبع تغذیه: اگر منبع تغذیه نوسانات داشته باشد، باعث خرابی سرور شما می‌شود.
۳٫      مشکلات سخت افزاری: دمای بالای سرور، خرابی فن، خرابی هارد دیسک (اچ دی دی)، خرابی حافظه‌ی اس اس دی، می‌توانند باعث خرابی سرور شوند.
۴٫      مشکلات نرم افزاری: خرابی سیستم عامل، عدم دسترسی به پارتیشن‌ها، مشکلات دیتابیس، نصب برنامه‌های مخرب یا بدافزارها نیز می‌توانند باعث خرابی سرور گردند.
۵٫      فعالیت های خارجی: اتصال پورت اشتباه، فلش خراب و … نیز می‌تواند برای سرور مشکل ایجاد کرده و آن را خراب کند.

اولین اقدام بعد از خرابی سرور

سوالی که همیشه برای کاربران مطرح است این است که در زمان خرابی سرور اولین کاری که باید کرد چه کاری است تا آسیب کمتری ببینند. خیلی ساده است؛ سرور را خاموش کنید. در غیر اینصورت داده‌ها و فایل‌ها آسیب بیشتری می‌بینند و امکان بازیابی اطلاعات سرور کمتر می شود. از قطع ناگهانی برق بپرهیزید و ابدا دوشاخه را به یکباره و در زمان روشن بودن سرور از پریز نکشید. قطع ناگهانی برق آسیب‌های شدیدی به فایل‌های ذخیره شده در سرور می‌رساند.
پس از خاموش کردن سرور، به فکر روشن کردن دوباره‌ی آن نباشید تا وضعیت را چک کنید. تنظیمات را تغیر ندهید چرا که موجب بازنویسی داده‌ (Overwrite) روی داده‌های پیشین می‌شود. همچنین فرآیند بازیابی را به افراد مبتدی و غیر متخصص نسپارید. روند بازیابی اطلاعات فعالیتی حساس و پیچیده است. آزمون و خطا بر روی آن احتمال بازیابی را کاهش می‌دهد و چه بسا باعث از کار افتادن کلی سرور گردد.
بهتر است بلافاصله بعد از اینکه سرور دچار مشکل شد آن را به دست متخصصین برسانید. تیم فنی مرکز ریکاوری سرور امداد سیستم علت بروز مشکل را بررسی کرده و براساس آن راه حلی مناسب اتخاذ می‌نمایند.

ریکاوری سرور

همان‌طور که تمام وسایل الکترونیکی ممکن است دستخوش تغییراتی ناخوشایند شوند، سرور هم یک استثنا نیست. این درحالی است که ریکاوری سرور امری حیاتی است و بازیابی اطلاعاتش اهمیت بالایی دارد.
مرکز تخصصی ریکاوری امداد سیستم، تعمیرات و بازیابی اطلاعات سرور را انجام می‌دهد. این مرکز با استفاده از تجهیزات پیشرفته و دانش روز، بازیابی اطلاعات سرور را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد. بسته به علت مشکل، احتمال ریکاوری تمام اطلاعات و یا بخشی از آن تغییر می‌کند. متخصصین این مرکز ریکاوری اطلاعات سرور را در سریعترین زمان و به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهند. این مرکز علاوه بر بازیابی اطلاعات؛ رمز گشایی، پزشکی دیجیتال و جراحی و تعمیر انواع هارد دیسک، حافظه‌ی SSD، فلش و رم  را نیز انجام می‌دهد.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *