۱۰ تفاوت بیت کوین و اتریوم که هر تریدر و سرمایه گذاری باید بداند

۱۰ تفاوت بیت کوین و اتریوم که هر تریدر و سرمایه گذاری باید بداند
  • 1401/8/23
  • گویا آی تی
  • 0

بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) در اکوسیستم ارزهای دیجیتال دو وزنۀ سنگین به شمار می‌روند و به دلیل افزایش روزافزون محبوبیت و قیمت اتریوم و بیت کوین در پنج تا ده سال گذشته، بیشتر مورد توجه جریان اصلی قرار گرفته‌اند.

اگرچه تفاوت بیت کوین و اتریوم به طور مداوم در سایت‌ها و مقاله‌های متعددی بیان شده است، اما فهم این موضوع برای ارزیابی صحیح و درک ارزش منحصر به فرد آن‌ها اهمیت زیادی برای هر تریدر و سرمایه گذاری دارد. بنابراین، ما در اینجا به بررسی ۱۰ تفاوت اصلی بیت کوین و اتریوم می‌پردازیم.

۱٫ تفاوت بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) در بلاکچین

بیت کوین از بلاک چین فقط برای سیستم نقدی همتا به همتا (P2P) استفاده می‌کند، در حالی که اتریوم پلتفرمی است که می‌تواند از بلاک چین آن برای راه اندازی هر برنامۀ غیرمتمرکز یا قرارداد هوشمندی استفاده کرد. یکی از بنیانگذاران اتریوم، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، به شکل جالبی تفاوت بیت کوین و اتریوم را در قالب یک مثال بیان می‌کند و می‌گوید:

«بیت کوین را می‌توان به عنوان یک ماشین حساب در نظر گرفت که یک کار را به خوبی انجام می‌دهد، اما اتریوم تلفن همراه هوشمندی است که در کنار کاربردهای مختلفی که دارد، یک نرم‌افزار ماشین حساب هم روی آن نصب شده است.»

۲٫ داده‌های مربوط به تراکنش‌های بیت کوین و اتریوم

داده‌های تراکنش بیت کوین فقط برای یادداشت‌برداری و پیگیری تراکنش‌هاست، در حالی که تراکنش‌های اتریوم ممکن است حاوی کدهای اجرایی باشند. این ویژگی به اتریوم اجازه می‌دهد که از قراردادهای هوشمند (smart contract) پشتیبانی کند. این تفاوت بیت کوین و اتریوم به این دلیل است که بیت کوین فقط یک زبان اسکریپت‌نویسی پایه دارد، در حالی که اتریوم از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) بهره می‌برد. قراردادهایی را که با استفاده از سالیدیتی تنظیم می‌شوند می‌توان برای کیف پول‌های چند امضایی، تأمین مالی جمعی، رأی‌گیری و … استفاده کرد.

۳٫ قابلیت اتریوم: پلتفرمی برای ICO

بلاکچین اتریوم دارای قابلیت‌هایی است که می‌توان عرضۀ اولیۀ کوین (ICO) را روی آن راه‌اندازی کرد، اما بیت کوین چنین قابلیتی را ندارد. این هم سومین تفاوت بیت کوین و اتریوم به شمار می‌رود. ICOهای راه‌اندازی شده روی این پلتفرم بر اساس پروتکل استاندارد ERC20 اتریوم ساخته می‌شوند؛ میم کوین محبوب شیبااینو (SHIB) نمونه‌ای از توکن‌های ساخته شده براساس اتریوم (Ethereum) است.

۴٫ رمزارز شبکۀ BTC در مقابل رمزارز شبکۀ ETH

تراکنش‌های بیت کوین تنها توسط رمزارز BTC انجام می‌شوند، در حالی که شبکۀ اتریوم توسط رمزارز اتر (ETH) اداره می‌شود. این ارز دیجیتال به عنوان واحد پولی این شبکه برای پرداخت کارمزد و هزینه در نظر گرفته شده است. البته این تفاوت در حقیقت یک شباهت است، زیرا ETH و BTC هر دو برای انتقال بین‌المللی وجوه کاربرد دارند.

۵٫ بنیانگذار ناشناس بیتکوین در مقابل بنیانگذاران شناخته‌شده اتریوم

بنیانگذار مشهور بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، ناشناس است؛ در حالی که بنیانگذاران اتریوم در فضای ارزهای دیجیتال به خوبی شناخته شده‌اند. ناشناس بودن ساتوشی ناکوموتو به بیت کوین (bitcoin) اجازه می‌دهد تا اساساً غیرمتمرکز و انعطاف‌پذیر باشد، این در حالی است که ویتالیک بوترین از طریق افزایش مشارکت‌های تجاری و جهت‌گیری‌های استراتژیک به صورت آشکار به اتریوم کمک می‌کند.

۶٫ تیم توسعۀ GitHub در برابر تیم توسعۀ بنیاد اتریوم

جامعۀ دیجیتال GitHub، به عنوان تیم توسعۀ بیت کوین، یک منبع باز است که توسط مهندسان باتجربه هدایت می‌شود؛ در حالی که تیم توسعۀ اتریوم توسط سازمان غیرانتفاعی بنیاد اتریوم رهبری می‌شود. این بنیاد در سوئیس مستقر است و از یک تیم توسعه‌دهندۀ بین‌المللی برای ترویج و حمایت از پلتفرم و تحقیقات، تشکیل شده است.

۷٫ تفاوت بیتکوین و اتریوم از نظر پروتکل‌های رمزگذاری

در حالی که هم بیتکوین و هم اتریوم در گذشته از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کردند، اما از پروتکل‌های رمزگذاری متفاوتی بهره می‌برند: بیت کوین از پروتکل SHA-256 برای رمزگذاری بلوک‌ها استفاده می‌کند، اما اتریوم از تابع EThash استفاده می‌کرد که توسط بنیاد اتریوم توسعه داده شده بود.

لازم به ذکر است که در حال حاضر اتریوم از الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) در بلاکچین خود بهره می‌برد تا مقیاس‌پذیری و کارایی کل شبکه را بهبود بخشد.

۸٫ تفاوت بیت کوین با اتریوم در تعداد کوین‌های تولیدشده

عرضۀ کل شبکه بیت کوین به ۲۱ میلیون واحد محدود می‌باشد. این بدان معناست که پس از تولید این تعداد بیت کوین، دیگر واحد جدیدی از این ارز دیجیتال تولید نخواهد شد. در مقابل تعداد واحدهای اتریوم هیچ سقفی ندارد. اگرچه خالق ناشناس بیت کوین برای این تصمیم خود توضیح کاملی ارائه نکرده است، اما مسلم این است که عرضۀ محدود بیت کوین در نهایت باعث کمیابی و افزایش قیمت بیت کوین خواهد شد.

۹٫ فرق بیت کوین با اتریوم در استخراج

یکی دیگر از تفاوت های بیت کوین و اتریوم مربوط به زمان مورد نیاز برای استخراج بلوک آن‌هاست. با استفاده از الگوریتم‌های اثبات کار (PoW) زمان مورد انتظار برای استخراج بلوک در شبکۀ بیت کوین ۱۰ دقیقه است، در حالی که در اتریوم ۱۰ تا ۱۹ ثانیه می‌باشد. این زمان‌ها نشان‌دهندۀ سطح دشواری رمزنگاری PoW هستند. زمان‌های مورد انتظار در یک مقدار ثابت تنظیم می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که ماینرها نمی‌توانند امنیت شبکه را با افزودن قدرت محاسباتی بیشتر به خطر بیندازند.

۱۰٫ تفاوت بیت کوین و اتریوم در اندازۀ بلوک

شبکۀ بیتکوین از اندازۀ بلوک ثابت ۱ مگابایت استفاده می‌کند، در حالی که اندازۀ بلوک اتریوم متفاوت است و به تعداد واحدهای گس که می‌توان در هر بلوک مصرف کرد محدود می‌شود. این محدودیت توسط ماینرهای اتریوم تعیین و تنظیم می‌شود، چراکه بر منابع لازم برای استخراج آن تأثیر می‌گذارد. در عمل، بیتکوین در هر ثانیه ۷ تراکنش و اتریوم به طور متوسط در هر ثانیه ۱۵ تراکنش را پردازش می‌کند.

جمع‌بندی

مواردی که در این مقاله به عنوان تفاوت بین بیت کوین و اتریوم ذکر شد، نشان‌دهندۀ کاربردهای واقعی یا موارد استفادۀ آن‌ها یا احساسات ذهنی نسبت به این دو رمزارز نیست. با این وجود، بیت کوین و اتریوم هر دو پیشران‌های بزرگی برای صنعت بلاک چین و ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند که توانسته‌اند در کنار هم برای راه‌اندازی کل اکوسیستم ارزهای دیجیتال تلاش کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار تحلیل و پیش بینی قیمت اتریوم و بیت کوین می‌توانید به بلاگ سایت صرافی ارز دیجیتال همتاپی به آدرس https://hamtapay.net/ مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *