تهیه بک آپ ویندوز Backup Windows

تهیه بک آپ ویندوز Backup Windows
  • 1401/9/21
  • گویا آی تی
  • 0

 بهترین راه حل برای حفاظت از اطلاعات روی کامپیوتر تهیه بک آپ ویندوز می باشد . ممکن است به علت های مختلفی مانند بروز مشکلات سخت افزاری، نرم افزاری، ویروس ها، بد افزار ها و … سیستم شما دچار مشکل شود که در این شرایط اولین نگرانی از دست دادن اطلاعات می باشد و یا در مواقعی بعد از آپدیت ویندوز، ممکن است از عملکرد آن راضی نباشید و باگ های نسخه جدید برایتان دردسر ایجاد کند و ترجیح شما استفاده مجدد از نسخه قبلی باشد در این صورت بهره مندی از نسخه پشتیبان یا همان بک آپ که قبلاً تهیه کرده اید بسیار مفید می باشد.

نحوه بک آپ گرفتن در ویندوز روش های مختلفی دارد که با توجه به نسخه ویندوز سیستم می توانید از آن ها استفاده نمایید.

حفظ و نگه داری از اطلاعات خصوصاً در مقیاس بزرگتر یعنی در شرکت ها و سازمان ها یک دغدغه اساسی محسوب می شود و موضوع بک اپ ویندوز برای این مجموعه ها ضرورت بیشتری دارد.

در کنار سایر انتخاب ها مانند ذخیره سازی اطلاعات در هارد اکسترنال، فلش مموری و فضای ذخیره سازی مجازی که به صورت دستی کپی فایل ها انجام میشود،  ویندوز نیز قابلیت های بسیار مفید و کاملی برای تهیه نسخه بک اپ در اختیار کاربران قرار می دهد که علاوه بر فایل های شخصی، از تنظیمات ویندوز و نرم افزارهای نصب شده می توانید بک آپ تهیه کنید.

برای بک اپ گرفتن از ویندوز لزومی ندارد که حتماً از نسخه اورجینال ویندوز استفاده کنید و این قابلیت در نسخه های کرک شده نیز ممکن است.

همانطور که اشاره شد ویندوز ابزارهای خوبی برای تهیه نسخه پشتیبان در اختیار کاربر قرار می دهد و کمتر استفاده از نرم افزارهای جانبی برای این کار پیشنهاد می شود. بهتر است از یک ویندوز سالم بک آپ تهیه کنید تا بعد از بازگردانی با مشکلی روبرو نشوید همچنین در  لینک آموزش نصب ویندوز به همراه ویدئو به سادگی روش نصب انواع ویندوز را می توانید مشاهده کنید.

معرفی انواع بک آپ ها در ویندوز:

قابلیت Backup and Restore برای تهیه بک اپ ویندوز

 

مایکروسافت در ویندوز ۷ قابلیت Backup and restore را برای تهیه نسخه پشتیبان پیش بینی نموده است این قابلیت در ویندوز ۸٫۱ حذف شد ولی  مجدداً برای بک آپ گرفتن در ویندوز ۱۰ در اختیار کاربران قرار داده شد در نتیجه ابزار Backup and Restore در حال حاضر روی ویندوزهای ۷، ۸ و ۱۰ وجود دارد.

نکته قابل توجه اینکه بک آپ هایی که با استفاده از  ویندوز ۷ تهیه کرده اید در ویندوز ۱۰ نیز قابل رویت و بازگردانی می باشد. گزینه Backup and Restore این امکان را به کاربر می دهد که بک آپ گرفتن از درایوهای ویندوز را به طور کامل انجام دهد.  این بک اپ می تواند روی یک هارد اکسترنال، DVD  و یا روی آدرس مشخصی از یک سرور قرار گیرد. برعکس گزینه  File History که بک آپ گیری در زمان های مختلف انجام می شود در ابزار Backup and Restore یک نسخه بک اپ می توانید داشته باشید.

قابل یادآوری است نحوه انجام کار با گزینه Backup and Restore در ویندوزهای مختلف به یک روش می باشد و تفاوت چندانی مشاهده نمی شود.

گزینه  File History بک آپ ویندوز در بازه های زمانی مختلف

File History ابتدا در ویندوز ۸ ارائه شد و بعد در ویندوز ۱۰ نیز این قابلیت بروزرسانی گردید. ابزار File History از تمام فایل ها بک آپ تهیه نمی کند و به صورت پیش فرض از پوشه Library ،  Downloads (دانلود ها) Documents (سندها) Desktop,( میزکار) بک اپ می گیرد در نتیجه با این روش نمی توانید از نرم افزارهای که نصب کرده اید بک آپ داشته باشد  همچنین باید توجه کنید فایل های مهم که نیاز دارید در نسخه پشتیبان باشند، از قبل در پوشه Library  قرار دهید. همانطور که از نام File History مشخص است بک آپ گیری در بازه های زمانی مختلف انجام میشود و دسترسی به نسخه های قبلی بک آپ گرفته شده نیز امکان پذیر می باشد. برای بهره مندی از این قابلیت نیاز است ابتدا File History را فعال کنیم.

همچنین توجه داشته باشید که بک اپ گیری به طور خودکار در زمان های مختلف انجام میشود بنابراین اگر از درایو خارجی  مانند هارد اکسترنال استفاده می کنید باید همیشه به سیستم متصل باشد.

گزینه File History در ویندوز ۱۱ نیز وجود دارد اگر نیاز به نصب این نسخه دارید در مقاله آموزش نصب ویندوز ۱۱ به صورت کامل و گام به گام توضیح داده شده است.

System Image Backups ، ایمیج گرفتن از ویندوز

اگر به دنبال داشتن یک Image کامل از اطلاعات و داده های خود هستید گزینه System Image Backups انتخاب مناسبی می باشد در این روش علاوه بر فایل های شخصی، نسخه پشتیبانی از برنامه های نصب شده و فایل های سیستم عامل نیز در اختیار خواهید داشت البته ایمیج گرفتن از ویندوز نیاز به صرف زمان دارد در نتیجه پیشنهاد می شود در مواقعی که استفاده ضروری از سیستم خود ندارید این کار را انجام دهید. مورد دیگر که  بهتر است قبل از انجام System Image Backups بدانید عدم  انتخاب فایل ها به صورت تکی می باشد و باید تمام نسخه را بازگردانی نمایید، همچنین به علت حجم بالای فایل ها باید به فضای کافی در محل ذخیره سازی نیز توجه نمایید.

 

سرویس OneDrive فضای ذخیره سازی ابری

این سرویس زیر مجموعه خدمات آنلاین ویندوز می باشد هرچند نمی توان گفت برای تهیه بک آپ پیش بینی شده است ولی یک فضای ذخیره سازی شخصی است که می توانید فایل های مهم را روی آن آرشیو نمایید و از هر دستگاهی مانند تبلت یا موبایل  به آن ها دسترسی پیدا کنید. OneDrive یک فضای امن با ۵ گیگ حافظه می باشد که در صورت نیاز با صرف هزینه قابل ارتقاء است. مایکروسافت در ویندوز ۱۰ یک قابلیت خاص به سرویس وان درایو اضافه نمودکه از طریق وب می توانید از هر جایی به فایل های کامپیوتر شخصی خود دسترسی پیدا کنید و این کار  بوسیله  مرورگر انجام میشود. برای نصب ویندوز ۱۰ و استفاده از این قابلیت می توانید از لینک  How to install Windows 10 استفاده نمایید.

 

سخن آخر

از همراهی شما تا سطر پایانی این مقاله تشکر می کنیم. در این مقاله سعی کردیم موضوع تهیه بک آپ ویندوز را بررسی نماییم. اگر سوالی در این زمینه داشتید و یا برای حل مشکلات اینترنتی و کامپیوتری میتوانید با مجموعه رایانه کمک تماس بگیرید تا در حداقل زمان به پاسخ مناسب برسید. شماره هوشمند۹۰۹۹۰۷۱۵۴۰ که از طریق تلفن های ثابت و همچنین شماره اعتباری ۰۲۱۷۱۲۹ میتوانید از طریق موبایل یا تلفن ثابت با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *