ساده‌ترین راه ثبت برند چیست؟

ساده‌ترین راه ثبت برند چیست؟
  • 1401/9/27
  • گویا آی تی
  • 0

صاحبان علائم تجاری برای رسمیت بخشیدن قانونی به نام و نشان خود باید برای ثبت برند و علامت تجاری خود به مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنند. نحوه کار به این ترتیب است که افراد باید اظهارنامه ثبت برند را تکمیل کنند و به همراه مدارک مورد نیاز به این اداره تحویل دهند. شما اگر متقاضی ثبت لوگو و علائم تجاری هستید و یا بنا به هر دلیلی تصمیم به کسب اطلاعات مفید و کاربردی و کامل در این زمینه دارید، این مطلب به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

شما به عنوان یک موسس شرکت و یا تولید کننده محصول مدت زیادی است با نام و یا نشان تجاری خاصی به فعالیت می‌‌پردازید. اگر شما برند خود را به ثبت نرسانید، با این کار ممکن است دسترنج سال‌ها فعالیت و تلاش و کوشش و اعتبار محصولات، کالاها و خدمات شما را به نام خود استفاده کنند.

اهمیت انجام صحیح مراحل ثبت برند و علامت تجاری

باید بدانید ثبت برند و ثبت علامت تجاری از جمله خدمات پرمتقاضی و مهم است. توسط اداره مالکیت معنوی ارائه می‌شود و از آنجائیکه این اداره فقط در شهر تهران مستقر است، تمامی اظهارنامه‌های ثبت علامت تجاری که در سامانه اینترنتی این اداره ثبت می‌شود، توسط کارشناسان مربوطه بررسی و اعلام نتیجه می‌شود.

به دلیل تعداد تقاضای بالا و ارسال هر روزه تعداد زیادی اظهارنامه ثبت نام برند به این اداره و تعداد محدود کارشناسان اداره مالکیت معنوی، طبیعتاً با صف‌های طولانی بررسی اظهارنامه‌های ثبت علامت تجاری مواجه خواهید شد. گاهاً ممکن است که بررسی این اظهارنامه‌ها توسط کارشناسان چند ماه به طول بیانجامد.

مدارک لازم جهت ثبت برند چیست؟

با توجه به این که برند شما یک برند حقیقی است یا یک برند حقوقی مدارک متفاوتی برای اسکن و بارگذاری در سایت ثبت اسناد و املاک کشور مورد نیاز است. در این جا لازم به توضیح است که برند حقیقی در واقع برندی است که به نام یک شخص ثبت می‌شود و برند حقوقی برندی است که به نام یک شرکت به ثبت خواهد رسید.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی:

  • کپی شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • کپی مجوز فعالیت شامل جواز تاسیس، پروانه‌ی بهره برداری، پروانه‌ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی.

لازم به ذکر است در صورتی که نشان تجاری شما شامل حروف لاتین باشد لازم است اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده و کپی کارت بازرگانی خود را نیز در سایت قرار دهید.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی:

  • کپی شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • کپی روزنامه‌ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (نباید بیش‌تر از دو سال از آخرین تغییرات شرکت گذشته باشد.)
  • کپی مجوز فعالیت شامل جواز تاسیس، پروانه‌ی بهره برداری، پروانه‌ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی

چرا از سامانه آنلاین آسان ثبت استفاده کنیم؟

به عنوان فردی که به دنبال ثبت برند تجاری خود و به دنبال راهی مطمعن و آسان می‌باشد، از نکات مثبت این سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به کمک این سامانه برای ثبت برند و ارسال مدارک مرتبط، نیاز به هیچگونه مراجعه حضوری و ارسال فیزیکی مدارک ندارید.
  • بلافاصله بعد از ارسال اطلاعات مورد نیاز توسط شما، کارشناسان ما به بررسی آن می‌پردازند.
  • در صورت نیاز به تکمیل و یا اصلاح مدارک، کارشناسان ما جهت مشاوره‌ی تخصصی با شما تماس می‌گیرند.
  • پس از تکمیل مراحل قبل، پرونده‌ی شما جهت ثبت برند به اداره‌ی مربوطه ارسال می‌گردد.

مدت اعتبار برند چقدر است؟

مدت اعتبار برند و لوگو ۱۰ سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می‌باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره‌‌های متوالی ۱۰ ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است‌. یک مهلت ارفاقی ۶ ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می‌شود که رقمی حدود یک دوم رقم ثبت برند می‌باشد.

از طی شدن این زمان، اشخاص باید برای تمدید علامت تجاری خود اقدام نمایند. باید یادآور شد که اگر اعتبار برند شما تمام شود و تا شش ماه پس از سپری شدن این تاریخ برای تمدید آن اقدام نکنید، نام و نشان تجاری مورد نظر از مالکیت شما خارج می‌شود.

بنابراین متقاضیان نباید هیچ تغییری در آخرین شکل ثبت‌شده علامت به وجود بیاورند. در غیر این صورت، مقررات تغییر علامت نیز باید در نظر گرفته شود. گواهینامه تمدید ثبت علامت تجاری شامل مندرجات گواهینامه اصلی با انجام تغییرات مورد نظر و با مدت اعتبار و تاریخ انقضای جدید خواهد بود. در این مقاله، مراحل تمدید علامت تجاری را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

 

مدارک لازم برای تمدید برند

  • کارت ملی و شناسنامه متقاضی
  • مشخصات برند ثبت‌شده شامل نام و نشان تجاری
  • تکمیل اظهارنامه تمدید علائم تجاری (برگه تقاضای ثبت علامت تجاری)
  • مجوز فعالیت (که می‌تواند جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب و یا هر نوع گواهی فعالیت از طرف نهادهای قانونی کشور باشد.)
  • روزنامه رسمی تاسیس یا آخرین تغییرات شرکت (برای شخصیت‌های حقوقی)
  • کارت بازرگانی (برای تمدید علامت تجاری لاتین)

مراحل تمدید علامت تجاری

ساده‌ترین راه برای تمدید برند و لوگو این است که از سامانه هوشمند آسان‌ ثبت استفاده کنید و با کمترین زحمت و هزینه، صفر تا صد مراحل کار را برون‌سپاری کنید. در غیر این صورت، باید به سایت مرکز مالکیت معنوی مراجعه نمایید و مراحل زیر را گام به گام طی کنید:

  • مشخصات مالک برند و علامت تجاریِ ثبت‌شده را وارد نمایید.
  • اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات خود را تکمیل فرمایید.
  • مدارک مورد نیاز برای تمدید برند و علامت تجاری را آپلود کنید.
  • هزینه تمدید اعتبار علامت تجاری و لوگو را پرداخت نمایید.
  • در پایان، شماره اظهارنامه خود را برای پیگیری‌های بعدی یادداشت کنید.

هزینه تمدید علامت تجاری

هزینه تمدید برند یا لوگو به تعداد محصولات، مجوز‌های لازم و طبقات درخواستی بستگی دارد. منظور از طبقه، نوع خدمات یا کالاهایی است که هر شخص حقیقی یا حقوقی برای برند خود در نظر می‌گیرد. به طور مثال، کمترین هزینه تمدید علامت تجاری در سال ۱۴۰۰ در موسسه آسان‌ثبت ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال (دو میلیون و پانصد هزار تومان) است. این مبلغ با احتساب کلیه هزینه‌ها و واریزی‌های دولتی و قانونی محاسبه شده است و با افزایش طبقات برند، به ازای هر طبقه مبلغ دویست هزار تومان به آن اضافه می‌شود. گفتنی است که هزینه تمدید لوگو و نشان تجاری لاتین با هزینه تمدید برند فارسی تفاوتی ندارد.

پس از بررسی کارشناسان این مرکز، اگر برند شما منقضی نشده باشد، از شما درخواست می‌شود کپی برابر اصل مدارک خود را به این اداره بفرستید. سپس گواهی چاپ آگهی شما در روزنامه رسمی صادر می‌شود. پس از انتشار آگهی، برگه تمدید اعتبار برند شما صادر خواهد شد. گفتنی است که اعتبار علائم تجاری تمدیدشده نیز دَه سال است.

شما به عنوان صاحب یک شرکت و برند در حرفه خود ممکن است به مشکلات و موانع بسیاری برخورد کنید. تیم آسان ثبت برای هموار کردن راه شما و کمک به پیشرفت در مقابل رقبای تجاری سامانه‌های مختلف و کارآمدی راه‌اندازی کرده است که همراه با پشتیبانی متخصصین شما را همراهی می‌کنند. آکادمی آسان ثبت نیز برای به روزرسانی اطلاعات شما پیرامون تازه‌ترین قوانین وضع شده و پاسخ سوالات شما یکی از بهترین سایت‌ها است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *