دایرکت دبیت، تضمین درآمد پایدار

دایرکت دبیت، تضمین درآمد پایدار
  • 1401/11/1
  • گویا آی تی
  • 0

دورنمای دنیای فینتک تداعی کننده‌ی فناوری، فضای دیجیتال، ریاضی و پول است. اما همین فضای به ظاهر جدی و خالی از احساس هم داستان‌های شیرین و جذاب خودش را دارد. یکی از داستان‌های واقعاً جالب در تاریخ فینتک، چگونگی ابداع «دایرکت دبیت» است.

دایرکت دبیت یک روش مؤثر و کارآمد در صنعت پرداخت است که هم فروشنده و هم خریدار را از جهت حفظ منافع و مدیریت مالی، مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌دهد. فناوری‌ای که بسیاری آن را مدرن می‌پندارند اما در واقع دایرکت دبیت بیش از نیم قرن پیش به خاطر بستنی وانیلی به وجود آمد!

در این مقاله ابتدا دایرکت دبیت و مزایای آن را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چگونه با دایرکت دبیت می‌توانید درآمد خود را افزایش دهید و به درآمد پایدار برسید. سپس در بخش آخر، داستان جذاب ابداع آن را تعریف می‌کنیم.

لازم به ذکر است که در ایران نیز دایرکت دبیت از سوی شرکت پرداخت الکترونیک وندار ارائه می‌شود. وندار به عنوان یکی از معدود شرکت‌های ایجاد کننده و ارائه دهنده‌ی زیرساخت دایرکت دبیت در ایران، این سرویس را با عنوان «پرداخت خودکار» ارائه می‌دهد.

دایرکت دبیت چیست و چگونه کار می‌کند؟

دایرکت دبیت، یا بر اساس ادبیات وندار، «پرداخت خودکار»، نوعی روش پرداخت نوین است که البته با احتساب ابداع مدل اولیه آن، بیش از نیم قرن سابقه دارد. با ورود به عصر فناوری اطلاعات و پیدایش انقلاب فینتک، دایرکت دبیت نیز خود را با دگرگونی‌های فناوری دیجیتال سازگار کرده و اکنون به عنوان یک سیستم پرداخت امن، سریع و مطمئن مورد توجه بسیاری از کسب و کارها و مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

در پرداخت خودکار، خریدار به فروشنده اجازه می‌دهد تا در زمان‌های معین، مبالغ مشخصی را از حساب او به حساب خودش انتقال دهد. طرف سوم چنین رابطه‌ای بانک خریدار است که این عملیات را طبق توافق معین با خریدار و فروشنده انجام می‌دهد.

در دایرکت دبیت، پرداخت‌ها برنامه‌ریزی شده و در بازه‌های زمانی مشخص، مثلاً هر ماه، از حساب بانکی خریدار صورت می‌گیرند. این شکل از پرداخت برای کسب و کارهای اشتراکی که مبتنی بر دریافت حق اشتراک دوره‌ای هستند، و برای موقعیت‌های مشابه مثل پرداخت اجاره خانه، مناسب است. در واقع، در ازای خرید حق اشتراک، هزینه آن به طور منظم در زمان‌های تعیین شده و با مبلغ مشخص، به طور خودکار به حساب شرکت واریز می‌گردد. هرگونه تغییری در بازه‌های زمانی یا مقادیر قابل پرداخت، باید با هماهنگی بین مصرف کننده، شرکت و بانک صورت گیرد.

دایرکت دبیت برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

دایرکت دبیت تقریباً برای هر نوع کسب‌ و کاری مناسب است. شاید محدودکردن امکانات دایرکت دبیت به کسب و کار، قابلیت‌های آن در زمینه‌های دیگر را آشکار نکند. اما به عنوان مثال، حتی برای پرداخت اجاره خانه یا محل کار نیز می‌توان از سرویس پرداخت خودکار استفاده کرد. تجربه نشان داده است که دایرکت دبیت در زمینه‌های شغلی زیر بازدهی و تأثیر مثبت فوق‌العاده‌ای داشته است:

۱. کسب‌ و کارهای اشتراکی؛

۲. برنامه‌های سبک زندگی؛

۳. خدمات دهندگان اینترنت؛

۴. سایت‌های آموزشی؛

۵. کسب و کارهای مبتنی بر خدمات مشاوره؛

۶. سرویس‌های سرمایه‌گذاری خرد و کلان؛

۷. کسب‌ و کارهای خدماتی؛

۸. خیریه‌ها؛

دایرکت دبیت چگونه باعث افزایش درآمد می‌شود؟

استفاده از دایرکت دبیت برای انجام پرداخت‌های دوره‌ای (مثل حق اشتراک، آبونمان و…) مزایای زیادی دارد. برای مواردی مانند پرداخت‌های اجاره یا وام مسکن، اشتراک‌هایی مانند اسنپ و فیلیمو، و یا حتی پرداخت‌های مربوط به اجاره مکان و تور در سفرهای تفریحی یا کاری.

پرداخت خودکار به شما این امکان را می‌دهد که از قبل برنامه‌ریزی کنید و یک برنامه پرداخت ساختار یافته را، بدون نیاز به عملیات پرداخت دستی، انجام دهید. مهم‌ترین مزایای دایرکت دبیت عبارتند از:

 

  • خرد کردن و تقسیم کردن هزینه‌ها؛
  • قابلیت انعطاف؛
  • ضمانت چند جانبه؛
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها؛
  • آرامش خاطر؛
  • صرفه‌جویی در زمان؛

مجموعه مزیت‌های دایرکت دبیت باعث مدیریت جریان نقدی، مدیریت امور مالی و کنترل هزینه‌ها می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت دایرکت دبیت می‌تواند باعث افزایش درآمد شود. مهم‌ترین عوامل و زمینه‌های افزایش درآمد با دایرکت دبیت را می‌توان به طور خلاصه اینطور بیان کرد:

۱. عدم تأخیر در پرداخت؛

۲. افزایش بهره‌وری در مدیریت زمان؛

۳. یک بار زیرسازی و آماده‌سازی برای همیشه؛

۴. مزایای قابل توجه نسبت به پرداخت کارت به کارت؛

۵. کاهش ریسک تراکنش ناموفق؛

۶. انعطاف‌پذیری در زمان پرداخت؛

۷. بهبود جریان وجوه نقد؛

۸. بهترین گزینه برای پرداخت‌های دوره‌ای؛

۹. سازگاری بیشتر با محیط زیست؛

۱۰. راه‌اندازی و بهره‌برداری آسان؛

۵۰ سال با دایرکت دبیت: از بستنی وانیلی تا فینتک

شاید فکر کنید این یک شوخی بی‌مزه است اما چه باور کنید چه نه، سیستم پرداخت مدرنی که امروزه فقط در کشوری مثل انگلستان تقریباً ۴ میلیارد بار در سال مورد استفاده قرار می‌گیرد، به دلیل نیاز به جمع آوری پول از هزاران خرده فروش بستنی به وجود آمد. هنگامی که ایده‌ی آن برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ توسعه یافت، روش‌های پرداخت بسیار محدود بودند.

در دهه ۱۹۶۰ در انگلستان، کسب و کارهای بزرگ و کوچک به دنبال یافتن راهی مناسب برای پرداخت‌های سریع و انبوه بودند. آنها می‌توانستند از پول نقد استفاده کنند یا چک بنویسند، کاری قدیمی که از دوره‌ی ویکتوریا مرسوم بود. تنظیم یک سفارش ثابت از طریق بانک گزینه‌ی دیگری بود که روشی سخت و انعطاف ناپذیر به شمار می‌رفت و انجام آن نیز زمان‌بر بود. در سال ۱۹۶۴ «آلیستر هانتون» که یکی از مدیران «یونی‌لیور»، غول کالاهای مصرفی در انگلستان و کشورهای دیگر، بود راه حلی ارائه کرد: «چرا از بدهکار اجازه نمی‌گیرید تا پرداخت‌ها به شکل منظم و با هر میزان، مستقیماً از حساب بانکی خود او انجام شوند؟»

هانتون با الهام از نیاز یونی‌لیور به دریافت پول از فروشندگان بستنی، یک فرایند «انتقال بدهی خودکار» را ابداع کرد تا امکان پرداخت مبالغ مختلف در زمان‌های مختلف، با حداقل کاغذبازی را فراهم کند. فرایندی که طی آن مؤسسه‌ی مالی‌ مجاز به دسترسی مستقیم به حساب بدهکار برای دریافت مبلغ مناسب بود. یک ایده‌ی واقعاً ساده، که نظام بانکی آن دوره را شوکه کرد! اینطور بود که اولین بذر دایرکت دبیت، سیستم پرداخت مدرن، کاشته شد.

با وجود مقاومت شدید نظام بانکی در برابر ابداع هانتون، که در آن دوره او را به «کارتل نظام بانکی انگلستان» متهم کردند، شرکت یونی‌لیور برنامه خود را برای جمع‌آوری خودکار طلب‌هایش از حساب خریداران پیش برد. شرکت هم بانک‌داران و هم مشتری‌هایش را متقاعد کرد که اجازه دهند پرداخت‌های مستقیم به طور منظم و خودکار انجام شوند. ۴ سال طول کشید تا این روش انقلابی به طور کامل عملی شود. سرانجام در سال ۱۹۷۰ نام آن به دایرکت دبیت تغییر کرد و در خارج از محدوده یونی‌لیور نیز به محبوبیت دست یافت.

هانتون، که اکنون ۹۰ ساله است و همچنان در تلاش است با ایده‌هایش جهان را به مکان بهتری تبدیل کند، می‌دانست که ایده‌اش آنچنان جدید نیست. در حقیقت، آلمانی‌ها پیش از او به آن دست یافته بودند. یک فرایند پرداخت خودکار مشابه از سال ۱۹۵۰ در آلمان در حال اجرا بود. اما در آن زمان برای اجرا در انگلیس مناسب نبود. دایرکت دبیت مدل بریتانیا مطابق با حال و هوای آن دوران بود. مدرن، کارامد و مؤثر به نظر می‌رسید و به وضوح برای مردم جذاب بود.

دایرکت دبیت و سرویس پرداخت خودکار وندار

دایرکت دبیت یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های پرداخت برای انواع محصولات و خدمات است. خواه پرداخت ماهانه قبض موبایل، پرداخت اجاره یا وام مسکن، یا حتی اشتراک یک سرویس باشد.

پرداخت خودکار ساده‌ترین و راحت‌ترین راه برای پرداخت قبض‌های معمولی و تکراری است. این بدان معنی است که، چه به عنوان صاحب کسب و کار و چه به عنوان مصرف کننده، دیگر لازم نیست نگران به تأخیر افتادن پرداخت‌ها یا فراموش کردن پرداخت حق اشتراک باشید. هر نوبت پرداخت به جای دستی، به طور خودکار صورت می‌گیرد. این فرایند مزایای زیادی دارد، به عنوان مثال باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و…

دایرکت دبیت یکی از خدمات وندار است و وندار به عنوان یکی از معدود شرکت‌های ایجاد کننده و ارائه دهنده‌ی زیرساخت دایرکت دبیت در ایران، این سرویس را تحت عنوان خدمات پرداخت خودکار وندار ارائه می‌دهد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *