جاوا اسکریپت و پایتون را بهتر بشناسیم

جاوا اسکریپت و پایتون را بهتر بشناسیم
  • 1401/11/6
  • منیره سواعدی
  • 0

جاوا اسکریپت و پایتون دو زبان برنامه نویسی بسیار کاربردی و محبوب در دنیای کد نویسی هستند. اگر قصد ورود به دنیای برنامه نویسی و کد نویسی را دارید، یاد گرفتن یکی از این دو زبان می تواند مسیر شغلی شما در این زمینه را مشخص کند. از این دو زبان برنامه نویسی به صورت گسترده استفاده می شود که هر کدام نیز به نوعی قدرتمند هستند و در مورد آنها آنقدر محتوا تولید شده که برای یادگیری رایگان برنامه نویسی تعداد بسیار زیادی وبسایت و مطلب در سطح دنیا وجود دادر که میتوانید با مراجعه به آنها آموزش و مهارت خود را توسعه دهید. اگر می خواهید تفاوت های میان جاوا اسکریپت و پایتون را متوجه شوید، در ادامه این مقاله از وب سایت گویا آی تی همراه ما باشید.

پایتون چیست؟

کاربردهای پایتون

قدرت زبان برنامه نویسی پایتون آن را تبدیل به یکی از ضروری ترین زبان های برنامه نویسی برای انجام هر عملی در این زمینه کرده است. پایتون یک زبان چند کاربره است که می تواند انواع پارادایم های برنامه نویسی را در خود جای دهد. در زمینه های مختلفی مانند دیتا ساینس، یاد گیری ماشین لرنینگ، هوش مصنوعی، علوم کامپیوتر، پزشکی، پردازش تصویر، نجوم، هک و زیست از پایتون استفاده می شود.

استفاده دیگر پایتون به ساخت صفحات وب سایت های گوناگون بر می گردد و در اینجا است که می توانیم پایتون را با جاوا اسکریپت مقایسه کنیم. پایتون در توسعه Back end سایت مورد استفاده قرار می گیرد که Back end قسمتی از توسعه یک وب سایت است که معمولا در آن کاربر اعمال انجام شده توسط یک متخصص را نمی تواند ببیند و این قسمت با سرور های سایت سر و کار دارد.

استفاده از پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و بسیار کاربردی است که درک آن بسیار آسان است. پایتون، زبان برنامه نویسی شی گرا است که از انواع پارادایم های برنامه نویسی پشتیبانی می کند. از پایتون می توان برای ساخت یک اپلیکیشن نیز استفاده کرد. همچنین پایتون امکان ایجاد برنامه های کاربردی ساده و پیچیده را برای شما فراهم می کند.

جاوا اسکریپت چیست؟

کابردهای جاوا اسکریپت

در حالی که می توانیم برای ساخت یک وب سایت و بک اند آن از پایتون استفاده کنیم، از جاوا اسکریپت می توانیم هم برای قسمت بک کند و هم برای ظاهر سایت که به اصلاح Front end گفته می شود استفاده کنیم. قسمت ظاهری یک سایت، قسمتی است که کاربران می توانند آن را ببینند.

از جاوا اسکریپت می توانید برای نمایش یک سایت یا برنامه روی گوشی موبایل نیز استفاده کنید زیرا ابزار هایی مانند  React Native این امکان را به ما می دهند که برنامه هایی را بسازیم که با سیستم عامل های مختلف نیز سازگار باشند. جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی بسیار قدرتمندی است و با ابزار هایی که در اختیار ما قرار می دهد به ما این امکان را می دهد که در زمینه توسعه وب سایت بسیار کارآمد عمل کنیم.

استفاده از جاوا اسکریپت

اگر یک توسعه دهنده وب باشید می دانید که بدون جاوا اسکریپت کار کردن در حال حاضر بسیار سخت است و عملا ممکن نیست. در درجه اول از جاوا اسکریپت برای توسعه وب سایت های بزرگ استفاده می شد.

معرفی جاوا اسکریپت به دنیای کد نویسی باعث بوجود آمدن عصر جدیدی در ساخت صفحه های وب شد. اگر با Html  آشنایی دارید می دانید که از آن برای نمایش محتوای ثابت در یک صفحه وب و از CSS برای استایل دادن به صفحات وب استفاده می کنیم. جاوا اسکریپت نیز به کمک می کند که صفحات وب را تعاملی بسازیم.

کاربرد پایتون و جاوا اسکریپت

همانطور که ذکر شد از پایتون و جاوا اسکریپت در زمینه های مختلفی می توان استفاده کرد که در ادامه به بررسی دقیق کاربردهای آن ها می پردازیم. مهم ترین کاربرد های پایتون عبارتند از:

۱٫یادگیری ماشین لرنینگ

یادگیری ماشین لرنینگ موضوعی است که در زندگی روزمره ما نیز بسیار موثر است. ما به صورت روزمره استفاده های مختلفی از ماشین لرنینگ می کنیم که از آن ها با خبر نیستیم. به طور مثال سیستم تشخیص چهره، دستیارهای هوشمندی مانند سیری و کورتانا نیز نمونه هایی از تاثیر ماشین لرنینگ در زندگی ما است. پایتون تاثیر زیادی بر یادگیری ماشین لرنینگ دارد و از کتابخانه های آن می توان بهره مند شد.

۲٫ساخت بازی های کامپیوتری

با پیشرفت تکنولوژی، کیفیت بازی های کامپیوتری ویدیویی نیز به سطح بالایی رسید. صنعت بازی سازی در ۲۰ سال اخیر به یکی از پولساز ترین صنعت های دنیا تبدیل شده است که دوست داران بازی های ویدیویی نیز از آن بی بهره نمانده اند. شاید باورش مقداری مشکل باشد اما پایتون نیز در این زمینه تاثیر بسیار مهمی دارد.

۳٫هک و نفوذ

پایتون در کنار مزایا و فوایدی که دارد می تواند ترسناک هم باشد. افراد هکر معمولا دانش زیادی درباره گرایش های مختلف برنامه نویسی دارند و کاربرد پایتون در هک به دلیل بازدهی بالایی است که این زبان برنامه نویسی در ساخت برنامه های کوچک دارد. کتابخانه های پایتون ابزار های بسیار مهمی برای هک و نفود دارند که با سر زدن به گیت هاب می توانید متوجه آن شوید.

در کنار این موضوع مطالعه روش های مقابله با هک شدن کامپیوتر که در وبسایت گویا آی تی آموزش داده ایم را هم به شما توصیه میکنیم.

مهم ترین کاربردهای جاوا اسکریپت

۱٫توسعه وب اپلیکیشن

وب اپلیکیشن ها امروزه استفاده زیادی دارند و نقش مهمی در خدمات رسانی به کاربران دارند. در ساختار آن ها نیز بیشتر از جاوا اسکریپت استفاده شده است. جاوا اسکریپت به جای ارسال پیام از طریق سرورها به صورت مستقیم با مرورگر تعامل دارد و این ویژگی مثبت به توسعه دهندگان وب کمک می کند که وب اپلیکشن های سریعی بسازند.

۲٫توسعه بازی با جاوا اسکریپت

توسعه بازی هایی که مبتنی به وب هستند، یکی دیگر از جاذبه های جاوا اسکریپت است. با ترکیب JS  و   Htmlنیز می توان بازی های جذابی را طراحی کرد. از جمله بازی های طراحی شده توسط این دو زبان نیز می توانیم به Poly craft , Angry birds اشاره کنیم. ترکیب این دو زبان برنامه نویسی برای ساخت بازی های مبتنی بر وب بسیار رایج است.

کلام پایانی

در این مقاله از وب سایت گویا آی تی به بررسی کامل جاوا اسکریپت و پایتون و کاربردهای هر دو پرداختیم. به خاطر داشته باشید که دنیای برنامه نویسی به شدت گسترده است و هر یک از زبان های برنامه نویسی به نوبه خودشان در زمینه های مختلفی نیز تاثیرگذار هستند. همچنین برای توسعه مهارتهای برنامه نویسی خود لازم است که در انجمن های برنامه نویسی محبوب دنیا عضویت پیدا کنید. انجمنهایی نظیر reddit یا Discord و…

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *