۳ زبان برنامه نویسی برای مهاجرت

۳ زبان برنامه نویسی برای مهاجرت
  • 1400/12/7
  • محمدرضا مرتضایی
  • 4

یکی از شغل های پر درآمد توی دنیای امروزی برنامه نویسی هست، اما باید توجه داشت که هر کسی وارد این حوزه نمیشه به خاطر سختی های مسیر و کم بودن فرصت‌‌های کارآموزی برنامه نویسی برای افراد مبتدی. اما جالب اینجاست  که با ورود دنیای برنامه نویسی می تونید توی زمینه های خیلی متفاوتی فعالیت کنید و بتونید به کشور هایی که مد نظرتونه مهاجرت کنید . ما توی این مطلب بهترین روش آموزش برنامه نویسی رو قراره برای شما باز کنیم و سه تا از زبان های برنامه نویسی که شما میتونید باهاشون مهاجرت کنید رو معرفی کنیم و بهتون بگیم چطور میتونید با این زبان ها از همه لحاظ در سطح بین المللی فعالیت کنید. همچنین بهتون میگیم که چطوری کارآموزی برنامه نویسی پیدا کنید و بتونین خودتونو توی برنامه نویسی از صفر رشد بدین!

 

بهترین روش آموزش و ورود به بازار کار برنامه نویسی

در حالت کلی آموزش برنامه نویسی می تونه سخت و زمان بر باشه، ممکنه مفاهیمی چون کلاس ها، آرایه و سایر موارد به طور تک تک درکشون راحت باشه، اما استفاده از اونها داخل پروژه درک عمیق‌تری از مفاهیم رو لازم داره؛ به خاطر همین موضوع باید ما پروژه محور یاد بگیریم تا بتونیم با سختی های مسیر به خوبی آشنا بشیم.

اما چطوری؟ باید بهت بگم که وقتی میخوای وارد بازار کار بشی یک سری انتظارات هست که باید برای استخدام شدن و وارد شدن به بازار کار بتونی از پسشون بربیای. برای مثال وقتی میخوای وارد یک شرکت مهندسی نرم افزار بشی قطعا مدیران اون شرکت ازت انتظار دارن که به پایه ای ترین مباحث مهندسی نرم افزار مسلط باشی تا اگر جایی نیاز به آموزش بیشتر داشتی بتونن راحت بهت آموزش بدن که بتونی از پس وظایفت بربیای. نکته ی که وجود داره اینه که مواردی که به درد بازار کار میخورن رو به آسونی نمیتونی جایی پیدا کنی و باید یک منتور خوب داشته باشی که خودش تجربه ی خوبی در بازار کار داشته باشه و بتونه بهت این تجربیات رو منتقل کنه!

ما طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، فهمیدیم بهترین روش برای رسیدن به این هدف، یه متد سه مرحله ای به اسم متد (LEAP) هست که در حال حاضر داخل ایران فقط آکادمی رستاوا که مدرک از کانادا میده داره با این روش آموزش و کارآموزی برنامه نویسی ارائه میده!

 

متود آموزشی LEAP از سه قسمت تشکیل شده:

  1. LEARN
  2. EXPERIENCE
  3. ACTION PROJECT

 

آموزش برنامه نویسی

 

مرحله ی اول (LEARN):

توی این بخش آموزش های مورد نیاز بازار کار داده میشه و پایه‌ی آموزش‌ها برای کارآموز ساخته میشه. کارآموزها در این مرحله حتی یاد میگیرن که چطوری باید درست آموزش ببینن.

مرحله ی دوم (EXPERIENCE):

این بخش رو میشه جز بخش های چالش برانگیز و جذاب متود آموزشی LEAP  دونست! چرا که تمامی کارآموز ها در این بخش داخل موقعیت های واقعی بازارکار قرار میگیرن و باید نقشی که بهشون داده میشه رو به خوبی ایفا کنن تا بتونن از این مرحله با موفقیت عبور کنن. معمولا کارآموزها در این مرحله تحت فشار قرار میگیرن که در آینده بتونن از پس چالش ها و مشکلات به خوبی بربیان. اکثر دانشجو ها این بخش رو جز سخت ترین مراحل این متود آموزشی میدونن چون که باید تمامی مواردی که توی بخش قبلی بهشون آموزش داده شده رو پیاده سازی کنن و به تجربه ی تک تک اون ها بپردازن.

مرحله ی سوم (ACTION PROJECT):

در این مرحله کارآموز ها بیشتر تعامل و همکاری با تیم رو یاد میگیرن. معمولا در این مرحله کارآموز آماده ورود به بازار کار هست چرا که در این مرحله باید پروژه های واقعی رو به صورت انفرادی و گروهی به اتمام برسونن و بر روی پروژه ها تحقیقات خودشون رو انجام بدن و یک کار صفر تا صد رو انجام میدن. در این مرحله وظایف کارآموز ها پیچیده تر و سخت تر میشه و همه چی واقعی تره. البته جای ترس و نگرانی وجود نداره چون اگر کارآموز از مراحل قبلی عبور کرده باشه نشون داده که میتونه تا انتهای روند پیش بره و با کمک منتور و هم گروهی های خودش از چالش ها عبور کنه. این مرحله اکثر وظایفش عملی هستن و باید حتما باید تمامی وظایف به سرانجام برسن.

 

آموزش و کارآموزی برنامه نویسی

طبق بررسی های ما، آکادمی رستاوا که خودش زیرشاخه‌ی شرکت رستاوا هست و کارشون جذب نیروی برنامه نویسی برای پروژه های خارج از کشوره؛ برای اولین بار تو ایران این متد رو داره اجرا میکنه و نکته ی جالبش اینه چون خودشون به نیروی کار نیاز دارن توی کارآموزی برنامه نویسی خیلی سخت گیر هستن و خب میشه گفت بهترین گزینه برای یادگیری و مهاجرت تو ایران محسوب میشن. تمرکز قسمت آموزشی مسیرهای کارآموزی رستاوا هم روی یادگیریِ یادگیری هست تا خود افراد بتونن با گذروندن مسیر کارآموزی برنامه نویس‌های قابلی بشن تا بتونن در حد بین المللی فعالیت کنن!

 

انواع زبان های برنامه نویسی

انتخاب زبان برنامه نویسی هم برای ورود به بازار تاثیر زیادی میتونه داشته باشه. شما وقتی میخواید تصمیم بگیرین به شروع آموزش برنامه نویسی، اول باید حوزه ای که میخواید در اون فعالیت کنید رو مشخص کنید . به طور کلی ما سه تا حوزه برای برنامه نویسی در راستای اپلیکیشن دولپمنت داریم:

  • حوزه دسکتاپ: مربوط به زبان هایی میشه که باهاش نرم افزار دسکتاپ تولید میکنن: سی پلاس پلاس و…
  • حوزه موبایل: زبان هایی رو شامل میشه که باهاشون انواع اپ های گوشی رو تولید میکنن: کاتلین و…
  • حوزه وب: این حوزه خودش شامل دو بخش هست: فرانت اند و بک اند. هر کدوم از این بخش ها زبان ها و فریم ورک های مربوط به خودشون رو دارن: برای مثال پایتون و جنگو، جاوا اسکریپت و ری اکت

 

در تصویر پایین پرتقاضا ترین زبان های برنامه نویسی در سال ۲۰۲۲ را بر اساس آمار پیشنهادات شغلی در لینکدین آوردیم تا بتونین راحت تر تصمیم بگیرین! بعد از چک کردن تصویر حتما ادامه مطلب رو بخونین چون به بررسی سه تا زبان برتر اول این لیست پرداختیم!

 

آمارهای زبان‌های برنامه نویسی

 

بهترین زبان های برنامه نویسی  برای مهاجرت

۱) پایتون:

قطعا در سال ۲۰۲۲ بهترین زبان تو کل دنیا برای کار کردن، پایتون هستش. پایتون کاربرد های خیلی زیادی داره و توی بسیاری از حوزه ها به خاطر کتابخونه های زیادی که داره میشه ازش استفاده کرد. چرا پایتون؟

  • یادگیری آسان
  • چون یک زبان متن بازه
  • در همه ی حوزه ها کتابخانه های فوق العاده ای داره
  • ادغام آسان با زبان های دیگر
  • شی گرا بودن

و اما علت انتخاب ما اینه که این زبان تو اکثر شرکت های برنامه نویسی دنیا بازار کار فوق العاده ای داره و شما با یادگیری اصولی این زبان که در ادامه مقاله بهتون میگم میتونید مثل آب خوردن مهاجرت کنید. اگر زبان پایتون رو تا حدی بلدی و میخوای خودت رو تقویت کنی پیشنهاد میکنم حتما یه سری به این سایت که یک مسیر کارآموزی پایتون جنگو تضمینی داره بزنی! کارآموزی برنامه نویسی مسئله مهمی هست که سرعت آموزش رو چند برابر میکنه!

 

۲) جاوا:

یکی دیگه از بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت، زبان برنامه نویسی جاوا هست. البته یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا یکم چالش برانگیزه. اما برای کار پیدا کردن و مهاجرت و درآمد زبان مناسبی به حساب میاد. چرا جاوا؟

  • بسیار محبوبه
  • خیلی کهنه و با اصالته
  • منابع آموزش زیادی وجود داره براش
  • تو همه ی حوزه ها کاربرد داره

و اما دلیل انتخاب ما اینه که در اکثر سازمان‌های Corporate جاوا در جایگاه خاصی داره. یعنی شما پس از یادگیری جاوا قادر به پیدا کردن فرصت‌های کاری زیادی در شرکت‌های بزرگ خواهید بود! پس قطعا میتونید با این زبان مهاجرت راحت تری داشته باشین.

 

۳) جاوا اسکریپت:

یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی که طرفدار زیادی تو دنیا داره زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت هستش و اگه نشه گفت اولین زبان برنامه نویسی برای مهاجرته قطعا جز یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای این کاره. چرا جاوا اسکریپت؟

  • شاه راه ورود به زبان های دیگر
  • به کامپایلر نیاز ندارد
  • سازگاری کامل با کراس پلتفرم
  • عیب یابی و دیباگ آسان
  • شی گرا بودن

طبق آمارهایی که سایت Stackoverflow با نظرسنجی از توسعه دهندگان به دست آورده، میشه گفت جاوا اسکریپت توی شش سال گذشته معروف ترین زبان برنامه نویسی در میان توسعه دهندگان فرانت اند بوده پس نباید شک کرد که یکی از بهترین زبان ها برای مهاجرت هم هست! اغلب سایت های مشهور موجود در دنیای وب، از فیسبوک گرفته تا توییتر و حتی یوتیوب، برای ساخت صفحات وب و نمایش داینامیک محتوا به کاربران از JavaScript استفاده می کنن.
علاوه بر خود زبان برنامه نویسی JavaScript، کتابخانه‌ها و فریم ورک‌هایی هم وجود دارند که به دنبال ساده سازی توسعه JavaScript هستند. برخی از معروف ترین فریم ورک‌ها: Angular، React، Vue و jQuery هستن. توسعه دهندگان حرفه ای JavaScript معمولا تجربه کار با یک یا دو تا از این فریم ورک‌ها رو دارن.

 

قدم‌های بعدی

بعد از انتخاب زبان برنامه نویسی، با گذروندن آموزش یا مسیر کارآموزی برنامه نویسی به این روش قطعا نتیجه‌ی مطلوب و موردنظرت رو میگیری! جالبه بدونی که شرکت های بزرگی مثل google  و facebook هم از همین متدهایی که توضیح دادیم برای استخدام افراد استفاده میکنن! برای ورود به بازار کار مدرک به تنهایی و آموزش خشک و خالی کفایت نمیکنه!

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. با سلام و خداقوت
    برای مهاجرت بین پایتون و جاوا اسکریپت کدوم رو پیشنهاد میکنید؟

  2. سلام
    من به تازگی یادگیری جاوا رو شروع کردم. به نظرتون بیام سمت پایتون؟ توی مهاجرت خیلی تاثیرش بیشتره؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *