همه چیز درباره خودروهای خودران و هوش مصنوعی+معرفی شرکت های تولید کننده ماشین های خودران

همه چیز درباره خودروهای خودران و هوش مصنوعی+معرفی شرکت های تولید کننده ماشین های خودران
  • 1401/11/13
  • منیره سواعدی
  • 0

به صورت روزانه،مردم در سراسر جهان بخش بزرگی ازروز خود را صرف جابجایی با وسایل نقلیه از مکانی به مکانی دیگر می کنند و با این وجود آیا نباید از ماشینی استفاده کنند که ایمن تر و راحت تر است؟

در یک دهه گذشته، محققان، دانشمندان و شرکت ‌های فناوری تلاش زیادی برای توسعه فناوری کاملاً خودران انجام داده‌اند و این تکنولوژی در خیابان های واقعی در شهرهای واقعی نیز آزمایش شده است و پیش بینی میشود که پیشرفت تکنولوژی هوش مصنوعی در سالهای آینده زندگی انسان را دستخوش تغییرات عمیق خواهد کرد.

ماشین های بدون راننده دیگر یک داستان علمی تخیلی نیستند و شرکت های بزرگی از جمله تسلا و…میلیاردها دلار برای تحقیق و توسعه این فناوری خرج کرده اند و بخش عظیمی از فعالیت خودشان را صرف پیشرفت در این زمینه می کنند. شرکت های خدماتی مانند  Uber و Lyft که در حال حاضر در ازای رانندگی به رانندگان پول می دهند، به زودی دسته عظیمی از ماشین های خودران را جایگزین ماشین های گازی و بنزینی خواهند کرد.

همان طور که احتمالا می دانید در چند سال آینده، ما شاهد فروش ماشین های خودران خواهیم بود که به افراد عادی فروخته می شوند. اما هنوز شک و ترسی برای اغلب مردم وجود دارد که دلیل آن عدم آگاهی از نحوه کارکرد این دسته از ماشین هاست. در این مقاله از وب سایت گویا آی تی نگاهی به نحوه کارکرد ماشین های خودران یا بدون سرنشین خواهیم کرد و در ادامه به معرفی شرکت های تولید کننده این دسته از ماشین ها نیز خواهیم پرداخت.

 

ماشین های خودران چگونه کار می کنند؟

وقتی ما انسان‌ها روی صندلی راننده نشسته‌ایم، با دریافت ورودی از محیط اطراف خود و پردازش آن به طور همزمان، محیط خود را مشاهده می‌کنیم تا تصمیم بگیریم که فرمان را به کدام سمت بچرخانیم و چه زمانی روی ترمز بگذاریم. یک ماشین خودران معمولاً مجهز به سیستم GPS، سیستم ناوبری اینرسی و طیف وسیعی از سنسورها است.

از اطلاعات موقعیت GPS و سیستم ناوبری برای بومی سازی خود و داده های حسگر برای ساختن نقشه داخلی محیط اطراف خود استفاده می کند. هنگامی که موقعیت خود را در نقشه داخلی جهان پیدا کرد، سپس می‌تواند از آن نقشه برای یافتن مسیر درست استفاده کند که از انواع موانع جلوگیری می‌کند تا به مقصد برسد. آنچه که توضیح داده شد توصیف تئوریکی از نحوه عملکرد خودروهای خودران است.

ماشین خودران اوبر

چرا باید از ماشین های خودران استفاده کنیم؟

چند دلیل برای استفاده از خودروهای خودران وجود دارد که در ادامه نگاه مختصری به هر کدام از این دلایل داریم:

۱- استفاده از ماشین های خودران اقتصادی است

بهره برداری

اگر دقت کرده باشید ما زیاد از ماشین ها استفاده نمی کنیم و  در بیشتر موارد، فقط در ۴% مواقع از ماشین خود استفاده می کنیم و در  ۹۶% اوقات ماشین ما در پارکینگ پارک شده است. ماشین یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که مردم انجام می‌ دهند، اما هنوز از آن کم استفاده می‌شود و در نتیجه ما وسیله بسیار گرانی در دسترس داریم که بیشتر اوقات از آن کم استفاده می شود.

هزینه

اگر به شرکت های خدمات دهنده حمل و نقل نگاه کنیم با محاسبه و تحلیل هزینه به ازای هر کیلومتر متوجه می شویم که راننده فقط حدود ۵۰% مبلغ مورد نظر را دریافت می کند. اگر هزینه راننده را از این چرخه محاسباتی خارج کنیم و اگر از سوخت های الکتریکی استفاده کنید، هزینه ها به ازای هر کیلومتر به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

۲- افزودن خدمات

مزیت دیگری که در این ماشین ها وجود دارد و سایر افراد را به سمت خودش می کشاند مربوط به وجود سنسور در این ماشین هاست. شما در این ماشین ها سنسورهایی دارید که می‌توانند درباره آن موضوعی که مشغول صحبت درباره آن هستید اطلاعاتی را کسب کنند و درباره آن با شما صحبت کند و یا پیشنهاداتی از این قبیل به شما بدهند. به طور مثال معرفی کافه و رستوران های باکیفیت در مسیری که مشغول طی کردن آن هستید و یا می‌تواند آیتم های تخفیفی را در مورد کالاهایی که در فروشگاه های آن مسیر فروخته می شوند را به شما نشان دهد. شرکت های مخصوص فناوری می توانند با جمع آوری مقداری داده از طرف شما این خدمات را در ادامه به شما ارائه دهند.

 

۳- هوش مصنوعی

بین سایر افراد قدرتمند و متخصص در دنیا یک تشابه نظر وجود دراد. این نظر مشترک درباره آینده هوش مصنوعی است که تقریبا ۵ الی ۱۰ سال دیگر هوش مصنوعی تاثیر بسیار زیادی روی اقتصاد دنیا خواهد گذاشت. ما در وبلاگ گویا آی تی به طور جداگانه درباره اثر تکنولوژی و هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ صحبت کرده ایم.

به طور کلی توافق بر این است که شرکت ها نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در توسعه هوش مصنوعی دارند، اما سوال نهایی این است که نحوه کسب و کار برای هوش مصنوعی به چه صورت خواهد بود؟

رباتیک چیزی است که به ذهن ما می رسد، اما بازار آن به اندازه ای بزرگ نیست که چنین سرمایه گذاری بزرگی را توجیه کند. چت ‌بات‌ها ممکن است بازار دیگری باشند، اما باز هم، بازار آنقدر بزرگ نیست که بتواند این سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را توجیه کند (که این مبلغ می‌تواند به میلیاردها دلار برای گسترش آن ها برسد). اما وقتی به ماشین فکر می کنیم، می بینیم که بازار بزرگی دارد و تقریباً برای هر انسانی قابل استفاده است.

ماشین های خودران یک پلتفرم عالی برای بازار برای هوش مصنوعی هستند زیرا اگر می‌خواهید یک ماشین خودران داشته باشید، به حسگر هایی نیاز دارید که بتوانند محیط اطراف و جهان را به درستی بشناسند و بتوانند خودشان را با ترافیک شهری و مسیرهای مختلف وفق دهند. در نهایت ما به دنبال پیدا کردن راه حلی هوشمندانه برای استفاده همگانی در جهت بهره وری از هوش مصنوعی هستیم. از آنجایی که ما اکنون یک مدل تجاری داریم که ممکن است سالانه میلیاردها دلار در سراسر جهان جذب کند، توسعه هوش مصنوعی کاملا منطقی است.

 

به همین دلیل است که ماشین های خودران در حال تبدیل شدن به یک صنعت بزرگ هستند. هر سازمانی که به توسعه نرم افزار می پردازد از استارت آپ گرفته تا شرکت هایی مانند اوبر، گوگل، تسلا، اپل یا هر شرکتی در صنعت خودرو، شروع به کار کرده است تا خود را به عنوان یک تولید کننده در بخش تولید ماشین های خودران معرفی کند.

 

هوش مصنوعی در ماشین های خودران چگونه است؟

اجازه دهید بررسی کنیم ببینیم چرا هوش مصنوعی در ماشین های خودران جذاب است و  چرا از لحافظ فناوری هیجان انگیز است برای اینکه یک خودرو بتواند به تنهایی رانندگی کند، باید سه رکن تکنولوژیکی را پوشش دهد:

۱- حس کردن

بیایید با انسان ها شروع کنیم: همه ما حواس هایی مانند دیدن، شنوایی و لامسه داریم که همگی سیگنال های مختلفی را از محیط اطراف جمع آوری می کنند و سپس به مغز فرستاده می فرستند  که این سیگنال ها بدن ما را برای انجام اقدامات خاصی هدایت می کند. به همین ترتیب، ما باید خودروهای خودران را مجهز به امکاناتی کنیم که مثلا با استفاده از دوربین ‌ها و حسگرهایی مانند اسکنرهای رادار، ۳۶۰ درجه را پوشش دهند. سپس اسکنرهای لیزری داده ها را از تمام این حسگرها می گیرند و با عبور از یک دستگاه محاسباتی بسیار قدرتمند برای ساخت یک مدل محیطی اقدام می کنند که بتواند:

  • درک کند همه موجودات و اشیاء اطراف ماشین مانند عابران پیاده، دوچرخه سواران، پیچ های جاده، علائم، نمادهای مخصوص رانندگی کجا هستند.
  • بگوید این راهنما ها چه کاربردی دارند یا نشان دهنده چه چیزی هستندچه کار می کنند. مثلا اگر در یک بزرگراه هستید بتواند آن را تشخیص دهد.
  • به طور کلی حس کردن نسبت به دیگر ستون های تکنولوژی به کار رفته در ماشین های خود ران ساده تر است.

تجهیزات مکان یابی خودروهای خودران

۲- نقشه برداری

نقشه برداری را نباید با نقشه ناوبری (گوگل مپ) اشتباه گرفت. در عوض، نقشه هایی با وضوح بالا و جزئیات بسیار دقیق وجود دارد. هنگامی که وسیله نقلیه خود را در داخل این نقشه با دقت بسیار بالا (تقریبا۱۰  سانتی متر) قرار دهید،  شما می توانید همه چیز را در مورد جاده، مسیرهای قابل رانندگی، مانع ها و… متوجه شوید و تنها چیزی که در مورد آن چیزی نمی دانید جایی است سایر افراد در جاده از آن استفاده می کنند. بنابراین، چگونه می توانید این نقشه ها را به روش های کارآمد و مقرون به صرفه ایجاد و به روز می کنید؟

این نقشه ها باید واقعیت را در مدت زمان بسیار کوتاهی منعکس کنند، این به این معنی است که لحظه ای که موقعیت ماشین در حال حرکت تغییر می کند، نقشه باید فوراً به روز شود. نقشه های امروزی با این سرعت به روز نمی شوند. این موضوع باعث استفاده از جمع سپاری یا انبوه سپاری برای ساخت نقشه ها می شود. انجام این کار بسیار سخت است، اما بسیار ضروری است. بدون این نقشه های دقیق، نمی توانید به طور قابل اطمینان سوار ماشین های بدون سرنشین شوید.

 

۳- سیاست رانندگی

اینجاست که باید هوش مصنوعی در پلفرم های رانندگی وجود داشته باشد. ماشین باید بتواند تشخیص دهد که عابران پیاده و وسایل نقلیه دیگر چه شکلی هستند و چه می کنند. ماشین خودران نه تنها باید سیاست رانندگی را متوجه شود بلکه باید واکنش های محیطی را تشخیص دهد. این تمام موارد مهمی است که باید هنگام ورود به خطوط ترافیکی به آن توجه کنید. این مهارت به طور ذاتی در ما به وجود نمی آید و اغلب اوقات نیز به آموزش رانندگی و تجربه آن دارد.

این موضوع یک فرآیند پیچیده است و از آنجایی که در حال حاضر انجام آن تا حدی برای انسان ها دشوار است، برای کامپیوترها نیز سخت تر خواهد بود، زیرا ما در مورد هوشی بسیار تخصصی و نزدیک به انسان صحبت می کنیم که شامل درک این شرایط است که در ترافیک به کدام وسیله نقلیه باید راه داد، از کنار کدام ماشین باید راه را انتخاب کرد و برای ادغام با ترافیک کدام مسیر مناسب تر است و… .

سیاست رانندگی با توجه به موقعیت های مکانی تغییر می‌کند، زیرا بحث ترافیک شهر به شهر متفاوت است. هنگامی که آموزش سیاست رانندگی به سیستم داده می شود، این موضوع باید در نظر گرفته شود.

 

 

خودرانی به عنوان سیستمی چند عامله

خودرانی را می توان به عنوان یک سیستم چند عاملی در نظر گرفت. این موضوع در واقع مانند یک بازی است، زیرا ما در حال استراتژی ‌سازی هستیم، تصمیم‌هایی می‌گیریم که به طور بالقوه رضایت بخش هستند.

 

تکامل صنعت خودروهای خودران:

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ از  Driving Assist یا کمک راننده استفاده شده است. کمک راننده فناوری است که برای جلوگیری از تصادفات استفاده می شود. هنگام استفاده از این تکنولوژی راننده همچنان باید هشیار باشد و رانندگی مستقل با آن اصلا امکان پذیر نیست زیرا دید و حسگر ۳۶۰ درجه ندارد و همه چیز را نمی تواند ببیند و این ماشین ها برای تمام موقعیت های تصادفی ساخته نشده اند.

 

تقریبا از سال ۲۰۱۸، ما در مورد رانندگی بسیار  خود ران مشغول به صحبت هستیم. این موضوع در رابطه با رانندگیهمراه با سناریو های محدود و بدون کمک انسان ها است. رانندگی بسیار مستقل به این معنی است که راننده مجبور نیست چشم خود را دائم به جاده بدوزد و این سیستم یک مهلت بین ده الی سی ثانیه به راننده می دهد تا کنترل ماشین را به دست بگیرد و اگر راننده این کار را نکند، سیستم می داند که چگونه خودرو را با خیال راحت به کناری برده و متوقف کند.

 

معرفی شرکت های تولید کننده ماشین های خودران

سانفرانسیسکو، نیویورک، سیاتل و سایر شهرها اکنون وسایل نقلیه خودران در جاده ها دارند فعالیت می کنند و شرکت های تولید کننده خودروهای بدون راننده می‌خواهند با استفاده از قوی‌ترین تجهیزات تصویربرداری سه‌ بعدی و هوش مصنوعی، تجربه ای بدون خطر را از خرید ماشین های خودران برای مشتریان خود به وجود بیاورند.

شرکت های تولید کننده ماشین های خودران بسیار جاه طلب هستند و آزمایش های زیادی را برای رسیدن به هدفشان که ساخت یک ماشین برقی خودران است انجام داده اند. اغلب افراد می دانند که در سال های آینده استفاده از خودروهای برقی بسیار رایج و ساخت خودروهای گازی و بنزینی متوقف خواهد شد. به همین دلیل در ادامه به معرفی شرکت ها و استارتاپ های تولید کننده ماشین های خودران یا بدون راننده می پردازیم:

۱- Waymo

شرکت Waymo پروژه ساخت ماشین های خودران خود را در سال ۲۰۰۹ آغاز کرد. مهندسان و دانشمندان مشغول در این شرکت به سختی تلاش می کنند تا به پاسخ های درست و ایمنی از ماشین های تولید شده برسند. Waymo One اولین ماشین خودران در جهان است که مسافران در صندلی عقب می نشینند و استراحت می کنند در حالی که ماشین خودران آنها را به مقصد می رساند. داشتن ادراک، برنامه ریزی پیشرفته و سنسور های حرکتی پویا از آپشن های موجود در این ماشین است.

خودروی خودران شرکت Waymo

۲- Tesla

ماشین های خودران نسل جدید Tesla شامل سخت افزار پیشرفته و قابلیت های خلبان خودکار درهستند. تسلا خودروهای الکتریکی، سیستم های ذخیره انرژی باتری، پنل های خورشیدی و سقف های خورشیدی می سازد. نرم افزار خلبان خودکار تسلا از شبکه عصبی یادگیری عمیق Ai برای ارائه فرمان خودکار و پارک هوشمند استفاده می کند. پوشش پیشرفته سنسور تسلا که شامل هشت دوربین و یک سیستم پردازش تصویر قدرتمند است، دید ۳۶۰ درجه را در فاصله ۲۵۰ متری ارائه می دهد. اولین مدل ماشینی که توسط تسلا تولید شد یک ماشین اسپرت به نام رودستر در سال ۲۰۰۹، دیگری یک مدل سدان مدل S در سال ۲۰۱۲، یک مدل X SUV در سال ۲۰۱۵، یک مدل سدان مدل ۳ در سال ۲۰۱۷ و یک کراس اوور مدل Y در سال ۲۰۲۰ بود.

ماشین های خودران نسل جدید Tesla

 

۳- Motional

شرکت  Motionalدر تلاش است تا وسایل نقلیه بدون راننده را به یک حقیقت واقعی، قابل اعتماد و امن تبدیل کند. دفتر مرکزی این مجوعه در سانتا مونیکا، کالیفرنیا است. شرکت مونشال وسایل نقلیه خودران را توسعه می دهد و این شرکت نه تنها به دنبال تولید سریع ترین و ایمن ترین ماشین خودران جهان است، بلکه می تواند این دسته از ماشین ها را با فناوری های خاص گسترش دهد.

خودروی خودران شرکت Motional

۴- Cruise

Cruise به معنای استراحت و لذت بردن از آزادی عدم نیاز به رانندگی است. شرکت کروز در حال حاضر در سانفرانسیسکو مشغول به کار است و به طور منظم حیطه خدماتی خود را افزایش می دهند. شعار اصلی شرکت کروز سفری روان، ایمن و راحت برای مسافران است. آنها در حال حاضر در زمینه توسعه ماشین های خودران برای بهبود زندگی شهری و تغییر حمل و نقل هستند. هدف کروز ساخت وسایل نقلیه بدون راننده برای داشتن خیابان ‌های امن‌تر است و این موضوع به مردم عادی این امکان را  می دهد در هر زمان و در هر محله‌ای که هستند احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

ماشین شرکت کروز

۵- Magna International

شرکت Magna International ماشین خودران خود را به نام MAX4  خود را به بازار عرضه کرده است که برخی از آپشن های این ماشین می تواند با توجه به سلیقه شخصی افراد تغییرکند. شرکت مگنا اینترنشال بر نوآوری های زیست محیطی و عدم ایجاد ضررهای زیست محیطی با استفاده از هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده است. کل سیستم خودروی خودران Magna International بر بهبود راحتی راننده و حذف خطای انسانی از جاده ها تمرکز دارد. محصولات کمک راننده این شرکت شامل رادار دیجیتال ICONTM و سیستم نظارت بر راننده است. متخصصان این مجموعه بر مفهوم طراحی و تجربه کاربر نهایی و همچنین تبدیل ایده های مستقل به واقعیت تاکید می کنند.

شرکت MAGNA خودروی با هوش مصنوعی

۶- Pony.ai

شرکت Pony.ai، یک شرکت چندملیتی است که فناوری‌ های رانندگی خودکار ایمن و قابل اطمینان را توسعه می‌ده. شرکت  Pony.ai اولین کسب و کاری بود که در دسامبر ۲۰۱۸  یک تاکسی ربات را معرفی کرد و سفری راحت و ایمن را برای مسافران فراهم کرد. فناوری این شرکت شامل محلی سازی و نقشه برداری، ادراک و پیش بینی، برنامه ریزی و کنترل، زیرساخت و سخت افزار است.

همچنین این شرکت دارای انواع سیستم های وسایل نقلیه است، از تاکسی های مسافربری گرفته تا کامیون های باری مسافت طولانی شامل وسایل نقلیه تولید شده توسط این مجموعه است.

خودروی ساخت شرکت Pony.ai

۷- Argo AI

شرکت Argo AI ، با تکیه بر هوش مصنوعی وسایل نقلیه بدون سرنشین تولید می کند تا خیابان ها و بزرگراه های جهان را ایمن تر، در دسترس تر و برای همه مفیدتر کند. اتومبیل های بدون سرنشین این شرکت در بزرگراه های عمومی میامی و آستین آمریکا قابل استفاده هستند هستند. این شرکت در حال توسعه فناوری ماشین های بدون سرنشین است تا به مصرف کنندگان آپشن های بیشتری برای سفارشی کردن ماشین بدون سرنشنین خود بدهد. وسایل نقلیه خودران Argo AI قادر به خدمت رسانی به مسافران در مکان های پرتقاضا هستند و در این زمینه از رضایت بالایی برخوردار هستند.

هوش مصنوعی شرکت Argo AI

۸- Aurora

شرکت Aurora، یک استارت آپ خودروی خودران است که توسط مدیران سابق گوگل،وایمو، اوبر و تسلا تاسیس شده است. آرورا می تواند بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد و مزایای رانندگی بسیاری دارد.استراتژی موفقیت مدیران ارشد این شرکت شامل تمرکز بر انجام کاری است که فکر می کنند در آن بهترین هستند. همچنین سرمایه گذاران این شرکت بر این باور هستند که با همکاری در این زمینه می توانند باعث ایجاد ترویج فرهنگ استفاده از ماشین های برقی شوند و تا چند سال آینده به استفاده از ماشین های گازی و بنزینی پایان دهند.

شرکت Aurora با همکاری آئودی

۹- Nodar

شرکت Nodar، به داشتن دلیل سیستم های دید سه بعدی، آرایه های دوربین با خط پایه گسترده در فناوری مخصوص ماشین های خودران پیشتاز است. وسایل نقلیه بدون سرنشین به سنسور دوربرد خودکار، دقیق و قابل اعتماد نیاز دارند، بنابراین از Nodar HammerheadTM استفاده می‌شود. وسایل نقلیه خودران؛ نیاز به دید سه بعدی برای درک آنچه در چه اطرافشان وجود دارد نیاز دارد. سیستم دید سه بعدی شرکت نودار همچنین می تواند جسم های کوچک و ناشناخته را شناسایی کند تا از برخورد ماشین با هر جسمی جلوگیری شود. مزایای استفاده از سیستم هوشمندHammerheadTM عبارتند از :سنسور سه بعدی دوربرد، دوربین های استاندارد و محاسبات صنعتی که عملکرد با کیفیتی را از خود نشان داده اند.

 

سیستم هوشمندHammerheadTM

جمع بندی

همان طور که ذکر شد افراد زیادی امیدوار به جایگزینی ماشین های خودران و برقی با ماشین های بنزینی و برقی هستند و مشاهده خودروهای برقی خودران در خیابان شهر به زودی ممکن می شود. برای مشاهده سایر اخبار هوش مصنوعی به صورت روزانه می توانید به وب سایت ما سر بزنید.

در سالهای قبل نیز تحولات این حوزه را در مطلبی با عنوان ۱۰ رخداد مرتبط با هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۸ در گویا آی تی بررسی کرده بودیم که میتوانید آن مطلب را هم مطالعه کنید.

 نظر شما درباره دسترسی انسان و توسعه ماشین های خودران و برقی چیست؟

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *