همکاری بوش و دایملر در ساخت کامل‌ترین ماشین خودران با هوش مصنوعی Nvidia

همکاری بوش و دایملر در ساخت کامل‌ترین ماشین خودران با هوش مصنوعی Nvidia
  • 1397/4/21
  • سینا اشتری
  • 0

در اکتبر ۱۹۸۶ برای اولین بار شرکت بوش و دایملر هم‌ کاری خود را در راستای ساخت گسترده پروژه ماشین خودران آغاز کردند؛ در آن زمان چنین تکنولوژی بسیار دور از ذهن به نظر می‌ رسید.

. بعد از بالا و پایین‌ های بسیار در طول این ۳۰ سال و با کار فراوان، این دو شرکت به هدف خود نزدیک شده‌ اند. این دو شرکت آلمانی سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز این ماشین خودران را آماده کرده‌ و تا سال ۲۰۲۰ محصول خود را به مرحله تولید گسترده خواهند رساند.

دکتر مایکل فاوستن مدیر بخش اتومبیل خودران شرکت بوش در این رابطه می‌ گوید:

فناوری ماشین خودران یکی از بزرگ‌ ترین چالش‌ های صنعت خودروسازی امروز است. بعید به نظر می‌ر سد که یک شرکت خودروساز بتواند این چالش را به تنهایی پشت سر بگذارد.

گفته‌ های فاوستن دلیل هم‌ کاری این دو شرکت با Nvidia و استفاده از هوش مصنوعی Drive Pegasus این شرکت به خوبی تشریح می‌ کند. در رویداد کانسومر الکترونیک ۲۰۱۸، Drive Pegasus بر روی دو پردازنده Xavier پیاده‌ سازی شده و با یک جفت پردازنده گرافیکی نسل جدید به نمایش در آمد. سیستم طراحی شده توانایی پردازش ۳۲۰ میلیون عملیات را تنها در یک ثانیه داشت.

ماشین خودران در شرایط گوناگون خودران می‌ ماند

پروژه انجام شده توسط بوش و دایملر بدون دخالت انسان قادر است در شرایط گوناگون از پس رانندگی بر آید. نمونه مورد آزمایش می‌ تواند در جاده‌ های مختلف با شرایط آب و هوای آفتابی، بارانی و حتی در شب به کار خود ادامه دهد. با این وجود نمونه آزمایشی مورد نظر تا زمانی که به مرحله تولید گسترده برسد تحت برنامه‌ آزمایشی گسترده و پیچیده‌ ای قرار خواهد گرفت.

اطلاعات دقیق‌ تر در رابطه با این برنامه آزمایشی هنوز در دسترس نیست؛ حتی اسمش هم مشخص نیست؛ با این وجود این برنامه در اواسط سال ۲۰۱۹ در Silicon Valley کالیفرنیا آغاز خواهد شد. ماشین‌ هایی که به این منظور مورد آزمایش قرار خواهند گرفت همگی ساخت شرکت مرسدس بنز هستند و به طور مشخص برای پیاده‌ سازی تکنولوژی ماشین خودران آماده شده‌ اند. این برنامه در خطوط محدود و مشخصی پیاده‌ سازی خواهد شد و با گذشت زمان تعداد خطوط مورد آزمایش بیشتر می‌ شوند.

بعد از حادثه برخورد یک ماشین خودران Volvo XC90 با یک زن ۴۹ ساله در ایالت آریزونای امریکا اعتماد عموم نسبت به این تکنولوژی کم شد؛ به نظر می‌ رسد که سیستم خودران، زن ۴۹ ساله را دیده و او را نادیده گرفته است.

با این وجود شرکت بوش و دایملر با توجه به اقداماتی که انجام داده‌ اند خیالشان از بابت اتفاقات این‌ چنینی آسوده است.

یووی کلر مدیر بخش ماشین خودران دایملر در این رابطه می‌ گوید:

ما در مورد حوادث اتفاق افتاده به هنگام آزمایش دیگر شرکت‌ ها حرفی نمی‌ زنیم. ترجیح ما بر این است که بر روی برنامه خود تمرکز کنیم و به این ترتیب از هر اتفاق احتمالی جلوگیری به عمل آوریم. طراحی ما با احتیاط فرآوان پیش می‌ رود و تمامی اتفاقات و اشکالات احتمالی را قبل از وقوع پیش‌ بینی و حل می‌ کنیم. ما به هنگام تست ماشین خودران در جاده‌ های عمومی با افراد آماده و آموزش دیده کار می‌ کنیم. از طرف خودمان تمام تلاش را می‌ کنیم که در زمان تست، رانندگی را در شرایطی ایمن و بی خطر پشت سر بگذاریم. ما به سریع‌ ترین شکل ممکن کار می‌ کنیم اما اولویت ما رسیدن به کامل‌ ترین و ایده عال ترین نتیجه است.

مشکلات فراوان تا رسیدن ماشین خودران به خیابان‌ ها

هر دو شرکت از بر ملا کردن جزئیات اقتصادی مربوط به این پروژه خودداری کردند.

فاوستن می‌ گوید:

این پروژه یکی از بزرگ‌ ترین نو‌ آوری‌ هایی است که تا کنون موفق به انجام آن شده‌ ایم و دلیل زمان بر بودن آن پیچیدگی و سطح بالای تکنولوژی مورد استفاده است.

به نظر می‌ رسد دو عامل اصلی که باعث هم‌ کاری دو شرکت در انجام پروژه ماشین خودران شده هزینه بالا و پیچیدگی تکنولوژی مورد استفاده است.

شرکت‌ هایی که به دنبال رواج دادن تکنولوژی ماشین خودران هستند باید از موانع بسیاری عبور کنند. شرکت Audi برای تست فناوری انحصادی خود در ترافیک سنگین، که قصد استفاده آن را در A8 جدید داشت به علت عدم موافقت دولت فدرال در آمریکا به مشکل  برخورد و کلا از توسعه این تکنولوژی صرف‌نظر کرد. شرکت‌ های بوش و دایملر نیز باید خود را برای عبور از سد های مستحکم و غیر قابل عبور موجود در این مسیر  آماده کنند.

فاوستن می‌ گوید:

ما به تاییدیه‌ های قانونی زیادی برای تست کردن محصولات خودران خود در جاده‌ های عمومی نیاز داریم. کار های زیادی باید در آمریکا و اروپا به انجام برسند اما تا به این لحظه از پیشرفت کار راضی بوده‌ایم.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *