آشنایی با انواع دستگاه قرص ساز و پرس هیدرولیک

آشنایی با انواع دستگاه قرص ساز و پرس هیدرولیک
  • 1401/11/23
  • گویا آی تی
  • 0
محتوا پنهان

دستگاه قرص ساز دستگاهی است که پودر قرص را فشرده‌ و آن را به قرص‌هایی در اندازه‌ها و وزن‌های مختلف تبدیل می‌کند. این دستگاه بسته به میزان ظرفیت تولیدی که از آن انتظار می‌رود و البته بسته به سایز و اندازه قرص، انواع مختلفی دارد. دستگاه‌های قرص ساز انواع مختلفی نیز از لحاظ دقت و سرعت دارند و در صنایع مختلفی مانند داروسازی، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد شوینده و … کاربرد دارند. در این دستگاه‌ها میزان ضخامت قرص، عمق پرکردن و سرعت دستگاه قابل تنظیم است.

استفاده از دستگاه قرص ساز برای تبدیل پودرها به قرص مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها استفاده آسان‌تر از قرص نسبت به پودر، استحکام بالای مواد، پرس انواع گرانول و پودر (کم‌حجم‌سازی پودر) و موارد دیگر است. در این مقاله ضمن معرفی اجمالی انواع دستگاه قرص ساز، شما را با نوعی از دستگاه به نام دستگاه پرس هیدرولیک قرص آشنا خواهیم کرد. لطفا با ما همراه باشید.

 

انواع دستگاه قرص ساز

دستگاه‌های قرص ساز به طور کلی به دو نوع دستی و اتومات تقسیم می‌شوند. دستگاه‌های قرص ساز دستی و دستگاه‌های قرص ساز اتوماتیک.

دستگاه قرص ساز دستی

دستگاه قرص ساز دستی نوعی دستگاه ساده و کوچک است که در تولید قرص با ابعاد ۹ میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع دستگاه در مواردی که قرار است قرص‌ها در تیراژ پایین (کمتر از ۵ تن) تولید شود کاربرد دارد. با توجه به اینکه کار با این نوع دستگاه به وسیله دست انجام می‌شود، سرعت تولید قرص به وسیله آن پایین است و بستگی به توانایی اپراتوری دارد که با آن کار می‌کند.

دستگاه قرص ساز اتوماتیک

این نوع از دستگاه‌های پرس قرص پیشرفته‌تر از دستگاه پرس قرص دستی است و عملکرد و کارایی بهتری نسبت به آن ‌دارد. در این نوع دستگاه ابعاد، اشکال و ظرفیت تولید قرص قابل تنظیم است. از مزیت‌های این نوع دستگاه پرس قرص نسبت به انواع دستی آن سرعت بالا، دقت زیاد، صدای کم و مصرف مواد اولیه کم‌تر است. دستگاه قرص ساز اتوماتیک بسته به عملکرد و ظرفیت تولید انواع مختلفی دارد که از ۸ تن تا ۲۰ تن ظرفیت را شامل می‌شوند.

دستگاه قرص ساز اتومات ۶ تا ۷ تن

این نوع دستگاه با هدف تولید قرص به تعداد ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ عدد ساخته شده است. از لحاظ صدا در حین کار کاملا بی‌‌صدا بوده و کاربری آن بسیار آسان است. در این نوع دستگاه میزان فشار قابل‌تنظیم است و قالب‌ها برای اهداف مختلف می‌توانند به راحتی تعویض شوند.

دستگاه قرص ساز اتومات ۸ تا ۱۰ تن

این دستگاه‌ها تعداد قرص بیشتری را نسبت دستگاه‌های قبلی تولید می‌کند و قابلیت استفاده به صورت شبانه‌روزی را دارا هستند؛ در عین حال این نوع خاص از انواع دستگاه قرص ساز در استفاده از برق و انرژی کم‌مصرف‌ترین نوع دستگاه‌های قرص ساز به حساب می‌آیند. ویژگی‌های دیگر این نوع دستگاه‌ها شامل موارد زیر است:

  • ظرفیت تولید بالا
  • قابلیت کار با ۴ سنبه به صورت هم‌زمان
  • استفاده از فیکسچر برای جلوگیری از خط‌های احتمالی اپراتور و آسیب کمتر دستگاه
  • برخورداری از اینورتر و امکان استفاده آسان آن با برق تک فاز و در منازل

دستگاه قرص ساز اتومات ۲۰ تن

همان‌طور که از نامش پیداست، این دستگاه مناسب پرس انواع قرص با ابعاد بزرگ و تعداد سنبه بالاست. ویژگی‌های دیگر این دستگاه شامل موارد زیر است:

  • فیدر کشویی
  • موتور گیربکس با قدرت ۵٫۵ اسب بخار و توان تولید ۳۰۰۰ قرص در ساعت
  • کم‌صدا بودن
  • استهلاک پایین
  • سرعت بالای تولید قرص
  • امکان تعویض سریع و آسان قالب‌ها

دستگاه قرص ساز هیدرولیک

این نوع دستگاه پرس قرص اتومات کاربردهای مختلفی در تولید قرص از جمله تولید قرص‌های نمک، قرص صابون، قرص ماشین ظرفشویی دارد. این ماشین توانایی تولید قرص در ابعاد و اندازه‌های مختلف دارد و البته مناسب تولید تیراژ بالای قرص به صورت چند سنبه‌ای (۱۰ تا ۵۰ عدد سنبه) است.

ویژگی‌های دستگاه قرص ساز هیدرولیک

این دستگاه ویژگی‌های بسیار مفید زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید قرص در ابعاد متوسط و بزرگ با تعداد بالا

این دستگاه این قابلیت را دارد که قرص‌های بیشتری را در ابعاد بزرگتر تولید کند و به گونه‌ای طراحی شده است که سرعت بالا تأثیر منفی روی عملکرد آن نداشته باشد. شما به راحتی می‌توانید از این نوع دستگاه قرص ساز در خطوط تولید انواع قرص صابون، قرص نمک، قرص ماشین ظرفشویی و … استفاده کنید.

مجهزبودن به سیستم کنترل PLC و نمایشگر تمام لمسی

این دستگاه قرص ساز به دلیل کارایی بالایی که دارد به سیستم کنترل مجهز است و شما می‌توانید تنظیمات مختلفی را از طریق نمایشگر تمام لمسی آن روی دستگاه اعمال کنید؛ به عنوان مثال، ضخامت قرص از طریق این نمایشگر با دقت دهم میلی‌متر قابل تنظیم است و از طرفی شما حتی می‌توانید ارتفاع لایه‌های مختلف قرص را نیز به کمک نمایشگر لمسی تنظیم کنید.

قابلیت تنظیم رنگ

در دستگاه پرس هیدرولیک قرص سه رنگ می‌توانید رنگ‌ها را به کمک نمایشگر لمسی تنظیم کنید و در لایه‌های مختلف از رنگ‌های مختلف استفاده کنید. این دستگاه را می‌توان برای استفاده از یک فیدر تا سه فیدر به صورت دلخواه برای تولید قرص چندلایه تنظیم کرد.

 

قابلیت رفع عیوب

از طریق نمایشگر لمسی می‌توانید دستگاه را به صورتی تنظیم کنید که در صورت عدم کارکرد صحیح دستگاه، عیوب را شناسایی و برطرف کند.

قابلیت تنطیم روی حالت دستی

این دستگاه را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد که روی حالت manual قرار بگیرد و شما بتوانید به صورت دستی با آن کار کنید.

امکان تعویض آسان انواع قالب مورد استفاده در دستگاه

قالب‌های این دستگاه قابل تعویض است و یکی از ویژگی‌های مثبت این دستگاه این است که به گونه‌ای طراحی شده که قالب آن به راحتی و به سرعت قابل تعویض است.

بی‌صدابودن دستگاه

یکی از موارد مهم در مورد این دستگاه این است که صدای بسیار کمی در حین کار تولید می‌کند. با توجه به این موضوع که دستگاه پرس قرص هیدرولیک می‌تواند به صورت شبانه‌روزی روشن باشد، بی‌صدابودن آن یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید.

امکان تنظیم و کنترل فشار پرس از روی نمایشگر

همان‌طور که گفتیم این دستگاه دارای نمایشگر لمسی است که از طریق آن می‌توان تنظیمات مختلفی را روی دستگاه اعمال کرد؛ یکی از مواردی که از طریق این نمایشگر قابل تنظیم است، میزان فشاری است که به قرص توسط دستگاه اعمال می‌شود. این میزان فشار هرچه بیشتر باشد، فشردگی و در واقع چگالی قرص بیشتر خواهد بود.

امکان تنظیم ارتفاع لایه‌های دستگاه

یک ویژگی منحصربه‌فرد این دستگاه این است که شما می‌توانید ضخامت لایه‌های رنگی قرص و میزان فشار لایه‌ها را به صورت جداگانه تنظیم کنید.

مجهز به رادیات خنک‌کننده روغن جهت استفاده به صورت دائم

دستگاه پرس قرص هیدرولیک قابلیت استفاده دائم دارد؛ به همین دلیل توسط یک رادیات خنک‌کننده تجهیز شده است که از گرمای بیش از حد و خرابی دستگاه جلوگیری به عمل آید.

کاورکشی مناسب دستگاه

این دستگاه دارای کاورکشی مناسب و مطلوبی است و این موضوع باعث شده است که ظاهر مرتب و زیبایی داشته باشد. پوشش دستگاه به دلایل مختلف دارای اهمیت است که یکی از این دلایل ایجاد ظاهر مرتب، منظم و دلیل دیگر امنیت دستگاه و اپراتور است.

امکان افزایش تعداد سنبه‌ها

با افزایش تعداد سنبه‌های این دستگاه قرص ساز، سرعت تولید قرص افزایش خواهد یافت و شما می‌توانید قرص‌هایی با ابعاد دلخواه برای مصارف گوناگون به کمک این دستگاه تولید کنید.

 فیدر منحصربه‌فرد با عملکرد لنتی جهت جلوگیری از ریزش پودر

عملکرد فیدر این دستگاه به گونه‌ای است که ریزش پودر آن در حین تولید قرص تقریبا صفر است و این موضوع باعث جلوگیری از هدررفتن مواد اولیه قرص می‌شود.

کنترل بازه‌های زمانی و تعداد مراحل پرکردن

دستگاه قرص ساز پرس هیدرولیک این قابلیت را دارد که بازه‌های زمانی پرکردن فیدرها را تنظیم کند و از این طریق سرعت آن را کاهش یا افزایش دهد. این تنظیمات از طریق نمایشگر لمسی هفت اینچی دستگاه به راحتی انجام می‌شود.

کاربری آسان نمایشگر

نمایشگر هفت اینچی دستگاه قرص ساز هیدرولیک به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت کاربری آسان داشته باشد و تنظیمات دستگاه خیلی راحت توسط اپراتور انجام بگیرند.

استفاده از قطعات برندهای اروپایی در ساخت دستگاه

تمامی قطعات مورد استفاده در ساخت این دستگاه از برندهای اروپایی است و دارای کیفیت و دوام بسیار بالایی هستند.

 

جمع‌بندی

در مطلب حاضر در نگاهی اجمالی به معرفی انواع دستگاه قرص ساز و به طور ویژه دستگاه قرص ساز هیدرولیک پرداختیم. دستگاه پرس هیدرولیک قرص توسط ماشین سازی حسنی اختراع و تولید شده است که دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است و در ساخت آن از قطعات بهترین برندهای اروپایی استفاده شده است. این دستگاه دارای استاندارد CE اروپاست و قابلیت تولید قرص در ابعاد متوسط و بزرگ در تیراژ بالا را دارد.

شرکت ماشین سازی حسنی در حوزه ساخت ماشین‌آلات دارویی، غذایی و صنعتی فعالیت دارد و دستگاه‌های مختلفی مانند دستگاه قرص ساز، بلیستر، دستگاه گرانول‌ساز، کوتینگ، خط کامل تولید عرقیات، کرم، شامپو، شربت، دستگاه خشک کن گرانول، دستگاه میکسر، دستگاه کامپکتور، دستگاه دراژه، دستگاه تیوپ پرکن، بسته‌بندی سیلندر پیستونی، پرکن مایعات، تاریخ‌زن نیمه اتومات، دستگاه تولید ماسک سه لایه، دستگاه کنسرو پرکن و سایر ماشین‌آلات صنعتی در حوزه دارویی، صنعتی و خوراکی را تولید می‌کند.

منبع: www.novinebtekar.ir

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *