چه کسب و کارهایی بیشترین بهره را از موتورهای جستجوی هوشمند می‌برند؟

چه کسب و کارهایی بیشترین بهره را از موتورهای جستجوی هوشمند می‌برند؟
  • 1401/12/23
  • گویا آی تی
  • 0

موتورهای جستجوی هوشمند ابزارهای نوینی هستند که فرایند جستجو و نمایش اطلاعات به کاربر را در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها بر عهده دارند. این موتورهای جستجو که به واسطه بهره‌گیری از فناوری‌های «هوش مصنوعی» و «یادگیری ماشین» با عنوان «هوشمند» شناخته می‌شوند، تفاوت‌های جدی با ابزارهای جستجوی سنتی دارند و تاثیر گسترده‌ای بر عملکرد انواع کسب و کارها می‌گذارند. درباره اینکه ساز و کار و مکانیزم اثر به کارگیری موتورهای جستجو بر کسب و کار چیست، خیلی مفصل می‌توان صحبت کرد. در این نوشته درباره این تاثیر و چگونگی اثرگذاری آن گفتگو می‌کنیم و گروه‌هایی از کسب و کارها که بیشترین بهره را از موتورهای جستجو هوشمند می‌برند معرفی می‌کنیم:

خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های آنلاین

فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین‌شاپ‌ها، امروزه در حال به دست گرفتن بخش بزرگی از بازار خرده‌فروشی در مقیاس جهانی هستند. امکان راه‌اندازی و گسترش آسان یک خرده‌فروشی آنلاین با کمترین میزان سرمایه‌گذاری، دلیل موفقیت این سبک از کسب و کارها در دنیای تجارت الکترونیک است. فرقی نمی‌کند فروشگاه اینترنتی که درباره آن گفتگو می‌کنیم یک استارت‌آپ کوچک باشد یا یک فروشگاه آنلاین بین‌المللی که به تازگی از شکل سنتی فروش، وارد دنیای دیجیتال شده است. در هر حالت و در هر مقیاسی، کاربر در زمان ورود به وب‌سایت، باید بتواند به سرعت و با دقت کالای مورد نظرش را بیابد و خریداری کند. اگر فرایند جستجو و پیشنهاددهی نتایج به اندازه کافی سریع و برآورده‌کننده نیاز کاربر نباشد، رقبا منتظر قاپیدن مشتریان بالقوه شما هستند. یک موتور جستجو هوشمند می‌تواند با یادگیری از رفتار کاربران در گذر زمان به سبب هوش مصنوعی، علاوه بر سرعت بالای نمایش نتیجه، به طور پیوسته پیشنهادهایی دقیق‌تر و کاربردی‌تر به کاربر ارائه دهد و به این وسیله بتواند او را از یک بازدیدکننده به یک مشتری تبدیل کند.

شرکت‌ها و کسب و کارهای B2B

کسب و کارهای حوزه b2b شمار مشتریان کم‌شمار اما با مبالغ بالای گردش مالی دارند. این مشتریان بالقوه، بیشتر مسئولان خرید، مدیران اجرایی و میانی شرکت‌ها هستند. این تصمیم‌گیران کلیدی باید بتوانند داده‌های فنی، اقتصادی و آماری که توجیه‌گر تصمیم خرید از کسب و کار شما باشد را به سرعت پیدا کنند. اما معمولا این داده‌ها در پایگاه‌های اطلاعاتی متفاوت با فرمت‌های مختلف هستند. مثلا برخی جداول در قالب فایل‌های صفحه گسترده مانند اکسل هستند، برخی نمودارها در فرمت‌های تصویری مثل  jpegهستند و برخی گزارش‌های فنی هم در فرمت PDF. ابزارهای قدیمی جستجو، در بهترین حالت می‌توانستند صفحات با فرمت HTML و متون سایت را ایندکس کرده و در نتایج جستجو نمایش دهند. اما موتورهای جستجو هوشمند می‌توانند همه این فایل‌ها را بخوانند و در نمایش جستجو به مخاطب نشان دهند.

فروشگاه‌های محصولات رسانه‌ای، موسیقی و فیلم

گردانندگان فروشگاه‌های محصولات رسانه‌ای مانند فیلم و موسیقی، همواره با این مشکل رو به رو هستند که دسته‌بندی موضوعی، نام محصولات و تولیدکنندگان یک اثر هنری رسانه‌ای، نیاز کاربران در حال جستجو را برآورده نمی‌کنند. برای نمونه موضوع یک فیلم همیشه در برچسب‌گذاری‌ها، دسته‌بندی، نام فیلم و دیگر اطلاعات کلاسیک نمود پیدا نمی‌کند. مثلا اگر کاربر فروشگاه رسانه‌ای شما، بخواهد یک فیلم مستند درباره تغییرات اقلیمی بیابد، با دشواری روبرو می‌شود. یک موتور جستجوی هوشمند، می‌تواند محتوای درون فایل‌های رسانه‌ای را بخواند و ایندکس کند. در نتیجه اگر فیلمی در محتوایش درباره تغییرات اقلیمی صحبت کند، این فیلم به کاربر شما نمایش داده می‌شود و این یعنی یک گام بلند برای تبدیل کردن او به مشتری.

وزارتخانه‌ها و سازمان‌های بخش دولتی

نهادها و سازمان‌های دولتی و خدمات بخش عمومی با انبوهی از بخش‌نامه‌ها و قوانین کار می‌کنند. رویه‌ها و ساز و کارهای عملیاتی و اجرایی نهادهای دولتی و عمومی، در قالب مجموعه‌ای از آیین‌نامه‌ها با فرمت PDF، نامه‌های اسکن‌شده با فرمت‌های تصویری و اشکال دیگر محتوایی هستند. جدا از بحث فرمت که در بخش قبل توضیح دادیم، مساله دیگر، پراکندگی این محتوا در بخش‌های مختلف سایت‌های بزرگ و گسترده دولتی است. برای نمونه اگر شما بخواهید آیین‌نامه راه‌اندازی یک آموزشگاه خصوصی زبان انگلیسی را بیابید، احتمالا باید در سایت‌هایی مانند وزارت آموزش و پرورش جستجو کنید. اما پیدا کردن مجموعه قوانین مرتبط در چنین سایت بزرگی با بخش‌های زیاد، آسان نخواهد بود. موتورهای جستجو هوشمند می‌توانند همه پایگاه‌های داده با معماری و زبان متفاوت را ایندکس کرده و به عنوان منبعی یکپارچه در دسترس کاربر قرار دهند. مراجعه‌کنندگان به نهادهای دولتی، مشتری نیستند. ولی اگر نتوانند اطلاعات مورد نیاز را بیابند، بار تماس‌های تلفنی و مراجعان حضوری به این سازمان‌ها افزایش می‌یابد.

آیا موتور جستجو هوشمند هماهنگ با زبان فارسی وجود دارد؟

گردانندگان وب‌سایت‌های مختلف ایرانی که با موتورهای جستجو هوشمند آشنا هستند می‌دانند که بهترین موتورهای جستجوی هوشمند غیر ایرانی، به دلیل آنکه با ساختار زبان فارسی و ویژگی‌های لحنی و نگارشی آن هماهنگ نیستند، نمی‌توانند برای وب‌سایت‌های فارسی‌زبان کارامد باشند. اما خبر خوب اینست که موتور جستجو هوشمند با قابلیت‌های مشابه با نمونه‌های خارجی، ولی هماهنگ با زبان فارسی هم‌اکنون در بازار ایران در دسترس است. موتور جستجوی اورکا، یک ابزار جستجو مبتنی بر هوش مصنوعی است که برای همه صنایع گفته شده در بالا قابلیت پیاده‌سازی و اجرا دارد. اورکا روی هر وبسایت با هر زبان و معماری پیاده‌سازی و اجرا می‌شود و برای راه‌اندازی زمان زیادی از تیم فنی کسب و کار شما نمی‌گیرد. به دلیل آنکه اورکا بر پایه فضای ابری فعالیت می‌کند، بار مضاعف بر روی سخت‌افزارهای سرور و پایگاه‌های داده شما نخواهد داشت.

اورکا در کسب و کارهایی که تاکنون به کار گرفته شده است، توانسته سرعت بالایی در پاسخگویی به جستجوی کاربر، تاثیر مستقیم بر فروش و همچنین شاخص‌های رضایتمندی مشتریان را به ثبت برساند. دموی رایگان اورکا را می‌توانید به همراه مشاوره فنی از کارشناسان این مجموعه دریافت کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *