دلیل ترند شدن CHAT GPT چیست؟

دلیل ترند شدن CHAT GPT چیست؟
  • 1402/1/28
  • گویا آی تی
  • 0

در چند ماه اخیر آوازه یک ربات هوش مصنوعی تمام فضای مجازی را پر کرده و در هر محفلی نقل این ربات و پیشرفت تکنولوژی است. ربات chat GPT حقیقتا مرحله جدیدی از پیشرفت علم را به تصویر کشید و به نظر می‌رسد بار دیگر قدمی به سمت آینده رباتیک برداشته شد. اگر چه سال‌ها پیش تصور می‌شد زندگی با ربات‌ها در آینده دور اتفاق خواهد افتاد، همواره شاهد اتفاقاتی بوده‌ایم که ظهور پیش از موعد این دنیا را نوید می‌دهند. ربات چت جیبیتی نیز یکی از همان موارد است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. جالب است بدانید که این ربات اولین ساخته بشر در حوزه هوش مصنوعی نیست و کمپانی سازنده آن پیش‌تر تولیداتی را در این زمینه داشته است. با این حال به نظر شما دلیل ترند شدن Chat GPT و محبوبیت آن چیست؟

آشنایی با ربات هوش مصنوعی chat GPT

ربات هوش مصنوعی chat GPT یکی از تولیدات شرکت OpenAI است که در سال ۲۰۱۵ توسط ایلان ماسک و سم آلتمن تأسیس شده بود. این ربات با مدل زبان برنامه‌نویسی بزرگ یا LLM کار می‌کند. طبیعی است که یک ربات چت برای آن که بتواند ارتباط درستی با انسان برقرار کند، باید به حجم زیادی از اطلاعات دسترسی داشته باشد؛ به همین خاطر است که چت جی بی تی بر اساس مجموعه‌های بیگ دیتا برنامه‌ریزی شده است. به طور کلی این ربات می‌تواند مشابه یک انسان با شما ارتباط برقرار کند و این، به واسطه چت کردن اتفاق می‌افتد. با توجه به دسترسی ربات chat GPT به مجموعه عظیمی از اطلاعات، او می‌تواند پرسش‌های شما را تحلیل کند و با توجه به اطلاعات موجود، به آن‌ها پاسخ دهد. نکته جالب توجه درباره ربات چت جی بی تی این است که می‌تواند طبق الگوریتمی خاص، پاسخ‌های قبلی شما را ذخیره کند و بر اساس آن‌ها به پرسش‌های دیگر جواب دهد.

نکته جالبی که وجود دارد این است که پیش از ظهور چت جی بی تی، کمپانی OpenAI ربات دیگری به نام Dall-E تولید کرده بود که می‌توانست کلمات و جملات را به تصویر تبدیل کند. با این حال این ربات به اندازه chat GPT محبوب و معروف نشد. به نظر شما علت این برتری در چت جیبیتی نسبت به دیگر ربات‌ها چیست؟

 

تأثیر chat GPT بر سیستم بلاکچین

با وجود اینکه اغلب مردم عادی از چت جی بی تی برای پرسش و پاسخ در حوزه‌های عمومی استفاده می‌کنند، اما می‌توان از آن استفاده‌های قابل توجهی در حوزه بلاکچین داشت. همان طور که می‌دانید سیستم بلاکچین یک دنیای پیچیده و سخت است که درک آن برای افراد تازه کار یا ناآشنا به این حوزه دشوار خواهد بود. Chat GPT سوالات کاربران که درباره بلاکچین باشند را به ساده‌ترین زبان ممکن پاسخ می‌دهد و به این ترتیب، اسباب آشنایی آن‌ها با دنیای بلاکچین را فراهم می‌کند.

از سوی دیگر چت جی بی تی توانایی نوشتن و همچنین ساده‌سازی عملیات‌های پیچیده بلاکچینی را دارد؛ در حدی که گفته می‌شود می‌توان آن را با توسعه‌دهندگان تازه وارد به این حوزه مانند Solidity و DevOps جایگزین کرد. اگر بخواهید برای نوشتن یک قرارداد هوشمند از چت بی جی تی استفاده کنید، او می‌تواند در عرض چند ثانیه این کار را انجام دهد. چنین استفاده‌هایی از chat GPT سبب محبوبیت هر چه بیشتر و در نهایت ترند شدن یک ربات می‌شوند.

چرا chat GPT ظرف مدت کوتاهی محبوب شد؟

اگر بخواهیم بیشتر به دلیل محبوبیت و ترند شدن chat GPT بپردازیم، باید بگوییم که اصلی‌ترین آن، نو و جدید بودن این تکنولوژی بود. حتی ربات هوش مصنوعی که پیش‌تر توسط کمپانی OpenAI ساخته شده بود نیز در این حد در دسترس عموم افراد قرار نگرفت و به همین دلیل ترند نشدن آن بدیهی است. از سوی دیگر توانمندی ربات چت جی بی تی در تولید پاسخ‌های انسانی سبب شده که بتواند مثل یک دوست با شما صحبت کند. این ویژگی در نهایت باعث ارتباط هر چه بیشتر و بهتر افراد با ربات خواهد شد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که کمپانی‌های مطرح و سرشناس زیادی از این پروژه حمایت کردند و همین مسئله تأثیر به سزایی در پذیرش آن داشت. زمانی که غولی مثل مایکروسافت از یک پروژه حمایت کند، بعید به نظر می‌رسد که افراد از آن استقبال نکنند.

 

مزایا و معایب استفاده از چت جی بی تی

اگر با توجه به این توضیحات به استفاده از ربات چت جی بی تی علاقمند شدید و فکر می‌کنید تأثیر مثبتی بر حرفه‌تان دارد، بهتر است پیش از هر چیز مزایا و معایب آن را بررسی کرده و با دید باز اقدام کنید. ابتدا به مزایای این ربات خواهیم پرداخت.

  • نخستین مزیت این ربات، رایگان بودن آن است. شما می‌توانید به آسانی و بدون پرداخت هزینه از chat GPT استفاده کنید. حتی نسخه‌های پولی آن هم چندان گران قیمت نیستند.
  • پس از ثبت‌نام در ربات می‌توانید فورا از آن استفاده کنید و نیاز به اقدام خاصی نخواهد بود.
  • تمام افراد دنیا با هر زبان و هر لهجه‌ای می‌توانند از چت جی بی تی استفاده کنند. این ربات توانایی درک و فهم تمام زبان‌ها را دارد.
  • مهم‌ترین مزیت این ربات را می‌توان همه کاره بودن آن دانست. شما می‌توانید به واسطه چت جی پی تی برای مقالات خبری متن تولید کنید و حتی داستان و شعر بنویسید. همچنین امکان پاسخ دادن به مسائل ریاضی از طریق این ربات فراهم است. به علاوه می‌توانید مقالات طولانی را با استفاده از چت جی پی تی خلاصه کنید.

با این حال معایبی نیز در این ربات وجود دارند که انتظار می‌رود در نسخه‌های بعدی ویرایش شوند. به عنوان مثال:

  • دانش این ربات محدود است؛ بنابراین نمی‌توانید برای نوشتن مقالات علمی به آن استناد کنید.
  • اطلاعات این ربات مربوط به سال ۲۰۲۱ هستند و اگر موضوعی پس از این تاریخ آپدیت شده باشد، پاسخ صحیح را از ربات دریافت نمی‌کنید.
  • باید بدانید که ربات گاها تلاش می‌کند پاسخ‌هایی مشابه با پرسش و پاسخ‌های قبلی ارائه کند. در واقع ممکن است گاهی پاسخ درست را نادیده بگیرد.
  • برای دریافت پاسخ از چت جی پی تی باید زمان زیادی صرف کنید تا از میان تمام اطلاعات موجود، بهترین پاسخ را انتخاب کند.

کلام آخر

ابزارهای هوش مصنوعی اگر به درستی استفاده شوند، می‌توانند تغییرات شگرفی را در دنیا ایجاد کنند. با این حال استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. امید است در سال‌های آتی تکنولوژی بتواند به افزایش کیفیت زیست بشر کمک‌های شایانی بکند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *