هوشمند سازی برق ساختمان و سیستم های حفاظتی

هوشمند سازی برق ساختمان و سیستم های حفاظتی
  • 1402/1/31
  • گویا آی تی
  • 1

چکیده : هوشمند سازی برق ساختمان و سیستم های حفاظتی در راستای حفظ امنیت و کنترل وسایل مکانیکی و برقی موجود در ساختمان‌های مسکونی و تجاری با هدف افزایش امنیت و حفظ ایمنی ساکنان، کاهش هزینه‌ها و ایجاد آرامش انجام می‌شود. البته قبل از هوشمند سازی ساختمان‌ها باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای این کار آماده شده باشد.

 

خریداری دستگاه‌ها و سیستم‌های لازم برای هوشمند سازی برق ساختمان و هوشمند سازی سیستم های حفاظتی نکته دیگری است که حتما باید قبل از شروع کار مورد توجه قرار بگیرد. بسیاری از افراد فعال در این حوزه با  شرکت در دوره آموزش هوشمند سازی ساختمان یا BMS کافه آموزشگاه مهارت‌های لازم را در این زمینه به دست آورده‌اند. همه افرادی که قصد دارند، ساختمان مسکونی یا تجاری خود را هوشمند کنند با یک سری چالش‌های مالی یا فنی روبرو می‌شوند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره هوشمند سازی برق ساختمان و سیستم های حفاظتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید:

هوشمند سازی برق ساختمان و سیستم های حفاظتی با استفاده از سیستم BMS

هوشمند سازی برق ساختمان و سیستم های حفاظتی با استفاده از یک سیستم امنیتی یکپارچه انجام می‌شود. این سیستم یکپارچه می‌تواند همه تجهیزات برقی موجود در ساختمان به ویژه المان‌های هوشمندسازی اصلی موجود در ساختمان‌های مسکونی و تجاری را به خوبی کنترل کند. در این سیستم امکان اتصال سیستم‌ها و لوازم ساختمان مانند بلندگوها، چراغ‌ها، دوربین‌های مداربسته‌، قفل‌های امنیتی و …. به شبکه‌ای مشترک و کنترل آن‌ها از راه دور به صورت مستقل وجود دارد.

به سیستم BMS در زبان فارسی مدیریت هوشمند ساختمان گفته می‌شود‌. این سیستم مجموعه‌ای از چند نرم‌افزار و سخت‌افزار است که برای کنترل و مانیتورینگ کلی و یکپارچه بخش‌های مهم و امنیتی ساختمان‌های تجاری و مسکونی کاربرد دارد. سیستم BMS به صورت مداوم قسمت‌های مهم ساختمان را مورد پایش و بررسی قرار می‌دهد و به کاهش مصرف بی‌رویه برق و ایجاد شرایطی بهینه کمک می‌کند‌. به طور کلی سیستم مدیریت هوشمند سازی ساختمان یا BMS همه سرویس‌های مکانیکی، الکتریکی و حفاظتی یک ساختمان شامل سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، سیستم‌های روشنایی، سیستم‌های دوربین‌های مداربسته، سیستم اطفاء حریق و … را در بر می‌گیرد ولی مهم ترین بخش میان سیستم های ذکر شده، سیستم برق ساختمان وسیستم های حفاظتی میباشد که تکنسین اجرا کننده سیستم هوشمندسازی ساختمان هم باید به پروتکل های هوشمند سازی مسلط باشد و هم باید دوره آموزش برق ساختمان و سیستم های حفاظتی را گذرانده باشد تا بتواند به صورت حرفه ای این دو سیستم را بهم متصل نماید.

سیستم هوشمند سازی برق ساختمان به چه صورت است؟

یکی از پیشرفت‌های بسیار کاربردی که در حوزه تکنولوژی اتفاق افتاده، سیستم هوشمند سازی برق ساختمان است‌. در این سیستم دیگر خبری از تعداد زیادی پریز و کلید نیست و سیم‌‌کشی‌های طولانی نیز در آن کاربردی ندارند‌. همچنین به جای تابلو برق معمولی ساختمان از تابلو برق‌های هوشمند استفاده می‌شود. تابلو برق هوشمند موظف است که همه لوازم برقی متصل به سیستم هوشمند سازی برق را بر عهده بگیرد.

در ساختمان‌های جدید با استفاده از هوشمند سازی برق ساختمان و سیستم های حفاظتی به دلیل کاهش سیم‌کشی‌های فراوان در ساختمان هزینه‌ها نیز به میزان زیادی کاهش یافته است. جالب است بدانید که امکان هوشمند سازی برق در ساختمان‌های قدیمی نیز وجود دارد به شرطی که تمام عیوب مربوط به سیم‌کشی برق با روش‌ قدیمی برطرف شده باشد.

هوشمند سازی برق ساختمان و سیستم های حفاظتی چه مزایایی دارد؟

هوشمند سازی برق ساختمان و سیستم های حفاظتی مزایای بسیار زیادی به همراه دارد.‌ از مهم‌ترین مزایای هوشمند سازی برق و هوشمند سازی سیستم های حفاظتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنترل و بهینه‌سازی مصرف برق در لوازم برقی پرمصرف

یکی از مهم‌ترین مزایای هوشمند سازی برق ساختمان و سیستم های حفاظتی به خصوص در ساختمان‌های مسکونی کنترل، بهینه‌سازی و کاهش مصرف برق در اثر استفاده از لوازم برقی پرمصرف است. لوازم برقی آشپزخانه را می‌توان به عنوان لوازم برقی پرمصرف معرفی کرد.

تقویت مدیریت در سیستم‌های امنیتی ساختمان

یکی از دستاوردهای بسیار مهم هوشمند سازی برق و هوشمند سازی سیستم های حفاظتی ساختمان‌های تجاری و مسکونی، این است که امنیت را به میزان زیادی افزایش می‌دهند و همه سیستم‌های امنیتی و حفاظتی مانند دوربین‌های مدار بسته و … با اتصال به برق هوشمند به وسیله یک سیستم کنترل مرکزی مدیریت و کنترل می‌شوند‌. هر چه مدیریت سیستم‌های امنیتی ساختمان قوی‌تر باشد، امنیت ساختمان نیز افزایش می‌یابد‌.

در بخشی از این پروژه امکان اتصال دوربین‌های مداربسته به گوشی‌های هوشمند نیز وجود دارد. ساکنان ساختمان در هر جایی که باشند، می‌توانند از طریق اینترنت به امنیت ساختمان تجاری یا مسکونی خود دسترسی داشته باشند و از وضعیت امنیتی آن باخبر باشند.

اتوماتیک شدن سیستم روشنایی ساختمان‌های مسکونی و تجاری

اتوماتیک شدن سیستم روشنایی یکی دیگر از مزایای هوشمند سازی برق ساختمان و سیستم های حفاظتی است که تاثیر به‌سزایی در کاهش مصرف برق دارد. در این سیستم می‌توان روشن و خاموش کردن چراغ‌ها و سیستم روشنایی را در قسمت‌های مختلف ساختمان مانند محیط داخلی، حال پذیرایی، اتاق خواب‌ها، راه‌پله‌ها، استخر، حیاط و … به صورت هوشمند و از طریق گوشی تلفن همراه کنترل کرد.

کنترل هوشمند دمای سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و تهویه مطبوع

هوای سالم با دمای مناسب نقش بسیار مهمی در افزایش سلامتی ساکنان و افراد حاضر در ساختمان‌های مسکونی و تجاری دارد که با استفاده از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هوشمند؛ تهویه مطبوع فراهم می‌شود. کنترل هوشمند دمای این سیستم‌ها مزیتی است که با کمک هوشمند سازی برق ساختمان و سیستم های حفاظتی امکان‌پذیر است؛ زیرا سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و تهویه مطبوع رابطه مستقیمی با سیستم برق هوشمند دارند. با نصب اپ روی گوشی‌های هوشمند می‌توان دمای هر یک از قسمت‌های ساختمان را تنظیم یا کنترل کرد.

کنترل هوشمند سیستم اطفاء حریق ساختمان

رعایت پروتکل‌ها و نکات ایمنی برای پیشگیری از آتش‌سوزی در ساختمان‌ها یک امر بسیار ضروری است و با استفاده از هوشمند سازی ساختمان می‌توان از خطر آتش‌سوزی جلوگیری کرد. هوشمند سازی برق به کنترل سیستم اطفاء حریق ساختمان نیز کمک می‌کند. زمانی که سیستم اطفاء حریق هوشمند می‌شود، بلافاصله بعد از انتشار گاز یا دود در فضای ساختمان با آلارم هشدار به ساکنان ساختمان اطلاع داده می‌شود که خطر آتش‌سوزی وجود دارد. به این ترتیب از بروز حوادث جبران‌ناپذیر در اثر آتش‌سوزی جلوگیری می‌شود

سیستم هوشمند سازی برق ساختمان و سیستم های حفاظت از چه اجزایی تشکیل شده است؟

  • سیستم کنترل مرکزی شامل پردازنده و کنترل‌های اصلی، رله‌ها و کنداکتورها
  • خطوط ارتباطی یا BUS
  • نقاط دسترسی و کنترل‌کننده شامل نمایشگرها و صفحه کلیدها
  • سنسورهای مختلف شامل سنسور دما، نور و دود
  • تایمرها
  • دیمرهای روشنایی برای تنظیم میزان نور لامپ‌ها
  • پریزهای دارای قابلیت دریافت و ارسال اطلاعات از خطوط ارتباطی
  • نرم‌افزار سیستم با قابلیت انعطاف‌پذیری بالا
  • وب سرور برای دسترسی به سیستم BMS

تجهیزات مورد نیاز برای هوشمند سازی ساختمان‌ها شامل چه مواردی است؟

برای هوشمند سازی ساختمان باید تجهیزات مورد نیاز آن را خریداری کنید. این تجهیزات عبارت‌اند از:

  • خرید تجهیزات روشنایی برای اتصال به سیستم BMS
  • خرید سیستم‌های امنیتی و حفاظتی هوشمند شامل دوربین‌های مداربسته، سیستم اطفاء حریق و ….
  • خرید دربه‌ها، پرده‌ها، پنجره‌ها و سایبان‌های هوشمند برای ایجاد امنیت و ایمنی بیشتر
  • خرید سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و تهویه مطبوع مانند چیلر، کولر و … برای کنترل دمای محیط داخلی ساختمان به صورت هوشمند
  • خرید سیستم‌های صوتی و تصویری برای استفاده در مراسم مختلف
  • خرید آیفون تصویری برای کنترل ورود و خروج افرادی که به داخل ساختمان تردد می‌کنند
  • خرید تجهیزات هوشمند مورد نیاز استخر، جکوزی و سونا برای کنترل دما و روشن و خاموش کردن این تجهیزات
  • خرید سیستم‌های ارتباطی برای پشتیبانی از پیام‌گیرها و خطوط تلفنی ساختمان
  • خرید وسایل الکتریکی مورد نیاز ساختمان و هوشمندسازی آن‌ها
  • خرید سیستم آبیاری هوشمند برای آبیاری درختان و گیاهان در حیاط ساختمان‌های مسکونی برای کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی در هزینه‌ها

جمع بندی

ما در این مقاله در مورد هوشمندسازی برق ساختمان و سیستم های حفاظتی، مزایا، اجزای تشکیل‌دهنده و تجهیزات مورد نیاز آن صحبت کردیم. به این نکته توجه داشته باشید که برای افزایش قابلیت‌های هوشمند سازی ساختمان‌ها به هزینه بیشتری نیاز دارید. زندگی در خانه‌های هوشمند سازی شده بسیار راحت و لذت‌بخش است و به این دلیل حوزه هوشمند سازی ساختمان از بازار کار پر رونقی برخوردار است. شما میتوانید برای شرکت در دوره های آموزشی هوشمند سازی ساختمان و برق ساختمان و سیستم های حفاظتی و… به سایت کافه آموزشگاه مراجعه کنید. جهت دریافت مشاوره تلفنی رایگان با شماره ۰۲۱۸۸۹۴۹۷۱۱ تماس حاصل فرمایید. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. هوشمند سازی برق ساختمان و سیستم های حفاظتی در حال حاضر از تکنولوپی های رایجه و مطالب هم اشاره به این داشته که خرید دستگاه و سیستم ها برای این موضوع ازنکات هوشمند سازی ماست ومطالب مربوط به هوشمند سازی با سیستم یکپارچه بسیار جامع ومفید بود و توضیحات درباره نحوه هوشمند سازی برق ساختمان کاربردی وآموزنده بود و به نظرم هوشمند سازی برق ساختمان مزایای خیلی زیادی میتونه داشته باشه و مزایای این مورد به خوبی در مقاله بررسی شده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *