۱۰ مورد از موفق‌ترین اپلیکیشن‌های ۲۰۲۲

۱۰ مورد از موفق‌ترین اپلیکیشن‌های ۲۰۲۲
  • 1402/3/7
  • گویا آی تی
  • 0

۱۰ مورد از موفق‌ترین اپلیکیشن‌های ۲۰۲۲

سال‌ها پیش با استفاده روزمره و مداوم از تلفن همراه کسب‌وکار تازه‌ای به وجود آمد. این کسب‌وکار به‌سرعت رشد کرد و جای خود را در بازار پیدا کرد. در سال ۲۰۲۱ بیش از ۳,۴۸ میلیون برنامه اندروید و ۲,۲۲ میلیون برنامه ios وجود داشت که البته این تعداد بدون توجه به بی‌شمار برنامه‌های رایانه‌ای اعلام شده است.

این روزها برای هر کار کوچک و بزرگی اپلیکیشنی وجود دارد که دلیلی است برای توجیه سوال چرا ۸۸ درصد وقت بزرگسالان صرف گوشی می شود. پیشرفت این بازار نشان‌دهنده آن است که قرار نیست به این زودی‌ها از سرعت تولید اپلیکیشن‌ها کاسته شود. ولی تعداد زیاد اپلیکیشن‌ها نمی‌تواند کیفیت آن‌ها را تضمین کند.

حال در این مقاله از وبسایت گویا آی تی به بررسی ۱۰ اپلیکیشن موفق دنیا از نظر طراحی UX و UI می‌پردازیم. این لیست جامع نیست؛ ولی می‌تواند توضیح دهد چطور این اپلیکیشن‌ها موفق به جلب رضایت کاربران شدند و جزو اپ‌های موفق قرار گرفتند.

  • برنامه ویدئوکنفرانس Zoom

Zoom یک برنامه کنفرانس ویدئویی است که به دلیل تجربه کاربران (UX) از طراحی بصری خوب و اتصال یکپارچه، بین کسب‌وکارها، مدارس، دولت‌ها و حتی کلیساها برخوردار بوده و بسیار محبوب است. این برنامه روزانه ۳۰۰ میلیون شرکت‌کننده دارد.

دلایل موفقیت: رایگان بودن و رابط کاربری(UI) ساده آن

این برنامه رایگان است و تنها تفاوتی که با نسخه پولی خود دارد این است که هر جلسه به ۴۰ دقیقه محدود است. رابط کاربری ساده آن باعث می‌شود خیلی راحت وارد آن شد و کار را شروع کرد. این ویژگی مخصوصاً برای کودکان، سالمندان و کسانی که برای بار اول از آن استفاده می‌کنند، بسیار مفید است. زیرا تنها کاری که باید انجام دهند واردکردن ایمیل و شروع به کار است و این یکی از نشانه‌های یک اپلیکیشن موفق است.

  • پیام‌رسان تلگرام

پیام‌رسان تلگرام ترکیبی از واتس‌اپ، گیفی، تیک‌تاک و توییتر است. داشتن عملکرد سریع‌تر، امن‌تر و فضای دلنشین تر نسبت به سایر برنامه ها باعث محبوبیت روز افزون و میزان دانلود بالای آن در سال ۲۰۲۲ شده است. این پیام‌رسان قادر به همگام‌سازی با همه دستگاه‌ها از جمله گوشی موبایل، لپ‌تاپ، کامپیوتر و… است.

دلایل موفقیت: سرعت، امنیت و استفاده آسان

با این پیام‌رسان به‌راحتی می‌توان فایل، عکس، فیلم و پیام ارسال کرد. این برنامه این امکان را به کاربر می‌دهد تا گروه‌هایی با ۲۰۰ هزار عضو تشکیل دهند و کانال‌ها را با افراد نامحدودی به اشتراک بگذارند. پروتکل MTProto برخلاف حالت معمول، امکان رمزگشایی توسط سرور را از بین می‌برد و پیام‌ها، عکس‌ها و فایل‌های دیگر فقط توسط فرستنده و گیرنده پیام قابل رمزگشایی و مشاهده هستند. این ویژگی، استفاده و اشتراک‌گذاری اطلاعات را بسیار امن تر می‌کند.

  • برنامه Pocket

Pocket یک برنامه اشتراک‌گذاری اطلاعات است و این امکان را به کاربر می‌دهد تا یک فضای شخصی برای موضوعات موردعلاقه خود درست کند و همیشه همراه خود داشته باشد. می‌توان مقالات، داستان‌ها و ویدئو های این برنامه را نیز در دستگاه همراه، ذخیره کرد.

دلایل موفقیت: چیدمان مرتب و صفحه‌نمایش قابل‌تنظیم

این برنامه طوری طراحی شده است که تمرکز بیشتری روی متن و صدا ایجاد می‌کند. سبک مینیمالیستی آن باعث راحتی چشم، تمرکز بیشتر روی متن و نادیده‌گرفتن حاشیه‌ها می‌شود. سبک تایپ این برنامه به‌گونه‌ای طراحی شده است تا برای مطالعات طولانی مناسب باشد. تم‌های قهوه‌ای آن نیز این امکان را به کاربر می‌دهد تا قبل از خواب بدون تحریک نور آبی مطالعه لذت بخشی را داشته باشد.

مقالات علمی و داستان‌های صوتی آن امکان یادگیری در هنگام خستگی و حتی خارج از خانه را راحت‌تر کرده است. ویژگی فوق موجب رضایت و قدردانی بسیار زیاد کاربران شده است. یکی از عوامل موفقیت یک اپلیکیشن، تعیین اولویت دسترسی به منابع است که همین موضوع موجب محبوبیت Pocket و اپ‌های مانند آن شده است. علاوه بر این برنامه Pocket برای کاربران اندروید و  ios به صورت رایگان در دسترس است.

  • پیام‌رسان Signal

Signal یک پیام‌رسان دیگر با قابلیت حفظ حریم خصوصی است. سیگنال نیز از پروتکل کاربربه‌کاربر استفاده می‌کند و به کاربران اطمینان می‌دهد که نمی‌تواند پیام‌ها و فایل‌ها را رمزگشایی کند و این فایل‌ها فقط برای فرستنده و گیرنده قابل رمزگشایی هستند. همین ویژگی باعث افزایش محبوبیت این برنامه در سال ۲۰۲۱ شده است.

سیگنال یک سازمان مستقل و رایگان است و به کمک مالی کاربران متکی است. این برنامه برای کمک کاربران به‌منظور خارج‌شدن از سلطه Big tech ( یعنی غالب‌ترین شرکت‌ها در صنعت فناوری اطلاعات مانند گوگل، آمازون، اپل، فیس‌بوک و مایکروسافت) و جلوگیری از جمع‌آوری اطلاعات کاربران طراحی شده است.

دلایل موفقیت: حریم خصوصی کامل و رابط کاربری آسان برای استفاده

این برنامه تمام عملکردهای استاندارد یک پیام‌رسان را دارد و کاربر می‌تواند به‌صورت رایگان پیام، عکس و فایل‌های دیگر را به اشتراک بگذارد. سیگنال قادر است از اتصال داده برای کاهش هزینه SMS و MMS استفاده کند. ولی مهم‌ترین ویژگی که این برنامه که باعث شده جزو موفق‌ترین اپلیکیشن‌های ۲۰۲۲ قرار گیرد، تضمین حریم خصوصی آن است.

  • پیام‌رسان Whats app

واتس‌اپ یکی از برترین پیام‌رسان‌های جهان است که برای اندروید، ویندوز و ios رایگان است و می‌شود مستقیماً و بدون استفاده از یک برنامه واسطه در رایانه از آن استفاده کرد.

دلایل موفقیت: تطبیق‌پذیری و پشتیبانی از ارتباطات بین‌المللی

بدون توجه به اینکه کاربر در کجای جهان است و از چه شبکه تلفنی استفاده می‌کند؛ می‌تواند تنها با استفاده از وای‌فای با سرتاسر جهان ارتباط برقرار کند. این برنامه روزانه بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر دارد و ویژگی‌های زیادی مانند تماس تصویری، ضبط صدا و شکلک‌هایی که مدام به‌روز می‌شوند، ارائه می‌دهد.

  • خدمات غذایی Seamless

یک برنامه سفارش آنلاین غذا است که به‌عنوان بخشی از شرکت‌های Grubhub، ۳۵ هزار رستوران در ۹۰۰ شهر جهان را پشتیبانی می‌کند.

دلایل موفقیت: تنوع فروشنده و رابط بصری خوب

نقطه قوت این برنامه تنوع قیمت و نوع غذا است. توسعه‌دهندگان این برنامه، فرایند سفارش را به طور ساده و رایگان طراحی کرده‌اند که استفاده از آن را بسیار راحت می‌کند.

  • کوپن Ibotta

Ibotta درست مانند یک کوپن عمل می‌کند. کاربر می‌تواند با ثبت خرید خود در این برنامه بازپرداخت اندکی دریافت کند.

دلایل موفقیت: معاملات مالی و خرده‌فروشان ممتاز

این برنامه را می‌توان به‌صورت رایگان دانلود کرد. ولی اگر کاربر برای یک ماه از آن استفاده نکند این برنامه ۳,۹۹ دلار از کیف پول الکترونیکی آن برداشت می‌کند؛ بنابراین اگر کیف پول خالی باشد نمی‌تواند هزینه‌ای دریافت کند.

Ibotta با خرده‌فروشان برتر معاملاتی انجام می‌دهد و کاربر باید هنگام خرید از یک فروشگاه این معاملات را بررسی کند. کاربر باید از کوپن فقط برای خریدهای لازم استفاده کند؛ زیرا ممکن است وسوسه شود و به‌جای پس‌اندازکردن پول، مانند آب روان آن را خرج کند.

برای استفاده از این کوپن، باید خریدهای خود را به طور معمول انجام داده و بعد از ثبت‌نام در این برنامه رسید خرید خود را آپلود کنید و قسمت بازپرداخت را فعال کنید. برنامه پس از بررسی اعتبار رسید، مبلغ بازپرداخت را به کیف پول الکترونیکی شما واریز می‌کند.

  • اپلیکیشن رزرو Airbnb

وب‌سایت Airbnb در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد. این برنامه این امکان را به افراد می‌دهد تا با بررسی قیمت‌های رزرو اتاق و اجاره‌خانه، بهترین انتخاب را بکنند. به‌تازگی قابلیت رزرو میز در رستوران نیز به آن اضافه شده است. این اپ برای ios و اندروید نیز رایگان است.

دلایل موفقیت: انتخاب به‌صرفه و خدمات بین‌المللی

هزینه اقامت در مسافرت‌های چندروزه یا طولانی دغدغه خیلی‌ها است. از طرفی در هتل‌ها نمی‌توان برای کاهش قیمت چانه زد. در این مواقع یکی از به‌صرفه‌ترین راه‌ها اجاره‌خانه از افراد معمولی است. زیرا می‌توان قیمت پیشنهادی آن‌ها با کمی گفتگو پایین‌تر آورد. توجه به همین موضوع است که Airbnb را به یکی از موفق‌ترین اپلیکیشن‌های ۲۰۲۲ تبدیل کرده است.

این برنامه همچنین فرصت خوبی برای کسانی است که اغلب در خانه نیستند و قصد دارند خانه خود را برای چند روز اجاره دهند.

برخی از خانه‌هایی که در فهرست این برنامه هستند از طراحی جالبی برخوردار هستند. طبق یک خبر منتشر شده در سال ۲۰۱۹، مهمانان حتی می‌توانند خانه‌ای شبیه به سیب‌زمینی داشته باشند.

  • برنامه خودمراقبتی Strides Habit Tracker

این برنامه برای افرادی که می‌خواهند عادت‌های بد خود را با اهداف سازنده‌تری جایگزین کنند بسیار مناسب است. Strides به این افراد کمک می‌کند باتوجه‌به اهداف تعیین شده، یک برنامه روزانه درست کنند. این اهداف می‌توانند زود بیدارشدن از خواب، ورزش‌کردن یا تأثیرگذارترین فرد جهان شدن باشند.

دلایل موفقیت: UX جذاب

با فعال‌کردن اعلان‌ها این برنامه قادر خواهد بود برنامه روزانه شما را یادآوری کند. این برنامه میزان پیشرفت روزانه یا سالانه شما را بر روی نمودار نشان می‌دهد تا بتوانید برای تغییرات بعدی درست تصمیم بگیرید. با اینکه این برنامه روی همه دستگاه‌های ios رایگان است شاید استفاده از Strides plus تجربه جالب‌تری باشد.

  • بازی ماجراجویی Oceanhorn

عرضه این بازی در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد و در همان اوایل دارای محبوبیت جهانی شد و به‌سرعت نسخه دوم آن (Oceanhorn2) منتشر شد. این بازی توسط توسعه‌دهندگان مستقل Cornfox bros با خلاقیت نسبتاً خوب طراحی شد. آن‌ها توانستند با یک تیم چندنفره و با هزینه اندک این بازی را به یکی از موفق‌ترین اپلیکیشن‌های ۲۰۲۲ تبدیل کنند.

Oceanhorn با الگوبرداری از سری بازی‌های Zelda در زمینه مبارزات، ایجاد معماها، ارتقای ابزار جنگی و افزایش دشمنان در مراحل جدید توانست از تجربه کاربری نسبتاً خوبی بهره ببرد.

این بازی شباهت زیادی با Wind walker یکی از بازی‌های مجموعه Zelda دارد و مانند بازی ww در بخش‌هایی از بازی کارتونی می‌شود. فصل اول این بازی رایگان است؛ ولی برای ادامه بازی باید ۵,۴۹ دلار پرداخت کرد.

جمع بندی

خیلی از کسب‌وکارها از توسعه اپلیکیشن‌های موبایل دوری می‌کنند با این تصور که دیگر پول‌ساز نیست. ولی یک محصول خوب همیشه توسط بازار پذیرفته می‌شود. پیش‌بینی‌شده است تا سال ۲۰۲۳ می‌شود از اپ‌های موبایل، ۹۳۵ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد.

تلفن همراه، امروزه از ویژگی‌های گسترده‌ای برخوردار است. از ادیت حرفه‌ای عکس و فیلم گرفته تا بازی‌های پول‌ساز و کسب درآمد از سوشال‌مدیا. این یک فرصت بسیار خوب برای افرادی است که به این حرفه علاقه دارند. تا با استفاده از خلاقیت و تلاش بسیار زیاد بتوانند برنامه‌هایی باتوجه‌به نیازهای مردم بسازند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *