تفاوت هارد sas سرور با اس اس دی nvme سرور

تفاوت هارد sas سرور با اس اس دی nvme سرور
  • 1402/3/18
  • گویا آی تی
  • 0

در دنیای امروزی و با پیشرفت تکنولوژی در قسمت IT، از ابزارهای متنوعی برای ذخیره‌سازی داده استفاده می‌شود. اطلاعات امروزه اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده‌است و روزبه‌روز نیز حجم آن گسترده‌تر می‌شود. این گسترش داده‌های مهم، نیاز دنیای آی‌تی را به هاردهای پیشرفته و دارای حجم زیاد بیشتر کرده‌است. با گذشت هرچه بیشتر زمان، شاهد پیشرفت تکنولوژی در این عرصه هستیم و می‌بینیم ابزار ذخیره‌سازی در طی این چند سال، چقدر پیشرفت داشته‌اند. هارد سرور یکی از ابزارهای ذخیره‌سازی است که طی این سال‌ها کمک بسیاری به صنعت آی‌تی کرده‌است. این هارد یکی از مهم‌ترین ابزارهای ذخیره‌سازی داده است که روی سرورهای قدرتمند استفاده می‌شود. هاردهایی که برای سرور استفاده می‌شوند، معمولاً باید دارای ظرفیت بیشتر و سرعت پردازش بالاتری باشند. این نوع هاردها براساس محل اتصال به سرور یا کانکتور به چند دسته تقسیم می‌شوند که sas و اس‌اس‌دی از انواع آن‌ها هستند و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

دربارهٔ هارد saas

برای این‌که بتوانیم تفاوت‌های اس اس دی سرور nvme را با sas مقایسه کنیم، بهترین راه شناخت دو هارد دیسک به‌طور کامل است. یکی از مناسب‌ترین و جدیدترین ابزارهایی که برای ذخیره‌سازی در سرورها استفاده می‌شود، هارد sas است که دارای سرعت‌بالایی است. سرعت این نوع هارد سرور نسبت‌به دیگر هارد دیسک‌های ساتا بالاتر است که باعث شده محبوبیت بیشتری پیدا کند. همچنین دارای ظرفیت بسیار بیشتری نسبت‌به هارد دیسک‌های اس اس دی سرور است. این هارد با داشتن ظرفیت بالا، دیگر مشکلی در خصوص ذخیره‌سازی برای کاربران ایجاد نخواهد کرد.

تاریخچه

در سال ۲۰۰۹، نسل دوم هاردهای اس ای اس معرفی شد و در آن سرعت انتقال اطلاعات به بیش از ۶ گیگابایت در ثانیه رسیده بود. این موضوع در هاردهای سرور انقلابی ایجاد کرد، زیرا سرعتی بسیار بیشتر از هارددیسک‌های ساتا داشت. باید بدانید دلیل این انقلاب، داشتن سرعت ۶۰۰ مگابیت در ثانیه برای هارددیسک ساتا بود. نسل سوم sas نیز در سال ۲۰۱۳ به بازار روانه شد و در آن سرعت انتقال داده به بیش از ۱۲ گیگابیت رسید.

مشخصات

می‌توان گفت از بین هارددیسک‌هایی که در بازار موجود است و برای سرورهای شبکه مورداستفاده قرار می‌گیرد، هارد سرور sas یکی از پرکاربردترین‌هاست. این نوع هارد دیسک درواقع نمونه‌ای توسعه‌یافته از هارددیسک‌های ساتاست. کلمهٔ اس ای اس مخفف Serial Attached SCSI است و ازلحاظ ظاهر، تنها تفاوت آن در نوع انتقال داده و نوع پورت اتصالش است.

انواع هارد دیسک Sas

این هارد سرور دارای انواع مختلفی است که هرکدام برای مصارف گوناگونی استفاده می‌شوند و در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

هارد دیسک اقتصادی یا اکو

مدل اکو در هارددیسک‌های اس ای اس دارای قیمت مناسب‌تری نسبت‌به بقیه است و مقرون‌به‌صرفه‌تر به‌شمار می‌آید. باید بگوییم که میزان کارایی این هارد دیسک در سطح کمتری است و همچنین میزان اطمینان آن‌هم پایین‌تر است. در سیستم‌های سطح پایین این هارد دیسک کارایی دارد و معمولاً برای انجام امور غیرمهم استفاده می‌شود که نیازی به بارگیری و سرعت زیاد ندارند.

هارد دیسک تجاری حیاتی یا nearline

این نوع هارددیسک‌ها دارای هزینهٔ بیشتر و ظرفیت بیشتری نسبت‌به مدل قبلی هستند و معمولاً برای سرورهایی استفاده می‌شوند که کاربردی‌تر هستند. عملکرد مطلوب و کارایی مناسب این هارد و همچنین داشتن امنیت بالا، آن را نسبت‌به مدل قبلی محبوب‌تر کرده‌است.

هارد دیسک تجاری حرفه‌ای یا EP

آخرین نمونهٔ این هارد که دارای بیشترین میزان دور است، ای پی نامیده می‌شود و برای سرورهای مهم تجاری استفاده می‌شود. بیشترین میزان دور یعنی حدود ۱۵ هزار دور در دقیقه که رقمی قابل‌توجه است و معمولاً برای سرورهایی استفاده می‌شود که نیاز به حداکثر کارایی دارند.

هارد sas چه ویژگی‌هایی دارد؟

این هارد دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را نسبت‌به مدل‌های قبلی موجود در بازار محبوب‌تر کرده‌است، در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • سرعت‌هارد

بهترین معیار اندازه‌گیری سرعت ورودی و خروجی دیتا در هر ثانیه است که می‌تواند عملکرد داده را اندازه‌گیری کند. به این ورودی و خروجی توان عملیاتی داده گفته می‌شود که توسط آن سرعت خواندن یا نوشتن داده‌ها روی دیسک سخت مشخص می‌شود. هارد سرورهای ۱۵k تقریباً با ۱۲۰ IOPS و ۱۰k با ۱۸۰ IOPS کار می‌کنند.

  • ظرفیت هارد

درایو اس ای اس دارای ظرفیتی از ۳۰۰ گیگابایت تا ۹۰۰ گیگابایت است و این یک مزیت منحصربه‌فرد است همچنین وسترن نسخهٔ جدیدش را با ۱۵ ترابایت منتشر کرده‌است.

  • قابلیت اطمینان هارد

این هارد دیسک برای مواقعی استفاده می‌شود که نتیجه بسیار مهم است و کاربرد بسیار سخت‌گیرانه پیش‌بینی می‌شود. در این صورت سرعت و در دسترس بودن آن اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

  • مصرف برق هارد

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این هارد، مصرف برق آن است، زیرا هنگامی‌که هارد سرور اس ای اس بیکار است، بین ۵ تا ۷ وات برق مصرف می‌کند. هنگامی هم که هارد دیسک مشغول به کار است، بین ۱۰ تا ۱۴ وات برق مصر می‌کند.

هارد sas چه مزایایی دارد؟

Sas هنگامی‌که روی سرورها و درایوها کار گذاشته می‌شود، بهترین عملکرد و انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهد و جزو مزیت‌های مهم آن است. در ادامه برترین مزیت‌های این هارد سرور را باهم بررسی می‌کنیم:

  • مقیاس‌پذیری و قابلیت گسترش

هارد اس ای اس به دلیل نوع طراحی رابطی که دارد، می‌تواند از تعداد زیادی دستگاه پشتیبانی کند و با استفاده از توسعه‌دهندهٔ خود، البته ازلحاظ تئوری می‌تواند حداکثر ۱۶۳۸۴ دستگاه را پشتیبانی کند. پشتیبانی از دستگاه‌های زیاد اجازهٔ این را می‌دهد تا راه‌حل‌های ذخیره‌سازی، حاشیهٔ زیادی برای گسترش داشته باشد. در این صورت با استفاده از درگاه عقبی که اس ای اس دارد، درایوها می‌توانند متصل شوند و یا به‌راحتی حذف و نصب شوند.

  • سرعت انتقال بالای هارد

درایوهای اس ای اس که امروزه در بازار می‌بینید، sas 2.0 و sas 3.0 را اجرا می‌کنند که این مشخصات سرعت انتقال اطلاعات را با ۶ و ۱۲ گیگابایت بر ثانیه فعال می‌کنند. در بین دستگاه‌هایی که در بازار موجودند، این سرعت‌ها جزو سریع‌ترین سرعت‌های موجود در بازار هستند. هاردهای اس ای اس از درایوهایی استفاده می‌کنند که سرعت انتقال دادهٔ بسیار بالایی دارد. دلیل این موضوع حافظهٔ فلش با تأخیر کم است که درون این درایوها شانس کمتری را برای گیرکردن در رابط آی او خواهد داشت.

  • افزونگی داخلی هارد

هر یک از درایوهای اس ای اس دو پورت دارد که هرکدام از این پورت‌ها نیز قابلیت پیکربندی دارند و می‌توانند درون دامنه‌های جداگانه‌ای باشند. می‌توان گفت از طریق دو مسیر جداگانه، امکان دسترسی به دیتاهای موجود در هارد درایو sas وجود دارد. درصورتی‌که یک مسیر پایین بیاید، امکان دسترسی به داده‌ها همچنان وجود دارد و از مسیری دیگر امکان‌پذیر است. درنتیجه این موضوع امکان اضافه‌کاری برای درایو به‌طور کامل فراهم است.

  • انعطاف‌پذیری هارد

موضوع بعدی که نسبت‌به اس اس دی سرورها حائز اهمیت است، آداپتورهای میزبان sas است که با ساتا سازگاری دارد، از همین رو درایوهای ساتا نیز می‌توانند بقیهٔ سرورها که دارای آداپتور میزبانsas، Backplan و expandes هستند متصل شوند. این انعطاف‌پذیری توسط ساتا امکان‌پذیر نیست، زیرا درایوهای اس ای اس امکان اتصال به آداپتور میزبان ساتا را ندارند. ذخیره‌سازی اس ای اس در طیف گسترده‌ای می‌تواند استفاده شود. مانند پیاده‌سازی‌های raid که تعادل بار پویا، هم‌زمان‌سازی و عدم استفاده از بیش از یک کنترل‌کننده را فراهم می‌کند.

دربارهٔ اس اس دی سرور nvme

حالا که با هارد سرور اس ای اس آشنا شدید، نوبت به آشنایی با nvme می‌رسد تا بتوانید تفاوت آن‌ها را به‌درستی درک کنید. non-volatile memory express که به‌اختصار NVMe نامیده می‌شود، یک رابط کنترل‌کنندهٔ حافظهٔ میزبان است که به‌صورت حافظهٔ غیرفرار کار می‌کند. می‌توان گفت یک اینترفیس ارتباطی است که برای حافظه‌های اس اس دی به‌کار می‌رود. این کنترل‌کننده توسط کنسرسیومی ارائه شده‌است که متشکل از شرکت‌هایی مانند سامسونگ، سن دیسک، اینتل، سیگیت و دل است. این پروتکل امکان استفاده از باس PCIe را برای حافظه‌هایی ممکن می‌سازد که اس اس دی هستند. nvme این امکان را به سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌دهد که از حداکثر ظرفیت موازی‌سازی درون اس‌اس‌دی‌های مدرن استفاده کنند.

در گذشته فناوری nvme یکی از گزینه‌های غیرضروری اما پرکاربرد بود که در صنعت ذخیره‌سازی اطلاعات به‌شمار می‌رفت. این موضوع امروزه تبدیل به یکی از قابلیت‌های مهم شده و کسانی که قصد خرید رایانه‌های جدی را دارند، به آن دقت می‌کنند. اگر فردی رایانهٔ جدیدی خریده باشد و قصد کند تا سرعت آن را افزایش دهد، با بهره‌گیری از این فناوری می‌تواند به آن دست پیدا کند.

پروتکل nvme سبب بهبود سرعت آی‌اوها در خواندن و نوشتن می‌شود و در این حافظه‌ها زمان تأخیر به میزان قابل‌توجهی کاهش میابد. سرعت و عملکرد حافظه در این فناوری توسط فرایند بهبودیافته بررسی ردیف‌های چندگانه فرامین، بهبود بسیاری پیدا کرده‌است. می‌توان گفت nvme گزینهٔ جایگزین خوبی برای ata و scsi به‌شمار می‌رود. این مورد با هدف رسیدن به ظرفیت حافظهٔ حداکثری به بازار ارائه شده‌است.

حافظه؛ یکی از مشکل‌های اصلی

در دههٔ اخیر، تولیدکنندگان کارت‌های گرافیک و پردازنده پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌اند که نمی‌توان آن‌ها را انکار کرد. باید بدانید که یکی از علل اصلی افزایش سرعت در لپ‌تاپ‌های امروزی، همین اس اس دی سرورها هستند. در طی سال‌های متمادی در سرعت ذخیره‌سازی ضعف زیادی وجود داشت و علت اصلی آن نیز کند بودن رایانه‌های شخصی بود. بالا رفتن تعداد هسته‌های پردازشی و فرکانس آن‌ها کمکی به سریع‌تر شدن سیستم‌های موجود نمی‌کرد. بنابراین حافظهٔ مکانیکی در حال تلق کردن پتانسیل‌های کارت گرافیک و پردازنده‌ها بود. می‌توان گفت افزایش سرعت چرخش آن‌ها اصلاً ثمربخش نبود؛ اما اس‌اس‌دی‌ها توانستند بین قدرت پردازنده و سرعت حافظه، خلا ایجادشده را برطرف کنند.

سرور چرا به هارد سرور قوی نیاز دارد؟

سرورها نوعی کامپیوتر قدرتمند هستند که جهت ارائه انواع خدمات به دیگر کامپیوترها درون یک شبکه استفاده می‌شوند. می‌توان گفت سرور مرکزی اصلی برای دریافت و ارسال داده‌هاست که درون یک شبکه به عمل می‌آیند. سرور با کامپیوتر معمولی تفاوت دارد، زیرا بدون وقفه روشن است و به‌طور دائمی در حال اجرا کردن دستورات و خدمت‌رسانی به شبکه است. کاربران از سرور می‌توانند برای انواع مصارف مانند پایگاه داده، سیستم‌های پشتیبانی و غیره استفاده کنند.

برای تولید سرورهای مناسب جهت استفادهٔ کاربران، شرکت‌های معروف زیادی مانند دل، اچ‌پی و آی‌بی‌ام پیش‌قدم شده‌اند. نکتهٔ مهم این است که با توجه به خصوصیات سرور، آن‌ها نیازمند هاردی قوی برای حافظه هستند تا کارکرد سریع‌تری داشته و تجربهٔ کاری بهتری را به کاربران ارائه دهند.

هارد سرور و اس اس دی سرور چه تفاوت‌هایی دارند

حال که با هر دو نوع به‌اندازهٔ کافی آشنایی پیدا کردید، باید بدانید آن‌ها باهم چه تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • سرعت

اس‌اس‌دی‌ها به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر از هارددیسک‌ها عمل می‌کنند، زیرا زمان پاسخ‌دهی آن‌ها ده‌ها برابر کوتاه‌تر است. همین قابلیت مسبب اجرای سریع‌تر برنامه‌ها و فایل‌ها می‌شود.

  • قابلیت اطمینان

هارددیسک‌ها برخلاف اس‌اس‌دی‌ها، دارای قطعاتی هستند که به‌صورت حرکتی کار می‌کنند و درصورتی‌که دچار صدمه شوند، دیتاها در معرض ریسک قرار خواهند گرفت. این در حالی است که اس‌اس‌دی‌ها فاقد قطعات درونی به‌صورت حرکتی هستند و همین نکته سبب می‌شود بسیاری از معضلات هارددیسک‌ها حل شود.

  • قیمت

حلقهٔ درونی که به‌صورت حرکتی در هارددیسک‌ها وجود دارد، در مقایسه با اس‌اس‌دی‌ها هزینهٔ بالاتری برای هر گیگابایت دارد.

کدام هارد برای سرورها مناسب‌تر است؟

تمام این موارد را بررسی کردیم که برسیم به سؤال اصلی، آن‌هم هارد مناسب برای سرورهاست. با این‌که گفته شد اس‌اس‌دی‌ها سرعت‌بالاتری دارند؛ اما برای سرورها معمولاً از هر دو استفاده می‌شود، زیرا در این صورت ترکیبی از قابلیت اطمینان و سرعت‌بالا فراهم می‌شود که شرایط ایده‌آل‌تری را برای شبکه و کاربران می‌سازد. در برخی از موارد، از اس‌اس‌دی‌ها تحت عنوان درایور اولیه برای سرور استفاده می‌شود که معمولاً برای اجرای برنامه‌های پردازشی با سرعت‌بالا مناسب است. هارددیسک‌ها نیز گزینهٔ اصلی ذخیره‌سازی داده‌ها با حجم بالا هستند.

هارد سرور مناسب را چگونه تهیه کنیم؟

انتخاب یک هارد مناسب برای سرور، کاملاً بستگی به نیازهایی دارد که کاربران و شبکه دارند و شامل ظرفیت، سرعت، قابلیت اعتماد، بودجه و غیره است. موارد مهم را در ادامه برای انتخاب هارد مناسب بررسی می‌کنیم:

  • نوع سرور مورداستفاده

هارد مناسب برای سرورهایی که در حال ساخت هستند و یا قرار است به سرور اضافه شوند، نیازمند بررسی دقیق نوع سرور و مشخصات فنی آن است. در این صورت کمک بزرگی به شما می‌شود تا بتوانید هارد مناسب را از بین sas و nvme انتخاب کنید.

  • سرعت

اگر می‌خواهید برای سرور مورداستفاده خود nvme را انتخاب کنید، باید سرعت آن را در مقایسه با هارد دیسک در نظر بگیرید. اس‌اس‌دی‌ها دارای سرعت قابل‌توجه‌تری نسبت‌به هارددیسک‌ها هستند و همچنین زمان پاسخ‌دهی‌شان ‌هم کوتاه‌تر است. اگر از سرور خود برای پردازش دیتاهای بزرگ استفاده می‌کنید و نیازمند تجزیه‌وتحلیل هستید، اس‌اس‌دی‌ها با سرعت بیشتر، انتخاب مناسبی برای شما به‌حساب می‌آیند.

  • ظرفیت هارد

برای مخزن داده‌های شما، همیشه باید ظرفیت هارد کفایت کند. در غیر این صورت، به مشکل‌های جدی بر خواهید خورد.

  • قابلیت اطمینان

با توجه به نوع استفاده شما از سرور، خیلی بهتر است که هاردی با قابلیت اطمینان بالاتری را برای سرور خود تهیه کنید. شما باید بررسی کنید هاردی را که انتخاب می‌کنید، دارای چه ضریب اعتمادی است. همچنین باید در نظر بگیرید که اگر به مشکل جدی برخوردید، آیا تنظیمات و قابلیت‌هایی برای امنیت داده‌های شما وجود دارد یا خیر.

  • قیمت هارد

برای انتخاب هارد مناسب بین اس‌ای‌اس و nvme فاکتور قیمت نیز یکی از مهم‌ترین گزینه‌هاست که باید در نظر داشته باشید. شما باید بررسی کنید با توجه به بودجه‌ای که دارید، نیازمند چه نوع هاردی هستید و سعی کنید به دنبال راه‌حل اقتصادی‌تری باشید.

  • تحقیق و بررسی

باید به این موضوع توجه داشته باشید که برای خرید هارد مناسب و انتخاب بین nvme و اس‌ای‌اس حتماً تحقیق و بررسی دقیقی کنید. هرچه که بیشتر نسبت‌به نیازهای خود و کاربردهای این دو مدل آگاهی پیدا کنید، بهتر می‌توانید تفاوت بین آن‌ها را تشخیص دهید و انتخابی درست داشته باشید.

اس‌ای‌اس بهتر است یا nvme؟

با توجه به مواردی که در این مقاله بیان شد و اطلاعاتی که در خصوص هارد سرور و اس‌اس‌دی‌ها گفته شد، ابتدا باید نیازتان را مشخص کنید. اس‌اس‌دی‌ها با توجه به سرعت‌بالایی که دارند، در دسترس بودن دیتاها، دسترسی سریع به دیتاها، زمان کوتاه سوئیچینگ و غیره بسیار مناسب برای برنامه‌هایی هستند که نیازمند پردازش سریع‌اند. برخی برنامه‌ها هستند نیازمند دسترسی سریع و تعامل مکرر با داده‌ها هستند.

درصورتی‌که نیازمند فضای بیشتر برای ذخیره‌سازی هستید و خیلی نیز به سرعت بالا ندارید، هارد سرور مناسب‌تر است. بکاپ‌گیری، فضای ذخیره‌سازی سنتی و ذخیره‌سازی گسترده، نیاز به سرعت خیلی بالا ندارد و همین هارددیسک‌ها کفایت می‌کنند. البته باید بدانید که هرگز انتخاب مطلق بین این دو مورد وجود ندارد، بلکه بهتر است هر دو را به‌صورت مکمل در کنار هم استفاده کنید. درنتیجه سعی کنید به نیازهای خود واقف باشید و ویژگی‌های هر کدام را بشناسید تا بهترین انتخاب را انجام دهید.

سخن پایانی

در این مقاله مفصلاً در خصوص هارد سرور و اس‌اس‌دی سرور صحبت کردیم و ویژگی‌های nvme و sas را نیز بررسی کردیم. انتخاب بین این دو بستگی به نیازهای شما دارد؛ اما استفادهٔ هر دو به‌صورت مکمل برای کارایی بهتر سرور به‌شدت پیشنهاد می‌شود. تحقیق و بررسی می‌تواند کمک بزرگی در انتخاب بهتر به شما بکند. در این صورت تمام ویژگی‌ها را به‌دقت بررسی می‌کنید و به تفاوت‌ها آگاه می‌شوید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *