مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی

مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی
  • 1402/10/7
  • گویا آی تی
  • 0

اگر بخواهید یک سایت یا فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید، نیاز دارید تا تعدادی مجوز از سازمان‌ها و نهادهای مربوطه دریافت کنید. اگر فروشگاه فیزیکی داشته‌اید، حتما می‌دانید که دریافت مجوز برای فروشگاه چقدر سخت اما حیاتی است. فروشگاه اینترنتی نیز چنین شرایطی دارد و برای داشتن یک فروشگاه کامل و با اعتبار، مجوزهایی را برای آن دریافت کنید. در این مطلب ما تمام مجوزهای لازم برای راه‌اندازی یک فروشگاه‌های اینترنتی را بررسی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

چرا برای فروشگاه اینترنتی خود باید مجوز بگیرید؟

یکی از نقاط ضعفی که در فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین وجود دارد، این است که مشتری شما را نمی‌بیند. یعنی باید سعی کنید تا به نحوی اعتماد مشتری را به حقانیت کسب و کار خود جلب کنید. طبیعی هم هست؛ زمانی که یک مشتری به یک مغازه می‌رود و حضوری خرید می‌کند، اجناس را از نزدیک می‌بیند، با شما صحبت می‌کند و درباره همه چیز از شما اطلاعات می‌گیرد. به همین دلیل دیگر مجوز خاصی را از شما طلب نمی‌کند.

اما زمانی که یک نفر می‌خواهد برای اولین بار از یک سایت اینترنتی خرید کند، به دنبال نشانه‌هایی می‌گردد که ببیند آیا می‌تواند به آن فروشگاه اینترنتی اعتماد کند یا نه. در بسیاری از موارد هم دیده شده که به دلیل نداشتن نشانه‌های جلب اعتماد، یک مشتری حاضر شده است تا پول بیشتری را بابت محصول بپردازد؛ اما آن را از یک فروشگاه حضوری یا یک فروشگاه آنلاین معتبرتر خریداری کند.

دلایل مختلفی مانند عدم رسیدگی به فروشگاه، پشتیبانی نامناسب و ظاهر نامناسب می‌توانند یک خریدار را از فروشگاه شما دور کنند. اما شاید مهم‌ترین راهی که با استفاده از آن می‌توانید اعتماد مشتری را جلب کنید، داشتن مجوزهای لازم برای یک فروشگاه اینترنتی است. در ادامه ۶ مورد از مهم‌ترین مجوزهای اینترنتی که می‌توانند اعتبار کسب و کار شما را نزد مشتری‌های جدید بالا ببرند معرفی کرده‌ایم.

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی، به عنوان معروف‌ترین مجوز برای فروشگاه‌های اینترنتی شناخته می‌شود که بسیاری از کاربران در فروشگاه‌های اینترنتی به دنبال آن می‌گردند. این مجوز از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای کسب و کارهای اینترنتی صادر می‌شود که زیر نظر وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) فعالیت دارد. بسیاری از مشتریان اینترنتی هنگامی که وارد یک فروشگاه آنلاین می‌شوند، در پایین سایت به دنبال مجوز اینماد می‌گردند تا از اعتبار آن فروشگاه مطمئن شوند.

مجوز نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد، به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • نماد اعتماد بدون درگاه
  • نماد اعتماد بدون ستاره
  • نماد اعتماد یک ستاره
  • نماد اعتماد دو ستاره تا پنج ستاره

نماد اعتماد بدون درگاه

در وهله اول اگر فروش اینترنتی ندارید، می‌توانید از نماد اعتماد بدون درگاه استفاده کنید که صرفا می‌تواند مهر تاییدی بر راستی سایت شما باشد.

نماد اعتماد بدون ستاره

نماد اعتماد بدون ستاره نماد موقتی است که تا دریافت نمادهای اصلی می‌توان از آن استفاده کرد. توجه داشته باشید کسب و کارهایی که از این نماد استفاده می‌کنند، نباید بیشتر از ۱۰۰ تراکنش یا مجموع ۱۰۰ میلیون تومان در ماه داشته باشند. در صورت عبور از این اندازه ۱۰ روز فرصت دارند تا نماد اعتماد خود را به یک ستاره تغییر دهند.

نماد اعتماد یک ستاره

دریافت نماد اعتماد یک ستاره نیز نیازمند فرستادن مدارک و طی کردن مراحل بیشتری است که مرکز توسعه تجارت الکترونیک آن‌ها را تعیین کرده است. در صورتی که متوجه شدید امکان طی کردن مراحل دریافت اینماد ستاره دار را ندارید و می‌خواهید به صورت محدود و طبق مفاد تعهدنامه به عنوان کسب و کار خرد به کار خود ادامه دهید، باید اینماد بدون ستاره دریافت کنید.

نماد اعتماد دو تا پنج ستاره

برای دریافت نماد اعتماد دو تا پنج ستاره نیز باید درخواست رتبه بندی به اینماد ارسال شود. برای ارسال این درخواست مدیر فروشگاه باید وارد پنل کاربری خود شود و روی گزینه «درخواست رتبه بندی» کلیک کند. سپس دامنه خود را بیابد و گزینه شروع فرایند را بزند تا به مرحله بعد برود. در نهایت نیز می‌توان با انتخاب سطح مورد نظر و پرداخت هزینه، درخواست اینماد دو یا سه ستاره را داشت. بعد از اینکه این اینماد را دریافت کردید، می‌توانید برای ستاره‌های بیشتر هم درخواست دهید.

رسانه‌های دیجیتال

اگر محصولات دیجیتال تولید می‌کنید یا آن‌ها را به فروش می‌رسانید، باید مجوز رسانه‌های دیجیتال را نیز دریافت کنید. این مجوز از طرف مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال صادر می‌شود و هدف از آن نظم، ساماندهی و تولید محصولات دیجیتال در راستای چهارچوب فرهنگی و ارزشی جامعه است.

برای دریافت مجوز مربوط به رسانه‌های دیجیتال، ابتدا باید وارد سامانه www.saramad.ir شوید. بعد از ورود به سامانه ثبت نام کنید و یک رمز عبور برای خود انتخاب کنید. سپس از طریق سامانه درخواست خود را برای کسب مجوز رسانه‌های دیجیتال ارسال کنید. تیم حراست این سامانه درخواست شما را بررسی می‌کند و در صورت مورد تایید بودن، وارد مرحله بعد می‌شوید. در مرحله آخر یک آزمون ۱۲ سوالی آنلاین از شما می‌گیرند که در صورت دادن پاسخ‌های صحیح، مجوز ۵ ساله‌ای برای شما صادر می‌شود.

ساماندهی

یکی دیگر از مجوزهایی که می‌توانید برای کسب و کار خود دریافت کنید، مجوز ساماندهی است. این مجوز بیشتر برای نظارت روی محتوای تولید شده توسط وب‌سایت‌های مختلف ایجاد شده است و در صورتی که این مجوز را دریافت کنید، یعنی محتواهای موجود در سایت شما مشکلی ندارند. برای دریافت این مجوز نیز می‌توانید از طریق سامانه www.samandehi.ir اقدام کنید.

دریافت این مجوز ضرورتی برای شما ندارد؛ اما اگر محتوای صوتی و تصویری زیادی تولید می‌کنید، بهتر است که این مجوز را دریافت کنید. همچنین اگر این مجوز را داشته باشید و سایت شما در معرض فیلتر شدن قرار بگیرد، این سامانه شما را از طریق پیامک آگاه می‌کند.

نظام صنفی رایانه‌ای

اگر در زمینه‌های رایانه‌ای مانند طراحی، تولید توسعه، مشاوره و… نرم افزارها فعالیت دارید، باید به نظام صنفی استان خود بروید و مجوز لازم برای فعالیت‌های رایانه‌ای را دریافت کنید. در واقع تمام شرکت‌های فعال در زمینه‌های نرم‌افزاری و رایانه‌ای بعد از ثبت شرکت خود باید به این نظام صنفی بروند و مجوز مربوط به آن را کسب کنند. لازم به ذکر است که اگر یک فروشگاه اینترنتی یا سایت معمولی هستید، نیازی به کسب این مجوز ندارید.

مجوز مخصوص کسب و کار خاص

تا اینجا معروف‌ترین مجوزهای مربوط به هر کسب و کار را به شما معرفی کردیم. اما اگر بعضی از کسب و کارهای خاص هستند که نیاز به مجوز مخصوص کسب و کار خودشان را دارند. مثلا اگر محصول شما در حوزه خدمات و درمان است، بهتر است مجوز مربوط را از وزارت بهداشت دریافت کنید. معمولا این نوع مجوزها را باید از نظام صنفی مربوط به کسب و کار خود دریافت کنید. پس اگر می‌خواهید درباره مجوز مخصوص کسب و کار خود در زمینه خاصی اطلاعات کسب کنید، بهتر است با نظام صنفی مربوط به کسب و کار خود صحبت کنید.

گرفتن درگاه پرداخت آنلاین معتبر

آخرین موردی که در این بخش به شما معرفی می‌کنیم، مجوز نیست، بلکه راه پرداخت مورد اطمینان در جامعه است. در گذشته بسیاری از افراد با ساخت صفحات پرداخت جعلی، اقدام به فیشنینگ و کلاهبرداری از مشتریان می‌کردند. اما در حال حاضر با پیشرفت حوزه فین‌تک و امنیت مالی در اینترنت، می‌توانید با گرفتن یک درگاه پرداخت آنلاین و معتبر اعتماد مشتریان خود را جلب کنید.

به صورت کلی درگاه‌های پرداخت بانکی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • درگاه مستقیم
  • درگاه واسط

درگاه مستقیم

درگاه پرداخت مستقیم از طرف خود بانک‌ها به کسب و کارهای اینترنتی ارائه می‌شود و گرفتن آن سخت‌گیری‌های بیشتری دارد. مثلا برای دریافت درگاه مستقیم، حتما باید اینماد را دریافت کرده باشید و سپس به بانک بروید تا درگاه پرداخت مستقیم خود را دریافت کنید. برای دریافت این درگاه باید تمام اطلاعات حقیقی و حقوقی خود را به بانک بدهید و زمان بیشتری را برای دریافت درگاه صرف می‌کنید. پس اگر کسب و کار کوچکی دارید، کار شما برای گرفتن درگاه پرداخت مستقیم سخت است و بهتر است ابتدا سراغ درگاه پرداخت واسط بروید.

درگاه واسط

شرکت‌هایی هستند که به عنوان واسط بین کسب و کارهای اینترنتی و بانک عمل می‌کنند و درگاه پرداخت واسط را به کسب و کارها ارائه می‌دهند. سازوکار این درگاه‌ها به این حالت است که مبلغ واریزی مشتری ابتدا به حساب کاربری ادمین سایت واریز می‌شود و سپس می‌تواند آن مبلغ را برداشت کند. نکته‌ای که درباره این درگاه‌ها وجود دارد این است که در ازای هر تراکنش، مبلغ کمی را بابت کارمزد از صاحب سایت دریافت می‌کنند. اگر فروشگاه اینترنتی کوچکی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا درگاه واسط را دریافت کنید. از معروف‌ترین درگاه‌های واسط می‌توان به درگاه زرین پال اشاره کرد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا تمام مجوزهای لازم برای فروشگاه‌های اینترنتی را بررسی کنیم. هرچند اخذ همه این مجوزها اجباری نیست، با این حال شما می‌توانید با اخذ مجوزهای بیشتر، اعتبار خود را نزد مشتریان بالا ببرید.

منبع: https://www.portal.ir/necessary-licenses-for-online-store

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *