۷ روتر برد پرفروش بازار ایران + معرفی ویژگی‌ها و کاربرد روتر برد

۷ روتر برد پرفروش بازار ایران + معرفی ویژگی‌ها و کاربرد روتر برد
  • 1402/11/10
  • گویا آی تی
  • 0

روتر برد (RouterBoard) یک تکنولوژی پیشرفته در ارتباطات بی‌سیم است که با استفاده از ویژگی‌های روتر و برد، باعث ایجاد اتصالات بی‌سیم با دامنه گسترده‌ می‌شود. این دستگاه به‌عنوان یک شبکه بی‌سیم عمل می‌کند و دارای توانایی ایجاد و مدیریت ارتباطات بی‌سیم است. براین‌اساس روتر بردها، فراتر از روترهای اینترنتی صرف در شبکه هستند. در ادامه قصد داریم ۷ روتر برد پرفروش بازار ایران را به‌همراه ویژگی‌ها و کاربرد اساسی روتر بردها بررسی کنیم؛ بنابراین اگر نیازمند خرید روتر برد هستید در صورت تمایل تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

روتر برد چیست؟

در پاسخ به این سوال که روتر برد چیست؟ باید بگوییم: روتر برد از ترکیب دو عنصر کلیدی در حوزه ارتباطات بی‌سیم، یعنی روتر و برد (میکروکنترلر) تهیه شده است که باعث ارسال و دریافت بسته‌های داده در شبکه می‌شود. میکروکنترلر موجود در روتر برد به‌عنوان مغز اصلی دستگاه با کنترل دقیق ارتباطات و فرآیندهای شبکه، به عملکرد بهتر و کارایی بالاتر روتر برد کمک می‌کند.

روتر برد فراتر از یک روتر ساده است و بیشتر شبیه جعبه ابزاری است که طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های کنترلی و مدیریتی شبکه را ارایه می‌کند. رابط کاربری این روترها به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهد در کمترین زمان ممکن یک شبکه حرفه‌ای طراحی کنند.

ویژگی‌های روتر برد

برای افرادی که می‌خواهند یک شبکه وایرلس و کابلی در سازمان خود تجهیز کنند، خرید روتر برد گزینه‌ای مطلوب به حساب می‌آید. توجه به ویژگی‌های روتر برد که در ادامه آمده است شما را در تهیه این محصول یاری می‌کند:

مسیریابی

فایروال

سرور DHCP

نقطه دسترسی بی‌سیم

خدمات (QoS)

پشتیبانی VPN

رابط مدیریت

پورت‌های اترنت

استانداردهای بی‌سیم

ویژگی‌های پیشرفته

برق از طریق اترنت (PoE)

پورت‌های USB

پشتیبانی از منبع باز

کاربرد روتر برد چیست؟

روتر بردها دستگاه‌های سخت‌افزاری هستند که برای استفاده به‌عنوان روتر، اکسس پوینت بی‌سیم، سوئیچ‌ و فایروال‌ در انواع مختلف طراحی شده‌اند. در این بخش از نوشته به مهمترین کاربردهای روتر برد برای مدیریت و هدایت ترافیک شبکه اشاره می‌کنیم:

متعادل‌سازی بار ترافیک

روتر بردها می‌توانند چندین اتصال اینترنتی را مدیریت، ترافیک را اولویت‌بندی و شبکه‌های مختلف را به یکدیگر متصل کنند. با استفاده از قابلیت اشتراک‌گذاری و متعادل‌سازی بار ترافیکی روتر بردها (Load Balancing) می‌توانیم تا چهار پهنای باند را در شبکه به‌اشتراک بگذاریم.

ایجاد دیوار آتش

روتر بردها را می‌توان برای ایجاد یک فایروال قدرتمند پیکربندی کرد تا ترافیک ناخواسته را مسدود کنند و دستگاه شما را ایمن نگه دارند. کاری که یک دیوار آتش انجام می‌دهد کنترل ترافیک ورودی و خروجی به / از شبکه است. روتر برد با استفاده از برنامه فایروال قادر است در سطح لایه ۲ و۳ شبکه عملیات فیلتر کردن بسته‌ها را انجام دهد. براساس این قابلیت سرپرستان شبکه می‌توانند بدون مشکل بر مبنای آدرس آی‌پی یا مک‌آدرس (MAC address) محدودیت‌هایی اعمال کنند.

پل‌زنی

روتر بردها با هدف اتصال چند شبکه به یکدیگر از تکنیک پل‌زنی استفاده می‌کنند. این قابلیت‌ کاربردی تنها در تعداد محدودی از دستگاه‌های شبکه ارایه می‌شود. در این روش سرپرستان شبکه می‌توانند شبکه‌های کابلی داخلی و شبکه وایرلس را به یکدیگر مرتبط کنند تا پهنای باند و سرعت افزایش یابد. همچنین این روش برای برقراری ارتباط شعب سازمان نیز استفاده می‌شود.

ایجاد ارتباطات وایرلس

سازمان‌ها با استفاده از مکانیزم‌های ارتباطی وایرلس و شبکه مجازی خصوصی و MPLS می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. یکی از قابلیت‌های منحصربه‌فردی که روتر بردها ارائه می‌کنند توانایی برقراری ارتباط شعب یک سازمان بر پایه شبکه‌های بی‌‌سیم است. به‌طور مثال، شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از روتر بردهای وایرلس اینترنت را از دفتر مرکزی به شعب دیگر انتقال داده و در هزینه اجاره پهنای باند برای شعب دیگر صرفه‌جویی کنند.

اشتراک‌گذاری اینترنت

اگر بیش از یک دستگاه دارید که باید به اینترنت متصل شود، می‌توانید از روتر برد برای اشتراک‌گذاری اتصال اینترنت خود استفاده کنید. روتر بردها امکانات ایجاد پهنای باند اشتراکی اینترنت یک سازمان (Internet Sharing) و کنترل ترافیک شبکه (Queue) را فراهم می‌کنند. اشتراک‌گذاری پهنای باند توسط روتر برد به‌شکل قابل قبولی به کارمندان یک سازمان اجازه می‌دهد بدون مشکل وظایف محوله را انجام دهند.

پشتیبانی از شبکه مجازی خصوصی

دسترسی از راه دور به زیرساخت ارتباطی سازمان با استفاده از تکنیک‌های NAT و شبکه مجازی خصوصی توسط روتر برد امکان‌پذیر است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد خارج از محیط سازمان به منابع داخلی مثل سرورها، روترها و دستگاه‌های دیگر مثل دوربین‌های تحت شبکه متصل شوید و آن‌ها را کنترل کنید. به‌علاوه، به‌راحتی می‌توانید از هر مکانی از راه دور، فایل‌ها را منتقل کنید.

راه‌اندازی سرویس‌های هات اسپات، پروکسی و Radius

یکی دیگر از کاربردهای روتر بردها تعیین محدودیت زمانی و حجمی است. به‌طور مثال در رویکرد هات‌ اسپات، افراد به شبکه وصل می‌شوند و در ادامه از آن‌ها برای برقراری ارتباط با اینترنت نام کاربری و گذرواژه پرسیده می‌شود. این روش بهترین مدل استفاده از اینترنت در هتل‌ها، فرودگاه‌ها، رستوران‌ها و مجتمع‌ها است.

۷ روتر برد پرفروش بازار ایران

روتر برد میکروتیک به‌عنوان یک گزینه محبوب در صنعت شبکه ایران شناخته شده است. محصولات شرکت MikroTik قابلیت‌های منحصربه‌فردی را در روتر بردهای خود ارایه می‌کنند و به‌عنوان یک پلتفرم کامل شبکه طراحی شده است. این دستگاه شامل یک برد (میکروکنترلر) و سیستم‌عامل قدرتمند و پیشرفته RouterOS است که مجموعه‌ای از ویژگی‌های مدیریت شبکه را فراهم می‌کند.

اگر تصمیم دارید برای خرید روتر برد میکروتیک اقدام کنید به این بخش توجه کنید. همکاران ما ۷ نوع از پرفروش‌ترین روتربردهای میکروتیک موجود در بازار ایران را بررسی کرده‌اند تا با دانش بیشتری محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید. توجه به قابلیت‌های اشاره‌شده در جدول‌ها شما را برای خرید مناسب یاری می‌کند.

۱- روتر برد میکروتیک مدل hAP Lite TC

روتر برد میکروتیک HAP Lite با کد RB941-2nd-Tc در بیشتر کارخانه‌ها، مراکز تولیدی و یا انبارها برای انتقال تصویر دوربین‌ها و ایجاد ارتباط شبکه‌ای، و یا در هتل‌ها برای تامین اینترنت در بین طبقات ساختمان با استفاده از capman استفاده می‌شود. این محصول برای جلوگیری از نفوذ در شبکه و برقراری امنیت دستگاه مناسبی است. روتر hAP lite در لبه شبکه قرار می‌گیرد و برای فعالیت‌هایی مانند NAT کردن و مانیتورینگ بسته‌های ارسالی و دریافتی نقش فایروال را دارد.

مدل RB941-2nD-TC
معماری SMIPS
مدل CPU QCA9533
تعداد هسته CPU ۱
فرکانس CPU ۶۵۰ مگاهرتز
نوع چیپست سوییچ QCA9533-BL3A
لایسنس RouterOS ۴
سیستم‌عامل RouterOS
حافظه RAM ۳۲ گیگابایت
حافظه ۱۶ مگابایت
نوع حافظه FLASH
میانگین زمان بین خرابی‌ها MTBF ۱۰۰۰۰۰ ساعت در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد
حداکثر توان مصرفی ۳.۵ وات
تعداد پورت شبکه ۱۰/۱۰۰ ۴
مجوز FCC, IC

۲- روتر برد میکروتیک مدل RB951Ui-2HanD

روتر میکروتیک RB951Ui-2HnD، یک اکسس پوینت و یک روتر مجهز به ۵ پورت با قابلیت اترنت است. در پورت شماره ۱ این دستگاه قابلیت PoE IN و در پورت شماره ۵ قابلیت PoE OUT تعبیه شده است؛ به‌این‌ترتیب کاربر می‌تواند نسبت به برق‌رسانی و تغذیه سایر دستگاه‌ها با استاندارد و ولتاژ مشابه اقدام کند. سیستم‌عامل ROUTEROS با سطح دسترسی ۴ توسط این محصول پشتیبانی می‌شود. این سطح از سیستم‌عامل اختصاصی میکروتیک، روتر برد RB951Ui-2HanD را به یک مسیریاب قدرتمند تبدیل کرده است.

مدل RB951Ui-2HnD
معماری MIPSBE
مدل CPU AR9344
تعداد هسته CPU ۱
فرکانس CPU ۶۰۰ مگاهرتز
ابعاد (میلیمتر) ۱۱۳ x ۱۳۸ x ۲۹
لایسنس RouterOS ۴
سیستم‌عامل RouterOS
حافظه RAM ۱۲۸ مگابایت
حافظه ۱۲۸ مگابایت
نوع حافظه NAND
میانگین زمان بین خرابی‌ها MTBF ۱۰۰۰۰۰ ساعت در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد
مجوز CE, FCC, IC, EAC, ROHS
تعداد پورت شبکه ۱۰/۱۰۰ ۵
حداکثر توان مصرفی ۲۴ وات

۳- روتر برد میکروتیک مدل RB951G-2HnD

برای استفاده در شبکه‌های کوچک و متوسط اداری و صنعتی در محیط‌های داخلی می‌توان از روتر وایرلس RB951G-2HnD استفاده کرد. وایرلس این دستگاه از استاندارد ۸۰۲.۱۱b/g/n پیروی می‌کند و برد آنتن dBi آن برابر با ۲.۵ گیگاهرتز است. از این روتر برد می‌توان در دمای -۲۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد بهره برد.

مدل RB951G-2HnD
معماری MIPSBE
مدل CPU AR9344
تعداد هسته CPU ۱
فرکانس CPU ۶۰۰ مگاهرتز
نوع چیپست سوییچ AR8327-BL1A
ابعاد (میلیمتر) ۱۱۳ x ۱۳۸ x ۲۹
لایسنس RouterOS ۴
سیستم‌عامل RouterOS
حافظه RAM ۱۲۸ مگابایت
حافظه ۱۲۸ مگابایت
نوع حافظه NAND
میانگین زمان بین خرابی‌ها MTBF ۱۰۰۰۰۰ ساعت در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد
مجوز CE, FCC, IC, EAC, ROHS
تعداد پورت شبکه ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ ۵
حداکثر توان مصرفی ۷ وات

۴- روتر برد میکروتیک مدل + CCR1009-7G-1C-1S

از دیگر محصولات قدرتمند شرکت میکروتیک روتر برد +CCR1009-7G-1C-1S است که از ماژول‌های فیبر ۱۰۰BASE-LX/100BASE-SX/100BASE-BX و همچنین استاندارد ۱٫۲۵G SFP پشتیبانی می‌کند. این دستگاه با یک نمایشگر lcd کارآمد ترافیک پورت‌ها را نشان داده و مانیتورینگ و کانفیگ راحتی را ارائه می‌کند.

این مدل به‌صورت رک مونتی عرضه شده و دارای دو پاور ماژول ورودی برق است که در صورت خرابی اولی، دومی وارد عمل می‌شود. همچنین یک عدد هیت سینک در پشت دستگاه برای خنک نگه داشتن روتر و دو فن بی‌صدا در این محصول تعبیه شده است.

مدل CCR1009-7G-1C-1S+
معماری TILE
مدل CPU TLR4-00980
تعداد هسته CPU ۹
فرکانس CPU ۱.۲ گیگاهرتز
ابعاد ۴۴۳ x۱۷۵ x۴۴
لایسنس RouterOS ۶
سیستم‌عامل RouterOS
حافظه RAM ۲ گیگابایت
حافظه ۱۲۸ مگابایت
نوع حافظه NAND
میانگین زمان بین خرابی‌ها MTBF ۲۰۰۰۰۰ ساعت در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد
تعداد پورت شبکه ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ ۷
تعداد پورت اترنت Combo ۱
حداکثر توان مصرفی ۳۹ وات
مجوز CE, EAC, ROHS

۵- روتر برد میکروتیک مدل CCR1036-12G-4S-EM

روتر میکروتیک CCR1036-12G-4S-EM با یک پردازنده قوی TLR4-03680 عرضه شده که با توانایی پردازش بیش از۲۴ میلیون بسته در ثانیه و حداکثر انتقال اطلاعات با سرعت ۱۶ گیگابیت بر ثانیه در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ استفاده می‌شود.

مدل CCR1036-12G-4S-EM
معماری TILE
مدل CPU TLR4-03680
تعداد هسته CPU ۳۶
فرکانس CPU ۱.۲ گیگاهرتز
لایسنس RouterOS ۶
سیستم‌عامل RouterOS
ابعاد (میلیمتر) ۴۴۳ x ۱۹۳ x ۴۴
حافظه RAM ۸ گیگابایت
حافظه ۱ گیگابایت
نوع حافظه NAND
میانگین زمان بین خرابی‌ها MTBF ۲۰۰۰۰۰ ساعت در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد
تعداد پورت شبکه ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ ۱۲
مجوز CE, EAC, ROHS
حداکثر توان مصرفی ۶۰ وات

۶- روتر برد میکروتیک مدل CCR1036-8G-2S+EM

پردازنده Tilera در روتر برد ۱ یونیت میکروتیک مدل CCR1036-8G-2S+EM باعث انتقال اطلاعات با سرعت ۱۰ گیگ شده است. این روتر مجهز به صفحه نمایش رنگی LCD است که می‌توان از آن برای اعمال تنظیمات و مشاهده وضعیت شبکه یا دستگاه استفاده کرد.

مدل CCR1036-8G-2S+EM
معماری TILE
مدل CPU TLR4-03680
تعداد هسته CPU ۳۶
فرکانس CPU ۱.۲ گیگاهرتز
لایسنس RouterOS ۶
سیستم‌عامل RouterOS
ابعاد (میلیمتر) ۴۴۳ x ۱۹۳ x ۴۴
حافظه RAM ۸ گیگابایت
حافظه ۱ گیگابایت
نوع حافظه NAND
نوع کارت مموری microSD
میانگین زمان بین خرابی‌ها MTBF ۲۰۰۰۰۰ ساعت در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد
تعداد پورت شبکه ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ ۸
مجوز CE, EAC, ROHS
حداکثر توان مصرفی ۷۳ وات

۷- روتر برد میکروتیک مدل + CCR1072-1G-8S

روتر برد +CCR1072-1G-8S برای زیرساخت شبکه‌ سازمان‌های بزرگ که احتیاج به تبادل اطلاعات بیش از ۱۲۰ میلیون بسته در ثانیه دارند، استفاده می‌شود. این محصول از دو منبع تغذیه برای افزونگی بیشتر بهره می‌برد که به‌صورت Redundant است؛ به این صورت که هنگام قطعی هر کدام، دیگری به‌صورت اتومات وارد مدار می‌شود.

مدل CCR1072-1G-8S+
معماری TILE
مدل CPU TLR4-07280
تعداد هسته CPU ۷۲
فرکانس CPU ۱ گیگاهرتز
ابعاد (میلیمتر) ۴۴۳ x ۳۱۵ x ۴۴
لایسنس RouterOS ۶
سیستم‌عامل RouterOS
حافظه RAM ۱۶گیگابایت
حافظه ۱۲۸ مگابایت
نوع حافظه NAND
میانگین زمان بین خرابی‌ها MTBF ۲۰۰۰۰۰ ساعت در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد
تعداد پورت شبکه ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ ۱
مجوز CE, EAC, ROHS
حداکثر توان مصرفی ۱۲۵ وات

جمع‌بندی

روتربرد یک مینی پی‌‌سی یکپارچه مجهز به پردازنده، حافظه RAM و ROM و Flash است که به‌عنوان روتر شبکه، ناظر بر پهنای باند، سرور پروکسی، سرور dhcp، سرور dns و سرور هات ‌اسپات است. بر‌اساس آنچه در این نوشته به آن پرداختیم شبکه‌های قدرتمند و سفارشی، به‌صورت یک پلتفرم ساده با استفاده از روتر برد پیاده‌سازی می‌شود.

در هنگام خرید روتر برد توجه به نکات مختلف به شما کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری آگاهانه‌تری داشته باشید که برخی از آن‌ها شامل بودجه، فناوری‌های بی‌سیم جدیدتر، قدرت پردازش بالا، میزان مگابایت رم روتر و پشتیبانی از اپلیکیشن است. شما می‌توانید برای تهیه مناسب‌ترین مدل‌ روتر برد و اطلاع از آخرین مدل انواع تجهیزات شبکه و زیرساخت و نوع گارانتی آنها با شماره ۹۱۰۰۱۸۱۸ – ۰۲۱ تماس بگیرید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *