کیفیت تصویر تلویزیون سامسونگ بهتر است یا ال جی؟

کیفیت تصویر تلویزیون سامسونگ بهتر است یا ال جی؟
  • 1402/12/21
  • گویا آی تی
  • 0

دو برند کره‌ای سامسونگ و ال جی رقابت پایان‌ناپذیری در ارائه تلویزیون‌های پیشرفته دارند. خوشبختانه رقابت به نفع مصرف‌کنندگان تمام می‌شود. زیرا کیفیت تصویر تلویزیون‌های این دو برند روز به روز بالاتر می‌رود. اما به‌راستی کیفیت تصویر تلویزیون سامسونگ بهتر است یا ال جی؟ پاسخ به این سوال بسیار سخت است، اما سعی می‌کنیم تا حد امکان به آن پاسخ دهیم.

تلویزیون سامسونگ یا ال جی: کدام یک پادشاه تصویر است؟

تلویزیون‌های سامسونگ اغلب از فناوری QLED (کوانتوم دات) بهره می‌برند. این فناوری دقت رنگ و سطوح روشنایی را افزایش می‌دهد و تصاویر را زنده‌تر و واقعی‌تر ارائه می‌کند. علاوه بر این، سامسونگ از الگوریتم‌های ارتقای مقیاس پیشرفته و فناوری‌های بهبود حرکت استفاده می‌کند. درنتیجه، تصاویری نرم‌تر و دقیق‌تری به‌ویژه در صحنه‌های با حرکت سریع‌تر ارائه می‌شوند.

از سوی دیگر، ال‌جی به خاطر نمایشگرهای OLED (دیود ساطع نور ارگانیک) خود با رنگ مشکی عمیق، نسبت کنتراست بی‌نهایت و زوایای دید وسیع شناخته شده است. فناوری OLED، هر پیکسل را قادر می‌سازد تا نور خود را ساطع کند. درنتیجه، کیفیت تصویر بی‌نظیری با وضوح و عمق استثنایی ایجاد می‌شود.

تلویزیون‌های ال‌جی همچنین دارای ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از HDR (محدوده دینامیکی بالا)، Dolby Vision و قابلیت‌های پیشرفته پردازش تصویر هستند.

بنابراین فاکتورهای متعددی در تعیین این موضوع که وجود دارد کیفیت تصویر تلویزیون سامسونگ بهتر است یا ال جی است. هر دو شرکت به دلیل فناوری‌های پیشرفته نمایشگر و ویژگی‌های نوآورانه خود مشهور هستند. با این حال، تعیین پادشاه تصویر می‌تواند ذهنی باشد و به ترجیحات فردی و مدل‌های خاص بستگی دارد. در صورت خرابی تلویزیون خود می‌توانید از تعمیرات تلویزیون در منزل بهره ببرید.

OLED در مقابل QLED: نبردی تا عمق رنگ و تاریکی مطلق

OLED (دیود ساطع کننده نور ارگانیک) و QLED (دیود ساطع نور نقطه کوانتومی) دو فناوری نمایشگر متمایز هستند که هرکدام در مورد عمق رنگ و رسیدن به تاریکی مطلق، مزایای منحصر به فردی دارند.

فناوری OLED به دلیل توانایی خود در تولید رنگ‌های مشکی واقعی و نسبت کنتراست بی‌نهایت، مشهور است. در نمایشگرهای OLED، هر پیکسل نور خود را ساطع می‌کند و می‌توان آن را به‌صورت جداگانه روشن یا خاموش کرد. درنتیجه، سیاهی عمیق و غنی و کنتراست استثنایی ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر، تلویزیون‌های QLED از فناوری کوانتوم دات استفاده می‌کنند که دقت رنگ و سطح روشنایی را افزایش می‌دهد. نمایشگرهای QLED به دلیل سیستم نور پس‌زمینه مورد استفاده خود ممکن است به سطح تاریکی مطلق OLED نرسند. اما همچنان می‌توانند نسبت کنتراست چشمگیر و رنگ‌هایی پر جنب و جوش ارائه دهند.

هر دو نمایشگر OLED و QLED می‌توانند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را با دقت بالا تولید کنند. توانایی OLED برای کنترل جداگانه هر پیکسل، امکان نمایش رنگ دقیق را فراهم می‌کند. در حالی که فناوری QLED رنگ‌های زنده را با اشباع کامل و روشنایی عالی ارائه می‌دهد.

کیفیت تصویر تلویزیون سامسونگ بهتر است یا ال جی

مزایا و معایب پنل‌های OLED: ظرافت، زاویه دید و خطر سوختگی

در ادامه پاسخ به سوال کیفیت تصویر تلویزیون سامسونگ بهتر است یا ال جی، به مزایا و معایب پنل‌های OLED می‌رسیم. مهم‌ترین مزایای این پنل‌ها را باید ظرافت در طراحی و زاویه دید وسیع دانست. پنل‌های OLED ال جی فوق‌العاده نازک و سبک هستند و طراحی آن‌ها بسیار شیک است. همچنین نگاه کردن به آن‌ها از هر زاویه‌ای، با کیفیت بسیار بالا همراه خواهد بود.

در عین حال، یکی از مهم‌ترین اشکالات نمایشگرهای OLED را باید خطر سوختگی تصویر دانست. جایی که تصاویر ثابت یا لوگوهای نمایش داده شده برای مدت طولانی می‌توانند اثری دائمی روی تصویر به جا بگذارند. این مشکل به‌ویژه در شبکه‌هایی با لوگوهای ایستا یا اطلاعات ثابت بازی‌های کنسولی قابل مشاهده است.

مزایا و معایب پنل‌های QLED: روشنایی، رنگ و طول عمر

پنل‌های QLED به کار رفته در تلویزیون‌های سامسونگ نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند. از مهم‌ترین مزایای این پنل‌ها می‌توان به روشنایی، دقت رنگ و طول عمر بالا اشاره کرد. سطح روشنایی در پنل‌های QLED معمولا بالاتر از پنل‌های OLED است. بنابراین در محیط‌ها و اتاق‌های پرنور، عملکرد بهتری دارند.

همچنین فناوری کوانتوم دات به کار رفته در پنل‌های تلویزیون سامسونگ امکان کنترل دقیق بر بازتولید رنگ را فراهم می‌کند. درنتیجه، رنگ‌ها زنده و با دقت بسیار عالی به نمایش در می‌آیند. ضمنا پنل‌های QLED در کل، طول عمر بیشتری نسبت پنل‌های OLED دارند. همچنین عملکرد و دقت رنگ خود را در مدت زمان طولانی‌تری حفظ می‌کنند.

از مهم‌ترین معایب پنل‌های QLED باید به نسبت کنتراست محدودتر، زوایای دید کمتر و طراحی ضخیم‌تر نسبت به پنل‌های OLED اشاره کرد. اگر خواهان خرید تلویزیون‌های وطنی هستید، مقاله بهترین تلویزیون‌های ایرانی که ارزش خرید دارند را ببینید.

رقابت در وضوح تصویر

تلویزیون‌های سامسونگ و ال جی در میزان وضوح یا رزولوشن تصویر، رقابت شدیدی با هم دارند. هر دو پنل‌های OLED و QLED برای دستیابی به وضوح بالاتر در تلاش است. با این حال، تفاوت چندانی از لحاظ وضوح با یکدیگر ندارند. چرا که هر دو می‌توانند تصاویر را با نسبت ۴k و ۸k به نمایش بگذارند.

کنتراست و HDR: عمق و پویایی در تصاویر

برای شفاف‌تر شدن پاسخ سوال کیفیت تصویر تلویزیون سامسونگ بهتر است یا ال جی باید به عمق و پویایی هر دو پنل بپردازیم. برای این کار باید هر دو پنل را از نظر کنتراست و عملکرد HDR با هم مقایسه کنیم.

فناوری پنل QLED امکان نسبت کنتراست عالی را فراهم می‌کند. بنابراین تصاویر خیره‌کننده با رنگ‌های زنده و جزئیات بالا ایجاد می‌شود. با این حال، فناوری OLED دارای پیکسل‌های جداگانه است که نور را از خود ساطع می‌کنند. بنابراین نمایش رنگ سیاه واقعی و نسبت کنتراست بی‌نهایت را امکان‌پذیر می‌سازد. در نتیجه، نمایشگرهای تلویزیون‌های ال جی می‌توانند تصاویر غنی‌تر و واقعی‌تری را با جزئیات و عمق بیشتر به وجود آورند.

از نظر فناوری HDR نیز تلویزیون‌های ال جی و سامسونگ از محدوده دینامیکی بالا پشتیبانی می‌کنند. اما تلویزیون‌های سامسونگ سطوح روشنایی بالاتری دارند؛ موضوعی که می‌تواند منجر به برجسته‌تر شدن و عملکرد واقعی‌تر HDR شود. از سوی دیگر تلویزیون‌های ال جی در نمایش مشکی عمیق رنگ‌های غنی عالی هستند. بنابراین تجربه تماشای HDR فراگیرتری را ارائه می‌کنند.

کدام تلویزیون کیفیت تصویر بهتری دارد ال جی یا سامسونگ

دقت رنگ‌ها و طیف رنگی

فناوری QLED تلویزیون‌های سامسونگ از ذرات نیمه‌هادی ریز به نام نقاط کوانتومی برای تولید رنگ استفاده می‌کند. این امر به تلویزیون‌های سامسونگ اجازه می‌دهد تا به طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها و دقت رنگ بهبود یافته در مقایسه با نمایشگرهای LED سنتی دست یابند. بنابراین قادر به نمایش رنگ‌های زنده و دقیق و تصاویر با جزییات و دقت باورنکردنی هستند.

از سوی دیگر، فناوری OLED در تلویزیون‌های ال جی مزایای منحصر به فرد خود را در مورد دقت و طیف رنگ ارائه می‌دهد. تلویزیون‌های OLED از ترکیبات آلی استفاده می‌کنند که با اعمال جریان الکتریکی، نور ساطع می‌کند. بنابراین به پیکسل‌ها اجازه می‌دهد نور ساطع کنند و رنگ خود را تولید کنند. این امر منجر به سیاهی عمیق‌تر و رنگ‌های زنده‌تر در مقایسه با نمایشگرهای QLED می‌شود.

فناوری OLED همچنین زوایای دید بهتری دارد و رنگ‌ها حتی در هنگام مشاهده صفحه از کنار هم ثابت می‌مانند. برای اطلاعات بیشتر به مقالات حوزه تلویزیون مراجعه کنید.

مقایسه کیفیت تصویر تلویزیون ال جی و سامسونگ

جمع بندی

اینکه آیا کیفیت تصویر تلویزیون سامسونگ بهتر است یا ال جی به عواملی مانند مدل، اولویت فناوری نمایشگر، محیط مشاهده و ترجیحات شخصی در مورد دقت رنگ، کنتراست و کنترل حرکت بستگی دارد. پس مدل‌ها را در با یکدیگر مقایسه کنید و نظرات حرفه‌ای و بازخورد کاربران را در نظر بگیرید. با این کار می‌توانید بر اساس نیازها و ترجیحات منحصر به فرد خود تصمیمی آگاهانه بگیرید.

سوالات متداول

۱٫ کدام تلویزیون اقتصادی تر است؟

به طور کلی، تلویزیون‌های دارای فناوری صفحه‌نمایش QLED نسبت به تلویزیون‌های OLED اقتصادی و مقرون به صرفه‌تر هستند.

۲٫ خرید کدام یک را پیشنهاد می کنید؟

انتخاب بین نمایشگرهای QLED و OLED به ترجیحات شما بستگی دارد. تلویزیون‌های OLED کنتراست و رنگ مشکی بسیار واقعی دارند. تلویزیون‌های QLED نمایشگرهای روشن‌تر و با دقت رنگ بالاتر هستند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *