سرور چیست؟ و انواع سرورهای اختصاصی و مجازی را از کجا تهیه کنیم؟

سرور چیست؟ و انواع سرورهای اختصاصی و مجازی را از کجا تهیه کنیم؟
  • 1402/12/23
  • گویا آی تی
  • 0

بهترین عملکرد سایت با خرید بهترین سرورها

در تعریف ساده سرور یک کامپیوتر بسیار قدرتمند و همیشه روشن برای میزبانی از سایت و داده‌های کسب‌وکار است. ظهور سرورها به سال ۱۹۸۱ باز می‌گردد و دنیای مجازی که امروز می‌شناسیم را شکل داده است. اتصال به سرور باکیفیت که مشخصات سخت‌افزاری قدرتمند داشته باشد برای حضور در دنیای رقابتی امروزی بسیار ضروری است. شما می‌توانید با اختصاص بودجه کافی و تهیه سرور اختصاصی نیازهای گوناگون وبسایت و کاربران خود را پاسخ دهید. تقاضای دنیای امروز موجب ارائه انواع سرورها و خدمات متنوع شده است. بنابراین باید با شناخت نیازها و خدمات موجود از آن‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. در این مطلب با انواع سرورهای اختصاصی و مجازی و ویژگی‌های یک شرکت‌ ارائه‌دهنده سرور برتر آشنا می‌شویم.

سرور چیست و چه اجزایی دارد

سرور نوعی کامپیوتر متصل به شبکه است که کاربری‌های مختلف دارد؛ یکی از مهمترین کاربردهای سرور میزبانی از وبسایت‌های گوناگون است. به این ترتیب سرور چگونگی دسترسی مشتریان را کنترل و دسترسی آن‌ها را در تمام اوقات فراهم می‌کنند. در صورتی که سرور تنها یک شبکه محدود و داخلی را ایجاد کند سرور شبکه نام می‌گیرد، اما اگر گسترده شبکه بزرگ‌تر باشد و تعداد زیادی کامپیوتر از نقاط گوناگون به آن متصل شوند با سرور اینترنتی روبرو هستیم. برای این منظور نقاطی تحت عنوان دیتاسنتر در سراسر جهان ایجاد شده است که سرورها را نگهداری می‌کنند تا همیشه فعال باشند. این مراکز تاثیر مستقیم بر کیفیت شبکه می‌گذارند و پشتیبانی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را برای سرور ارائه می‌دهند.

سرورها را می‌توان با توجه به نوع سیستم عامل آن‌ها به انواع لینوکس، ویندوز و مجازی تقسیم کرد. همچنین با توجه به محل قرارگیری آن‌ها در دو نوع کلی داخلی و خارجی جای می‌گیرند. شما می‌توانید با استفاده از هرکدام آن‌ها به برخی مزایای خاص دست پیدا کنید، بنابراین شناخت نیازهای کاربران و نوع خدمات یا کالاها اهمیتی بسیاری بر انتخاب نوع سرور و بودجه مورد نیاز برای راه‌اندازی آن خواهد داشت. در این بین ویژگی‌ها و فاکتورهای گوناگون را باید در نظر داشت تا بهترین نوع خدمات را دریافت کنید.

انواع سرور از نظر تخصیص منابع نیز عبارتند از:

  • سرور اشتراکی: منابع این نوع سرور شامل پردازنده، پهنای باند، حافظه ذخیره‌سازی و … بین کاربران مشترک است و می‌توان با هزینه کمتر آن را خریداری کرد
  • سرور اختصاصی: اگر تعداد بازدیدکننده وبسایت شما بالا است به سرور اختصاصی نیاز دارید تا پهنای باند بیشتر را تنها در اختیار شما قرار دهد
  • سرور VDS: این نوع سرویس اشتراکی منابع را مجازی‌سازی و در اختیار تعدادی کاربر قرار می‌دهد؛ تعداد مشترکان این سرور در مقایسه با سرورهای اشتراکی کمتر است

ویژگی‌های برترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات سرور

به طور کلی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور را می‌توان با توجه به فاکتورهای مختلف مقایسه و امتیازدهی کرد. به این ترتیب مشتریان این امکان را دارند تا به شکل آسان‌تر آن‌ها را مقایسه و بهترین گزینه را انتخاب کنند. در ادامه با مهمترین فاکتورهای شرکت‌های ارائه‌دهنده سرور آشنا می‌شویم.

نداشتن قطعی

سرور باید همیشه بستر لازم برای استفاده کاربران را فراهم کند. به این ترتیب قطعی و کاهش کیفیت خدمات می‌تواند تاثیر منفی و آنی بر رضایت مشتریان بگذارد و ارائه خدمات و محصولات را با مشکل مواجه سازد. شما می‌توانید با بررسی نرخ آپتایم این فاکتور مهم را برای شرکت‌ها بررسی کنید (اعداد نزدیک به ۱۰۰ بهتر هستند). با خرید هاست وردپرس ایران میزان اختلال سایت خود را به حداقل برسانید.

سرعت بالا

در دنیای امروز کاربران انتظار دارند وبسایت‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن بازگشایی شوند. این مهم با استفاده از سرور قدرتمند با سرعت بالا قابل دستیابی است. شما می‌توانید با خرید دامنه و سرور سریع قابلیت‌های سئو و جست‌وجوی آدرس در موتورهای جست‌وجو را نیز بهینه‌سازی کنید. به طور کلی هر چقدر شرکت ارائه‌دهنده سرور از تکنولوژی‌ها جدیدتر بهره ببرد سرعت بالاتری خواهد داشت. هاست ویندوز ایران سرعت بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‎‌دهد.

پشتیبانی شبانه‌روزی

شرکت ارائه‌دهنده خدمات سرور باید به صورت شبانه‌روزی نیازهای کاربران را پاسخ دهد و مشکلات احتمالی را برطرف کند. بنابراین داشتن تیم پشتیبانی و پاسخگویی قدرتمند و فعال یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب انواع سرور است. بسیاری از شرکت‌ها خرید سرور مجازی با پشتیبانی شبانه‌روزی را ارائه می‌دهند.

امنیت بالا

بدون شک امنیت سرور مهمترین فاکتور تعیین‌کننده برای کاربران است. شما باید حتما خدمات سرور را از شرکت‌های معتبر دریافت کنید که از جدیدترین سیستم‌های امنیتی برای مقابله با حملات هکری و بدافزاری استفاده می‌کنند. به این ترتیب می‌توانید کیفیت خدمات را تضمین کنید و بدون نگرانی داده‌های خود را از طریق آن انتقال دهید. بسیاری از ارائه‌دهندگان سرور خدمات کانفیگ را برای بالا بردن تدابیر امنیتی سرور در اختیار مشتریان قرار می‌‎دهند. خرید هاست ویندوز آلمان می‌تواند امنیت سایت شما را تضمین کند.

پهنای باند بالا

پهنای باند سرور یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و اثرگذار بر عملکرد آن است. به طور کلی پهنای باند تعیین‌کننده ظرفیت انتقال داده در هر ثانیه است و تاثیر مستقیم بر سرعت وبسایت و انتقال داده‌های آن دارد. شما باید برای بهبود تجربه کاربران از سرورهای با پهنای باند بالا استفاده کنید. بنابراین حتما خرید هاست قدرتمند را در دستور کار قرار دهید.

امکان ارتقا و بروزرسانی

در صورتی که پیشبینی می‌کنید خدمات وبسایت و تعداد بازدیدکنندگان آن در آینده نزدیک رشد پیدا می‌کند حتما باید امکان بروزرسانی و ارتقای آن را مدنظر قرار دهید. برای این منظور شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات از جدیدترین تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند تا مشتریان بتوانند همواره به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. با خرید هاست لینوکس ایران از قابلیت‎‌های بروزرسانی گوناگون بهره‌مند می‌شود.

ارائه خدمات بکاپ

سرور باید امکان بکاپ‌گیری را به کاربران خود بدهد. این قابلیت یه منظور جلوگیری از نابودی داده‌ها و اطلاعات ارائه می‌شود و حتما باید آن را در نظر بگیرید. با استفاده از خدمات بکاپ می‌توان داده‌ها را از راه دور دریافت کرد تا همیشه در صورت نیاز بتوان به آن‌ها دسترسی داشت. با خرید سرور اختصاصی همیشه به قابلیت بکاپ دسترسی دارید.

امنیت و سرعت بالای سرور تضمین‌کننده عملکرد بدون نقص سایت هستند

امروزه انواع سرور اختصاصی، مجازی و هاست اشتراکی با شرایط ویژه و قیمت‌های مختلف موجود هستند. شما می‌توانید با توجه به نیازهای سایت خود از این خدمات بهره‌مند شوید. برای این منظور باید حتما با مفهوم سرور، انواع آن و فاکتورهای تعیین‌کننده که بر کیفیت و عملکرد آن تاثیر می‌گذارند آشنایی کامل داشته باشید. به طور کلی سرعت، پهنای باند و امنیت بالا را می‌توان برخی از مهمترین ویژگی‌های یک سرور خوب دانست. در صورتی که به سرور مناسب برای سایت خود نیاز دارید می‌توانید به مجموعه آتنا هاست مراجعه کنید. کارشناسان این مجموعه معتبر انواع خدمات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *