روش های نگهداری از پوشه ها در ویندوز

  • 1389/8/23
  • احسان
  • 5

مواظب باشید!

لنز کوچک دوربین قادر

به لو دادن عکس های شخصی

می باشد!

علیرضا شیرازی (مدیر سرویس بلاگفا)

همواره یکی از دغدغه های کاربران محافظت از پوشه های مهم مانند آلبوم های عکس الکترونیکی بوده است. زیرا ممکن است این عکس ها نتیجه چندین سال عکس گرفتن و عکس های شخصی باشد. بعضی از کاربران حتی در این راه پول های گزافی می دهند. در این مقاله رایگان من شما را با بهترین روش آشنا می کنم. این روش گام به گام است و تک تک گام های آن را باید انجام دهید.

گام اول: تغییر مشخصات پوشه

یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید Read-Only کردن آن است. Read-Only یعنی چه؟ یعنی فقط خواندنی.

شما باید پوشه خود را بر حالت RO قرار دهید تا ویروس ها و حتی آنتی ویروس ها قادر به پاک کردن آن نباشند. برای این کار بر روی پوشه راست کلیک کنید. در قسمت Attributes تیک Read-Only را بزنید.

سپس بر روی OK کلیک کنید.

خب،گام اول را برداشتیم. نوبت به گام دوم می رسد.

گام دوم : مصرف بی رویه کار خیلی بدیه!

به این دلیل گفتم که در این گام هم از پوشه مان محافظت می کنیم و هم در فضای هارد صرفه جویی می کنیم. برای این کار ما باید پوشه مان را با نرم افزار هایی مانند Winrar و مشابه آن ، آن را فشرده کنیم. برای این کار روی پوشه راست کلیک می کنیم. در تب Advanced بر روی کلید Set Password کلیک می کنیم. در اولی رمز عبور دلخواه و امنی را تایپ و در دومی همان چیزی را که در اولی تایپ کردید تایپ کنید. سپس روی OK کلیک کنید.

دوباره روی OK کلیک کنید. گام اول را روی فایل فشرده شده اجرا کنید.

فایل فشرده شده شما یک پشتیبان از روی اطلاعات شما است. آن را روی CD ، DVD ، USB و … بگذارید و وسیله را جای امنی بگذارید. ولی به نظر شما این دو گام کم نیست. قبل از دو گام ما باید کارهای دیگری نیز انجام دهیم. کاری که در این دو گام انجام دادیم پشتیبان گیری بود نه حفاظت.

مرتب کردن پوشه

هر عکس ، فیلم و داده های خود را در پوشه های مربوط به خود بگذارید. گذاشتن همه اطلاعات در یک پوشه خطر جدی را برای حذف آن ها ایجاد می کند و تقریبا لقمه آماده ای برای هکرهاست!

هارد! قطعه ای فریب دهنده

دیسک سخت شما به هیچ وجه وسیله مناسبی برای ذخیره اطلاعات شخصی نیست. این شی فریب دهنده به نظر امن می آید اما ممکن است دچار Bad Sector شود و زحمات چندین ساله شما در یک ثانیه از بین برود. Hard External یا دیسک سخت اضافه فراموش نشود. برای مثال یک هارد معمولی 1 ترابایت قیمتش از یک هارد اضافه 1 ترابایت بیشتر است ولی ارزش آن کمتر است.

فلش! سرنگ خودمان!

یک فلش می تواند با فایلی به نام autorun.inf می تواند یک سرنگ سمی برای اطلاعات شما باشد. کافیست دوست ، همکار و … فلش سرنگی را یک لحظه در جایگاه USB فرو ببرد تا هارد دیسک شما زهر آلود شود! هم چنین یک کامپیوتر ویروس گرفته می تواند فلش خود شما را سرنگی و زهرآلود کند و شما بلافاصله پس از قراردادن فلش خود در کامپیوتر ، مات و محبوت شاهد از بین رفتن اطلاعات باشید. پس در گذاشتن فلش دقت کنید.

سی دی های غیر مجاز و نامطمئن! هرگز!

کپی کردن سی دی ها کلاً کار خلاف وجدانیست و ممکن است سی دی همان موقع کار دست شما بدهد. ممکن است فلش سرنگی این بار به صورت سی دی خودنمایی کند. این سی دی ها تمام درایو C شما را در یک لحظه خالی می کند. رایانه ریست می شود و دیگر ونیدوزی در کار نیست! اگر سی دی می خرید حتما از آرم No Virus مطمئن شوید و سی دی های رایتی ، تقلبی و غیرمجاز را هم در دستگاه خود قرار ندهید.

استفاده مطمئن از شیردرها (Shredders)

شیردرها نرم افزار های کوچک و مجازی هستند که شما باید استفاده مطمئن را از آن ها بکنید. آن ها طوری اطلاعات شما را پاک می کنند که دیگر قابل بازگشت نباشد. البته شیردرها ویروس یا کرم نیستند. نرم افزارهایی هستند برای کلی پاک کردن اطلاعات به کار می روند که دیگر ریکاوری هم نشوند. شیردرها خوبی هم دارند: اگر عکسی را نمی خواهید حتما آن را با شیردر پاک کنید زیرا ممکن است به اشتباه اطلاعات شما پاک شود. وقتی کامپیوتر خود را به دست یک کاردان می سپارید ممکن است عکس هم همراه با آن برگردد و کاردان آن را ببیند آن وقت است که عکس های خانوادگی لو می روند! پس مواظب باشید

در پایان چند کلمه با شما

این مقاله حاصل تجربه های خودم است و تمامی موارد زیر مانند فلش سرنگی و … برایم اتفاق افتاده است. پس شما حواستان باشد که اطلاعات شما به این صورت پاک نشوند. در صورتی مشکلی داشتید می توانید با ایمیل ehsan78mp@gmail.com تماس بگیرید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. سلام
    مطلب خوبی بود. با مورد اول که اصلا موافق نیستم؛ چون فقط واسه گول زدن بچه ها مناسب هست!!! 😀 با موردهای بعدی هم تقریبا موافقم. ولی فکر می کنم بخش اصلی رو نگفتین، منظورم استفاده از نرم افزارهای مخفی کننده فایل یا پوشه یا … هست.
    مثل Hide Files & Folders یا نرم افزاری که در پست زیر معرفی کردم :
    http://goo.gl/QkJsj

    موفق باشی

    1. می خواستم این مورد را هم بگم ولی به دلیل این که از این جور نرم افزار ها خاطره بدی دارم. نگفتم

      موفق باشی

  2. دستت درد نکنه
    مطلب خیلی مهم و کاربردیه که خیلی از کاربرهای معمولی به اون دقت نمیکنن

  3. سلام . مطلب خوبی بو د. فقط در مورد اول فکر کنم ، ویروس ها معمولا عرضه اینکار رو دیگه داشته باشند که اول فایل رو از این حالت خارج کرده و بعد حذف کنند . اینطور نیست ؟

    1. بله می دانم. خارج کردن از این حالت برای ویروس ها ممکن است. ولی همان طور که گفتم شما باید از اطلاعات خود پشتیبان داشته باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *