بررسی و نگاهی نزدیک به Microsoft Band

بررسی و نگاهی نزدیک به Microsoft Band
  • 1393/11/20
  • مهدي ده نبي
  • 4

مایکروسافت را همگی به عنوان یک شرکت قدرتمند در زمینه نرم افزار می شناسند که اغلب مردم، با نرم افزارهای تولید شده توسط این شرکت ( مانند ویندوز و آفیس ) در کارهای روزمره خود سر و کار دارند. اما اکثر ما فراموش کرده ایم که در کنار نرم افزار، مایکروسافت به تولید سخت افزارهای کاربرپسند نیز مشغول است. همه شما تبلت های Surface را به یاد دارید. اینطور نیست؟ این محصول به اندازه کافی شگفت انگیز بود و در حال حاضر، وارد نسل سوم خود می شود. هم اکنون، مایکروسافت در حال ورود به قسمت ورزش و تندستی نیز هست و با تولید Microsoft Band ، قصد ورود به این عرصه را دارد. این ابزار پوشیدنی، در کنار ثبت آمار و ارقام در مورد فعالیت های شما، تا حدودی یک ساعت هوشمند نیز به شمار می رود که دارای قابلیت های بسیار زیادی می باشد.

با گویا آی تی همراه باشید تا نگاهی نزدیک به Microsoft Band بیاندازیم و آن را بررسی نماییم.

طراحی

3

یک طراحی قراردادی و معمولی که به سختی روی مچ شما قرار می گیرد.

در یک نگاه موشکافانه و محافظه کارانه، Microsoft Band تا حدود زیادی به اکثر ابزارهای پوشیدنی شباهت دارد. اما باید این موضوع را نیز بگوییم که به طرز قابل ملاحظه ای سنگین به نظر می رسد. این محصول در سه سایز مختلف عرضه خواهد شد، اما متأسفانه دارای رنگ بندی خاصی نیست و فقط از رنگ مشکی بهره می برد. اما زبان طراحی آن، فوق العاده معمولی و در برخی موارد کسل کننده به نظر می رسد. در طراحی بند این دستگاه، از یک پلاستیک حرارتی استفاده شده است که هنگام اتصال با پوست دست، نرمی خاصی را احساس خواهید کرد. در برخی قسمت های دستگاه از جنس شیشه استفاده شده است که سبب تفکیک قسمت های پلاستیکی از یکدیگر می شود.

2

هنگام پوشیدن دستگاه، چه در حالت معمولی و چه در حالت بر عکس، به هیچ عنوان حس خوبی به انسان دست نمی دهد و طراحی آن، زیاد شباهتی با حالت دست انسان ندارد و به قول معروف، به راحتی دور مچ دست جفت و جور نمی شود. در هنگام پوشیدن Microsoft Band ، به علت صاف بودن صفحه نمایش آن و عدم تطابق با حالت منحنی شکل دست انسان، احساس راحتی را با کاربر القاء نمی کند. در استفاده روزمره از آن، دریافتیم که استفاده از حالت مخالف از این ابزار بهتر به نظر می رسد. منظور حالتی است که صفحه نمایش دستگاه، در قسمت پشت مچ دست قرار گیرد. البته در این شرایط، استفاده از آن سخت می شود، چرا که مشاهده مکرر آن دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه قسمت قفل کننده Microsoft Band ، راضی کننده به نظر می رسد. چرا که با آسانی باز و بسته می شود.

8

در قسمت زیرین این ابزار، پورت اختصاصی شارژ دستگاه قابل مشاهده است. صادقانه بخواهیم بگوییم، پورت شارژر دستگاه، چیز آنچنان فوق العاده ای نیست که بخواهیم در مورد آن سخنی به میان بیاریم. البته جای تحسین دارد که بگوییم شارژر Microsoft Band از قابلیت Magnetic ( مغناطیسی ) بهره می برد. همچنین قفل بند این ابزار، دارای سنسور ضربان قلب نیز هست که هنگام فعال بودن، چراغی به رنگ سبز نئونی آن روشن می شود.

طبیعتا وزن سنگین Microsoft Band ، نسبت مستقیمی با سخت افزار به کار رفته در آن دارد. چیزی فراتر از تصور شما و سایر ابزارهای پوشیدنی. سخت افزار آن عبارتند از :

  • شتاب سنج در سه جهت
  • ژیروسکوپ
  • سنسور نوری ضربان قلب
  • GPS
  • سنسور سنجش میزان حرارت پوست
  • سنسور UV
  • سنسور خازنی
  • موتور لرزاننده لامسه ای
  • Bluetooth ورژن 4
  • دو باطری 100 میلی آمپر Lithium-ion
  • میکروفون

با وجود قرارگیری تمامی این قطعات در یک ابزار و ستودنی بودن این موضوع، اما وزن آن نسبتا بالا به نظر می رسد. اگرچه این پدیده باعث استحکام بخشیدن به Microsoft Band می شود.

علیرغم بدنه مستحکم آن، این ابزار پوشیدنی مانند دیگر رقبا، دارای قابلیت ضد آب نیست. به این معنی که شما در هنگام شنا یا حمام، نمی توانید از آن استفاده کنید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

صفحه نمایش

7

بر خلاف اپلیکیشن های مختلف، اطلاعات مناسبی را روی صفحه نمایش Microsoft Band مشاهده خواهید کرد.

تمامی ابزارهای پوشیدنی دارای صفحه نمایش جذاب نیستند. اما مایکروسافت بند با تکیه بر صفحه نمایش ۱.۴ اینچی ۱۰۶ * ۳۲۰ TFT ، گوی سبقت را از رقبا ربوده است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، تنها اشکال این دستگاه، صاف بودن صفحه نمایش آن است و زمانی که آن را دست می کنید، حس راحتی را به شما القاء نمی کند. اما در مقابل، Samsung Gear Fit دارای صفحه نمایش خمیده است که در هنگام پوشیدن، کاملا راحت به نظر می رسد.

صفحه نمایش Microsoft Band بسیار درخشان و کاربردی است و اطلاعات دقیقی را به کاربر نشان می دهد. روشنایی صفحه نمایش از حد معمول نیز زیادتر است تا بتوانید در نور روز، به راحتی اطلاعت نشان داده روی صفحه نمایش را بخوانید. همچنین حس لامسه آن نیز به خوبی پاسخگو است. اما نکته منفی آن، حساس بودن به خراشیدگی است. احتمالا این موضوع شما را مجبور خواهد کرد تا از یک محافظ صفحه نمایش برای آن استفاده نمایید.

دو دکمه در پایین صفحه نمایش قرار گرفته است که دارای عرض های مختلفی هستند. دکمه عریض تر مخصوص خاموش و روشن کردن دستگاه و دکمه دیگر، مخصوص دسترسی به اطلاعات مختلف موجود در دستگاه است. همچنین با نگه داشتن دکمه کوچکتر، می توانید به Cortana دسترسی داشته باشید. البته شرط این موضوع، همگام سازی Microsoft Band با یک تلفن ویندوزی است.

زمانی که دستگاه را روشن می کنید، اولین چیزی که نمایش داده می شود، صفحه Home Screen است که مواردی از قبیل زمان و اطالعاتی در مودر سلامتی را نمایش می دهد. با سوایپ کردن به سمت چپ، می توانید به قسمت ها و تنظیمات دیگر آن از قبیل

  • نوتیفیکیشن ها
  • لیست تماس ها
  • Cortana
  • مشاهده قرار های ملاقاتی

وارد شوید.

طراحی صفحه نمایشگاه همانند دیگر قسمت ها بسیار معمولی و قراردادی است. ما صفحه نمایش های زیباتری در محصولات رقبا مانند Samsung Gear Fit و LG G Watch R مشاهده کردیم که باعث می شود حس خاصی نسبت به صفحه نمایش Microsoft Band نداشته باشیم. البته در بسیاری از ابزار تندرستی دیگر که فاقد صفحه نمایش هستند، ما نیاز به یک تلفن هوشمند در کنار آنها داریم. این موضوع، یعنی وجود صفحه نمایش در مایکروسافت بند، به خودی خود امری خوب و مفید است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اپلیکیشن سلامت مایکروسافت

9

اپلیکیشن سلامت مایکروسافت اطلاعات غنی و مفیدی در مورد ابزارهای تندرستی و سلامت به شما ارائه می دهد.

یک امکان خوب و کاربردی که نرم افزار سلامت مایکروسافت دارا می باشد، قابلیت همگام سازی با پلت فرم های مختلف است. به این معنی که شما فقط به گوشی اندرویدی برای کار با آن نیاز ندارید. بلکه با تلفن های هوشمند دارای سیستم عامل آی او اس و اندروید نیز می توانید با آن کار کنید. در این قسمت، ما امتیار کامل را به مایکروسافت می دهیم. چرا که اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار کاربران می گذارد. به این ترتیب نرم افزار سلامت مایکروسافت، یک ابزار قدرتمند در زمینه تندرستی و سلامت افراد به شمار می آید.

ما در بررسی خود، از سیستم عامل ویندوز فون استفاده کردیم. اما تمامی این قابلیت ها در نسخه های اندروید و آی او اس نیز یافت می شوند. با رابط کاربری مدرن این نرم افزار، صفحه ابتدایی آن به قسمت های مختلفی طبقه بندی شده است.

مایکروسافت در این نرم افزار، تا جایی که امکان داشته سعی کرده تا اطلاعات سلامت و تندرستی را در اختیار کاربر قرار دهد. البته در کنار آن، سعی شده تا کاربر برای سدتیابی به اطلاعات، گیج نشود. به عنوان مثال، همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید، اطلاعات مختلف شامل :

10

  • مسافت طی شده
  • میانگین ضربان قلب
  • ضربان قلب در انتها
  • کالری مصرف شده

در بخش های مختلف طبقه بندی شده و در اختیار کاربر قرار می گیرد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ارتباطات

عملیات همگام سازی این دستگاه توسط بلوتوث ورژن ۴ انجام می پذیرد. طبق بررسی های ما، این ارتباط تا فاصله ۶ متری ( ۲۰ فوت ) پایدار باقی می ماند. این ارتباط تنها برای همگام سازی با دستبند و همچنین استفاده از کورتانا نیاز است برقرار باشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کارایی

کالری مصرف شده با دقت بیشتری اندازه گیری می شود. زیرا سنسور ضربان قلب آن همواره فعال است.

قسمت خوشحال کننده این محصول، همین بخش است. چرا که مایکروسافت در این قسمت، کیفیت را فدای کمیت نکرده است و اعداد و ارقام رویایی به کاربران خود هدیه نداده است. Microsoft Band به صورت فوق العاده هوشمند قادر به شمارش پله های پیموده شده توسط شما را دارا می باشد. بسیاری از محصولات مشابه، برای شمارش پله ها نیازمند حرکت های نامعقول دست شما هستند. اما خوشبختانه به شما علام می کنیم که این محصولا مایکروسافت، اینگونه نیست و شما در حالت معمول می توانید به فعالیت خود ادامه دهید و این دستگاه به صورت هوشمندانه وظایف خود را انجام می دهد.

قطعه بعدی مفید این دستگاه، GPS آن است که به صورت کاملا کاربردی، تغییر جهت و حرکات شما را شناسایی و ثبت می کند. در هنگام حرکت، شما قسمتی از نقشه را می توانید روی صفحه نمایش Microsoft Band مشاهده نماید. البته این موضوع میان محصولات مشابه، مشترک است. سنسور ضربان قلب آن نیز با دقت فوق العاده بالایی عمل کرده و کالری مصرف شده را در هنگام تحرک اندازه گیری می کند. این موضوع بسیار با ارزش است. چرا که در محصولات مشابه، بر اساس قد و وزن شما، اعداد پیش بینی شده و قراردادی به شما نمایش داده می شود. در نهایت، نحوه استفاده از کورتانا نیز واقعا قابل ستایش است. زیرا پیغام ها و ایمیل ها به راحتی در نمایشگر آن قابل مشاهده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

باطری

دو باطری صد میلی آمپری Microsoft Band ، متأسفانه فقط دو روز دوام می آورد. در صورتی که محصولات مشابه، عمر باطری معادل هفت روز را دارا می باشند. اما این مقدار، بهتر از تلفن های هوشمند امروزی است که نهایت دارای عمر باطری یک روزه هستند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جمع بندی و نتیجه گیری

6

به صورت کامل و قاطع، Microsoft Band در رتبه ای بالاتر از محصولات مشابه قرار می گیرد. افرادی که از محصولات دیگر استفاده می کنند، با احترام به شرکت سازنده آنها، احتمالا مجبور می شوید به دلیل ویژگی های بسیار زیاد، آن را به Microsoft Band ارتقاء دهید. این دستبند دارای برخی ویژگی تلفن های هوشمند نیز هست، از جمله سازگاری با کورتانا که کارهای زیر را می توانید با آن انجام دهید :

  • تنظیم یاد آورنده
  • سوال در مورد شرایط آب و هوایی
  • انجام محاسبات ریاضی

با قیمتی معادل ۱۹۹.۹۹ دلار ، به عنوان یک دستیار سلامت، محصولی گران به نظر می آید. در حقیقت با بهره گیری از صفحه نمایش لمسی، سنسور ضربان قلبو سایر سنسورهایی که در آن گنجانده شده است، استفاده از آن یک تجربه سودمند و مفید به حساب می آید. اما مواردی مانند عمر باطری کم، راحت نبودن هنگام استفاده ور برخی مشکلات دیگر، باعث می شود تا اغلب افراد هنگام خرید آن به شک فرو روند.

در نهایت تصمیم با شما است که این وسیله را خریداری کنید یا خیر. امیدواریم که این مقاله مورد قبول شما واقع شده باشد و از خواندن آن لذت کافی را برده باشید و راهنمای خوبی برای خرید این محصول به حساب آید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
    1. سلام. ممنون از اینکه نظرتون رو با ما در میون گذاشتید 🙂

    1. سلام. ممنون از اینکه نظرتون رو با ما در میون گذاشتید 🙂

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *