بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟
  • 1395/11/19
  • مهدی پیوندی
  • 0

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM یا Search Engine Marketing) شامل گام هایی است که برای افزایش ترافیک مرتبط با وبسایت شما از طریق کسب رتبه های بالاتر در موتورهای جستجو برداشته می شود. SEM سنتی از دو فرآیند تشکیل می شود: بهینه سازی “طبیعی” برای موتورهای جستجو (SEO) و تبلیغات پرداخت در ازای کلیک (PPC یا هزینه به ازای کلیک = CPC). اما حوزه SEM به دلیل پیشرفت هایی از قبیل موارد زیر، مرتبا در حال تغییر و تحول است.

 

شیوه نمایش Adwords گوگل

محیط کاربری Adwords به شما اجازه می دهد که محل نمایش تبلیغ خود را انتخاب کنید. این یعنی بازاریابی PPC قدرت تبلیغ در سراسر اینترنت را دارد و فقط محدود به موتورهای جستجو نمی شود.

 

بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM)

وبسایت های رسانه های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک و یوتیوب که گاهی بخشی از SEM به حساب می آیند، خود نوار جستجو دارند و از طریق لینک ها نیز به سایت ها اعتبار منتقل می کنند. اطمینان از اینکه محتوا و لینک های شما (هرجا که لازم است) در این وبسایت ها قرار دارند می تواند میزان تاثیر شما در جُستار (Query = عبارتی که کاربر مورد جستجو قرار می دهد) های موتورهای جستجو را افزایش دهد. SMM یک بخش رو به رشد از بازاریابی دیجیتال است که ما در مقالات قبلی به آن پرداخته ایم و در مقالات آینده نیز ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

جستجوی یکپارچه عمودی (Integrated Vertical Search)

احتمالا شناخته شده ترین جستجوی یکپارچه عمودی، “جستجوی جهانی” گوگل (Google’s “Universal Search”) است، اما امروزه همه موتورهای جستجوی عمده از قالب های جستجوی مشابهی بهره می برند. جستجوی یکپارچه عمودی، عمل ادغام چندین نوع از نتایج، مثلا اخبار، تصاویر، ویدیو و امثال آن، بسته به جُستار، در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP ها) است. هنگامی که این روش ارائه نتایج برای اولین بار معرفی شد، بازی را برای SEO تغییر داد، چرا که تولید و بهینه سازی بسیاری از انواع مختلف محتوا را الزامی می کرد، زیرا با این روش جدید نمایش نتایج، همه آنها در صفحه نتایج جستجو ظاهر می شدند. عبارتی که برای این رویکرد جامع مورد استفاده قرار می گیرد، بهینه سازی دارایی های دیجیتال (Digital Asset Optimization یا DAO) است.

این هم یک چالش و هم یک فرصت است. چالش است زیرا جایگاه های طبیعی یا organic در نتایج جستجو، دیگر مانند گذشته نیستند. پیش از این ده جایگاه طبیعی در صفحه اول وجود داشت که فقط پنج جایگاه آن در قسمت بالای صفحه قرار می گرفتند (که مربوط به محدودیت های عمودی صفحه نمایش و تعداد محتوایی است که کاربر بدون نیاز به جابجایی یا اسکرول صفحه می تواند مشاهده کند). اما اکنون نتایج جستجوی محلی، اخبار، تصاویر و ویدیوها نیز در نتایج جستجو ظاهر می شوند، که بسیاری از آنها نیز در قسمت بالایی صفحه قرار می گیرند. در حال حاضر، کدام جایگاه را می توان مهم ترین جایگاه یا جایگاه شماره یک تلقی کرد؛ اولین نتیجه محلی، اولین خبر، یا فهرست طبیعی نتایج؟

جستجوی جهانی گوگل فقط وبسایت ها را نشان نمی دهد، بلکه شامل ویدیوها، اخبار و مواردی از این دست نیز می شود.
جستجوی جهانی گوگل فقط وبسایت ها را نشان نمی دهد، بلکه شامل ویدیوها، اخبار و مواردی از این دست نیز می شود.

 

اما برای آنهایی که روش بازی را به درستی یاد می گیرند، فرصت خارق العاده ای در جستجوی جهانی مستتر است. اگر بتوانید در همه ابعاد محلی، اخبار، ویدیو، تصاویر و نتایج طبیعی از راهبردهای مناسبی استفاده کنید، می توانید در بخش های مختلفی از صفحه اول ظاهر شوید.

وجه مشترک بیشتر این روشها این است که همگی “کلیدواژه محور” هستند. شباهت های دیگری نیز بین این روش های بازاریابی وجود دارد. به عنوان نمونه، همه این روشهای بازاریابی موتورهای جستجو تا چنان حدی قابل اندازه گیری هستند که در هیچ روش دیگری مشاهده نمی شود. مبدا و زمان تک تک کلیک ها و مسیر آنها به سمت تبدیل، فروش و ارزش دوره عمر مشتری (lifetime customer value) قابل بررسی و سنجش است. چرخه بازخورد این نتایج می تواند فرصت های گرانبهایی برای ایجاد بهبود در کمپین های SEM شما به وجود بیاورد.

موفقیت در بازاریابی موتورهای جستجو از تکرار منسجم سه چیز پدید می آید: امتحان کردن، اندازه گیری و ایجاد تغییرات متناسب. اطلاعاتی که از سایت خود جمع آوری می کنید، نه تنها نرخ کلیک ها را نشان می دهد، بلکه مواردی از قبیل جذب توسط ایمیل و وضعیت حفظ کاربر را پیش و پس از فروش نیز می سنجد.

بازاریابی موتورهای جستجو یک حوزه وسیع و در حال رشد است که یکی از هدفمندترین روش ها برای جذب بازدیدکنندگان مناسب در زمانی محسوب می شود که علاقمندی آنها در نقطه اوج خود قرار دارد، یعنی همان زمانی که به دنبال یک راه حل برای مساله ای که کلید حل آن در دستان شما است، به جستجو می پردازند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *