نسل آینده محتوا

نسل آینده محتوا
  • 1396/2/16
  • مهدی پیوندی
  • 0

این روزها شاهد مقالات متعددی بر پهنه وب هستیم که به ما درباره سیلی که از محتوا در اینترنت جاری شده است هشدار می دهند. من نیز تا حدی با این موضوع موافقم، اما بسیاری از این مقالات نگاه کهنه و محدودی به این قضیه دارند. بدون شک قطعات محتوایی زیادی در اینترنت موجود است که ما می توانیم از طریق رایانه ها یا ایزارهای همراه مان به آنها دسترسی پیدا کنیم، اما آیا به تکنولوژیهای نوظهور هم فکر کرده اید؟

چند وقت پیش، من در یک جلسه با موضوع کمک به افزایش آشنایی مصرف کنندگان با تکنولوژیهای جدید و احساس قرابت بیشترشان با آنها شرکت کردم. کوتاه سخن اینکه پاسخ این است که محتواهای آشنا را در قالب این دسته از تکنولوژیهای جدید قرار دهیم و از این طریق، از دور از ذهن بودن کاربری آنها بکاهیم. این محتوا فاصله بین جدید و قدیمی را پر می کند. یک نمونه فوق العاده در این زمینه شرکت اپل است؛ این شرکت در شرایطی آیپاد خود را معرفی کرد که پخش کننده های صوتی دیگری نیز در بازار وجود داشتند، اما در جذب خریدار با دشواری روبرو بودند. اما اپل چه کار متمایزی انجام داد؟ پاسخ آیتیونز است. اپل انبوهی از محتوا را در قالب موسیقی های قابل دانلود به آیپاد آورد. حالا همه آن آهنگ های آشنا که مردم می شناختند و به آنها عشق می ورزیدند به راحتی در دسترس شان قرار داشت.

در سال گذشته، ما شاهد عرضه هدست های واقعیت مجازی (VR) توسط چندین برند بزرگ بودیم؛ Oculus Rift از فیسبوک، Daydream از گوگل، HTC Vive و Gear VR سامسونگ (بر پایه Oculus فیسبوک). این یک جهش بزرگ در بازار واقعیت مجازی به حساب می آید و در شرایطی که بازیگران بزرگی روی این حوزه سرمایه گذاری کرده اند، شانس رشد و شکوفایی بالایی دارد. اما اگر قرار باشد یک چیز را به دنیای واقعیت مجازی بیاوریم تا راه خود را به زندگی مردم باز کند، آن چه خواهد بود؟ پاسخ این سوال، محتوایی است که جالب و سودمند باشد. متاسفانه، محتوای واقعیت مجازی نیز همانند بسیاری از تکنولوژیهای جدید در حال حاضر محدود است.

همین فرصت فوق العاده ای را در اختیار افرادی قرار می دهد که به دنبال بازاریابی محصولات یا خدمات خود هستند. شما می توانید در بازاری که هنوز آنقدرها شلوغ نشده، به تولید محتوا بپردازید. خبر خوب این است که به این منظور به سرمایه گذاری کلان و تهیه برنامه های نرم افزاری و اپ مخصوص خودتان نیازی نیست. بازیگران بزرگ عرصه واقعیت مجازی به خوبی می دانند که برای حفظ جایگاه خود باید تولید محتوا را جمع سپاری (crowdsource) کنند، بنابراین اپ ها و برنامه هایی می سازند که مصرف کنندگان می توانند برای آنها محتوا بسازند. به عنوان نمونه، اپ Facebook 360 درجه برای هدست های واقعیت مجازی عرضه شده است؛ این اپ می تواند همه ویدیوها و تصاویر ۳۶۰ درجه را از فیسبوک دریافت کند و به کاربران هدست های واقعیت مجازی اجازه می دهد تا به آنها در یک فضای سه بعدی دسترسی پیدا کنند. بخش فوق العاده ماجرا در رابطه با ویدیوها و تصاویر ۳۶۰ درجه این است که این محتوا در نسخه های دسکتاب و موبایل فیسبوک نیز قابل دسترسی است، بنابراین می توانید همه ابعاد را پوشش دهید. با وجود اینکه برای تولید ویدیوی ۳۶۰ درجه به دوربین های خاص نیاز دارید (یا می توانید ویدیوی زوایای مختلف را نیز همزمان ضبط و بعدا مونتاژ کنید)، اما برای تصاویر حتی از یک تصویر پاناروما که از طریق دوربین گوشی خود ثبت کرده اید هم می توانید استفاده کنید. علاوه بر فیسبوک و امکانات آن، می توانید ویدیوها و تصاویر ۳۶۰ درجه خود را در سایت خود یا وبسایت های عمده اشتراک گذاری ویدیو در اینترنت (که تقریبا همگی از ویدیوهای ۳۶۰ درجه پشتیبانی می کنند) نیز قرار دهید. به لطف پیشرفت تکنولوژی، مخاطب شما می تواند با تکان دادن نشانگر ماوس خود روی ویدیو از امکانات این فناوری در مرورگر وب خود نیز استفاده کند.

اگر تصور می کنید که کسب و کار شما هنوز برای محتوای ۳۶۰ درجه آمادگی ندارد، در اینصورت باید نگاهی به مخاطبان خود بیندازید. امروزه بسیاری از مردم به انتشار محتوای ۳۶۰ درجه خود در پلتفورم های مختلف می پردازند، و البته احتمالا برخی از آنها مشتریان بالقوه یا بالفعل شما هستند. بنابراین، از این تکنولوژی جدید بهره برداری کنید و حتی در صورت امکان، تولید آن را به دست مشتریان خود بسپارید.


این متن نوشته خانم آنا براوینگتون، مدیر امور مشتریان در موسسه بازاریابی رِدوِب است که با اندکی جرح و تعدیل ترجمه شده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *