پنج محصول رایگان مایکروسافت و اینکه چرا آنها بهترینند

  • 1388/12/11
  • سید روح الله یزدان خواه
  • 1

اگر چه تعداد زیادی نرم افزار رایگان در اینترنت وجود دارد،ولی هر رایگانی لزوماً خوب نیست. تفاوت زیادی میان نرم افزارهای رایگان محصول شرکتهای مختلف وجود دارد که ما را وامی دارد گاهی به سمت شرکتهای باثبات و مورد اعتماد رو بیاوریم تا اطمینان حاصل کنیم که منبع نرم افزار مورد اطمینان ماست.

اگر چه معمولاً مایکروسافت را با نرم افزارهای رایگان نمی شناسیم، ولی این شرکت تعدادی محصول قدرتمند رایگان نیز دارد. فهرست زیر مشتی است نمونه خروار که به راستی در میان محصولات رایگان و فروشی رقبایشان برجسته اند:

1- نرم افزار امنیتی مایکروسافت (Microsoft Security Essentials)

security-essentials

من برای یک مرکز فناوری کار می کنم که یکی از کارهای روزمره اش شناسایی و پاکسازی ویروسها از روی کامپیوتر مشتریان است. در حالی که ما تعداد زیادی ویروس یاب و جاسوس یاب برای جستجو و از بین بردن ویروسها داریم، به طرز شگفت انگیزی هیچ کدام به خوبی ضروریات امنیتی مایکروسافت (Microsoft Security Essentials) کار نمی کند. به عنوان مثال در یک روز کاری در شرکت ما نرم افزار امنیتی مایکروسافت 16 ویروس را شناسایی کرد که پاندا، اکتیواسکن و ای.وی.جی هیچ کدام قادر به شناسایی آن نبودند. در واقع در شرکت ما این نرم افزار در کلیه رایانه هایی که فرمت می شوند نصب گردیده و به مشتریان تحویل می گردد.

2- نقشه بینگ (Bing Maps)

Bing-Maps

نقشه بینگ در واقع نسخه مایکروسافتی نقشه گوگل است. در حالی که نقشه گوگل به جزء لاینفک زندگی برخی از مردم بدل شده، نقشه بینگ جایگزینی است که حتی موثرتر از آن نیز عمل می کند. اولین نکته جالب در مورد این نقشه این است که در صفحه اول وبسایت نواری با گزینه های «از» یا مبدأ و «به» یا مقصد قرار داده شده. من برای اطمینان از صحت عملکرد این سیستم در هر دو نوار نام دو محل دلخواه را نوشتم و با شگفتی دیدم که هر دوی این مکانها را فوراً و به طور صحیح نمایش داد. این در حالی است با انجام همین آزمایش در گوگل متوجه شدم که بارگذاری صفحه طولانی تر انجام شد و آدرسها هم اشتباه نمایش داده شد.

برخی گزینه های نقشه بینگ که مفید بودن آن را اثبات میکنند عبارتند از:  انتخاب مسیری با کمترین ترافیک، و توانایی ارسال جهت حرکتتان به ایمیل دوستانتان یا یک تلفن همراه یا جی.پی.اس خودتان.

3- گالری عکس ویندوز لایو (Windows Live Photo Gallery)

win-live-gallery

گالری عکس ویندوز لایو محصول رایگان مایکروسافت است که می تواند به خوبی با نرم افزار پیکاسای گوگل رقابت کند. اگر چه من شخصاً ظاهر و سازماندهی عکس پیکاسا را ترجیح می دهم، ولی گالری عکس ویندوز لایو هم اصلی ترین ویژگیهای پیکاسا از قبیل برش عکس، برچسب گذاری افراد و ویرایشهای ساده را دارد. تنظیم رنگ و نور این نرم افزار کمی بهتر از پیکاسا است ولی فاقد فیلتر عکسهای پیکاسا است. در خصوص افزونه ها (پلاگین ها) گالری عکس ویندوز لایو اکثر پلاگین های مشابه پیکاسا از قبیل آپلود در فیسبوک، یوتیوب و فلیکر را دارد.

یکی از اصلی ترین دلایلی که من گالری عکس ویندوز لایو را دوست دارم به خاطر افزونه آپلود فیسبوک آن است. در حالی که پیکاسا عکسهای شما را به صورت ساده آپلود می کند و همراه با یک عنوان در یک آلبوم قرار می دهد، ولی گالری ویندوز لایو برچسب های شما را هم همراه آن می گذارد و بدین شکل شما در واقع با یک تیر دو نشان را زده اید. در حین آپلود گالری عکس ویندوز لایو اسمی را که شما برای نامگذاری عکس استفاده کرده اید استخراج می کند و با نام دوستان شما در فیسبوک مقایسه می کند و سپس به طور خودکار با این برچسبها عکس را در فیسبوک آپلود می کند.

برای نامهایی که نرم افزار نتواند مطابقت دهد به شما امکان انتخاب دوستتان در فیسبوک را برای تعیین برچسب می دهد. در پایان اگر شما دوست داشته باشید که عکسها بر روی رایانه شما هم دارای برچسب باشند، مجبور نیستید همه کارهایی را که انجام دادید دوباره انجام دهید و برچسبها به صورت خودکار اعمال خواهند شد.

4- مرورگر فرایندها (Process Explorer)

process explorer

به زبان ساده این نرم افزار کار نظارت بر فعالیتها و پردازشهای انجام شده در رایانه را بر عهده دارد. اگر علاقه دارید بدانید دقیقاً چه کارهایی در رایانه شما در حال انجام است آنگاه مرورگر فرایندها برنامه ایده آل شماست. شما می توانید هر برنامه ای را با جزئی ترین فعالیتهایش و کلیه فایلهایی که آن برنامه استفاده می کند بازبینی کنید. همچنین می توانید بر میزان استفاده از سی.پی.یو و تاریخچه استفاده های سی.پی.یو نظارت داشته باشید. این برنامه بر لحظه به لحظه ی استفاده از حافظه و فعالیتهای در حال انجام در کامپیوتر شما نظارت دارد. بنابراین اگر تمایل داشتید نحوه عملکرد یک برنامه در رایانه خودتان را یاد بگیرید از مرورگر فرآیند مایکروسافت استفاده کنید.

5- پینت دات نت (Paint.NET)

paint.net

اگر چه این برنامه کاملاً به مایکروسافت تعلق ندارد، ولی منشأ اصلی آن مایکروسافت بوده. اکنون نیز پینت دات نت بسیار مورد استفاده است و به نرم افزای با قابلیت رقابت با فتوشاپ و پینت شاپ مبدّل شده.  این برنامه با در نظر گرفتن مسئله سرعت طراحی شده و کاربرانی که از سامانه ی کُند تبدیل تصاویر و راه اندازی طولانی مدّتِ فتوشاپ خسته شده اند و یا در پی ویرایشگر تصویر راحتی برای لپ تاپ خود هستند احتمالاً آن را جایگزین مناسبی برای فتوشاپ یا برنامه های مشابه خواهند یافت. پینت دات نت مثل فتوشاپ تعداد زیادی افزونه برای کارایی بیشتر خود دارد.

اگرچه بیشتر مردم بر این گمان هستند که مایکروسافت تنها توسعه دهنده نرم افزارهای پولی است ولی واقعیت بر خلاف این گمان است. تعداد زیادی محصولات رایگان مایکروسافت برای استفاده عموم وجود دارد که نه تنها تقویت کننده ویندوز هستند بلکه به صورت رقیبی برای نرم افزارهای رایگان مشابهی همچون گوگل مپ و پیکاسا هستند که موجب پیشرفت بیشتر در آن زمینه ها می شوند. اکنون که شما را با برخی از آنها آشنا کردیم، این نرم افزارها را امتحان کنید و نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

منبع:

makeuseof.com

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *