معرفی بازی Alan Wake رقیبی برای Lost

  • 1389/1/25
  • محمدرضا ارجمندی
  • 2

مدت زیادی است که Remedy Entertainment وعده عرضه بازی Alan Wake به بازی خورها داده است. در واقع سال 2005 بود که این شرکت اعلام کرد ، نسخه تریلر این بازی از سوی طراحان بازی مکس پین دچار تاخیر زیادی شده  و احتمالا نسخه قابل بازی با کامپیوتر عرضه نخواهد شد. بالاخره ما بازی را در یک پیش نمایش در گردهمایی تورنتو بازی کردیم و فکر می کنیم ارزش این همه تاخیر را دارد.

بازی به شکلی  پیش می رود که شما خیال می کنید سازندگان به طور مستقیم از استفن کینگ در ساخت بازی تاثیر پذیرفته اند. داستان بازی در شهر کوچکی در شمال غربی اقیانوس آرام اتفاق می افتد جایی که یک نویسنده پرفروش در حال نوشتن رمان بعدی خود می باشد. او به طور اتفاقی نسخه خطی از یکی از داستانهایش را پیدا می کند اما به هیچ وجه به خاطر نمی آورد که این داستان را چه زمانی نوشته!او از کتاب درمی یابد که مدت ها پیش موجودات تاریکی از صفحات این کتاب بیرون امده و شهر را مورد تاخت و تاز و تجاوز قرار داده اند.

آقای اسکار هکینن(Oskari Häkkinen) ، رئیس بخش طراحی و توسعه شرکت رمدی این بازی را اینگونه توصیف می کند: “بازی ای با جسم یک بازی اکشن با گرافیک سینمایی و روح هیجان  و تعلیق”. او می گوید:این بازی مثل اکشن سوم شخص اما با تاکید زیاد بر قدرت نور است.چون دشمنان در بازی قدرت خود را در تاریکی کسب  می کنند اما با استفاده از نور آسیب می بینند ، این ویژگی را  در بخشی مجزا از گیم پلی طراحی کرده ایم.. “نور ابزار مبارزه و پناهگاهی امن است” هکینن ادامه می دهد. “شما با نور به جنگ دشمنان می روید.”

این مسئله در بازی از چند روش حاصل می شود:مثلا آلن(قهرمان بازی) می تواند در زیر نور تیر چراغ برق  پناه بگیرد  که هم زخمهای او را التیام می دهد و هم او را در مقابل دشمنان حفاظت می کند ، و یا اینکه  موجودات تاریکی به تیرهای برق حمله می کنند و آن را با تبر قطع می کنند تا مانع قدرت گرفتن آلن شوند و باید جلوی آنها را بگیریم.همچنین در طول بازی یادداشتهایی پیدا می کنید که فقط در نور قابل خواندن هستند .همچنین نور بر کارآمدی سلاح ها تاثیر ویژه ای دارند.

یکی از سلاحهای اول بازی شما یک چراغ قوه است، که به دشمنان صدمه کمی وارد می کند و حرکت آنها را به اندازه کافی کند طوری که شما می توانید با شلیک چند تیر از  هفت تیر خود آنها را از پا در آوردید. اما اسلحه بهتر اسلحه شعله ور است. برخورد شعله نور با دشمن باعث نابودی او توسط  انفجار باشکوه از نور می شود، هر چند نیاز است پس از هر شلیک اسلحه را دستی پر کنید.. و در یک مورد،آلن حتی کنترل نورافکن را به دست می گیرد و این نورافکن گردان همان کاربردی را دارد که تیربار در بازی های دیگر. به کمک ان آلن تعداد زیادی از دشمنان را می کشد.

بازی به شکل مستقیم به تأثیر پذیری از استفن کینگ اشاره می کند ،تاآنجا که حرف های استفن کینگ در ابتدای بازی در یک دمو پخش می شود. . Häkkinen همچنین متذکر می شود که این بازی از عناوینی چون Twin Peaksو Lost هم تاثیر پذیرفته، اما او بلافاصله به این نکته اشاره می کند که  تاثیر پذیری از Lost  در ساختار داستان بوده نه در شیوه روایت داستان. پس زیاد انتظار سفر در طول زمان یا دوره های زمانی متفاوت در بازی را نداشته باشید.در عوض ، این بازی بسیار مانند سریال درام ساخت شده. بازی به دو  اپیزود با نام های “گذشته آلن ویک” در ابتدای بازی و “ادامه دارد” در پایان تقسیم شده و از ویژگی شخصیت پردازی قوی بر خوردار است ،و حتی هکنن دائما از این بازی به عنوان بازی برتر فصل یاد می کند.

البته این مطلب باعث می شود بپرسیم که آیا این بازی دنباله ای هم خواهد داشت یا نه؟ در حالی که هکینن وجود دنباله را صریحا تایید نمی کند می گوید شرکت مطبوعش پنج سال بر روی یک بازی برنامه ریزی و طراحی نکرده اند تا آن را بدون دنباله رها سازند، اما اینکه آیا این دنباله بخواهد ساخته شود یا نه به میزان موفقیت بازی آلن ویک هم مربوط می شود.او این مطلب را تایید می کند که شرکت رمدی چند اپیزود قابل دانلود برای این بازی منتشر خواهد کرد که به صورت پلی بین اپیزود اول و دوم هستند.همچنین معتقد است که اگر قرار بر عرضه دنباله بازی باشد به هیچ وجهعرضه ان 5 سال دیگر به طول نخواهد انجامید.

یکی دیگر از نکاتی که هکینن تاکید می کند این است که آلن ویک  یک بازی دلهره آور است و نه یک بازی ترسناک. “بازی ترسناک پر از خون و کشتن است ،” او توضیح داد. ” بازی دلهره آور درباره آنچه اتفاق می افتد نیست ، بلکه در مورد آنچه هست که اتفاق خواهد افتاد.” یکی از روشهایی که توسعه دهنده است در این بازی ها انجام می دهد بازی کردن و به ریختن تصورات بازی کننده است. تنش  و استرس در بازی خور به این دلیل که اغلب اوقات شما انتظار چیزی را دارید اما اتفق نمی افتد.. به این ترتیب ، مجموعه حوادثی در بازی است که همه تاثیر به سزایی بر بازی کننده می گذارند و سبب ترقیب او به ادامه بازی می شوند.

آنچه ما در این بازی مشاهده کردیم ،به نظر می رسد بازی آلن ویک بر اساس جو و داستان سرایی آن یا به یک اثر پرفروش تبدیل می شود و یا به کلی از بین خواهد رفت.از نسخه دموی آن روشن است که رمدی دوست ندارد شکست را تجربه کند، اما با توجه به ماهیت داستان قابل درک است که چرا هنگامی که از هکینن در مورد نحوه روایت داستان به این شکل سئوال شد سکوت کرد شاید این نوع روایت یک بازی برای او هم کمی سخت و غیر قابل درک بود. اما طراحان قطعا در این مورد که عناصر مختلف یک فرهنگ را گلچین کرده و در یک بازی گنجانده اند شاهکاری انجام داده اند.بیایید امیدواری باشیم که محصول نهایی بتواند روی پای خود بایستد.

آلن ویک به طور انحصاری برای ایکس باکس 360 در تاریخ 18 مه عرضه خواهد شد.

منبع:arstechnica

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. سلام ممنون از این مقاله…….می خوام بپرسم که alanwake برای چه کنسول بازی هایی است

  2. سلام بنا به اعلام رسمی شرکت سازنده این بازی منحصرا برای کنسول Xbox360 عرضه شده است اطلاعات کلی در مورد این بازی را در سایت های مختلفی می توانید مشاهده کنید از جمله در ویکی پدیا:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Wake

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *