معرفی امکانات موتور جستجوگر گوگل + امکانات جدید + چند خبر جدید

  • 1389/1/31
  • سپهر خيري
  • 6


همانطور که میدانید موتور جستجوگر گوگل بهترین ابزار برای جستجو در بین صفحات اینترنت هست و تقریبا 100% کاربران اینترنت با آن آشنا هستند ولی اکثراً از دیگر امکانات جالب آن خبر ندارند یا استفاده نمیکنند.

وقتی که گوگل در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد همچین امکاناتی را نداشت و موتور جستجوگر آن فقط یک جستجوگر کاملا ساده بود! و در طی این 12 ساله پیشرفت های چشمگیری داشته است.

البته گوگل به جزء موتورجستجوگر سرویس های دیگری مثله وبلاگ ، ایمیل و غیره را هم در قبل راه اندازی کرده و ارائه میدهد که اگر بخواهیم در مورد آنها صحبت کنیم باید یک کتاب بنویسیم.

حال ما میخواهیم در این مقاله به برسی و معرفی امکانات جدید گوگل بپردازیم و سعی داریم بهترین مقاله در این زمینه را به شما ارائه دهیم ، البته نگاهی هم بر دیگر امکانات این جستجو گر میکنیم.

اخبار گوگل

خب اخباری که به تازگی در سایت گوگل قرار گرفته است حاکی است به زودی یک کیبورد کوچک در هنگام جستجو برای شما نمایش داده میشود که با آن میتوانید کلمه های مورد نیاز خود را با ماوس تایپ کنید. همچنین این کیبورد از الفبای فارسی و انگلیسی هم پشتیبانی میکند.

خبر بعدی از گوگل این است که به تازگی گوگل میخواهد نوع رتبه بندی به سایت ها را تغییر دهد و از یک شیوه بهتری برای رتبه دهی سایت ها استفاده کند. به طور مثال الان رتبه سایت گویا آی تی حدود 0.68 هست.

امکانات گوگل:

جستجو با انتخاب زبان صفحات

یکی از امکانات گوگل امکان انتخاب نوع زبان هست که میتوان با تعیین نوع زبان ، کلمه را فقط در صفحات همان زبان جستجو کرد. به طور مثال اگر زبان را فارسی انتخاب کنید و کلمه PC را تایپ کنید نتیجه فقط از صفحات فارسی زبان برای شما حاضر میشود.

این گزینه را میتوان مانند عکس زیر در این قسمت پیدا کنید:

اگر همچین گزینه ای در صفحه شما وجود نداشت میتوانید از این طریق آنرا بیاورید:

تنظيمها >>> زبان جستجو >>> زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس روی دکمه “تنظیمهای دلخواه من ذخیره شوند” کلیک کنید.

ذخيره شده – مشابه

یکی از امکانات قدیمی گوگل این 2 امکان ذخیره شده و مشابه هست. با دکمه “ذخیره شده”(Cached) شما میتوانید سایت مورد نیاز خود را به صورت آفلاین یا همان از قبل ذخیره شده نگاه کنید ، این گزینه برای مواقعی مفید است که سایت مورد نظر شما در دسترس نیست یا حذف شده است.

با دکمه “مشابه”(Similar) شما میتوانید سایت های مشابه را پیدا کنید ، به طور مثال اگر میخواهید سایت های مشابه GooyaIT را پیدا کنید باید روی گزینه مشابه که رو به روی GooyaIT هست کلیک کنید.

یا بخت یا اقبال

این امکان کوچک بیشتر به عنوان رسیدن به یک سایت استفاده میشود و سریع تر میتوان سایت مورد نظر خود را پیدا کرد.

به طور مثال اگر کلمه پلیس را تایپ کنید و روی دکمه “یا بخت یا اقبال” کلیک کنید مستقیم وارد سایت www.police.ir میشود ، یا اگر کلمه GooyaIT را وارد کنید و بعد “یا بخت یا اقبال” را انتخاب کنید وارد سایت www.gooyait.com میشوید.

این دکمه برای مواردی استفاده میشود که آدرس کامل ودقیق سایت مورد نظر خود را نمیدانید و با آن میتوانید مستقیم وارد سایت مورد نظر خود شوید و دیگر لازم نیست دنبال آدرس آن باشید.

این دکمه در این قسمت وجود دارد:

تاریخچه ی شبکه

این امکان همانطور که اسم اش پیداست تاریخچه شبکه شما را نشان میده ، با این گزینه میتوانید تمام جستجو های که در قبل کرده اید را ببینید حتی اگر جستجوی شما مال 4 سال قبل باشد.

البته برای استفاده از این سرویس حتما باید عضو سایت باشید و اکانت داشته باشید. برای عضویت در سایت گوگل به این آدرس بروید و فرم را پر کنید: https://www.google.com/accounts/NewAccount?continue

پس از عضویت از این به بعد اگر هر کلمه ای را جستجو کنید در تاریخچه شبکه شما ذخیره میشود و میتوانید بعدا آنها را مرور کنید.

گزینه “تاریخچه شبکه” بالا و سمت چپ صفحه گوگل قرار گرفته است.

چند نکته کوچک برای بهتر جستجو کردن در گوگل

– اگر دو عدد ” در اطراف یک کلمه یا خط قرار دهید نتایج شما فقط مختص همان کلمه میشود. به طور مثال اگر “کفش قهوه اي” را جستجو کنید نتایج بهتری به دست می آورید.

– اگر متن imagesize:100×150 را بعد از کلمه خود کپی کنید میتوانید عکس های با سایز 100 در 150 را یافت کنید. البته این کار را فقط باید در قسمت جستجوی تصاویر انجام دهید.

– با علائم * ، – ، + و… میتوانید از ماشین حساب قدرتمند گوگل استفاده کنید. حتی میتوانید بزرگترین اعداد را با یک دیگر ضرب و تقسیم کنید.

دیگر امکانات و سرویس های گوگل که میتوان در آینده در مورد آنها بحث کرد:

– تبلیغات گوگل (سفارش تبلیغ به گوگل و سفارش گرفتن تبلیغ از گوگل)

– وبمستر گوگل و راهنمایی های آن

– برنامه های آماری و آنالایزی آنلاین گوگل

– فروشگاه و بازارچه گوگل

– تنظیمات پیشرفته جستجوی تصاویر

– ترجمه سایت ها و متن ها با مترجم گوگل

– موقعیت یاب و اطلاعات جغرافیایی

– و ده ها امکانات دیگر…

این بود مقاله ی امکانات گوگل که ما سعی کردیم آن را مختصر و مفید برای شما تهیه کنیم. در این مقاله برسی کوتاهی روی برخی از امکانات گوگل انجام گرفت که اگر از آن راضی بودید میتوانید در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید تا قسمت دوم امکانات گوگل را برای شما تهیه کنیم.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 6 دیدگاه
  1. درباره کش گوگل صحبت کرده اید، این کش صفحه به خصوصی را که در زمان گذشته ذخیره شده است نشان می دهد، آیا راهی وجود دارد تا نسخه خاصی از صفحه ای که چندبار تغییر کرده است را از گوگل یا سایت دیگری پیدا کنم؟

  2. در جواب به آقا حسین:
    من تا حالا نشنیدم که بشه همچین کاری کرد
    چون فکر کنم مربوط به مسائل امنیتی بشه

  3. خيلي خوب بود مر30
    فقط اگه ميتونستيد چيزاي جديدتري از امكانات گوگل ميذاشتيد خيلي بهتر بود ،اين مطالب خيلي ابتدايي بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *