کشف رمزهای فایل‌های فشرده

  • 1389/5/2
  • سپهر خيري
  • 4

رمز ها یا password های که اغلب کاربران روی فایل های فشرده میگزارند اکثرا برای حفظ و بالا بردن امنیت اطلاعات خود میباشد که میتواند این اطلاعات بدون رمز یا پسورد به راحتی در اختیار هکر ها یا اشخاص دیگر قرار بگیرد که شاید خود فرد راضی نباشد.

این رمز ها میتواند روی فایل های فشرده  زیادی قرار بگیرد که معروف  ترین آنها RAR و ZIP هستند. گاهی  اوقات پیش می آید که خود  شخص این رمز را فراموش کند و بخواهد به اطلاعات داخل آن پی ببرند که  بدون داشتن رمز هیچگاه شخص نمیتواند  اطلاعات داخل آن را استخراج  کند مگر به کمک نرم افزار های مربوطه که در پایین  توضیح میدهیم.

در این مقاله میخواهیم به معرفی و آموزش نرم افزار های که میتوانید به وسیله آنها رمز و پسورد فایل های فشرده خود را بدست آورید بپردازیم. البته تنوع این نرم افزار ها زیاد هست که ما در این مقاله فقط چند نوع از آنها را که بهترین آنها هستند را به شما معرفی و آموزش میدهیم.

قبل از انجام اینکار باید به این نکات توجه کنید:

– کامپیوتر شما باید از قدرت خوبی برخودار باشد در غیر اینصورت یا بسیار زمان بر هست یا امکان این کار وجود نخواهد داشت.

– هرچه رمز و پسورد شما کوتاه تر باشد سریعتر میتوانید رمز خود را کشف کنید اگر چه علائم هم بسیار به دقت رمز کمک میکند.

– بیشتر این  نرم افزار های که معرفی  میکنیم  تجاری هستند که  اگر شما از نسخه آزمایشی استفاده  کنید  نمیتوانید پسورد خود را کشف کنید یا  اینکه بعد از کشف پسورد ، نمیتوانید از آنها استفاده کنید  که برای این کار یا باید نسخه تجاری را خریداری کنید یا از راه های رجیستری غیر قانونی نرم افزار استفاده کنید  که در سایت های ایرانی به وفور پیدا میشود.

نرم افزار Advanced Archive Password Recovery

به عنوان اولین نرم افزار میخواهیم برنامه تقریبا حرفه ای و راحت Advanced Archive Password Recovery را به شما معرفی کنیم. این نرم افزار رایگان نیست و میتوانید برای دانلود نسخه آزمایشی آن به این لینک بروید و بعد از دانلود آن را نصب کنید:

http://www.elcomsoft.com/download/archpr.zip

بعد از دانلود و نصب آن شما باید چنین پنجره ای را ببینید:

قسمت های اصلی این برنامه را علامت گذاری کرده ایم که به ترتیب به معرفی به آنها میپردازیم:

ابتدا روی دکمه Open کلیک کنید و در پنجره باز شده فایل فشرده خود را که میتواند RAR یا ZIP باشد را انتخاب کنید و در آخر روی دکمه Open کلیک کنید.

حال به قسمت 1 که در تصویر بالا مشخص هست نگاه کنید ، در این قسمت شما باید اطلاعاتی را که از قبل به یاد دارید وارد کنید به طور مثال حروف پسورد شما بزرگ بودن یا کوچک مثله A  و a که برای انتخاب حروف بزرگ گزینه اول و برای حروف کوچک گزینه دوم را فعال کنید.

گزینه سوم مربوط به اعداد هست که اگر به یاد دارید در پسورد شما اعداد استفاده شده هست این گزینه را فعال کنید ، گزینه چهارم مربوط به اشکال هست مانند @ یا $ که اگر مطمئن هستید این اشکال تو پسورد شما وجود دارد این گزینه را فعال کنید. در آخر هم اگه میدانید فاصله در پسورد شما استفاده نشده گزینه پنجم را غیر فعال کنید و اگر هیچ اطلاعی از نوع پسورد ندارید بهتر است گزینه 6 را انتخاب کنید.

حال باید تست کنید که چقدر زمان میبرد پسورد شما کشف شود که کافی است روی دکمه ای که در قسمت 4 مشخص شده هست کلیک کنید و منتظر بمانید زمان آن مشخص شود.

پس از انجام این کار ها حالا میتوانید شروع به جستجوی پسورد کنید که برای این کار روی دکمه Start که در قسمت 2 عکس بالا مشخص هست کلیک کنید و منتظر بمانید تا اتمام یابد. زمان کشف پسورد بستگی به نوع کامپیوتر شما و نوع پسورد دارد که میتوان بین 1 ثانیه تا بی نهایت ساعت طول بکشد که برای دیدن پیشرفت کار میتوانید به قسمت 3 که تو عکس بالا مشخص هست دقت کنید.

حال اگر منصرف شدید میتوانید روی دکمه Stop کلیک کنید و آن را ذخیره کنید که بعدا ادامه آن را انجام دهید. همچنین در این برنامه قسمتی به نام Start from وجود دارد که خودتان دستی میتوانید شروع اکتشاف را تعیین کنید به طور مثال اگر میدانید تا عدد 2352 برنامه پیش رفته هست میتوانید آن عدد را در این کادر وارد کنید و سپس به شروع کشف پسورد بپردازید.

دیگر ویژگی های این نرم افزار

– پشتیبانی از فایل های ACE و ARJ

– قابلیت جستجو بین تمام کلمات کلیدی

– پشتيباني از تمامی اعداد ، حروف بزرگ و كوچك و علامت ها

– حمله به فایل های دارای پسورد از نوع دیکشنری

– کاربرد و محیط ساده و راحت

– قابلیت جستجو در فایل های حجیم و شلوغ

– محیط زیبا و گرافیکی با آیکون های راهنما

– سرعت و قدرت خوب

– قابلیت ذخیره و اجرای پروژه

نرم افزار ساده RAR Password Cracker

این نرم افزار بسیار ساده به شما کمک میکند که پسورد های فایل های فشرده را کشف کنید ، حتی اگر شما یک کاربر حرفه ای نباشد. این نرم افزار را میتوانید از این لینک دانلود کنید که حجم بسیار کمی دارد:

http://www.rarpasswordcracker.com/rpc412.zip

بعد از دانلود و نصب شما باید 3 آیکون ببینید که باید فایل RAR Password Cracker Wizard را اجرا کنید. بعد از اجرای RAR Password Cracker Wizard پنجره ای بزرگ باز میشود که باید گزینه را روی cerate new project بگزارید و روی دکمه Next کلیک کنید.

حال به قسمت بعدی میروید که مطابق شکل بالا عمل میکنیم. ابتدا روی دکمه Load RAR کلیک کنید و سپس فایل فشرده مورد نظر خود را انتخاب کنید و بعد روی دکمه Add to procet کلیک کنید تا به لیست شما اضافه شود و سپس روی دکمه Next کلیک کنید.

حال در این مرحله گزینه دوم یعنی Bruteforce attack را انتخاب کنید و روی دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.

در این مرحله شما باید مانند قبل اطلاعاتی را که از فایل فشرده خود دارید وارد کنید یا اینکه انتخاب کنید چه چیز هایی در جستجو صورت بگیرد برای اینکار همانند عکس زیر روی دکمه Add.. کلیک کنید و یک یا چند تا از گزینه های ظاهر شده را انتخاب کنید که البته بعد از آن میتوانید در قسمت Charset آنرا ویرایش کنید.

همچنین در این نرم افزار هم میتوانید متوجه بشوید که چقدر زمان میبرد پسورد شما کشف شود ، برای اینکار روی دکمه پایین که Benchmark نام دارد کلیک کنید.

بعد از انجام مراحل بالا حالا باید روی Next کلیک کنید و در آن مرحله محلی را روی هارد خود انتخاب کنید تا فایل جستجو در آن ذخیره شود و در آخر روی دکمه Finish کلیک کنید تا اکتشاف پسورد آغاز شود.

سپس صبر کنید تا پسورد پیدا شود که در صورت موفق شدن پیغامی مبتنی بر اینکه کامل شد روبه رو میشوید که باید OK را انتخاب کنید و سپس به این قسمت که در عکس زیر مشخص هست دقت کنید. در این قسمت پسورد فایل شما نشان داده میشود که میتوانید آنرا کپی کنید و در فایل فشرده رمز گزاری شده خود استفاده کنید.

این نرم افزار سرعت کمتری نسبت به نرم افزار Advanced Archive Password Recovery دارد ولی آنچنان مشخص نیست. این برنامه بیشتر برای کاربران معمولی توصیه میشود چرا که تنظیمات خاصی ندارد و هر کسی میتواند از آن استفاده کند.

دیگر ویژگی های این نرم افزار

– امکان ذخیره و ادامه جستجو ها

– امکان استفاده از فایل های متنی Text

– پشتیبانی از فایل های فشرده RAR

– پشتيباني از تمامی اعداد ، حروف بزرگ و كوچك و علامت ها

– حمله به فایل فشرده از نوع دیکشنری

– متعادل کردن استفاده از CPU

– پشتیبانی از فایل های حجیم

– پشتیبانی از فایل های ZIP/PKZip/WinZip

– سرعت و قدرت نسبتا خوب

– قابلیت ذخیره و اجرای پروژه

تا این قسمت 2 تا از نرم افزار های متفاوت با یک دیگر را معرفی کردیم که نرم افزار سوم هم تا حدودی شباهت به این 2 نرم افزار دارد اما کمی قدرتمندتر

نرم افزار RAR Password Recovery Magic

این نرم افزار که آخرین  نسخه آن 6.0  میباشد کمی  متفاوت تر و قدرتمند تر از 2 نرم افزار بالا هستند  که در قبل معرفی کردیم.

برای دانلود این نرم افزار میتوانید به این لینک بروید ، البته این نرم افزار هم مانند نرم افزار های قبلی تجاری هست و این نسخه آزمایشی یا دمو هست که برای استفاده بهتر یا باید نسخه تجاری را خریداری کنید یا اینکه از روش های کرک استفاده کنید که در سایت های ایرانی وجود دارد.

برای دانلود نسخه 6.1.1.303  این نرم افزار به این لینک بروید که حجم آن حدود 1.8 مگابایت هست:

http://download.cnet.com/3001-18512_4-10909509.html?spi=ff96b93ec66385512f3800ac330a29b4

بعد از دانلود آن را نصب کنید و سپس اجرا کنید که پس از اجرا پنجره ای باز میشود که باید روی دکمه Continue Test  کلیک کنید تا به پنجره ای مانند عکس زیر برسید :

سپس در این پنجره باید همانند عکس بالا ابتدا روی دکمه Open کلیک کنید و فایل فشرده خود را انتخاب کنید و بعد روی دکمه Setting کلیک کنید تا پنجره ای دیگر در کنار آن باز شود و مانند عکس زیر شود:

سپس در پنجره باز شده باید همانند عکس بالا روی دکمه ای که در نوار ابزار بالا با نام Brute Force وجود دارد کلیک کنید و سپس در پایین و در قسمت Selecting باید هر 3 گزینه را فعال کنید تا به بهترین نحو پسورد شما پیدا شود و در آخر روی دکمه Save کلیک کنید تا تنظیمات اعمال شود و بعد روی دکمه Start که در سمت چپ وجود دارد کلیک کنید تا نرم افزار شروع به جستجوی پسورد شما بپردازد.

بعد از کلیک روی دکمه TStar در کادر سفید بالا گزارش کار ها نمایش داده میشوند که میتوانید منتظر اتمام پایان کار باشد البته یکی از نقطه ضعف های این نرم افزار عدم نمایش روند کار به صورت درصد % هست که کاربر نمیداند چقدر تا پایان کار باقی مانده است.

دیگر ویژگی های این نرم افزار

– پشتيباني از فرمت Rar

– پشتيباني از تمامی اعداد ، حروف بزرگ و كوچك و علامت ها

– محیط ساده

– اجرا در انواع ویندوز ها

– پشتیبانی از فایل های حجیم

– قابل اجرا در کامپیوتر های ضعیف

– قدرت و سرعت خوب

– قابلیت ذخیره

– و…

خب تا اینجا 3 تا از نرم افزار های خوب برا برای اکتشاف پسورد ها معرفی کردیم که میتوانید با آنها حتما پسورد فایل فشرده خود را پیدا کنید. حال میخواهیم در این قسمت فقط نام چند تا از نرم افزار های دیگر را نام ببریم که اگر مایل بودید میتوانید از آنها هم استفاده کنید:

نرم افزار Advanced RAR Password Recovery همانند نرم افزار های بالا میباشد ، با تفاوت که ظاهر آن کمی بهتر و حجم آن حدود 1 مگابایت هست.

نرم افزار دیگر RAR Password Recovery میباشد که اولین ورژن آن در سال 2005 منتشر شد و تا الان ورژن های زیادی برای آن ساخته نشده هست و از قدرت خیلی بالایی برخوردار نیست ولی برای کامپیوتر های ضعیف مناسسب است.

Atomic RAR Password Recovery هم یک نرم افزار قدیمی هست که از قدرت و سرعت خوبی برخوردار هست و آخرین ورژن آن تا به این لحظه 1.2 میباشد.

ZIP RAR ACE Password Recovery هم یک نرم افزار ساده هست که میتواند پسورد 3 نوع از فایل های فشرده را جستجو کند.

و در آخر نرم افزار RAR Password Unlocker که یکی دیگر از نرم افزار های اکتشاف پسورد هست و با حجم کمی که دارد میتواند پسورد های شما را به سرعت پیدا کند و به راحتی روی تمامی کامپیوتر ها و ویندوز ها اجرا میشود و سادگی کار بسیاری دارد.

البته اکثر نرم افزار های بالا رایگان نیستد ولی همانطور که در بالا گفتم میتوانید آنها را از راه های غیر مجاز کرک کنید که در سایت های ایرانی به راحتی پیدا میشوند و اگر مایل بودید میتوانید از ما در قسمت نظرات درخواست بدهید.

این بود راه های کشف پسورد ها از فایل های فشرده که با نرم افزار های مختلف میتوانید آنها را انجام دهید. لطفا نظرات خود را در مورد این مقاله و نرم افزار ها در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. البته در 90 درصد موارد علی رقم صرف وقت زیاد موفق به یافتن پسورد نمیشن این نرم افزارها

  2. همانطور که یکی از دوستان بیان کردند: “در ۹۰ درصد موارد علی رقم صرف وقت زیاد موفق به یافتن پسورد نمیشن” من هم از 2 نرم افزار بالا از 3 تاشونو امتحان کردم ولی هیچگاه موفق به یافتن پسورد فایلم نشدم.
    به نظرم این دوسته ما خوشبینانه 90 درصد را ذکر کردند!
    ولی باز از مطلبتون ممنونم.

  3. ممنون ولی ..
    اینجور برنامه ها هیچ وقت نمیتونن رمزهای حرفه ای رو پیدا کنن.
    اینا میتونن مثلا 19875 رو پیدا کنن یا تکستایه مشابه.
    اما هیچ وقت قادر به پیدا کردن رمزی که از یه قانون خاص (تعریف شده کاربر هست) نیستند.
    مثال فرض کنیم رمزی دادیم که اصلا یادمون نیست چی بوده ! برفرض رمز اینه www.gooyait.com بنظر شما میتونه پیدا کنه؟ در یه صورت که اگه قبلا تمامی رمزایه استفاده شده رو داشته باشی…..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *