انتقال زبانه‌های مرورگر به سمت جانبی

  • 1389/6/2
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0

چند وقت پیش به طور اتفاقی مقاله دوستم  Rarst در وبلاگش در مورد جابجا کردن زبانه های مرورگر به سمت چپ و یا راست صفحه نمایش را خواندم و احساس شیفتگی زیادی به این مقاله کردم. پیش از این هم سعی کرده بودم زبانه ها را به کناره مرورگر (sidebar) حرکت دهم، اما به سرعت تغییرات اعمالی را به حالت قبل برگردانده بودم عمدتا به دلیل آن که زمان می برد تا  به آن عادت کنید ، به خصوص برای ما که سال هاست عادت کرده ایم با زبانه ها در بالای صفحه کار کنیم.

می دانید؛ دلیل بردن زبانه های در حال اجرا به نوار کناری ، چه سمت راست ،چه سمت چپ درست همان دلیل بردن نوار وظیفه ویندوز به سمت چپ و یا راست بر روی صفحه نمایش کامپیوتر است : فضای بیشتر.

با سازماندهی عمودی زبانه ها می توانید اطلاعات بیشتری از هر زبانه مشاهده کرده و زبانه های بیشتری نسبت به حالت نمایش افقی باز کنیم.

ساید بار زبانه ها در فایرفاکس

این امر به ویژه اگر  مانیتور کامپیوتر عریض باشد بیشتر نمود می یابد، زیرا اغلب وب سایت ها برای صفحه نمایش معمولی و نه عریض طراحی شده اند و بنابراین می توان از فضای خالی به بهترین نحو استفاده نمود، به خصوص در رزولوشن های بالای مانیتور ها نظیر 1920×1200. این رزولوشن به عنوان مثال معمولا به معنی خالی ماندن بیش از 400 پیکسل از فضای نمایش مانیتور فضای به شکل خالی و سفید در سمت چپ و سمت نمایش صفحات وب می باشد، البته اگر مرورگر را در حال اجرا در حالت تمام صفحه (فول اسکرین) در آوریم. عرض صفحه نمایش معمولا برای نمایش تمام مطالب وب سایت بر روی صفحه نمایش کافی است، اما ارتفاع (بلندی)اینگونه نیست. فضای افقی بیشتر بدان معنی است که وب سایت از نظر بلندی فضای بیشتری برای نمایش دارد.

Rarst قبلا در مقاله خود ذکر کرده که چگونه می توان در مرورگر اپرا نوار زبانه را به شکل عمودی درآورد (کلیک راست روی نوار زبانه ها و رفتن به گزینه های Tab Bar Placement). من تصمیم گرفتم که در این مقاله نگاهی به مرورگر فایرفاکس و انجام این کار در این مرورگر بیاندازم.

متاسفانه فایرفاکس مانند اپرا دارای گزینه قرارگیری عمودی نوار زبانه ها نیست.به هم دلیل هم افزونه هایی برای فایرفاکس ارائه شده که می تواند زبانه ها را به کنار مرورگر حرکت دهد. یکی از ای افزونه ها Tab Kit است.

این افزونه به طور خودکار نوار زبانه ها را به ستون کناری سمت چپ حرکت می دهد البته پس از نصب و راه اندازی مجدد مرورگر فایرفاکس این اتفاق می افتد.

رنگ هایی که در ابتدا برای زبانه ها نمایش داده می شوند را می توان غیر فعال نمود، همچنین موقعیت نوار زبانه ها را از چپ به راست ، بالا (موقعیت پیش فرض) ، یا پایین می توان جابه جا نمود.

صفحه نمایش را می توان بیشتر هم با گزینه هایی سفارشی سازی کرد. مثلا در اینجا به عنوان مثال امکان پذیر است و توصیه می شود، که گزینه دکمه ضربدر برای بستن در کنار هر برگه را فعال کنیم تا نمایش داده شود. به طور پیش فرض ، دکمه بستن فقط در حالت نمایش زبانه ها در پایین صفحه ظاهر می شوند ، که خیلی کاربردی و مفید نیست.

افزونه زبانه ها (tab kit)

افزونه Tab Kit  از حرکات مختلف موس برای حرکت سریع بین  زبانه ها پشتیبانی می کند و البته هنوز هم برای حرکت سریع بین زبانه ها می توان برای 10 زبانه اول از کلید های ترکبیب CTRl + اعداد 1 تا 9   روی صفحه کلید استفاده نمود.

فواید استفاده از زبانه ها در سمت جانبی مرورگر

در زیر بعضی از مزایای استفاده از زبانه ها در سمت جانبی مرورگر آورده شده، معایب یا موقعیتهایی که شما نباید از این حالت استفاده کنید در پاراگراف های بعدی ذکر شده.

نخست مزایا:

–       اگر تعداد زیادی زبانه همزمان باز باشد، به خصوص اگر بدان معنی باشد که همه زبانه ها به خوبی در حالت نمایش افقی به نمایش در نمی اید.

–       اگر عرض صفحه نمایش مسئله ای برای نمایش صفحه وب پدید نمی اورد ، به عنوان مثال در مانیتورهای عریض.

–       اگر هر پیکسل بلندی صفحه نمایش برای شما اهمیت حیاتی دارد.

–       و اگر ترجیح می دهید عنوان صفحات به طور کاملتری قابل رویت باشد

هنگامی که شما نباید از نوار زبانه کناری استفاده کنید

موقعیت هایی هم وجود دارند که توصیه شده از نوار زبانه  ها در سمت کناری مرورگر استفاده نکنیم.

–       اگر مانیتور کامپیوتر ، تنها قادر به نمایش رزولوشن های پایین است مثلا حداکثر 1024 × 768.

–       اگر فقط تعداد انگشت شماری زبانه را هر دفعه باز می کنید.

–       اگر ستون های جانبی پیش از این اشغال شده (مثلا ویجت ها آنجا قرار دارند)

–       اگر کاربر دوست دارد چند ویندوی مختلف را طوری کنار هم در مانیتور بچیند که مرورگر وب فقط در بخشی از کل صفحه نمایش نمایش داده شود.

آخرین چیزی است که باید بگویم این است که به نظرتان شما باید نوار زبانه ها را در سمت چپ قرار دهید یا سمت راست؟ دوباره این مسئله به چند عامل بستگی دارد. اگر نوار کناری سمت چپ در حال حاضر تحت اشغال موردی دیگر قرار دارد شما بهتر است نوار زبانه ها را از بالا  به سمت راست حرکت دهید. سمت راست دارای این مزیت اضافی هم هست که که نوار پیمایش نیز در این سمت است، که معمولا بدان معنی است که موش اغلب در منطقه ای از صفحه قرار می گیرد که می توان با سرعت بیشتری پیمایش کرد و این سرعت کار را بالا خواهد برد.

از سوی دیگر قرار دادن نوار زبانه ها در سمت چپ یعنی دسترسی  نزدیک تر به منوهای مرورگر و نوار آدرس. است با این حال در سمت چپ بودن نوار زبانه ها بیشتر منحرف کننده است ، به ویژه در آغاز  این کار و تا زمانی که به آن عادت نکرده اید!

راستی نوار زبانه های مرورگر شما کجا واقع شده است؟ آیا شما از از جایگذاری عمودی استفاده  می کنید یا افقی ، و چرا؟

منبع:ghacks

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *