مروری بر نرم‌افزارهای بازيابي اطلاعات سی‌دی و دی‌وی‌دی

  • 1389/7/2
  • ITTeach
  • 3

CD DVD های خالی   مدتی است بخشی از زندگی ما شده اند و عمر محدود انها  بدان معنی است که  اغلب کاربران  با مشکل دسترسی به اطلاعات درون انها مواجه خواهند شد.با گذشت زمانی از عمر این وسایل خواندن اطلاعات از روی انها  با مشکلاتی مواجه میشود. تنها راه مقابله با این مشکل استفاده از data recovery software یا نرم افزار بازیافت داده برای ذخیره سازی  داده ها قبل از  غیرقابل بازیافت شدن کامل انها ست.

اما چرا داده ها غیر قابل بازیافت میشوند؟ CD DVD های رایت شده با مشکل خرابی تدریجی مواد سازنده اشان مواجه هستند  و غالب انها در اثر اکسیداسیون تخریب میشوند ویا تحت تاثیر خش و عیوب دیگر به مشکل برمیخورند.عمر متوسط این وسایل حدود 10 سال است.

در این مجال ما راههای بازیافت داده ها از این وسایل را بررسی میکنیم.بدیهی است که داد ه ای که در CD DVD ها نبوده است قابل بازیافت هم نیست!!. گاهی  فایل هایی توسط  کاربر در ویندوز قابل خواندن نیستند در حالیکه در سطح بایتی به میزان زیادی قابل بازیابی هستند. اساسا نرم افزارهای بازیافت داده  هر بایت  از دیسک های نوری را در یک ابزار ذخیره سازی دیگر  کپی میکنند.

IsoBuster

سازنده گان این وسایل چه میگویند:

که این CD DVD   تمام فرمت های  اپتیکی موجود  را حمایت میکند . IsoBuster  را  استارت کنید و یک دیسک  داخل رایانه بگذارید و درایوی  را که قبلا انتخاب نشده است  انتخاب کنید و اجازه دهید که IsoBuster   نصب شود.   IsoBuster    بلافاصله تمام   ترک های داخل ان محیط را به همراه  تمام فایل های سیستمی  موجود به شما نشان میدهد.بدین ترتیب شما به تمامی  فایل ها و فولدرهای  قبلی دسترسی پیدا میکنید و به جای محدود شدن صرف به یک  فایل سیستمی که OS برای شما فرا میخواند، به تصویر کاملی از داده ها دسترسی دارید.

IsoBuste به صورت رایگان  و در نسخه ای کاملا تخصصی موجود است,ولی نسخه رایگان ان یک سری محدودیت دارد و بیشتر انها فاقد HD DVD, Blu-Ray و ساپورت فرمت فایل است.

این برنامه  در طول نصب یک نوار ابزار را نصب میکند  و شما باید قبل از ادامه یافتن انرا کنسل کنید. استفاده از این برنامه ساده است  و به صورت خودکار CD  یا DVD  را که  در درایو قرار دارد میشناسد.و فایل های موجود دران  نمایش داده میشود.

در اینجا امکان هدایت  ساختار منو  و بیرون کشیدن  فایل ها از فولدرها ای دیسک وجود دارد. IsoBuste  پنجره Save As را  نمایش میدهد و  داده ها را وارد  دیسک انتخاب شده میکند.

در این نرم افزار میتوان چندین  اپشن  بازیافت داشت  که شامل حداکثر  تعداد بازیابی ، نحوه سورت نمودن ، تنظیمات  سیستم فایل  یا فایل های تصویری است. IsoBuste   میتواند  تصاویر CD  یا DVD ها را نیز لود کند.

CD Recovery Toolbox

جعبه ابزار  بازیافت CD

ابزار جعبه ابزار  بازیافت CD   برای بازیابی   فایل های معیوب  از CD, DVD,HD DVD, Blu-Ray, etc.    استفاده میشود.شما میتوانید از این ابزار برای  بازیابی اطلاعات  گم شده در اثر  ایراد اسیب مکانیکی استفاده کنید.

استفاده از این برنامه هم بسیار ساده است و به کمک ان امکان بازیافت  دیسکهای CD, DVD,HD DVD, Blu-Ray, etc.  وجود دارد. کار با ان با انتخاب  درایو و دایرکتوری خروجی اغاز میشود.سپس برنامه  فایل ها را از  دیسک میخواند  و انها را در مرور گر فایل نمایش میدهد.

در اینجا امکان انتخاب فولدر ریشه  یا یکی از زیر فولدر های دیسک  برای بازیافت وجود دارد.یک کلیک روی  سبب خوانده شدن داده ها از  دیسک و ذخیره سازی انها در ابزار خاص ذخیره سازی مسشود.

CD Check

کنترل CD

با افزایش تعداد CD  ها  , DVD  های شما،دو مشکل عمده بر شما حادث میشود: ایا انها هنوز کار میکنند؟ و اگر مشکلی دارند چکار میتوانید بکنید؟ اینها  سوالات مهمی هستند چرا که دیسک ها برای ذخیره سازی فایل های ارزشمندی نظیر  ایمیل، فیلم های شخصی، عکس ها ، اسناد تجاری و موزیک استفاده میشوند.راه حل این مشکلات استفاده از برنامه های رایگانی نظیر CDCheck  است که میتواند بیشتر CD  ها را در عرض چند دقیقه فرمت کند و شما را از سلامت داده ها مطلع نماید.شما میتوانید در زمان اسکن  شاخص صحت سی دی ها را کامل نمایید حتی اگر به عنوان فایل  معیوب ثبت نشده باشند. کند بودن نتایج به معنی این است که سی دی در حال خراب شدن است.

اگر سی دی یا دیویدی  فایل های معیوب داشته باشد یا شما دیگر قادر به خواندن فایلها در درایو نباشید، CDCheck میتواند  در حالت بازیافت قرار گیرد و کل CD  یا  DVD  را  بررسی نمایدتا فایل های از دست رفته را بازیافت نماید.اگر بخش هایی ازفایل  کاملا بازیافت نشود، این برنامه به گونه ای است که  تا حد ممکن انها را بازیابی میکند.  اغلب فرمت های مانند Zip, TIFF و JPEG را در صورت ناکامل بودن میتوان بازهم استفاده نمود. اغلب ابزارهای زیپ  دارای یک بخش ارشیو اصلاح  هستند و ویرایشگر  گرافیکی استاندارد مینواند  به تعمیر  عکس های اسیب دیده کمک کند.

CDCheck  نرم افزاری است که  باید در سایت  سازنده و قبل از  امکان استفاده دایگان ثبت شود. این برنامه میتواند یک دیسک را از نظر وجود خطاهای خواندن کنترل نماید  کاری که برنامه های مشابه قادر به انجام ان نیستند.

دیگر اپشن ها ای این برنامه شامل  مقایسه دایرکتورها، و بازیافت فایل ها از  دیسک است.

DVD Disaster

CD, DVD و BDها تنها مدت محدودی داده های خود را نگه میدارند و بعد از ان اندک اندک در خواندن داده ها به مشکل بر میخورند  و داده ها ازبین میروند .

ارشیو داده ها با امکان حفاظت در برابر از بین رفتن

Dvdisaster داد ه ها رابگونه ای  در  CD/DVD/BD ذخیره میکند که  حتی بعد از خطا در خواندن ان نیز قابل بازیافت باشد. این قابلیت به شما امکان میدهد که  کل دلده های خود را به محیط جدیدی انتقال دهید.

به کمک  کدهای تصحیح  خطا جلو از دست رفتن داده ها  گرفته میشود و داده های تصحیح خطا یا به   محیط جدید اضافه میشوند یا  در فایل های جدا نگه داری میشوند.

DVD Disaster  صزفا یک نرم افزار بازیافت داده نیست و میتوان از ان برای   جلوگیری از  بازیافت داده ها وبا اضافه کردن  کدهای تصحیح خطا به دیسک ها استفاده نمود.برای ایجاد کد های  تصحیح خطا   به تصویری از دیسک نیاز داریم و این برنامه میتواند  این تصاویر را ایجاد و کد ها را درست کند. این کد ها را بعدا میتوان برای بازیافت  فایل ها از دیسک استفاده نمود.

Roadkil’s Unstoppable Copier

این نرم افزار نیز برای بازیافت استفاده میشود و به شما امکان میدهد که  از دیسک هایی با مشکلاتی مانند بد یکتور ، خش ویا دارای خطا فایل کپی نمایید.این برنامه میتواند هر بخش قابل خواندن فایل ها را  بازیافت نموده و انها را در کنار هم قرار دهد.با این روش اغلب انواع فایل ها  را میتوان حتی در صورت عدم بازیافت بخش عمده ان قابل خواندن نمود.

این برنامه به عنوان بکاپ نیز استفاده میشود  و فهرست انتقالات ان را میتوان ذخیره نمود. این برنامه از پارامتر های  خط فرمان تبعیت میکند و با وظایف سرور هماهنگ است.

Abyssal Recovery

Abyssal Recovery میتواند داده های نابود شده  یا خراب شده را  از سی دی های معیوب بازیافت نمایدو فایل ها را در  جای دیگری که شما مشخص میکنید کپی کند. Abyssal Recovery از ان بخش از داده های غیر قابل خواندن فایل میگذرد  و تمام  بایت های دیگر را  کپی میکند تا حداکثر داده ها را بیرون بکشد.

این نرم افزار سعی میکند که داده ها را از  دیسک هایی که بخشی از انها قابل خواندن است بازیابی نماید و برای این منظور انها را در درایو دیگری کپی میکند.

Verdict

برای جلوگیری از از دست دادن داده ها دو ابزار وجود دارند. هم CD Check و هم  DVD Disaster ابزاری برای کنترل تدریجی  داده ها  دارند تا از امکان خواندن کامل انها اطمینان حاصل شود.حتی اگر  داده ها غیر قابل خواندن شوند بازهم DVD Disaster   راه حلی ارایه میدهد.

IsoBuster برای بازیابی داده ها از دیسک های معیوب بسیار  خوب است و لی شاید لازم شود برای کسب نتیجه بهتر چندین نرم افزار را بکار گیرید.

ایا شما هم با این مشکل مواجه شده اید؟ اگر جواب مثبت است برای حل مشکل چه کردید؟

منبع: ghacks

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. با سلام
    منم از ایزو بوستر استفاده کردم ولی کار نمی کنه رجیستر می خواد فکر کنم همون فایل hd است نمی تونه برگردونه لطفا کمکم کنید

    با تشکر

  2. با سلام
    منم از ایزو بوستر استفاده کردم ولی کار نمی کنه رجیستر می خواد فکر کنم همون فایل hd است نمی تونه برگردونه لطفا کمکم کنید

    با تشکر

  3. ممنون دوست عزیز
    واقعا مطلبی که گزاشته بودین به درد خور بود و کمک زیادی به من کرد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *