ساخت يك نماي مات در فوتوشاپ
آموزشي كه اين بار انتخاب كردم جز بهترين آموزش ها شناخته شده و خيلي از سايت ها در دسته بندي ها ي مختلف چه از نظر نتيجه و زيبايي كار و چه از نظر مطالب و نكاتي كه در اين آموزش هست اين آموزش را جز بهترين ها قرار دادند .
اين آموزش از تصاوير زيادي بعنوان منبع استفاده كرده كه باز هم دسترسي به همه ي اين تصاوير را براي شما عزيزان تا جاي ممكن آسان كردم.
مي توان گفت اين آموزش به نحوي قدرت شما را در تركيب تصاوير مختلف و خلق تصاوير جالب تر بسيار ارتقا مي دهد و همچنين نكات ريزي را كه در تركيب و استفاده از تصاوير آماده نياز داريد همگي در اين آموزش گنجانده شده است. و نكته ي ديگري كه شايد اكثر تازه كار ها با آن مشكل داشته باشند جدا كردن قسمت مورد نظر از يك تصوير است كه باز هم به اين دسته از افراد اين آموزش توصيه مي شود .
پلت فرم آموزش : Adobe Photoshop CS3
درجه سختي :متوسط
زمان لازم :5 تا 8 ساعت
باز هم همانطور كه هميشه گفتم آموزش هاي متوسط ريز مراحل كار را توضيح نمي دهند و اگر تجربه ي كافي نداريد بهتر است با مقالات و آموزش هاي سبك تري كه در سايت گويا آيتي وجود دارد شروع كنيد . باز هم در طي آموزش من توضيحات اضافي به ترجمه اضافه مي كنم كه براي دوستاني كه آموزش ها را دنبال مي كنند مشكلي پيش نياد .
همچنين اين آموزش زمان زيادي را جهت انجام كامل آن مي طلبد و انجام دقيق و درست دستورات گفته شده در مراحل نياز به تجربه هم دارد و مي توان گفت كه همه چيز به طور كامل گفته نشده . پس اگر فكر مي كنيد تجربه ي لازم را داريد با كمي صبر و حوصله مي توانيد نكات واقعا مهمي نتنها در زمينه ي فوتوشاپ بلكه در مورد گرافيك ,نور پردازي و همچنين نكات ريزي كه در خلق يك اثر گرافيكي لازم است بدانيد را بدست آوريد .
نتيجه ي نهايي كار :
عكس نهايي
منابع مورد نياز :
همه ي تصاوير به صورت RAR شده قابل دانلود است :
.لينك هاي اصلي :
- Sparrow
- Tristram’s Starling 1
- Tristram’s Starling 2
- Flying Bird
- Squ_tree
- Harbour of Rotterdam
- Factory
- Cardo
- Eucalyptus Branches
- Autumn Colors
- Still Standing
- VOEST Steel Factory, Linz
- Power Plant 1
- Thorn
- Umbrella
- Camel Country
شما مي توانيد با كليك بر روي لينك هاي بالا و عضويت ساده در سايت SXC.HU از تصاوير استفاده كنيد. اگر چه تمامي تصاوير در فايل rar موجود است .
نكته اي كه قبل از شروع آموزش لازم است بدانيد . در اين آموزش بيشتر به پنجره اي كه لاير ها در آن قرار دارند اشاره شده . در صورتي كه اين پنجره باز نيست . از قسمت Window > Layer اقدام كنيد.
مرحله 1
ابتدا تصوير voest steel factory را دانلود كنيد تا كار را آغاز كنيم .
اگر مي خواهيد از تصوير جايگزين استفاده كنيد . مي توانيد از يك تصوير كه بيشتر آن آسمان صاف است استفاده كنيد .
به هر حال تصوير مورد نظر خود را باز كنيد . قصد داريم در اين مرحله سايز قاب تصوير را از همه ي جهات به جز جهت پايين بيشتر كنيم .
در باكس مربوط به لاير ها روي لاير بكگراند راست كليك كنيد و Layer From Background را انتخاب كنيد (يا دو بار كليك روي لاير ).
يك نام براي آن بگذاريدPlate” “و به Image > Canvas Size برويد . در آنجا سايز ها تصوير را Width 3250 (عرض ) Height 1450 (طول)بگذاريد . (سايز ها به پيكسل باشند ) همچنين مطمئن شويد كه مطابق با تصوير زير فقط از 3 جهت مورد نظر تصوير بزرگ تر شود .
OK را بزنيد و همانند عكس زير بايد قسمت هايي transplant (خالي )باشند .
مرحله 2
در اين مرحله مي خواهيم به قسمت هاي ترنسپلنت(خالي ) جان ببخشيم. در اين مرحله اگر در طي تجربيات خود با فوتوشاپ زياد از تصاوير آماده كار نكرديد زمان بر خواهد بود.
لاير Plate را Duplicate كنيد . اين كار بوسيله ي Ctrl + J امكان پذير است . لاير اصلي را با Move Tool (V) حدود 200 پيكسل به سمت چپ ببريد در حين كار مطمئن باشيد كه جلوي Show Transform Controls در بالاي صفحه حتما تيك زده شده باشد . سايز تصوير را به 101% برسانيد . چرا اين كار را كرديم ؟
اصلا شما متوجه خط سفيد (بين زمين و آسمان )شديد ؟ با اينكار خط در امتداد تصوير ديگر قرار مي گيرد .
در ادامه بايد از شر لبه هاي تيز بالاي لاير خلاص شويم . لاير كپي شده را انتخاب كنيد و دكمه ي Add Layer Mask را در پايين قسمت لاير ها بزنيد . Brush Tool (B) را در اندازه ي 200 px و Soft انتخاب كنيد قسمت هايي از تصوير را كه نياز نداريد مي توانيد پاك كنيد . در حالي كه Layer mask فعال است شما با براش خود در حالي كه رنگ Foreground آن را سياه گذاشته ايد شروع به براش زدن روي لبه ها كنيد .
مرحله 3
الان قسمت چپ كاملا واضح است كه كپي شده . پس از Clone Stamp Tool (S) استفاده مي كنيم تا اين مشكل رفع شود. ابتدا يك لاير جديد بسازيد كه بر روي همه ي لاير هاي ديگر قرار دارد Stamp Tool را انتخاب كنيد و قسمت Sample: All Layers را حتما تيك بزنيد . وقتي در اين حالت باشد از لاير هاي زيرين هم Clone برداري مي كند.
در حالي كه اگر Current Layer را انتخاب كنيد با بقيه لاير ها كاري ندارد. سپس دوباره از يك براش بزرگ و نرم استفاده كنيد كه Opacityآن 50% است . اين قسمت تقريبا تجربه لازم دارد . شما بايد دائما براي قسمت هاي مختلف سايز و Opacity را تغير دهيد تا نتيجه مطلوب را بگيريد. با زدن Alt هم مي توانيد قسمتي كه از آن Clone برداري مي شود را مشخص كنيد .
بعد از اينكه مناطق مورد نظرتان را توسط گرفتن Alt مشخص كرديد . به لاير خالي برويد و عمليات Clone را ادامه دهيد . حالا با توجه به حركت موس شما Clone Stamp Tool هم مناطق جديد را در لاير جديد بازسازي مي كند . حتما به ياد داشته باشيد كه به لبه هاي تيز در تصوير توجه كنيد و از آنها عبور نكنيد . اين كار كيفيت كار نقش بسزايي دارد .
با كمي صبر و حوصله نتيجه ي كار مشابه من خواهيد گرفت . وقتي كه نتيجه ي مورد نظر را گرفتيد مي توانيد لاير ها را merge كنيد . توجه داشته باشيد كه بعد از اين كار ديگر به اين سادگي ها نمي توان خطاهاي موجود در تصوير را ترميم كرد . (براي merge كردن لاير هاي مورد نظر را با هم ديگر سلكت كنيد . اين كار بوسيله ي نگه داشتن Shift يا Ctrl امكان پذير است . سپس بر روي آن ها راست كليك و گزينه ي layer merge را بزنيد .
مرحله 4
از Clone Stamp Tool همانطور كه در مرحله ي 3 گفته شد استفاده كنيد . اما اين بار براي گسترش دادن بكگراند . اين كار هم فقط از طريق آزمون و خطا و تجربه امكان پذير است . سعي كنيد همانند تصوير ابر بسازيد و با توجه به نكاتي كه در مراحل قبل گفته شد مي توانيد اين كار را به خوبي تصوير زير انجام دهيد . لازم نيست خيلي وسواس به خرج دهيد چون بعدا با درخت و بوته آنجا را پر مي كنيم .
مرحله 5
يك لاير جديد بسازيد و به Image > Apply Image برويد و تنظيمات آن را طبق تصوير زير وارد كنيد . حالا مي خواهيم سايز لاير را بزرگ كنيم به Edit > Free Transform يا Ctrl + T برويد سايز لاير را به حدود 130% افزايش دهيد . تا تمام مناطق خالي پر شوند .
چون آسمان خيلي غبار آلود است پس به كيفيت كار صدمه اي نمي زند البته من اين كار را اصلا توصيه نمي كنم ولي در اين آموزش چون بعدا خيلي تصاوير ديگر جلوي تصوير اصلي را مي گيرد افت كيفيت زياد ديده نمي شود .
Layer Mask را فعال كنيد و تمامي قسمت هايي كه از تصوير ساخته شده روي تصوير اصلي افتاده را پاك كنيد . اين كار كيفيت را در قسمت هاي مياني بالا مي برد . مانند مرحله ي 2 با استفاده از Clone Stamp Tool و كار هاي ديگر مي توانيد به ترميم قسمت هايي از تصوير كه تصميم نداريم در آينده با المان هاي ديگر بپوشانيم بپردازيد .
مرحله 6
در اين مرحله تعداد دودكش ها را بيشتر مي كنيم . دوباره به Image > Apply Image و همانطور كه در مرحله 5 گفته شد Edit > Free Transform و لاير را 60 درجه در جهت حركت عقربه هاي ساعت بچرخانيد . سپس دودكش ها را پاك كنيد ولي اجازه دهيد دود آن ها بماند . براي دودكش هاي جديد از تصوير Power Plant 1 استفاده كنيد .
http://www.sxc.hu/photo/1139846
اين تصوير را در يك لاير جديد بگذاريد و همه چيز به جر دودكش ها را پاك كنيد .مي توانيد از تنظيمات لاير ها استفاده كنيد تا به خوبي تصوير جديد را جايگذاري كنيد . تنظيمات لاير ها در قسمت پايين باكسي كه لاير ها در آن هستند Adjustment Layers نام دارد .
Hue/Saturation را انتخاب كنيد . از تنظيمات زير براي آن استفاده كنيد .
Hue = -108; Saturation = -43; Lightness = -14.
در Adjustment Layers راست كليك كنيد و Create Clipping Mask را انتخاب كنيد . حتما توجه كنيد كه Hue/Saturation بالاي لاير دود كش ها باشد تا Clipping Mask بر روي آن تاثير بگذارد . Clipping Mask بر روي يك لاير تاثير مي گذارد نه تمام تصوير .
اگر مي خواهيد تعداد دود كش ها بيشتر شود اين قسمت را دوباره تكرار كنيد . مي توانيد از Blending Mode براي دود كش هاي جديد استفاده كنيد تا كمي آن ها را تاريك تر كنيد و با بكگراند تصوير تطبيق بيشتري داشته باشند . فراموش نكنيد كه از layer mask يا هر تكنيك ديگر براي بهبود تصوير استفاده كنيد .
من همچنين Opacity را به 40% كاهش دادم چون منطقا اشيا ي دور دست بايد به دليل وجود دود به سختي ديده شوند به همين دليل بايد كمي كانتراست تصوير را هم كاهش دهيم تا عمق آن واقعي تر بنظر آيد .
مرحله 7
از Clone Stamp Tool (S) همانطور كه در مرحله 3 گفته شد استفاده كنيد تا دود ها و ابر هاي اضافي را بهبود ببخشيد
در هنگام Clone كردن به سايه و روشن تصوير توجه داشته باشيد . با توجه به اشياي ديگر در تصوير ابر ها بايد از سمت راست روشن تر ديد ه شوند . اين نكته را هميشه به ياد داشته باشيد براي بالا بردن كيفيت و واقعي تر شدن بايد به سايه و روشن و جهت نور توجه داشته باشيد .
مرحله 8
هنوز هم جاي خالي براي دودكش هست . شما مي توانيد در اين قسمت يك تصوير دودكش كه شرايط نور پردازي آن مشابه باشد پيدا كنيد . متاسفانه تصوير اصلي در دسترس نبود
اما اگر تصوير مشابه يا تصوير اصلي را پيدا كرديد . علاوه بر اين كه در قسمت نظرات مي توانيد به تكميل شدن آموزش كمك كنيد براي تنظيم رنگ آن هم طبق زير عمل كنيد :
Image > Adjustments > Color Balance and Image > Adjustments > Brightness/Contrast
طبق دستور العمل گفته شده در تصوير عمل كنيد .
سپس قسمت مورد نظرتان را جدا و به محل كار منتقل كنيد . براي اين قسمت از يك براش نرم و بزرگ با Opacity هاي متفاوت استفاده كنيد . (همانند مراحل قبل )
مرحله 9
دود كش جديد به خوبي در تصوير جا نيفتاده پس كمي تنظيمات آن را بايد تغيير دهيد . اول يك لاير جديد بسازيد و Blending Mode آن را روي Soft Light قرار دهيد . يك براش كوچك و نرم حدود 20 پيكسلي انتخاب كنيد .
Opacity آن را هم 30% بگذاريد . Foreground color را هم سفيد انتخاب كنيد و سپس در جهت تابش نور شروع به براش زدن كنيد . دوما يك لاير ديگر بسازيد حالت Blending Modeرا روي Multiply بگذاريد و با يك براش روي دود كش را رنگ بزنيد طوري كه تيره تر شود اين بار بايد خيلي در انتخاب براش و Opacity آن دقت كنيد چون حالت Multiply خيلي تاثير بيشتري نسبت به Soft Ligh دارد . پس Opacity را 10% و رنگ براش را سياه يا خاكستري تيره بگذاريد .
سوما يك لاير ديگر كه حالت Multiply دارد بسازيد . يك براش بزرگ بر داريد (100 px) رنگ Foreground (پيش زمينه )را #f0b5aa بگذاريد . روي دود ها را براش بزنيد تا قسمت هاي روشن يكدست شوند .
كلا اين مرحله را بايد با تغيير اندازه در براش و Opacity آن انجام داد . شما روي هر تصوير ديگر هم مي توانيد همين كار ها را با دقت و تنظيمات متفاوت انجام دهيد .
مرحله10
در حال حاضر تصوير ما خجالت آور است ! اما مي خواهيم پس زمينه ي آن را پر كنيم .
خودتان هم مي توانيد تصوير درخت و بوته ي مورد نظرتان را پيدا كنيد اما تصاوير استفاده شده در اين آموزش autumn colors و eucalyptus branches هستند .
http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=view&id=1147214
http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=view&id=1094842
ابتدا تصوير دوم يعني eucalyptus branches را باز كنيد . لاير آن بايد در بالاي همه قرار بگيرد . اما از آنجايي كه صفحه ي بكگراند آن سفيد است و جدا كردن آن كار سختي است ابتدا به Select > Color Range رفته و آن را روي حالت Sampled Colors بگذاريد ( به تصوير دقت كنيد ). سپس در قسمت سفيد كليك كنيد تا همه ي قسمت هاي سفيد انتخاب شوند . Fuzziness را روي 95 بگذاريد . Invert را تيك بزنيد و سپس روي OK كليك كنيد . سپس با زدن سومين دكمه ي باكس لاير ها اين لاير را Mask كنيد . اگر همه چيز را درست انجام دهيد در آخربايد شاخه را به خوبي و دقت جدا كرده باشيد . ممكن است الان چند خط سفيد هم در لاير آن ببينيد اما نگران نباشيد چون از آن ها بعدا با تغيير رنگ استفاده مي كنيم .
مرحله 11
يكي از نكات مهمي كه در ساخت تصاوير مات اهميت دارد اين است كه به اين تصاوير بايد از نظر نو پردازي توجه داشت . آسان ترين راه اين است كه همه ي تصاوير آماده اي كه استفاده مي كنيد نور پردازي يكسان داشته باشند .
در تصوير ما بوته ها بسيار تاريك هستند پس بايد كانتراست شاخه را پايين بياوريم تا به خوبي در تصوير جا بي افتد .
دكمه ي چهارم در باكس لاير را بزنيد و Adjustment Layer هاي در تصوير را اضافه كنيد .براي تنظيمات هم به تصوير توجه كنيد .
همانطور كه در مرحله ي 6 گفته شد بعد از انجام هر Adjustment Layer به يك clipping mask تبديل كنيد .
در آخر Opacity لايري كه تصوير شاخه ها در آن است را به 85% كاهش دهيد . و blending mode را نيز روي Darken بگذاريد .
احتمالا همه ي لبه هاي سفيد از بين رفته .
اين مرحله را با با تنظيم جاي شاخه به پايان مي رسانيم Edit > Free Transform يا Ctrl+ t را بزنيد و آن را به صورتي كه راضي شديد قرار دهيد .
مرحله 12
حالا تصوير ديگر را باز مي كنيم . يعني autumn colors . مي خواهيم كمي رنگ آن را تيره تر و مرده تر كنيم .
پيشنهاد مي دهم خودتان با قسمت adjustment layer كار كنيد تا نتيجه ي دلخواه بگيريد . اما اگر نتيجه ي مورد نظر را نگرفتيد از تنظيمات گفته شده در تصوير استفاده كنيد .
همه ي اين كار ها را انجام دهيد و سپس تصوير حاصل را به محل اصلي كارمان منتقل كنيد . آن را در كنار شاخه هايي كه قبلا در تصوير گذاشتيم بگذاريد blending mode آن را روي Darken بگذاريد .
در اين صورت شاخه ها روي شاخه هاي قبل مي افتد و زيبا جلوه مي كند .در اين آموزش فقط از نصف سمت راست تصوير autumn colors استفاده مي كنيم (به تصوير مرحله ي بعد يك نگاه بي اندازيد ) گرچه شما آزاديد كه از هر قسمت آن استفاده كنيد .
مرحله 13
در اين مرحله روي blending بيشتر كار مي كنيم .
لاير درخت را انتخاب كنيد . و قسمت قرمز را كه در تصوير زير ميبينيد را با يك Eraser پاك كنيد . و قسمت هاي سبز را با Dodge Tool بزرگ و نرم روشن تر كنيد .
تنظيمات Dodge Tool به اين صورت باشند : Opacity آن را حدود 15% بگذاريد . و روي حالت Midtones قرارش دهيد .
سپس روي برگ ها هم از Dodge Tool استفاده كنيد تا در پشت شاخه اي كه در مرحله ي 10 اضافه كرديم ناپديد شوند.
البته زياد از Dodge Tool استفاده نكنيد . چون حالت مرده به تصوير شما مي دهد . اگر برگها يتان خيلي حالت مرده و بي رنگ گرفت بايد از قسمت Image > Hue/Saturation دوباره وارد عمل شويد .
مرحله 14
هنوز يك قسمت در سمت چپ باقي مانده كه بايد درستش كنيم .
يك لاير جديد بالا لاير درخت بسازيد و Blending Mode را روي حالت Color قرار دهيد . حالا يك رنگ بنفش با Color Picker از پشت زمينه ي تصوير انتخاب كنيد ( #a08999 رنگ منتخب در آموزش )
روي قسمتي كه دورش خط زرد است براش بزنيد .سپس لاير را به Clipping Mask تبديل و Opacity را حدود75 % بگذاريد .
مرحله 15
همانطور كه مي دانيد در آوردن تصوير يك درخت از يك تصوير ديگر كاري نفس گير و خسته كننده است . اما من يك تكنيك بلدم كه اين كار را ساده مي كند .
تصوير Summer Umbrella
http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=view&id=1251932
را دانلود كنيد . و كانتراست آن را همانطور كه در تصوير گفته شده تنظيم كنيد .
حالا طبق چيزي كه در مرحله 2 گفتيم يك Layer Mask اضافه كنيد . و Brush Tool (B) را انتخاب كنيد . در فوتوشاپ كلي براش متنوع به صورت پيش فرض هست . ما leaf brush: Scattered Maple Leaves را برداشتيم و سايز آن را 44 PX انتخاب كرديم . تصوير زير را نگاه كنيد تا ببينيد شكل براش به چه صورت است . همچنين تنظيمات Scattering و Shape Dynamicsبسيار مهم است . رنگ سياه را به عنوان پس زمينه (Foreground )انتخاب كنيد .
سپس با آن در Layer mask خود براش بزنيد تا برگ ها را جدا كنيد . همانطور كه ديديد اين تكنيك زياد دقيق نيست . پس ممكن است بخواهيد scattering و سايز براش را تغيير دهيد . اين تكنيك براي تصاويري كه با الگوهاي مختلف زيادي همراه است (مثل همان برگ هاي يك درخت )بسيار روش مناسبي است .
اگر كانتراست آن خيلي پايين آمد Opacity را به 80%كاهش دهيد .
مرحله 16
در اين مرحله پس زمينه را با اضافه كردن درخت و بوته پر مي كنيم . با توجه به تكنيك هايي كه از مرحله ي 10 تا 15 گفته شد سعي كنيد تمام قسمت هايي كه شكستگي داشت را بپوشانيد . همچنين به ياد داشته باشيد كه تناسب و تعادل را حفظ كنيد . به اين صورت كه در هر دو طرف تصوير تقريبا به يك اندازه پر شود . در ضمن نمي توانيد از كپي پيست كردن لاير ها استفاده كنيد چون ساخت تصوير مات بايد با ظرافت انجام شود تا واقعي به نظر برسد . پس هر كار كپي كه انجام دهيد جو را به شدت خراب مي كند . به هنگام ساخت بوته و درخت ها به جو تصوير و نور پردازي توجه كنيد .
مرحله 17
در اين مرحله بايد يكسري از خطوط را كه پنهان شده اند را ترميم كنيم .
اين كار روي تابلوي نقاشي خيلي ساده است اما با استفاده از Pen Tool (P) براي ساخت خطوط خيلي كار راحت تر است .
Pen tool را انتخاب كنيد . اولين كليكي كه روي تصوير كنيد نقطه ي شروع را مشخص مي كند و كليك دوم را هم به عنوان نقطه ي پاياني مشخص كنيد ( به تصاوير دقت كنيد ) سپس كليك كنيد و كليك چپ را نگه داريد و به آرامي حركت دهيد تا يك خط منحني ايجاد شود .
قبل از اينكه ادامه دهيد يك براش Hard Round 3 pixels انتخاب كنيد . و رنگ Foreground را روي رنگ سيم ها تنظيم كنيد . رنگ استفاده شده در آموزش #857082 است .
حالا دوباره Pen Tool را انتخاب كنيد . البته مطمئن شويد كه هنوز خطوط قبلي از بين نرفته . روي تصوير راست كليك كنيد و Stroke path را انتخاب كنيد .براش را انتخاب كنيد و OK را بزنيد .
چند بار ديگر اين مراحل را تكرار كنيد تا تمامي قسمت هايي كه خطشان به درستي وصل نشده را ترميم كنيد .
مرحله 18
از آنجايي كه مراحل اصلي كار تمام شده بقيه ي مراحل از اينجا به بعد آزاد است .
مي توانيد تا مرحله ي 20 كه ترميم هاي نهايي را انجام مي دهيم پيش رويد .
در اين مرحله مي خواهيم به تركيبمان جزئيات بيشتري اضافه كنيم تا بيشتر به چشم بيايند و تصوير را عميق تر جلوه دهند.
بگذاريد اول يك كارخانه اضافه كنيم . تصوير harbour of Rotterdam
http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=view&id=1185416
از اين خصوصيتش كه تصوير تيره است و زمينه ي ما روشن است استفاده كنيم . گذاشتن Blending Mode Darken براي آن خيلي خوب است . سعي كنيد آسمان تصوير پيش فرض را روشن تر از آسمان تصوير خودمان كنيد. اما در همين زمان قسمت تاريك آن را حفظ كنيد تا وقتي Blending Mode آن را تغيير مي دهيم نا پديد نشود .
فراموش نكنيد كه رنگ را به بنفش تغيير دهيد به Image > Adjustments > Hue/Saturation مي توانيد از تنظيمات گفته شده در تصوير هم استفاده كنيد .
مي توانيد بار ها از تصوير كارخانه در زمينه ي عكس استفاده كنيد . هميشه مي توانيد از قسمت هاي مختلف يك تصوير بهره ببريد . البته فراموش نكنيد كه در اين كار محو شدن بخاطر فاصله هم وجود دارد . پس كانتراست را مثل دودكش هايي كه قبلا قرار داديم تنظيم كنيد و Opacity آن را به حدود 60% كاهش دهيد .
مرحله 19
تعدادي حيوان هم اضافه كنيم و به تصوير زندگي ببخشيم تا بهتر بنظر برسد . همچنين از هر ايده اي كه براي بهتر شدن تصوير وجود دارد استفاده كنيد .
تصوير ما در حال حاضر در گيري طبيعت و تكنولوژي را به رخ كشيده . پس مثلا يك ايده ي خوب اين است كه بدنبال تصويري از جنگل زدايي باشيم. مثلا ريشه يا درختي پوسيده . بعضي از تصاوير زير ممكن است به شما ايده اي كه منظورش را دارم به شما منتقل كنند :
squ tree http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=view&id=830978
flying bird http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=view&id=1199360
sparrow http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=view&id=1210760
still standing http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=view&id=639137
يك مثال براي شما مي زنم . بدنه ي درخت را از تصوير خارج كنيد و آن را در تصويري كه ساختيم قرار دهيد .هر جا كه بنظرتان مناسب است .فراموش نكنيد كه رنگ را به بنفش تغيير دهيد . حالا يك لاير جديد بالاي لاير بدنه ي درخت بسازيد و آن را به يك Clipping mask تبديل كنيد .با Color Picker Tool يك رنگ از قسمت هاي روشن دود ها برگزينيد . حالا با اين رنگ روي بدنه را براش بزنيد و سپس Blending Mode لاير Clipping mask را روي Overlay بگذاريد .
خودتان هم اضافه كردن جزئيات را تجربه كنيد و براي آن ها از تنظيمات گفته شده استفاده كنيد . همچنين براي Blending mode ها خودتان آزمايش كنيد . اما اين مد ها پيشنهاد من هستند :
Soft Light, Overlay, Screen و Color Dodge
مرحله 20
اين تقريبا مرحله آخر است . مي خواهيم رنگ و كانتراست تصويرمان را به كلي تغيير دهيم . كه به طور كامل جو تصويرمان را متحول مي كند تا تصوير بيشتر شبيه به اثر هنري شود تا تركيب چند عكس .
اول از Curves Adjustment Layer براي تنظيم كانتراست استفاده كنيد .يك Adjustment Layer بالاي همه ي لاير ها بسازيد و از تنظيمات گفته شده در تصوير استفاده كنيد .
مرحله 21
اگر از تصوير حاصل فعلي راضي هستيد همينجا دست نگه داريد . اگر نه يك Adjustment Layer ديگر هم اضافه كنيم تا تصوير از حالت شب به روز تبديل شود .
مرحله 22
هنوز يك قسمت كوچك وجود دارد كه رنگ آبي جيغي دارد . اين قسمت را با ساخت يك لاير جديد و گذاشتن Blending mode روي Color درست مي كنيم . رنگ #6b6254 را براي يك براش انتخاب و روي قسمت هاي گفته شده را براش بزنيد سپس Opacity لاير جديد را روي 75% قرار دهيد .
در ادامه مي خواهيم كه چند اشعه ي نور هم اضافه كنيم . يك لاير جديد بسازيد . Paint Bucket Tool (G) را انتخاب كنيد و با سياه لاير جديد را پر كنيد . يك براش بزرگ و نرم گرد انتخاب كنيد و با يك رنگ نارنجي روشن يك خط در لاير سياه بكشيد . يا يك دايره ي نارنجي بر جاي بگذاريد و به قسمت Filter > Blur > Motion Blur رفته و تنظيمات را به صورت زير بگذاريد :
Angle :45°
Distance : 999
OK را بزنيد .
Blending Mode را روي Linear Dodge,بگذاريد كه يك افكت نوري زيبا بوجود مي آورد . لاير خود را جابه جا كنيد و قسمت هايي را كه نمي خواهيد پاك كنيد . مي توانيد از روي اين لاير كپي بگيريد .يا اشعه هاي بيشتري اضافه كنيد يا هر كاري كه خودتان مي خواهيد بكنيد .
كار تمام شد. تصوير خودتان را با تصوير نهايي مقايسه كنيد .
منبع: psd.tutsplus
سلام سپهر جون .
میشه لطف کنی و آموزش ساخت یه جور حالت شیشه ای مثل استایل پنجره های ویندوز 7 رو بزاری ؟
اگه لطف کنی ، ممنون میشم .
چشم حتما اگه آموزش خوبي ديدم ميذارم
فعلا مي توني از اين استفاده كني
http://tutorialblog.org/adding-a-gloss-effect/
چندتا راه ديگه : تمپلت ها يا PSD هاي آماده ي مشابه رو دانلود كني و ازشون استفاده كني يا اينكه ببيني چطور همچين افكتي ساختن .
اما من خودم باشم با استفاده از چندتا شيپ و پن تول چند لايه ي سفيد مي سازم و اپاسيتي هم كم مي كنم شبيه به برق افتادن ميشه …
tnx
سلام آقا سپهر گل!
میتونم ازت بخوام آموش ترکیب هرفه ای تصاویر رو قرار بدی!
منظورم حالت یکنواختی هست که 2 تا تصویر وقتی با هم ترکیب میشن از اونجا به بعد حالت یکی شدن دارن!
مثلا عکس عروس و دوماد که میکس میشه با یه تصیور پس زمینه! که لباس عروس از یه جایی به بعد غرق تصویر بک گراند میشه!
سلام آقا سپهر گل!
میتونم ازت بخوام آموش ترکیب حرفه ای تصاویر رو قرار بدی!
منظورم حالت یکنواختی هست که 2 تا تصویر وقتی با هم ترکیب میشن از اونجا به بعد حالت یکی شدن دارن!
مثلا عکس عروس و دوماد که میکس میشه با یه تصیور پس زمینه! که لباس عروس از یه جایی به بعد غرق تصویر بک گراند میشه!