معرفي سرويس ميكروبلاگ آيدنتيكا!

  • 1389/9/3
  • سهيل آرمان خواه
  • 5

در سالهاي اخير شاهد ظهور سايتهاي به اشتراك گذاري محتوا هستيم.سايتهاييي كه هم يك به نحوي سعي در جذب كاربان بيشتري هستند و هر يك مزايا و نقاط قوت خودشان را دارند.در ميان اين سرويسها ميتوان به توييتر و فرندفا و بلاگچه و … اشاره نمود .

در حال حاظر نرم افزارهاي تحت وب متن بازي نيز طراحي و ارائه شده اند كه روند ساخت يك شبكه اشتراك گذاري را بسيار ساده نموده اند .فرندفا و بلاگچه از اين دسته هستند كه اين دو سروريس با استفاده از پلتفرم متن باز  شيرتونيكس فارسي (sharetronix.ir ) بنا شده اند.پلتفرمهاي ديگري نيز وجود دارند كه باني بوجود آمدن شبكه هاي اشتراك گذاري و ميكرو بلاگينگ خوبي شده اند از جمله اين پلتفرمها ميتوان به statusnet  نيز اشاره نمود ( http://status.net ).

در اينجا قصد داريم به معرفي يك از سايتهايي كه بر اساس پلتفرم مذكور ايجاد شده است بپردازيم.يعني سايت اجتماعي آيدنتيكا كه يك ميكرو بلاگ بسيار ساده هست.

بنا به گفته خود مديران سايت:

About

Identi.ca is a micro-blogging service based on the Free Software StatusNet tool.

If you register for an account, you can post small (140 chars or less) text notices about yourself, where you are, what you’re doing, or practically anything you want. You can also subscribe to the notices of your friends, or other people you’re interested in, and follow them on the Web or in an RSS feed

آيدنتيكا يك سرويس ميكروبلاگ بر اساس پلتفرم رايگان statusnet ميباشد.در صورتي كه در اين سايت عضو شويد ميتوانيد مطالب كوچك خود را در باره خودتان  و جايي كه هستيد و كارهايي كه در حال انجام دادنشان هستيد يا هر چيز ديگري كه دوست داريد منتشر كنيد.شما همچنين ميتوانيد در پستهايي كه دوستانتان منتشر ميكنند مشترك شويد و يا ديگران را در اين سايت دنبال كنيد و يا در فيد اختصاصي آنها مشترك شويد.(يعني همان خدمات معمولي اي كه اكثر سايتهاي ميكرو بلاگ در اختيار كاربرانشان قرار ميدهند)

با اينكه نمونه هاي اين نوع سايتها در ايران نيز كم نيستند ولي با اين حال ايرانيان زيادي رد ين سايت فعاليت ميكنند به طوري كه زماني كه من كلمه “مشهد” را در اين سايت جستجو كردم با تعداد زيادي از كاربران مشهدي روبرو شدم.يكي از نقاط قوت اين سايت ساده بودن و همچنين داشتن قابليت جستجو در ميان هم چيزي ميباشد(به تصوير زير دقت كنيد!)

از مزاياي ديگر اين سايت اين است كه به طرزي زيباتر از سايتهاي مشابه خودش آخرين مطالب منتشر شده در لحظه را نمايش ميدهد به طوري كه در هر گروه و يا صفحه ميتوان دو آيكون  را نيز مشادهده كرد كه البته در اين زمينه احتياجي به توضيح كاربرد اين دو گزينه نميبينم!  🙂

از نكات قابل توجهي كه در اين سايت ميتوان به آن اشاره كرد اين است كه اين سايت در ميان علاقه مندان به توزيع هاي لينوكس از محبوبيت بيشتري برخوردار است طوري كه در ستون سمت راست صفحه” گروه هها” كه محبوبترين و فعالترين و شلوغترين  گروهها  مشخص شده اند تقريبا تمامي موارد مربوط به گروه هاي لينوكس مميباشد.مثلا گروه اوبونتو و يا kde و linux تقريبا در همه اين دسته بندي ها حظور دارند!

و اما برسيم به قسمت گدجتها و افزونه هاي اين سايت!

اين سايت هم مانند ساير سايتهاي ميكرو بلاگ از افزونه هايي استفاده ميكند تا كاربرانش را بيشتر به استفاده از آن تشويق كند.در اينجا ميتوانيد با اين گدجت آشنا شويد.تنها كافيست كد:

   <script type="text/javascript" src="https://identi.ca/js/identica-badge.js">
    {
       "user":"kentbrew",
       "server":"identi.ca",
       "headerText":" and friends"
    }
    </script>

را در قسمت كدهاي وبلاگ و يا وبسايت خود اضافه كنيد تا اين جعبه در سايت شما نمايان شود.

در صفحه مذكور نحوه استفاده از اين ابزار بدين شكل ارائه شده است:

Things to try

Click an avatar and the badge will refresh with that user’s timeline
Click a nickname to open a user’s profile in your browser
Click a notice’s timestamp to view the notice in your browser
@-replies and #tags are live links

در صورتي كه روي آواتار اشخاص كليك كنيد تمام مطالب آن شخص در گدجت ريفرش و نمايان ميشود .
و در صورت كليك كردن روي نام شخص مستقيما به پروفايل آ شخص هدايت ميشويد.
كليك روي عناوين نيز شما را به همان مطلب هدايت ميكند منتها درون صفحه وب اختصاصي آن مطلب!
كليدهاي كاربردي اي كه در توييتر نيز كاربرد دارند نيز اينجا مورد استفاده قرار ميگيرند يعني كليدهاي @  و #

افزونه اي مشابه گدجت زير نيز براي آيفون شركت اپل موجود است كه به ارائه توضيحات مربوط به آن نميپردازم.

مسلما اين سايت براي كساني كه دسترسي به سرعت بالا ندارند مناسب است و با اين سورويس ميتوانند مدتها خود را سرگرم كرده و دوستيابي كنند و مطالب وبسايت خود را منتشر كنند.

استفاده از اين سرويس جديد و ساده به همه كاربران علاقه مند به ميكروبلاگ پيشنهاد ميشود.

راستي شما ترجيح ميدهيد از كدام سرويس استفاده كنيد؟بلاگچه؟فرندفا؟توييتر؟يا آيدنتيكا؟

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. میکروبلاگِ دنبالر رو تجربه کنید !
    http://donbaler.net

    1. سايتش در دسترس نيست و كمي دير وارد معركه شده .فرندفا مسلما از اون سر تر هست چون سابقه بيشتري داره و همچنين كمتر پيش اومده كه در دسترس نباشه و البته بروز رساني هاي مكررش باعث شده در ميان كاربرانش محبوبتر هم بشه

  2. ممنون سهیل جان که سرویس خوبی مثل identi.ca رو معرفی کردید. بهتره من هم در مورد این سرویس و مزایای آن برای دوستان وبلاگ نویس نکته ای رو بیان کنم! برای ترویج سایت یا وبلاگ خود می تونید آخرین پست های وبلاگ خود را در این سیستم میکروبلاگین ارسال کنید و وقتی آدرس کوتاه شده را وارد می کنید مثلاً tinyurl.com/kdfvh این سیستم به صورت اتوماتیک منبع اصلی رو تشخیص می دهد و یک Backlink رایگان به شما می دهد. البته وقتی تازه شروع به کار می کنید در این سیستم صفحه پروفایل شما PR پایینی دارد ( مخصوص موتور جستجو گوگل اینو می گم) و فقط لینک های شما کمک می کند که صفحات شما زودتر Index شوند اما بعد از یک مدت اگر آدرس identi.ca خود را در اینترنت پخش کنید ! حتی می تونید از پروفایل خود در این سایت Sitelink تائید شده از طرف گوگل بگیرید.

    1. مرسي از اطلاعاتت
      فقط يه خواهش داشتم
      اون هم اينه كه حالا كه داري تست و تجربه اش ميكني بيشتر اينجا اطلاع رساني كن كه خيلي اطلاعاتت مفيد و با ارزش هست

Comments are closed.