اختصاصی گویا آی تی؛ در وب ایران چه می گذرد؟

اختصاصی گویا آی تی؛ در وب ایران چه می گذرد؟
  • 1393/11/13
  • مجتبی
  • 0

از زمانی که اینترنت به ایران آمد، وب سایت ها و وبلاگ ها نیز کار خود را شروع نمودند و بسیاری از هموطنانمان خیلی سریع موفق شدند به گسترش بیشتر محتوای فارسی در وب کمک نمایند. اوایل که امکانات محدودی وجود داشت، و اینترنت در دسترس همه نبود، بیشتر افراد از سرویس های وبلاگ خارجی نظیر بلاگر برای نشر محتوا استفاده می کردند و پس از آن آرام آرام سرویس های فارسی وبلاگدهی نظیر پرشین بلاگ و بلاگفا روی کار آمدند و استقبال خوبی از آنها شد.

همچنین در سال های اخیر شاهد رشد بسیار خوبی در وب فارسی هستیم. اما واقعا در وب ایران چه می گذرذ؟ آیا آنطور که باید حضور فعال در وب داریم؟ چگونه می توانیم خود را در سطح سایر کشورها در حوزه وب برسانیم؟ اگر می خواهید با شرایط کنونی و اضواع وب در ایران آشنا شوید و پاسخ سوال های یاد شده را نیز دریابید، در ادامه این مطلب با گویا آی تی همراه باشید.

قانون اول: چیزی برای عرضه داشته باشیم!

اینکه چرا شخص یا شرکت یا سازمانی قدم در دنیای وب می گذارد برای هر کس، می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. اما موردی که در بین همه اهداف یکسان است داشت چیزی برای عرضه است. بگذارید با یک مثال این مبحث را بازتر کنیم. فرض کنید قصد ایجاد یک وب سایت را دارید. اولین کاری که می کنید این است که از خود بپرس می خواهم چه در وب عرضه کنم؟ اگر توانستید به این سوال پاسخ درستی بدهید قدم اول که بسیار مهم هست را بخوبی برداشته اید. اما در وب ایران گاها می بینیم چه وب سایت ها صرفا به ابزارهایی بی مصرف و بی کیفیت و عاری از هرگونه اطلاعات مفیدی شده اند.

گویا آی تی را در نظر بگیرید. هدف ما در این وب سایت روشن است. ما می خواهیم محتوای وب فارسی را در حوزه فناوری و تکنولوژی افزایش دهیم تا ضمن افزایش سطح آگاهی مردم با دنیای پرشتاب تکنولوژی، قدمی هر چند کوچک در تولید محتوای با کیفیت و کاربردی برداریم.

اما اخیرا با آسان تر شدن فرآیند تولید وب سایت ها و خودکار شدن بسیاری از مراحل آن، علاوه بر مزایای خوبی که دارد اما دستمایه یکسری افراد هم شده که براحتی هر کاری را در وب انجام می دهد. بدون هدف و صرفا فقط برای وجود داشتن!

اگر وب سایتی قصد داشته باشد به طور جدی نامی از خود بدر کند باید چیزی برای عرضه داشته باشد. این مورد می تواند شامل اطلاعات، کالا، خدمات، آموزش الکترونیکی و سایر مواردی باشد که می توان آنها را از طریق وب به مشتریان عرضه نمود. در این صورت است که ایده‌آل های لازم برای غنی شدن وب فارسی را خواهیم داشت.

کپی کپی و باز هم کپی!

واژه کپی در وب فارسی برای همه آشناست! البته برای عده‌ی کمی همیشه ناراحتی بدنبال دارد و برای خیلی ها راحتی! شاید از خود بپرسید از چه نظر؟ خب بحث ما دققا همین است. در بالا اشاره کردیم که وب سایت ها باید هدفی مشخص داشته باشند. اما این روزها تولید کنندگان واقعی محتوا در وب فارسی بسیار کم تر از کپی کنندگان هستند. کسانی که محتوای تولید شده آنها براحتی و با چند کلیک توسط افراد بسیاری کپی شده و حتی آن را با نام خود ثبت می کنند و هنوز هم راه پیگرد کاربردی‌ای را برای حل این مشکل ایجاد نکرده ایم. فرضا سایتی که اخبار روز را در زمینه فیلم و سینما در دسترس مخاطبانش قرار می دهد قطعا برای تولید آن محتوا باید منابع انسانی و مالی قابل توجهی را صرف نماید.

اما یک فرد براحتی می تواند با چند کلیک کل محتوای تولید شده آنها را در وب سایت خود و حتی با نام خود انتشار دهد. متاسفانه فرهنگ کپی رایت و حق مولف در کشور عزیزمان چندان مورد توجه بسیاری از اهالی وب قرار نگرفته.

این مشکل بسیار اساسی است و ضربه سنگینی را بر پیکره وب فارسی و محتوای آن وارد نموده. چرا که بسیاری از تولید کنندگان محتوا با وجود کپی کنندگان بسیار زیاد، حتی قادر نخواهند بود مخاطبانی که حق انهاست را داشته باشند. قطعا بخشی از بازدیدکنندگان آنها به وب سایت های کپی کننده رجوع خواهند کرد. اینجا در حق مولفان محتوای وب یک ظلم اساسی می شود. بسیاری از تولید کنندگان واقعی محتوای وب فارسی به همین دلیل کلا دست از کار کشیده اند و این همان ضربه سنگینی است که گفتم بر پیکره وب فارسی وارد می شود. افزایش فرهنگ احترام به حق مولفان تنها راه چاره نیست اما می توان به یقین دانست که عاملی بسیار مهم در حفظ تولید محتوای وب فارسی است.

امیدواریم روزی شاهد این باشیم که تمامی وب سایت های ایرانی محتوای خود را خودشان تولید کنند. آنگاه می توان وب فارسی را چند مرحله قابل توجه به جلو پیش ببریم. در پایان از شما تقاضا داریم نظرات خود را در این زمینه در بخش دیدگاه ها با گویا آی تی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *