خلق آیکن پرنده‌ی زیبای توییتر در فتوشاپ

  • 1389/9/8
  • مهرداد ارجمندی
  • 0

جزییات آموزش :

برنامه : ادوبی فتوشاپ CS3+

میزان سختی : ابتدایی

تخمین زمان اتمام کار: 2 ساعت

طرح نهایی که شما ایجاد خواهید کرد

امروز ما در نظر داریم به شما  ایجاد آیکن زیبای توییتر در فتوشاپ را آموزش دهیم . خوب بهتر است کار را به سرعت آغاز کنیم.

قدم اول :

یک پوشه ی جدید با ابعاد 800×600 پیکسل درفتوشاپ ایجاد کنید ، با مشخصات 72 dpi ،  رنگ RGB و پشت زمینه ی سفید . سپس یک لایه ی جدید که شامل شکل دایره ای می باشد را با رنگ #0099FF ایجاد می کنیم. با فشردن کلید شیفت شما می توانید بدون در نظر گرفتن اینکه موس را به کدام سمت می کشید ، یک دایره ی مرتب درست کنید !

قدم 2 :

با فشردن کلید Alt  و شیفت به طور همزمان می توانیم یک دایره ی دیگر مانند  همین دایره ای که درست کردیم ایجاد کنیم. با این کار می توانیم برای سر و بدن کارکتر خودمان یک شکل کلی ایجاد کنیم. هر دوی اینها در یک لایه ی یگانه قرار می گیرند.

قدم3 :

حالا نسبت دایره ی ای را که ایجاد کردیم تغییر می دهیم می توانید با فشردن Cmd/Ctrl + T کنترل شئی مورد نظر خودتان را به دست بگیرید و آن را به هر نستبی که خواستید تغییر دهید .

قدم 4 :

با ابزار Direct Selection  می توانیم قسمت بالای منحنی دایره را به لبه های دایره ی دیگر برسانیم تا دایره هایی مخالف هم ایجاد شوند و بدین گونه به طرز ظریفی سر و بدن پرنده درست می شود!

قدم 5 :

در این مرحله یک سری لایه های شکلی ایجاد می کنیم تا بعدا آنها را به لایه های استایل خودمان اضافه کنیم. برای چشمها ما از یک بیضی عمودی استفاده می کنیم به این ترتیب که یکی ایجاد می کنیم و آن را همانند قبل تکرار می کنیم.

قدم 6:

وقتی که کارمان با چشمها تمام شد باید برای پرنده ی قشنگمان مو درست کنیم! برای این کار از دو وکتور(بردار)  مشابه با اندازه های متفاوت استفاده می کنیم تا به عمق مورد نظر برسیم.

قدم 7:

حالا نوبت به پرهای دم پرنده ی خودمان رسیده ! یک وکتور مستطیلی  شکل با گوشه های خمیده ایجاد می کنیم. شعاع آن را       30 پپیکسل قرار می دهیم با ابزار Direct Selection سه نقطه ی بالای لنگر را انتخاب می کنیم و سپس با فشردن Cmd/Ctrl + T نقطه های راهنما ظاهر می شوند . در منوی بالایی بر روی لینک ابزار تناسبی کلیک کرده و با کلیک افقی  و کشیدن موس  بر روی حرف W اندازه ی لنگر را به میزان 60% از اندازه ی اصلی اش کاهش می دهیم.

قدم 8:

این لنگری( مستطیل) را که ساختید 4 بار تکرار کنید تا برای پرنده خودمان یک  دسته پر برای دمش بسازید.

قدم 9 :

در این مرحله ارتفاع دسته ی بردارهایی را که به عنوان دم پرنده  ساختیم با انتخاب آنها و فشردن Cmd/Ctrl + T کم می کنیم.

قدم 10 :

حالا نوبت به ایجاد منقار پرنده می رسد با یک بیضی افقی کوچک که به سادگی آن را ویرایش می کنیم منقاری زیبا برای پرنده ی کوچک خودمان درست می کنیم.

قدم 11:

با انتخاب نقاط بالا و  پایین منقار  و کشیدن بعضی قسمتهای آن به سمت پایین مقداری غم و ناراحتی در چهره ی پرنده ایجاد می کنیم.

قدم 12 :

حالا به سراغ طراحی پاهای آن می رویم. یک بار دیگر از مستطیل هایی که گوشه اش خمیده شده  در اندازه ی 30پیکسل استفاده می کنیم  و پاهای پرنده را ایجاد می کنیم. یکی از آنها را می سازیم و سپس با تکرار آن  جفت پاهایش ساخته می شود.

قدم 13 :

با ابزار خودکار یک شاخه ی درخت درست می کنیم . با استفاده از کلیک و کشیدن می توانیم آن را امتداد دهیم می توانیم شاخه ای زیبا را درست کنیم به طوری که بعدا بتوانیم آن ها راویرایش کنیم.

قدم 14 :

این ویکتور را کپی و تکرار کنید و همانطور که قبلا طرز بزرگ کردن را آموزش دادیم آن را 20% بزرگ تر کنید.

قدم 15 :

ضخامت شاخه را  متناسب با تنه ی درخت کمی بیشتر کنید ، سپس هر دو خط کشیده شده را بوسیله ی ابزار خودکار یکی می کنیم تا یک وکتور(بردار )  یکپارچه ایجاد شود .

قدم 16 :

حالا انگشتان هر دو دست پرنده را درست می کنیم.از یک دایره شروع می کنیم. می توانید وکتور را تغییر دهید و  نقاط لنگری را با نقاط مستقل راهنما ایجاد کنید .این کار را می توانید  با فشردن کلید Alt هنگامی که در حال تغییر دادن منحنی هستید انجام دهید. حالا همانطور که می بینید نقطه لنگر خمیده شده و به صورت گوشه ای است و  منحنی نیست. و حالا همانطور که دوست دارید می توانید آنها را هرطور که می خواهید جابجا کنید.

قدم 17:

می توانیم برای هر دست 3 انگشت درست کنیم. انگشتان را طوری طراحی می کنیم که شبیه به حالت دعا کردن باشد و آنها را طوری طمی کشیم که انگار در هم گره خورده و به حالتی خاص باشد.

قدم 18 :

وقتی برای یکی از دستها انگشتهایش را درست کردیم به کمک فشردن همزمان Ali و شیفت آن را کپی و تکرار می کنیم و برای اینکه به جهتی که می خواهیم بچرخد به Path > Flip Horizontal رفته و دست تکرار شده را به طرو افقی می چرخانیم.

قدم 19 :

با ابزار خودکار بازوهای پرنده را درست می کنیم.

قدم20 :

حالا می خواهیم برای اینکه غم بیشتری در چهره ی پرنده ی ما موج بزند یک قطره اشک از یکی از چشمانش جاری کنیم که روی قسمت چپ صورتش افتاده است. در 3 مرحله این کار را انجام می دهیم. یک دایره می کشیم قسمت بالای آن را انتخاب می کنیم و به سمت بالا می کشیم. با ابزار Convert Point با یک کلیک آن قسمت را خم می کنیم .

قدم 21:

در این مرحله باید مقداری با لایه ها بازی کنیم. با پنهان کردن لایه های مو  و بازو ها می توانیم بهتر شاهد کاری که در حال انجام دادن آن هستیم باشیم. سپس یک سایه ی داخلی بر روی وکتور خودمان با ایجاد می کنیم این کار را با غیر فعال کردن   آپشن Use Global Light و همچنین رساندن زاویه ی هدایت افکت به  90 درجه انجام می دهیم با این کار در قسمت پایین شخصیتمان سایه ایجاد می کنیم.

قدم 22:

حالا که کارمان را تمام کردیم لایه هایی را که پنهان کرده بودیم دوباره آشکار می کنیم. همانطور که متوجه شده اید سایه داخلی تیره تر از لبه هایش شده است بر روی رنگ لایه مو دابل کلیک کرده وقتی که ویرایشگر رنگ را باز کردیم می توانیم رنگ مناسب را از لبه های سر بگیریم و تمام قسمت ها را با آن هماهنگ کنیم به این ترتیب سر با تمام قسمتهای بدن هماهنگ می شود.

قدم 23:

حالا وقت اندازه ی کروی مردمک چشمهاست. یک گرادایان شعاعی ایجاد می کنیم ، با  غیر فعال کردن آپشن Align with Layer دیگر گرادیان فق به لبه های شکل محدود نمی شود. سایز آن را به میزان 50% کاهش می دهیم به این ترتیب تغییر رنگ از یک رنگ به رنگ دیگر ملایم خواهد بود.

قدم 24:

به  ویرایشگر گرادیان بروید (با دابل کلیک بر روی آن ) در اینجا در یک سوم از نقطه ی شروع رنگ سفید را قرار می دهیم با این کار گرادیانی که ایجاد کردیم بسیار دقیق و تیز شد .

قدم 25:

در این مرحله از آپشن سایه ی داخلی استفاده می کنیم ولی این بار فقط برای روشنایی ! یک انعکاس تحتانی بر روی چشم ها ایجاد می کنیم تا یک دید کلی و عمومی از نور ایجاد شود و به مخاطب بدهد.

قدم 26:

حالا در  لبه ی چشمها یک برق داخلی ایجاد می کنیم و متغیر ها را مانند زیر تنظیم می کنیم.

قدم27:

سپس یک خط مورب دورتادور چشمها می کشیم. با استفاده از Stroke و Bevel و Emboss این کار را انجام می دهیم. در ابتدا از یک رنگ مشابه کارکتر خودمان استفاده می کنیم . رنگ شماره ی  #0099FF

قدم 28:

حالا از bevel  و اکستروژن استفاده می کنیم و کمی سایه در ناحیه ی بالایی ایجاد می کنیم( چرا که نور در آنجا تاثیری ندارد ) در واقع به کمک این کار یک دید سه بعدی به کار می دهیم.

قدم 29 :

یک مرز درخشان در اطراف کره ی چشم باعث می شود تا به زیبایی بدرخشد و ظاهری شبیه برق پلاستیک پیدا کند.

قدم 30 :

در نهایت یک سایه ی افتاده می کشیم سایه برعکس منحنی تنه  ی پرنده تا با قرار گرفتن به صورت مختلف تنه ی پرنده به طرز مناسبی با آن جفت و جور شود.

قدم 31:

در این مرحله به سراغ چشمها می رویم و آنها را همانطور که در تصاویر می بینید مورد تغییر و ویرایش قرار می دهیم. آپشن Source Center را انتخاب می کنیم تا براقی از مرکز شکل شروع شود نه از لبه های کار که معمولا استفاده می شود. Chokeرا به اندازه ی 100 می رسانیم و درخشش را به میزان 10 و دو دایره را به طرز مناسب و کاملی شارپ می کنیم.

قدم 32:

حالا از یک گرادیان خطی استفاده می کنیم تا در چشمها حجم ایجاد کنیم . هرزمان که خواستید می توانید درخشش اکریلی ایجاد کنید همیشه بهتر است که گرادیان از ناحیه ی بالایی تاریک تر باشد.

قدم 33:

در اینجا همانطور که می بینید از استایل سایه ی داخلی استفاده کردیم تا لبه های نامرغوب چشم را روشن تر نشان دهیم.همچنین زاویه کروی نور را هم غیر فعال می کنیم.

قدم 34:

از یک Drop Shadow استفاده می کنیم تا مخروط اطراف چشم را روشن تر کند تا تاثیر بهتری در چشم ها داشته باشیم.

قدم 35:

حالا به سراغ درخشش اکریلی برای چشمها می رویم : این افکت به کار ظاهری روغنی مانند می دهد. با 2 بیضی افقی کاستی های نقاط لنگر مانند را کم می کنیم تا انعکاس مناسبی در چشمها ایجاد شود.

قدم 36:

شفافیت شکل را به صفر رسانده و یک روکش گرادیان با این ارزش ها ایجاد می کنیم . به یاد داشته باشید که در هنگام ویرایش گرادیان  می توانید با کلیک و کشیدن گرادیان را جابجا کنید

قدم 37 :

در اینجا یک درخشش  از بالا اضافه می کنیم که این کار منبع نور ظاهری را بر روی سطح منعکس کننده تقویت می کند.

قدم 38:

حالا باید کمی توجه خود را به سایه های مو ها و سر معطوف کنیم. هر دو شکل را در قسمت لایه ها انتخاب می کنیم  به قسمت Paths که در آنجا می توانیم وکتور های انتخابی خودمان را ببینیم ، می رویم. از طریق منوی آپشن در زیر  پنجره ی شناور می توانیم این ویکتور ها را به حالت سلکشن درآوریم .

قدم 39 :

با این سلکشن  که به عنوان ماسک مورد استفاده قرار می گیرد.  به طور ملایم یک سایه در لایه ی جدید می کشیم. مطمئن شوید که ابزار را همانطور که اینجا در تصویر می بینید در منوی بالایی تنظیم کنید. با چند کلیک ساده یک سایه ی ظریف از شئی خودمان داریم.

قدم 40 :

با پاک کن و متغیرهایی که در اینجا می بینید رنگ های اضافی را پاک کنید. حالا تمام مراحل قبل را برای رنگ کردن قسمت دوم موها انجام دهید.

قدم 41:

حالا به سراغ منقار پرنده می رویم . ابتدا یک سایه ی افتاده را اضافه می کنیم.

قدم 42:

سپس از وارون سایه استفاده می کنیم تا از آن برای سایه ی قسمتهای دیگر منقار استفاده کنیم.

قدم 43:

برق داخلی را در  محیط منقار با رفلکس نور در محیط آن ایجاد می کنیم

قدم 44:

با دو لایه ی جدید دایره ای و یک شفافیت 30% می توانیم یک مخروط که به عنوان سوراخ در منقار پرنده است خلق کنیم.

قدم 45:

حالا به سراغ اشک می رویم . یک شعاع گرادیانی روی هم قرار گرفته به کار ببرید تا یک ناحیه ی برجسته در مرکز ایجاد کنید.

قدم 46:

یک سایه روشن داخلی ، نور کروی را غیر فعال کنید و متغیر ها را برای این افکت طوری تنظیم کنید که بسیار شارپ شود و  به مانند برق اکریلی شود.

قدم 47:

در انتها ، سایه ی بینی که به سمت پایین است اشک را از پشت زمینه جدا می کند.

قدم 48:

به سراغ پاها می رویم. با یک سایه ی داخلی برعکس ناحیه ای را ایجاد می کنیم که نور با زاویه ی 90 درجه می آید.

قدم 49 :

یک درخشش داخلی اضافه کنید ولی در واقع این کار برای این است که قسمتهای تاریک تر یک دید سه بعدی از وکتور ها به ما بدهد.

قدم 50 :

خب بهتر است به سراغ پرهای دم پرنده برویم. یک گرادیان به ما این اجازه را می دهد تا برای زیر پرنده و بالای شاخه ی درخت سایه درست کنیم.

قدم 51:

سپس یک استروک 3 پیکسلی تا پرها را مورب نشان دهد ، از یک رنگ تاریک تر نسبت به تن پرنده استفاده کنید.

قدم 52:

به شاخه های درخت مقداری برجستگی اضافه می کنیم. با Bevel و Emboss و این متغیر ها ما یک دید استوانه ای و سه بعدی از شئی بدست می آوریم.

قدم 53 :

یک سایه داخلی ولی روشن محیط و سایه های شاخه را با انعکاس  نوری که  بوجود می آورد تقویت می کند

قدم 54 :

در این مرحله همچنان بر روی بازو ها  و افکتهای  Bevel و Emboss با متغیر هایی که اینجا نشان داده شده کار می کنیم.

قدم 55:

یادتان باشد آپشن  Layer Mask Hides Effect را که به ما این اجازه را می دهد قسمتی از بازو ها را که رنگ شده اند پنهان کنیم ، فعال کنید

قدم 56:

حالا یک سلکشن در اطراف بازوها ایجاد می کنیم و آن را به ماسک تبدیل می کنیم

قدم 57:

ماسک را رنگ می کنیم. با رنگ سیاه ، ماسک نقاط تماس بین بازو و تنه را پنهان می کند و کمک می کند تا هر دو قسمت بهتر با هم سازگار شوند.

قدم 58:

حالا باید برای بازو ها سایه درست کنیم ولی نه به طور خودکار – استفاده از استایل لایه – چرا که ما نیاز داریم بعضی از قسمتها را از سایه پنهان کنیم . با انتخاب بازوها آنها را به سلکشن در قسمت Path تبدیل می کنیم.

قدم 59 :

سلکشنی را که بدست آورده ایم را با رنگ سیاه رنگ می کنیم و سپس  Cmd/Ctrl + T را فشار داده و بر روی  آیکن ابزار  Wrap در منوی بالایی کلیک کرده  برای اینکه سایه با بازو ها دقیقا یکسان نشود و طبیعی تر جلوه دهد آن را کج می کنیم.

قدم 60 :

حالا با Gaussian Blur 2 پیکسلی ،  سایه ها را نرم و ملایم تر می کنیم

قدم 61:

این سایه  را با ماسک می پوشانیم و با ابزار قلمو ماسکی را که ایجاد کرده ایم سیاه می کنیم.  سپس دوباره لایه را پنهان می کنیم با این ایده که این سایه ها را برای کارکتر خودمان هماهنگ کنیم.

قدم 62:

مشت ها هم همان استایل و ماسک را نیاز دارند . به سراغ طرح سایه می رویم.

قدم 63:

با کمک Bevel و Emboss به این وکتور ها ( بردارها) حالتی 3 بعدی می دهیم.

قدم 64 :

قسمتهایی از سایه ی مچ دست را که کیفیت خوبی ندارد با معکوس نمودن سایه ی درونی تقویت می کنیم.

قدم 65:

یک درخشش کوچک داخلی نتیجه ی خیلی خوبی بر روی قسمت بالایی دستها ایجاد می کند.

قدم 66 :

هر انگشتی را که قبلا درست کرده ایم را به ناحیه ی انتخابی تبدیل می کنیم و سپس انگشت ها را در لایه های گوناگون رنگ می کنیم.

قدم 67:

با تبدیل لایه ی تنه به سلکشن ، بر روی لایه ی جدید  سایه ی انگشت کوچک و کف دست را می کشیم.  با استفاده از یک نقطه ی کوچک قلمو و یک جریان نرم 10%  سعی کنید فقط کار را کمی لمس کنید و از کار اضافی پرهیز کنید بدین ترتیب جلوه ی مناسبی به کار میبخشید.

قدم 68 :

قرارداد می کنیم که  ناحیه ی انتخابی 1 پیکسل باشد تا اضافات را پاک کنیم.

قدم 69:

خب بگذارید تا ماسک را رنگ کنیم. با رنگ مشکی ، ماسک نواحی  بازو و تنه که به هم متصل شده اند یا با هم تماس دارند را پنهان می کند و کمک می کند هر دو قسمت با یکدیگر سازگاری بهتری داشته باشند.

قدم 70 :

مراحل مشابه رنگ کردن و پاک کردن را برای هر انگشت تکرار می کنیم . سعی کنید همیشه از لایه های متفاوت استفاده کنید. وقتی که کارمان تمام شد. تمام  لایه ها را انتخاب می کنیم و آنها را به یکدیگر متصل و لینک می کنیم. این کار را می توانید با Cmd/Ctrl + E انجام دهید. می توانید با کم و زیاد کردن شفافیت هر لایه شدت سایه های کار را کم و زیاد کنید.

قدم 71:

باید کمی رفلکس و بازتابش و جزییات نوری به بدن پرنده اضافه کنیم. لایه ی اندام را انتخاب می کنیم و آن را همانطور که در مراحل قبل آموختید به ناحیه ی انتخابی تبدیل کنید.

قدم 72

بهتر است  ناحیه ی انتخابی را روی 5 یا 6 پیکسل کانتراکت کنیم.

قدم 73:

سپس ناحیه ی انتخابی را حدود 2 یا 3 پیکسل نرم تر می کنیم.

قدم 74

با کاهش و ملایم کردن سلکشن ، یک لایه ی جدید درست می کنیم و با استفاده از ترکیب لایه ها روی هم کناره های کارکتر و جلوی محیط چشمها را رنگ می کنیم.

قدم 75:

حالا کانتراکت کردن سلکشن را ادامه می دهیم تا رفلکس ها و نواحی اضافی را پاک کنیم و آن را مانند خطی باریک درآوریم. طوری که به نظر برسد چشمها در حال نگاه کردن به شئی هستند که بازتابش دارد .

قدم 76:

حالا رنگهای اضافی را پاک می کنیم. با فشردن Cmd/Ctrl + H می توانید ناحیه ی انتخابی را پنهان کنید تا دید بهتری پیدا کنید و به خوبی ببینید که در حال کار بر روی چه قسمتی هستید .

نتیجه اینکه :

حالا کار آماده است و شما می توانید هر پشت زمینه ای که دوست داشتید انتخاب کنید و از کارتان لذت ببرید .

منبع : psd.tutsplus.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *